Paljonko työkaverille "pitää" kertoa omasta sairaudestaan?
Tilanne on nyt se että olen sairauslomalla leikkauksen vuoksi. Läheisimmille työkavereille kerroin syyn. Yhdelle etäisemmälle työkaverille sanoin olevani pois muutamia viikkoja. Hän toivotti ihanaa lomaa enkä korjannut, ettei tämä mikään mukava loma ole.
Nyt hän on siellä tajunnut että olen pois koko kesäkuun, mutta olen pois myös koko heinäkuun. Ja on alkanut valitus, miksi minä saan pitää 2 kk lomaa ja muut ei. Pomo ei tilannetta paljasta, ei myöskään ne muut työkaverit. Eihän minunkaan tarvitse, vaikka olisi suoraa yhteydessä ihmetelläkseen?
Heinäkuussa olen siis kesälomalla, ellei tästä sairaudesta nyt aiheudu mitään jatkohoitoja ja -leikkauksia.
Kommentit (137)
Itse kerron avoimesti kaiken vaimon hiivasta oman peräsuolen toimintaan. Aika nopeasti loppuu se kysely
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole pakko kertoa saikun tai poissaolon syytä, mutta väistämätöntähän se on, että jos olet kuukausikaupalla pois töistä ilman että työkaverit tietävät syytä siihen, se herättää spekulaatioita, ihan aitoa huoltakin varmasti. Kaikki ei ole pelkästään ilkeää juoruilua, on ihan inhimillistä kaivata joukosta puuttuvaa. Kuka muka oikeasti voi kirkkain silmin väittää, että jos oma työkaveri on pitkään pois töistä, niin ei yhtään kiinnosta, että missä hän on, onko hän ehkä vakavasti sairas jne?
Työkavereiden huolesta ja spekulaatiosta huolimatta saikun syyn saa pitää omana tietonaan.
Tulit sitten kommentoimaan itsestäänselvyyden vastauksena kommenttiin, jossa vielä mainittiin tämä sama itsestäänselvyys.
Laadukasta keksustelua ja tämäkin kommentti on saanut peukkuja 4-0.
Tässähän menettää pikkuhiljaa uskonsa ihmiskuntaan - tai vähintäänkin vauvapalstaan.
Lääkärin antamat paperit ilmoitustaululle roikkumaan on vähintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli kyllä vähän jännä aloitus. Kysellään, että paljonko omasta sairaudesta pitää kertoa työkavereille.
Kuitenkin kun tekstin lukee, hän on jättänyt työkaverinsa siihen uskoon, että jää ihan tavalliselle lomalle - toki ihan työkaverin tulkintaa, mutta silti.
En siis oikein ymmärrä otsikon kysymystä, jos sanot työkaverille, että jäät saikulle, niin eihän siinä vielä kerrota omasta sairaudesta yhtään mitään.
Kysymys pitäisikin muotoilla ennemmin niin, että "pitääkö" työkaverille ilmoittaa jos jää saikulle. Kyllä minun mielestäni "pitää", mikäli se vaikuttaa heidän töihinsä. Itse ainakin pidän sitä täysin selvänä, että jos olen jäämässä saikulle, niin ilmoitan siitä esimiehen lisäksi myös niille ihmisille, joiden työhön se vaikuttaa. En siis välttämättä syytä, vaan sen, että olen saikulla. Muille työpaikan työntekijöille en siitä erikseen ilmoita.
Meillä ei saa yli 4 viikon yhtenäistä lomaa. Sitä ei vain myönnetä. Jos tuolla on vähän vastaava tilanne, ja jotkut on siinä käsityksessä, että nyt jollain on 2kk:n loma, ei varmasti tee hyvää työyhteisölle.
Eihän se siis tosiaan kuulu kenellekään toiselle työntekijälle, että olet saikulla ja vaikka valitus ja väärintulkinta on tosiaan sen toisen työntekijän tekemää, niin kyllä se, että pitää omaa yksityisyyttään niin kovassa kurssissa, ettei edes työkavereille voi kertoa olevansa ylipäätään saikulla, on omasta mielestäni todella omituista. Mutta ehkä siihenkin on syynä utelevat työkaverit ja huono yhteishenki. En minäkään välttämättä kertoisi, jos lopputuloksena olisi jankkaus siitä, että mikä sen saikun syy nyt on tms.
AP kertoi lähimmille työkavereilleen jäävänsä saikulle. Etäisemmälle työkaverille kertoi olevansa "pois". Miksi sen etäisen työkaverin pitäisi tietää asiasta sen tarkemmin, kun kerran sekä ap:n esimies että lähimmät työkaverit tietävät?
Miksi kyselet ketjussa, kun vastaus on luettavissa jo AP:n tekstistä.
