Paljonko työkaverille "pitää" kertoa omasta sairaudestaan?
Tilanne on nyt se että olen sairauslomalla leikkauksen vuoksi. Läheisimmille työkavereille kerroin syyn. Yhdelle etäisemmälle työkaverille sanoin olevani pois muutamia viikkoja. Hän toivotti ihanaa lomaa enkä korjannut, ettei tämä mikään mukava loma ole.
Nyt hän on siellä tajunnut että olen pois koko kesäkuun, mutta olen pois myös koko heinäkuun. Ja on alkanut valitus, miksi minä saan pitää 2 kk lomaa ja muut ei. Pomo ei tilannetta paljasta, ei myöskään ne muut työkaverit. Eihän minunkaan tarvitse, vaikka olisi suoraa yhteydessä ihmetelläkseen?
Heinäkuussa olen siis kesälomalla, ellei tästä sairaudesta nyt aiheudu mitään jatkohoitoja ja -leikkauksia.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole pakko kertoa saikun tai poissaolon syytä, mutta väistämätöntähän se on, että jos olet kuukausikaupalla pois töistä ilman että työkaverit tietävät syytä siihen, se herättää spekulaatioita, ihan aitoa huoltakin varmasti. Kaikki ei ole pelkästään ilkeää juoruilua, on ihan inhimillistä kaivata joukosta puuttuvaa. Kuka muka oikeasti voi kirkkain silmin väittää, että jos oma työkaveri on pitkään pois töistä, niin ei yhtään kiinnosta, että missä hän on, onko hän ehkä vakavasti sairas jne?
Mikä saa sut kommentoimaan ketjua, kun et edes aloitusta lue? Ap on ilmoittanut syynkin läheisille työkavereille. Etäiselle ei ole sanonut muuta kuin olevansa poissa jonkun aikaa.
Ja onko etäisempi ollut huolissaan poissaolosta? Ei, vaan alkanut valittaa miksi jotkut on pitkään lomalla.
Että selittelysi sille miksi sun pitäisi saada tietää syy, on täysin turhaa.
Ei tarvitse kertoa mitään. Etenkään kaukaisemmille työkavereille joille asia ei kuulu mitenkään.
Ei mitään. Pomollekaan ei tarvitse sairaslomatodistuksia enempää avata. Meillä esim sairasloman syytä ei saa kertoa koska tietoturva, toki pomo näkee laput.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Pomollekaan ei tarvitse sairaslomatodistuksia enempää avata. Meillä esim sairasloman syytä ei saa kertoa koska tietoturva, toki pomo näkee laput.
Kuulostaa vähintäänkin erikoiselta työpaikalta, jos et saa kertoa tietoturvan takia oman saikun syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähintäänkin erikoiselta työpaikalta, jos et saa kertoa tietoturvan takia oman saikun syytä.
Miten niin? Ihan normaalia kun tietoturva on tiukkaa että se koskee myös työntekijöiden yksityisasioita.
En kerro mitään. Kun asia ei heille kuulu millään tavalla. Ilmoitan pomolle että olen sairaana ja toimitan sairaslomatodistuksen. Syitä en availe kenellekkään.
Vierailija kirjoitti:
Onpas naisvaltaisilla aloilla taas vaikeaa... Sanot että olet saikulla silloin ja silloin ja asia on sillä selvä. Tai olisi miesvaltaisella alalla.
Ihan samalla tavalla mä olen toiminut joka alalla ja työpaikassa missä olen ollut. Ilmoitan esimiehelleni että olen sairaana ja toimitan siitä todistuksen. Sairasloman syitä en ole availlut kenellekkään enkä availe jatkossakaan. Työkavereille nämä ilmoitukset ei kuulu tuotakaan vähää, työnjohto hoitaa sijaisen jos sellainen tarvitaan.
Terveyteen liittyvät asiat on salaisia. Kerron tiimille jos poissaolon syy on flunssa tai jotain muuta vastaavaa, mutta en välttämättä muista sairauksista jos sellaisia tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kertoa terveystietojaan, vai avaudutko itse laadusta riippumatta kaikista vaivoistasi kaikille?
Meillä kyllä tuli selväksi jo vuosia sitten, etteivät poissaolojen syyt kuulu muiden ruodittaviksi. Jos työvuorolistassa on henkilö merkitty poissaolevaksi, ei muut tiedä, onko vapaapäivillä, lomilla vai sairas. Itse voi kertoa, jos haluaa.
Vuosilomat näkyvät omalla listallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko kertoa mitään. Jos hän ottaa suoraan yhteyttä ja kysyy, niin voit vain sanoa ettet halua kertoa henkilökohtaisista asioista tarkemmin.
samat sanat!
