Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinäisyyden yleistymisestä uusi ongelma: vainajat jäävät hautaamatta. Edes suku ei halua nähdä vaivaa

Vierailija
12.06.2026 |

Suomessa kuolee vuosittain muutamia satoja ihmisiä, joita kukaan ei halua haudata.

Lain mukaan vastuu hautaamisesta on viime kädessä kuolleen ihmisen kotikunnalla.

Esimerkiksi Turussa kaupunki on haudannut alkuvuoden aikana jo 36 vainajaa, ja useita tapauksia on selvitettävänä.

https://yle.fi/a/74-20229653

Kommentit (201)

Vierailija
181/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi siis tilausta kehittää joku itsetuhotoiminto, joka tuhoaa maanpäällisen lihan, ettei ystäviä ja sukulaisia tarvitsisi rasittaa ja välistävetäjät ei rahasta luonnollisella ongelmalla, jossa kuopan kaivaminen ja dumppaaminen maahan on laitonta.

Merkillisiä ystäviä sellaiset, joiden mielenrauhan takia pitäisi vainajat tuhota.

Suomalaisittain ei ole mitään merkillistä siinä ettei halua rasittaa ja olla vaivaksi ystäville ja sukulaisille. 

Pitäisi olla sellainen nanoteknologia että bakteerit tai pienet robotit tuhoaa kuolleen lihan olemattomaksi supernopeassa ajassa. Voisi ihan imurilla sitten imuroida tuhkat ja heittää roskikseen.

Tällaista teknologiaa kutsutaan usein metsäksi tai vain luonnoksi.

Vierailija
182/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole varaa?

Tämä! Hautajaiset ovat kalliita.

Ei niiden sukulaisten tarvitse mitään maksaa. Ongelma on siinä ettei näitä sukulaisia kiinnosta nähdä vaivaa. 

Kun hautaus jää sossun tehtäväksi, niin luulis, että ne kyllä tietää paikalliset hautaustoimistot. Ei oo vaikeeta.

Miks pitäis jonkun toimia välikätenä siinä?

Tässä on se ongelma, että suomalainen, joka pärjää omilla tuloillaan mutta ei ole rikas tai varakaskaan, ei helpolla kehtaa mistään sossusta hakea apua. Etenkin vanhempien sukupolvien juttu, myös aina omillaan pärjänneille kova paikka. Ja huom. jos ihmisellä on säästöjä ja tulot hyvät, ei sossu silloin auta edes läheisen hautajaiskuluissa, riippuu toki sukulaissuhteesta/aviostatuksesta. Kuinka moni omainen kehtaisi jättää sen läheisensä sossun armoille ja mennä sitten vain hautajaisiin katsomaan, että kai toinen sai ainakin arkun lisäksi jonkin pikkupuuristin tai pahvin palan hautakivekseen?? En usko, että monikaan monen (kymmenen) polven suomalaisista.

Eihän se vainaja sossusta mitään hakisikaan. Hautajaisten järjestäminen ja hautajaiskulujen maksaminen on kaksi eri asiaa. Vaikka kunta hoitaisikin vainajan hautaan, niin mikäli vainajalla on rahaa, niin kunta kyllä velottaa ne kulut vainajan varoista. Jos taas vainajalla ei ole edes rahaa, niin kunta huolehtii sekä järjestämisen että maksamisen. Ja mä vähän luulen, että jos kunta järjestää hautajaiset, niin tuskin alkavat vainajan serkkuja, ystäviä ja naapureita niihin kutsumaan. Eli silloin koko tilaisuus on hyvin yksinkertainen.  Mä ajattelen tämän alkuperäisen ongelman niin, että vainajalla ei yksinkertaisesti ole niin läheisiä omaisia, jotka olisivat hautajaisia valmiita järjestämään. 

Ei huolehdi, kokemusta on, kaikki jää köyhälle lähiomaiselle, jos vainajallakaan ei ollut omaisuutta, joka kattaisi kuluja (ei ollut). Myös arkun kanssa oli ongelmia, että on varmasti saatavilla nopeasti tarpeeksi halpa arkku. Ehkä vain saattohoitopotilailla on näin kiire, mutta ei ole mukavaa joutua jopa tappelemaan tällaisesta hautajaisiin liittyen (siis sekä järjestämiseen ja kulujen maksamiseen liittyen, onneksi sentään toinen kuului kirkkoon).

Olisit voinut kieltäytyä järjestämästä hautajaisia.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan sekaantuisi jonkun kaukaisen sukulaisen hautaamiseen, pelkäisin saavani hautaustoimiston laskun itselleni

Niin saatkin koska hautaustoimisto kirjoittaa laskun kuolinpesälle sekä sinulle. Eli jos kuolinpesä ei maksa niin sinä maksat.