Ja tähän on sitten lisättävä, että ei tietenkään pakko ole jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole pakko kertoa saikun tai poissaolon syytä, mutta väistämätöntähän se on, että jos olet kuukausikaupalla pois töistä ilman että työkaverit tietävät syytä siihen, se herättää spekulaatioita, ihan aitoa huoltakin varmasti. Kaikki ei ole pelkästään ilkeää juoruilua, on ihan inhimillistä kaivata joukosta puuttuvaa. Kuka muka oikeasti voi kirkkain silmin väittää, että jos oma työkaveri on pitkään pois töistä, niin ei yhtään kiinnosta, että missä hän on, onko hän ehkä vakavasti sairas jne?
Työkavereiden huolesta ja spekulaatiosta huolimatta saikun syyn saa pitää omana tietonaan.
Tulit sitten kommentoimaan itsestäänselvyyden vastauksena kommenttiin, jossa vielä mainittiin tämä sama itsestäänselvyys.
Laadukasta keksustelua ja tämäkin kommentti on saanut peukkuja 4-0.
Tässähän menettää pikkuhiljaa uskonsa ihmiskuntaan - tai vähintäänkin vauvapalstaan.
Joo, ymmärrän jo että harmittaa, mutta keskustelu nyt välillä rönsyilee. Jos sen takia menee usko ihmiskuntaan niin sulje palsta ja lähde vaikka lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei tarvitse kertoa laisinkaan.
Jep. Työkaverille ei tarvitse kertoa mitään. Työnantajalle kannattaa tosin kertoa.
Sanot työkaverille sit et työnantaja tietää ja siinä kaikki
Käyttäjä6507 kirjoitti:
Noinhan sairasta ettei voi kertoa olevansa sairauslomalla. Ikävän tilanteen aiheuttaa ap pomolle ja työilmapiirille tällä itsekkyydellään.
Ja ei kannata valehdella olevansa palkattomalla, ellei ap:n työpaikassa ole kaikilla oikeus palkattomaan.
Esim. omassa työpaikassa ei saa palkatonta juuri mitenkään ja olisin kyllä itse todellakin kateellinen jos joku ilmoittaisi jäävänsä pariksi viikoksi palkattomalle.
Ap kertoi sanoneensa olevansa pois, ei olevansa palkattomalla.
Narsistille kuuluu näköjään kaikki ja kaikkien asiat. Jos joku on lomalla, se on narsistin mielestä epäreilua koska hän on itse töissä. Jos joku on sairas eikä kykene työhön, sekin on epäreilua koska narsisti itse on töissä. Haistakoon p aska.
Mä kerron liiankin yksityiskohtaisesti kroonisesta sairaudestani jos joku alkaa kysellä. Loppuu se kysely.
Käyttäjä6507 kirjoitti:
Noinhan sairasta ettei voi kertoa olevansa sairauslomalla. Ikävän tilanteen aiheuttaa ap pomolle ja työilmapiirille tällä itsekkyydellään.
Ja ei kannata valehdella olevansa palkattomalla, ellei ap:n työpaikassa ole kaikilla oikeus palkattomaan.
Esim. omassa työpaikassa ei saa palkatonta juuri mitenkään ja olisin kyllä itse todellakin kateellinen jos joku ilmoittaisi jäävänsä pariksi viikoksi palkattomalle.
Tässäpä hyvin kiteytettynä koko roska. Tietenkin nettityyliin vähän kärjistettynä, koska jollain voi olla "itsekkyyteen" ihan hyvät syyt, riippuen siitä, miten paskat työkaverit hänellä on.
Vierailija kirjoitti:
Hittoako se työkaverille kuuluu vaikka ap olisikin kaksi kuukautta lomalla. Nariskoot jos on niin typerä. Vai kuvitteleeko se että ap saa ylimääräistä palkallista lomaa 😂 En vaivaisi päätäni asialla. On muuten harvinaisen munaton pomo jos ei osaa sanoa että asia on loppuunkäsitelty ei tarvitse enää jauhaa.
Riippuu kuka tekee ap:n työt. Kyllä vatuttaisi, jos luulisin työkaverin olevan kaksi kuukautta lomalla ja mun pitäisi tehdä ne työt. Valittaisin pomolle rankasti. Sairausloman ymmärtää.
Toivotti hyvää lomaa vaikka tiesi että olet kipeä? Voi vi ttu mikä p askiainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hittoako se työkaverille kuuluu vaikka ap olisikin kaksi kuukautta lomalla. Nariskoot jos on niin typerä. Vai kuvitteleeko se että ap saa ylimääräistä palkallista lomaa 😂 En vaivaisi päätäni asialla. On muuten harvinaisen munaton pomo jos ei osaa sanoa että asia on loppuunkäsitelty ei tarvitse enää jauhaa.
Riippuu kuka tekee ap:n työt. Kyllä vatuttaisi, jos luulisin työkaverin olevan kaksi kuukautta lomalla ja mun pitäisi tehdä ne työt. Valittaisin pomolle rankasti. Sairausloman ymmärtää.