Se on loputon suo kun ja jos alat kertomaan asioitasi!
Ei sun sairaudet sun muut kellekään kuulu!
Ap tässä. Onpa tullut paljon moitetta. Fakta nyt kuitenkin se, että lähimmille työkavereille, ns. omalle porukalle jotka minua tuuraavat, kerroin jo reilusti etukäteen jääväni sairauslomalle. Kerroin myös mihin leikkaukseen olen menossa.
Tämä etäisempi työkaveri ei tuuraa minua, eikä poissaoloni vaikuta hänen työhönsä. Juuri ennen työaikani loppumista hän laittoi viestiä jostain asiasta "ensi viikolla", johon vastasin olevani muutamia viikkoja poissa. Hän toivotti ihanaa lomaa. En reagoinut enää siihen. Ensinnäkin olin niin hermostuksissani edessä olevasta leikkauksesta, etten halunnut alkaa selittää, toisekseen en halunnut selittää siksikään etten tunne häntä ja katsoin ettei asia hänelle edes kuulu. Edelleen olen samaa mieltä. Ap
Lisään vielä, että kyllä hän koneeltaan näkee milloin minulle on merkitty kesäloma, ja milloin on vain poissaolomerkintä. Ajattelen että jokainen normaalijärkinen tajuaa siitä kyllä. Ap
Omituisia ongelmia. Työkavereille sanotaan, että on sairaslomalla, syytä ei tarvitse kertoa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jokaista työpaikkaa koskeva laki.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Onpa tullut paljon moitetta. Fakta nyt kuitenkin se, että lähimmille työkavereille, ns. omalle porukalle jotka minua tuuraavat, kerroin jo reilusti etukäteen jääväni sairauslomalle. Kerroin myös mihin leikkaukseen olen menossa.
Tämä etäisempi työkaveri ei tuuraa minua, eikä poissaoloni vaikuta hänen työhönsä. Juuri ennen työaikani loppumista hän laittoi viestiä jostain asiasta "ensi viikolla", johon vastasin olevani muutamia viikkoja poissa. Hän toivotti ihanaa lomaa. En reagoinut enää siihen. Ensinnäkin olin niin hermostuksissani edessä olevasta leikkauksesta, etten halunnut alkaa selittää, toisekseen en halunnut selittää siksikään etten tunne häntä ja katsoin ettei asia hänelle edes kuulu. Edelleen olen samaa mieltä. Ap
En ymmärrä miksi pitää tilittää kenellekään, mihin leikkaukseen on menossa. Toisekseen miksi jättää oikaisematta, että ei olekaan lomalla. Ei ole mikään pakko alkaa silti selittää sen tarkemmin. Ihme venkoilua.
Alkaa vähän tuntua, että ap sotkee itse omat asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kertoa terveystietojaan, vai avaudutko itse laadusta riippumatta kaikista vaivoistasi kaikille?
Meillä kyllä tuli selväksi jo vuosia sitten, etteivät poissaolojen syyt kuulu muiden ruodittaviksi. Jos työvuorolistassa on henkilö merkitty poissaolevaksi, ei muut tiedä, onko vapaapäivillä, lomilla vai sairas. Itse voi kertoa, jos haluaa.
Koskaan en ole ollut töissä, joissa olisi työvuorolista. Sen sijaan on ollut eri tapoja kertoa omalle tiimille, kuinka pitkään on poissa. Nykypäivänä se on Teams, jonne laitetaan 'olen flunssassa, pari päivää poissa' tai 'jään kuukaudeksi sairaslomalle ja sitten olen sen jälkeen kuukauden vuosilomalla'. Pidemmissä ennakoiduissa poissaoloista pitää lisäksi perehdyttää joku muu siihen, mihin tilaan työt jäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Ihan normaalia kun tietoturva on tiukkaa että se koskee myös työntekijöiden yksityisasioita.
No siten niin, että ei ole ihan normaalia, että tietoturva olisi niin tiukka.
Vai meinaatko tosiaan, että se on ihan perusjuttu työelämässä? Montakohan prosenttia tällaisia työpaikkoja on? Vai pitääkö puhua jo promilleista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei tarvitse kertoa. Mutta kuten huomasit jos maltoit lukea lainaamasi kommentin - mitä suuresti epäilen - niin kyse olisi siitä, että et saa kertoa. Täysin eri asiat.
En. Ei kuulu minulle miksi kukakin on milloinkin pois. Ne kertoo jotka haluaa, ne jotka ei halua ei kerro. Poissaololle syitä on monia.