Vierailija
184/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Ei tulisi mieleen että kunta ja suku jättää jonkun hautaamatta. Ei ole vaikeaa asioida hautaustoimistossa ja papin siunaus. Tai kahvitilaisuus, vaikkei itse ole siellä. Rahanpuute? Ei varaa maksaa hautapaikka 25 vuotta?

Luitko aloituksessa linkin takana olleen jutun? Siinä puhuttiin vainajista,  joilla on elossa olevia sukulaisia,  mutta yhteys on katkennut kenties jo vuosikymmeniä sitten.  En mäkään alkaisi jollekin pikkuserkulleni,  jota olen nähnyt viimeksi lapsena,  mitään hautajaisia järjestämään.  

Vierailija
185/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan sekaantuisi jonkun kaukaisen sukulaisen hautaamiseen, pelkäisin saavani hautaustoimiston laskun itselleni

Niin saatkin koska hautaustoimisto kirjoittaa laskun kuolinpesälle sekä sinulle. Eli jos kuolinpesä ei maksa niin sinä maksat.

Ja tämä on totta. Ihan oma kokemus on.

Vierailija
186/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Ei tulisi mieleen että kunta ja suku jättää jonkun hautaamatta. Ei ole vaikeaa asioida hautaustoimistossa ja papin siunaus. Tai kahvitilaisuus, vaikkei itse ole siellä. Rahanpuute? Ei varaa maksaa hautapaikka 25 vuotta?

Halvimmillaan lasku jotain 1500 euroa. Sinäkö sen haluat maksaa persaukiselle.

Tuolla summalla köyhä syö monta puuroannosta. 

Vierailija
187/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle se on ongelma? Ei ainakaan kuolleelle.

Minulle on jo nyt. Tiedän, että kukaan ei hommaa minulle hautajaisia eikä kukaan tuo koskaan kynttilää tai kukkaa haudalleni.

No mutta ketäänhän ei maan päälle jätetä. Jollain tavalla se ihminen saadaan hautaan ainakin Suomessa vaikka rahaa ei olisikaan. Mitä väliä sillä tuoko joku kynttilän tai kukkia, ei se vainaja ole varmasti enää sitä näkemässä.

Vierailija
188/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun innoittamana kävin keskeyttämässä teinin ipadilta ja pojan tietokoneelta. Totesin että en pane pahaksi jos eivät ota mitään vastuuta mun hautaamisesta tai siihen liittyvistä asioista. Vapautin heidät vastuusta.

Kiva. Mun äiti on myös tuollainen. On hokenut koko elämänsä ettei häntä tarvii sitten hoitaa vanhana ja että kaikki vanhukset pitäisi siivota pois rasittamasta muita. Hautaamisesta ei ole esittänyt toiveita, oletan ettei tarvii siitäkään välittää. On ollut outoa kasvaa ilmapiirissä jossa korostetaan ettei tarvitse välittää muista ja että empatia ja kunnioitus on turhaa. Katselen kateellisena perheitä joissa oikeasti tykätään toisistaan.

Vierailija
189/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni voisi hoitaa kuolinpesän jos sossu lupaisi hautajaisrahat etukäteen mutta näin ei kait tapahdu. Vaivan voisin nähdä mutta maksajaksi en ala.

Vierailija
190/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko aloituksessa linkin takana olleen jutun? Siinä puhuttiin vainajista,  joilla on elossa olevia sukulaisia,  mutta yhteys on katkennut kenties jo vuosikymmeniä sitten.  En mäkään alkaisi jollekin pikkuserkulleni,  jota olen nähnyt viimeksi lapsena,  mitään hautajaisia järjestämään.  

Älä tule vattuilemaan ja nalkuttamaan. Itse et lukenut että mainitsin edes kunnan joka hoitaa asian! Jonkun TÄYTYY hoitaa asia. Jos se ei ole kunta, kuka muu. Hautaamatta ei voi jättää.

Vierailija
191/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun innoittamana kävin keskeyttämässä teinin ipadilta ja pojan tietokoneelta. Totesin että en pane pahaksi jos eivät ota mitään vastuuta mun hautaamisesta tai siihen liittyvistä asioista. Vapautin heidät vastuusta.