Ensin pitäisi päästä eroon oletuksesta, että jos et ole töissä, olet laiska. Ja sit siitä oletuksesta, että sairasloma (tai sairaus) on joku stigma.
Meillä on 30 hengen tiimi ja kaikki kyllä kertoo, jos on sairauslomalla pitempään. Nyt työkaveri on ollut burn outissa puoli vuotta. Toinen oli kolme kuukautta poissa. Ollaan oltu ymmärtäväisiä ja toivottu pikaista paranemista. Työt on jaettu useammalle työkaverille. Nyt saatiin uusi työntekijä, jota koulutetaan, koska toinen työkaveri ei todennäköisesti tule takaisin vaan vaihtaa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla täytyy tehdä työsopimuksen mukaiset velvoitteet työnantajaa kohtaan. Mitään muuta ei tarvitse tehdä. Voit olla vaikka täysin puhumatta työkavereille, jos asia ei koske työasioita.
Mahtava asenne työtä ja työkavereita kohtaan.
Unohtui vissiin, että ne työtkin pitäisi jonkun lopulta hoitaa. Jonkun työn voi hoitaa joku jamppa kadulta mutta toisissa pysähtyy muiden työt ja korvaavaa tekijää et saa vaikka kouluttaisit akateemikkoa vuoden ajan.
Itse kun sairastuin syöpään, niin olin avoin aiheesta työpaikalla. Ihan vain siksi, että muut ymmärtäisivät että projektien aikataulut voivat muuttua ja joutuvat ehkä tekemään asioita oman mukavuusalueensa ulkopuoleltakin. Lisäksi toipuminen ei ole ihan aikataulutettua joten poissaolon mahdollinen venyminen piti jotenkin huomioida. Noh, oma työ on asiantuntijana olemista pienessä firmassa jossa kaikki viihtyvät ilman kuppikuntia.
Toipumisia AP:lle.
Ilmoitus työnantajalle, työvuoroasiat ovat hänen ongelmansa, ei sairaslomalaisen tai työkaverien.
Tämä erottaa liukuhihnaduunarin asiantuntijasta. Todennäköisesti et edes ymmärrä mihin viittaan, joten mitäpä väliä tälläkään.
En kertoisi muista sairauksista kuin diabeteksesta tai epilepsiasta että osaavat toimia mahdollisen kohtauksen tapahtuessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kertoa sairauslomista, mutta esimiehet kertovat sairauden syytkin työkavereille ja se ottaa päähän! Esimiehet vaihtuvat usein ja lopulta iso osa työkavereista tietää sairautesi. Eikä tähän puututa mitenkään. Sairaudet ovat henkilökohtainen asia, miksi vieläkin se pitää tiedottaa työnantajalle, jotka juoruavat?
Edes työnantaja ei tarvitse tietää sairasloman syytä. Vain palkanmaksajan pitää se tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla täytyy tehdä työsopimuksen mukaiset velvoitteet työnantajaa kohtaan. Mitään muuta ei tarvitse tehdä. Voit olla vaikka täysin puhumatta työkavereille, jos asia ei koske työasioita.
Mahtava asenne työtä ja työkavereita kohtaan.
Unohtui vissiin, että ne työtkin pitäisi jonkun lopulta hoitaa. Jonkun työn voi hoitaa joku jamppa kadulta mutta toisissa pysähtyy muiden työt ja korvaavaa tekijää et saa vaikka kouluttaisit akateemikkoa vuoden ajan.
Itse kun sairastuin syöpään, niin olin avoin aiheesta työpaikalla. Ihan vain siksi, että muut ymmärtäisivät että projektien aikataulut voivat muuttua ja joutuvat ehkä tekemään asioita oman mukavuusalueensa ulkopuoleltakin. Lisäksi toipuminen ei ole ihan aikataulutettua joten poissaolon mahdollinen venyminen piti jotenkin huomioida. Noh, oma työ on asiantuntijana olemista pienessä firmassa jossa kaikki viihtyvät ilman kuppikuntia.
Toipumisia AP:lle.
Ilmoitus työnantajalle, työvuoroasiat ovat hänen ongelmansa, ei sairaslomalaisen tai työkaverien.
Tämä erottaa liukuhihnaduunarin asiantuntijasta. Todennäköisesti et edes ymmärrä mihin viittaan, joten mitäpä väliä tälläkään.
Joo ymmärretään. Olet niin korvaamaton asiantuntija ettei sun työtä voi tehdä kukaan muu. Presidenteilläkin on varamiehet mutta av- palstan asiantuntijalla ei.
Kerroin vakavasta sairaudestani työyhteisölle. Sen jälkeen kukaan ei ihmetellyt eikä kritisoinut poissaoloani.
Mielensäpahoittajien ongelma, jos eivät ymmärrä, että poissaolon syy voi olla joku muu kuin kesäloma