Yksinäisyyden yleistymisestä uusi ongelma: vainajat jäävät hautaamatta. Edes suku ei halua nähdä vaivaa
Suomessa kuolee vuosittain muutamia satoja ihmisiä, joita kukaan ei halua haudata.
Lain mukaan vastuu hautaamisesta on viime kädessä kuolleen ihmisen kotikunnalla.
Esimerkiksi Turussa kaupunki on haudannut alkuvuoden aikana jo 36 vainajaa, ja useita tapauksia on selvitettävänä.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
halvin arkku maksaa noin 300-400. arkun voi tehdä myös itse puusta ja verhoilla sisältä itse kankailla.
hautaus maksaa ja hautakiven voi jättää pois. voi tehdä itse puuristin.
hautaus on tosi kallista jos tilillä o ja vainajakin varaton.
olisi hyvä jos olis joukkohauta mahdollisuus köyhille ja ilman isoa maksua.
yksi vaihtoehto on testamentata oma ruumis lääketieteen käyttöön ja se on käsittääkseni tieteen ja lääkäreiden opetukseen ja käsitääkseni yliopistot hoitaa jäänteet sitten pois. tämä on kuitenkin tehtävä jo elinaikana ja jos on harvinainen sairaus se voi hyödyttää tutkijoita. en sitten tiedä kuinka se käytännössä toimii otetaanko kaikki vastaan. täm ilmeisesti suomessa mahdollista.
Kyllä on monenlaisia ratkaisuja siihen, jos ei halua kallista pysyvää hautapaikkaa. On sellaisia kalliohautoja, joihin pääsee ihan oikeaan tuhkajoukkohautaan. Tuhkat voidaan kätkeä nimettömään muistolehtoon tai sirotella luontoon.
Arkkuhautauksenkin voi saada ilman pysyvää hautapaikkaa arkkulehtoon, mutta siitä pitää maksaa "vuokraa" sen samat 25 vuotta, kun ei ketään voida haudata siihen päälle.
Kuolema tulee entistä kalliimmaksi suomalaisille kaikkine kuluineen. Suurten ikäluokkien perilliset pitää ilmeisesti nyhtää tyhjiin, ennen kuin mitään vastaavanlaiasta irtoaa heille itselleen.
Jos on lapseton ikäihminen, jonka vanhemmillakaan ei ole ollut sisaruksia, niin sukulaisia ei oikein ole. Tuskin pikkuserkkuja tunteekaan.
Laskut pitää allekirjoittaa kuolinpesän valtuuttama henkilö. Kuolinpesä vastaa laskuista niin kuin varat riittää. Valtuutettu ei ole henkilökohtaisessa vastuussa. Sosiaalitoimistolla on varmaan joku maximisumma jonka se korvaa tarvittaessa, jos tilaa sen yli, pitää makaa sen joka ylittää korvauksen.