Kiva. Mun äiti on myös tuollainen. On hokenut koko elämänsä ettei häntä tarvii sitten hoitaa vanhana ja että kaikki vanhukset pitäisi siivota pois rasittamasta muita. Hautaamisesta ei ole esittänyt toiveita, oletan ettei tarvii siitäkään välittää. On ollut outoa kasvaa ilmapiirissä jossa korostetaan ettei tarvitse välittää muista ja että empatia ja kunnioitus on turhaa. Katselen kateellisena perheitä joissa oikeasti tykätään toisistaan.

Lisään vielä nyt kun ehdin ajatella lisää, että on kyllä jotenkin vahingollista kuunnella omalta äidiltä että älkää välittäkö minusta, ei tarvitse hoitaa. Vähän siinä on mukana marttyyriuttakin. Kyllähän normiperheissä välitetään, hoidetaan ja haudataan, itsestään selvästi. 

Vierailija
192/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole varaa?

Tämä! Hautajaiset ovat kalliita.

Ei niiden sukulaisten tarvitse mitään maksaa. Ongelma on siinä ettei näitä sukulaisia kiinnosta nähdä vaivaa. 

Kun hautaus jää sossun tehtäväksi, niin luulis, että ne kyllä tietää paikalliset hautaustoimistot. Ei oo vaikeeta.

Miks pitäis jonkun toimia välikätenä siinä?

Tässä on se ongelma, että suomalainen, joka pärjää omilla tuloillaan mutta ei ole rikas tai varakaskaan, ei helpolla kehtaa mistään sossusta hakea apua. Etenkin vanhempien sukupolvien juttu, myös aina omillaan pärjänneille kova paikka. Ja huom. jos ihmisellä on säästöjä ja tulot hyvät, ei sossu silloin auta edes läheisen hautajaiskuluissa, riippuu toki sukulaissuhteesta/aviostatuksesta. Kuinka moni omainen kehtaisi jättää sen läheisensä sossun armoille ja mennä sitten vain hautajaisiin katsomaan, että kai toinen sai ainakin arkun lisäksi jonkin pikkupuuristin tai pahvin palan hautakivekseen?? En usko, että monikaan monen (kymmenen) polven suomalaisista.

Eihän se vainaja sossusta mitään hakisikaan. Hautajaisten järjestäminen ja hautajaiskulujen maksaminen on kaksi eri asiaa. Vaikka kunta hoitaisikin vainajan hautaan, niin mikäli vainajalla on rahaa, niin kunta kyllä velottaa ne kulut vainajan varoista. Jos taas vainajalla ei ole edes rahaa, niin kunta huolehtii sekä järjestämisen että maksamisen. Ja mä vähän luulen, että jos kunta järjestää hautajaiset, niin tuskin alkavat vainajan serkkuja, ystäviä ja naapureita niihin kutsumaan. Eli silloin koko tilaisuus on hyvin yksinkertainen.  Mä ajattelen tämän alkuperäisen ongelman niin, että vainajalla ei yksinkertaisesti ole niin läheisiä omaisia, jotka olisivat hautajaisia valmiita järjestämään. 

Ei huolehdi, kokemusta on, kaikki jää köyhälle lähiomaiselle, jos vainajallakaan ei ollut omaisuutta, joka kattaisi kuluja (ei ollut). Myös arkun kanssa oli ongelmia, että on varmasti saatavilla nopeasti tarpeeksi halpa arkku. Ehkä vain saattohoitopotilailla on näin kiire, mutta ei ole mukavaa joutua jopa tappelemaan tällaisesta hautajaisiin liittyen (siis sekä järjestämiseen ja kulujen maksamiseen liittyen, onneksi sentään toinen kuului kirkkoon).

Olisit voinut kieltäytyä järjestämästä hautajaisia.  

Voisiko tässä olla syynä, että omainen on laittanut nimensä sopimukseen allekirjoituksella? Tämä on se loukku joka langettaa laskun viimekädessä omaisille, jos ei osaa varoa. Mitään sopimusta ei kannata itse solmia, vaan pyytää sosiaalitoimesta neuvoja. 

Vierailija
193/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1500e on paljon rahaa. Siinä on joka kahden kuukauden palkka tai sitten yhden kuukauden palkka ylitöineen. Paljon rahaa. Tuollaista summaa pitää säästää kymmenen vuotta matalapalkka-alan hommissa. 

Vierailija
194/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla summalla köyhä syö monta puuroannosta. 

1500 päivää ruokittuna.

Vierailija
195/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on yleistä kovissa oloissa kasvaneilla. Mun juuret tulee Hennalasta, missä yksi teloituksissa ollut nuori nainen selvisi elossa vammautuneena. Hennalassahan valkoiset teloitti lapsia ja naisia läjäpäin kansan jalostuksellisessa mielessä. Köyhyys on periytynyt niiltä ajoilta ja punaisia kohtaan oltiin pitkään sellaisia että ette te ole ihmisiäkään. 

Se vähättelevä asenne ja huono itsetunto tulee siitä. Opettajat myös haukkui punaisten lapset pystyyn ja kohteli heitä eriarvoisesti. 

Hän oli rampa koko lopun ikäänsä teini-ikäisestä asti. Kristillisyydestä ja eräällä tapaa suomlaisuudesta luopuminen on niiltä ajoilta, kun tuli selväksi että täällä saa ihan varoa henkeään. Ei ole omia ja yhteishenkeä. Ehkä me olemme samaa linjaa? Se että ihmishengellä ei ole mitään arvoa on kulkenut oppina äidiltä lapsille. 

Et ole minkään arvoinen, mutta yritä elää kun on pakko ja jos joskus nautit, niin se on hyvää ja harvinaista.

Vierailija
196/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä tule vattuilemaan ja nalkuttamaan. Itse et lukenut että mainitsin edes kunnan joka hoitaa asian! Jonkun TÄYTYY hoitaa asia. Jos se ei ole kunta, kuka muu. Hautaamatta ei voi jättää.

Naapurin partasuinen lapiomies voi käydä hautaamassa lähimetikköön. 

Vierailija
197/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurin partasuinen lapiomies voi käydä hautaamassa lähimetikköön. 

;D zz topin tahdissa vai? Se on hyvä että Suomessa on jonkinlainen hautausjärjestely ettei metsien miehet ota lapiota omiin käsiinsä ja hoitele hajuhaittaa.

Vierailija
198/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on yksinäisille ja syrjityille perheettömille. Eikä ole välttämättä edes siitä kiinni, ettei olisi lapsia tai läheisiä, esim. Mozartkin haudattiin nimettömänä joukkohautaan varojen puutteen vuoksi. Vainajaa ei kukaan halua vastuulleen.

Vierailija
199/201 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkarien Suomessa kaikki vainajat, joiden omaisilla ei ole varaa haudata sukulaisiaan, pitäisi kipata Petteri Orpon pihalle. Orpo voi tienata sillä samoin kuin pakolaisilla, koska ruumiit voidaan myydä ihan mihin tarkoitukseen vaan ympäri maailmaa. Aivan varmasti löytyy niillekin käyttöä kokkarien ideologian mukaan. Jos ei eläessään ollut yksilö sen suuremmin hyödyksi, voidaan sentään sen kuolemalla siirtää euroja porvarin taskusta toiseen ja hyötyä edes jollain tavalla siitä.

Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tässä on oikeastaan ihan juridisiakin ongelmia. Oletetaan, että vainajalla on vaikkapa sisaruspuoli. Siis sama isä, mutta eri äidit. Vainajalla itsellään ei  ole lapsia eikä puolisoakaan. Perimysjärjestyksessä tämä sisaruspuoli perii vainajan. Vaikka se sisaruspuoli ei olisi koskaan vainajaa edes tavannut. Vainajalla taas on ollut vuosikymmeniä erittäin hyvä ystävä. Voiko se ystävä alkaa hoitamaan hautajaisjärjestelyt ja siten päättämään,  paljonko kuolinpesän varoja voi käyttää hautajaisiin? Mä vähän veikkaan, että lain mukaan ei. Paitsi jos ystävä maksaa omasta pussistaan. Edunvalvontavaltuutuksen voi tehdä sille ystävälleenkin elinaikanaan, mutta varsin monet ihmiset kuolevat jo ennenkuin edunvalvonta olisi edes tarpeellinen. Voikohan jotain vastaavaa valtuutusta tehdä hautajaistensa järjestelemiseen ja siten hautajaisista aiheutuvista kuluista päättämiseen? Eräänlainen "hautajaisvaltuutus". En tiedä. Hyvä ystävä kuitenkin todennäköisemmin tietää vainajan toiveet kuin se juridisesti lähiomainen, joka ei vainajaa koskaan edes tavannut. 

Kyse vainajan kohdalla ei siis välttämättä ole yksinäisyydestä, mutta ei ole ketään sellaista, jolla olisi juridiset oikeudet päättää kuolinpesän rahojen käytöstä. Toki monesti on niinkin, että suhteet sukulaisiin vuosikymmenten varrella katkeaa. Ollaan geneettisesti sukua, mutta ei missään yhteyksissä. Vähän sama kuin pitäisi alkaa järjestää hautajaiset jollekin entiselle työkaverilleen, jonka kanssa ei ole ollut tekemisissä enää vuosikymmeniin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän