Paljonko työkaverille "pitää" kertoa omasta sairaudestaan?
Tilanne on nyt se että olen sairauslomalla leikkauksen vuoksi. Läheisimmille työkavereille kerroin syyn. Yhdelle etäisemmälle työkaverille sanoin olevani pois muutamia viikkoja. Hän toivotti ihanaa lomaa enkä korjannut, ettei tämä mikään mukava loma ole.
Nyt hän on siellä tajunnut että olen pois koko kesäkuun, mutta olen pois myös koko heinäkuun. Ja on alkanut valitus, miksi minä saan pitää 2 kk lomaa ja muut ei. Pomo ei tilannetta paljasta, ei myöskään ne muut työkaverit. Eihän minunkaan tarvitse, vaikka olisi suoraa yhteydessä ihmetelläkseen?
Heinäkuussa olen siis kesälomalla, ellei tästä sairaudesta nyt aiheudu mitään jatkohoitoja ja -leikkauksia.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Kerroin vakavasta sairaudestani työyhteisölle. Sen jälkeen kukaan ei ihmetellyt eikä kritisoinut poissaoloani.
How shocking.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikassa on käytäntö, että kenenkään poissaoloista ei tiedoteta millään lailla, koska niistä ei kuulu tietää. Lomalistat on seinällä, josta näkee hyväksytyt lomat, ja toki saa itse kertoa työtovereille, jos haluaa. Mutta että työyhteisössä kenenkään ei kuulu tietää yksilön poissaoloista, eikä niiden syistä, poissaolon pituudesta jne. Yksityisasioista nääs!
On se pakko tietää poissaolosta, kun muut tekee työt! Syytä ei tarvitse kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole pakko kertoa saikun tai poissaolon syytä, mutta väistämätöntähän se on, että jos olet kuukausikaupalla pois töistä ilman että työkaverit tietävät syytä siihen, se herättää spekulaatioita, ihan aitoa huoltakin varmasti. Kaikki ei ole pelkästään ilkeää juoruilua, on ihan inhimillistä kaivata joukosta puuttuvaa. Kuka muka oikeasti voi kirkkain silmin väittää, että jos oma työkaveri on pitkään pois töistä, niin ei yhtään kiinnosta, että missä hän on, onko hän ehkä vakavasti sairas jne?
Työkavereiden huolesta ja spekulaatiosta huolimatta saikun syyn saa pitää omana tietonaan.
Tottakai. Kukaan muu ei ole mitään muuta koko ketjussa edes väittänyt, ei edes kommentissa, mihin vastasit.
Mutta samalla on hyvä ymmärtää, että vaikka sinulla on OIKEUS olla kertomatta yhdellekään työkaverilla yhtään mitään, aiheuttaa sen oikeuden käyttäminen erittäin todennäköisesti huolta ja spekulaatiota. Riippuu toki porukasta missä määrin, mutta harvassa useamman hengen työyhteisössä joku on vain "poissa" viikkotolkulla ja kukaan ei siitä vaihda sanaakaan kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikassa on käytäntö, että kenenkään poissaoloista ei tiedoteta millään lailla, koska niistä ei kuulu tietää. Lomalistat on seinällä, josta näkee hyväksytyt lomat, ja toki saa itse kertoa työtovereille, jos haluaa. Mutta että työyhteisössä kenenkään ei kuulu tietää yksilön poissaoloista, eikä niiden syistä, poissaolon pituudesta jne. Yksityisasioista nääs!
Ei helevetti mikä yksityisyyden loukkaus se sitten onkaan, jos joku huomaa jonkun puuttuvan töistä. Miten se on teidän työpaikalla järjestetty? Kaikilla laput silmillä ja omat karsinat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole pakko kertoa saikun tai poissaolon syytä, mutta väistämätöntähän se on, että jos olet kuukausikaupalla pois töistä ilman että työkaverit tietävät syytä siihen, se herättää spekulaatioita, ihan aitoa huoltakin varmasti. Kaikki ei ole pelkästään ilkeää juoruilua, on ihan inhimillistä kaivata joukosta puuttuvaa. Kuka muka oikeasti voi kirkkain silmin väittää, että jos oma työkaveri on pitkään pois töistä, niin ei yhtään kiinnosta, että missä hän on, onko hän ehkä vakavasti sairas jne?
Työkavereiden huolesta ja spekulaatiosta huolimatta saikun syyn saa pitää omana tietonaan.
Tulit sitten kommentoimaan itsestäänselvyyden vastauksena kommenttiin, jossa vielä mainittiin tämä sama itsestäänselvyys.
Laadukasta keksustelua ja tämäkin kommentti on saanut peukkuja 4-0.
Tässähän menettää pikkuhiljaa uskonsa ihmiskuntaan - tai vähintäänkin vauvapalstaan.
Hän vaan tiivisti sen hyvin.
Kannattaa pysyä poissa palstalta, jos usko ihmiskuntaan perustuu tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulit sitten kommentoimaan itsestäänselvyyden vastauksena kommenttiin, jossa vielä mainittiin tämä sama itsestäänselvyys.
Tässähän menettää pikkuhiljaa uskonsa ihmiskuntaan - tai vähintäänkin vauvapalstaan.
Paskat se mitään tiivistänyt. Tuli vaan jankkaamaa kun ei jostain syystä ymmärtänyt, että kommentti mihin vastasi kertoi jo saman asian ensimmäisessä lauseessa. Lisäksi siinä kerrottiin, että tietämättömyydestä seuraa spekulointia.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla täytyy tehdä työsopimuksen mukaiset velvoitteet työnantajaa kohtaan. Mitään muuta ei tarvitse tehdä. Voit olla vaikka täysin puhumatta työkavereille, jos asia ei koske työasioita.
Mahtava asenne työtä ja työkavereita kohtaan.
Unohtui vissiin, että ne työtkin pitäisi jonkun lopulta hoitaa. Jonkun työn voi hoitaa joku jamppa kadulta mutta toisissa pysähtyy muiden työt ja korvaavaa tekijää et saa vaikka kouluttaisit akateemikkoa vuoden ajan.
Itse kun sairastuin syöpään, niin olin avoin aiheesta työpaikalla. Ihan vain siksi, että muut ymmärtäisivät että projektien aikataulut voivat muuttua ja joutuvat ehkä tekemään asioita oman mukavuusalueensa ulkopuoleltakin. Lisäksi toipuminen ei ole ihan aikataulutettua joten poissaolon mahdollinen venyminen piti jotenkin huomioida. Noh, oma työ on asiantuntijana olemista pienessä firmassa jossa kaikki viihtyvät ilman kuppikuntia.
Toipumisia AP:lle.
Ilmoitus työnantajalle, työvuoroasiat ovat hänen ongelmansa, ei sairaslomalaisen tai työkaverien.
Tämä erottaa liukuhihnaduunarin asiantuntijasta. Todennäköisesti et edes ymmärrä mihin viittaan, joten mitäpä väliä tälläkään.
Tuo tuskin on töissä ollut
Nykyään ei pääse tk-eläkkeelle. Sairaana et pysty siivoamaan koko siivousaluetta.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla täytyy tehdä työsopimuksen mukaiset velvoitteet työnantajaa kohtaan. Mitään muuta ei tarvitse tehdä. Voit olla vaikka täysin puhumatta työkavereille, jos asia ei koske työasioita.
Ja sitten valitetaan huonosta työilmapiiristä.
Ymmärrättekö te, että juuri tällainen asenne sitä aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen edellinen ja enkö minä juuri sanonut, että ei tarvitse kertoa - luepa tekstini uudelleen! Totesin vaan sen tosiasian, että spekulaatiota tuskin silloin voi välttää ja se kannattaa tiedostaa, jottei sitten turhaan niistä loukkaannu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskat se mitään tiivistänyt. Tuli vaan jankkaamaa kun ei jostain syystä ymmärtänyt, että kommentti mihin vastasi kertoi jo saman asian ensimmäisessä lauseessa. Lisäksi siinä kerrottiin, että tietämättömyydestä seuraa spekulointia.
-eri
Hermostutko myös irl keskustelutilanteissa jos joku toistaa jo jotain aiemmin puhuttua, itsestäänselvyyden tai jopa sanoo jotain sen asian vierestä, josta keskustelu lähti?
Ei tarvitse kertoa edes pomolle sairauden syytä. Lääkärintodistus hallintoon riittää.
Eihän asia kuulu millään tavalla yhdellekkään työtoverille. En minä ole koskaan kertonut omia terveysasioitani edes pomolleni kun syyt eivät edes heille kuulu. Näkevät toki sen yöimalkaisen tekstin tai koodin saikkulapusta jos haluavat. Ilmoitan vain olevani sairaana ja sillä selvä, työtovereilleni en ilmoittele yhtään mitään. En todellakaan kerro töissä yksityisasioitani yhtään mitään, yhtään kenellekkään. Yksityisasioitani jaan vain valittujen ihmisten kanssa ja kukaan heistä ei ole meillä töissä.
No ei tarvii tietenkään kertoa yhtään mitään omasta sairaudestaan. Ärsyttävää kun jotkut on niin uteliaita.
Vierailija kirjoitti:
Onpas naisvaltaisilla aloilla taas vaikeaa... Sanot että olet saikulla silloin ja silloin ja asia on sillä selvä. Tai olisi miesvaltaisella alalla.
Ihan sama meininki miesvaltaisilla työpaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtava asenne työtä ja työkavereita kohtaan.
Unohtui vissiin, että ne työtkin pitäisi jonkun lopulta hoitaa. Jonkun työn voi hoitaa joku jamppa kadulta mutta toisissa pysähtyy muiden työt ja korvaavaa tekijää et saa vaikka kouluttaisit akateemikkoa vuoden ajan.
Itse kun sairastuin syöpään, niin olin avoin aiheesta työpaikalla. Ihan vain siksi, että muut ymmärtäisivät että projektien aikataulut voivat muuttua ja joutuvat ehkä tekemään asioita oman mukavuusalueensa ulkopuoleltakin. Lisäksi toipuminen ei ole ihan aikataulutettua joten poissaolon mahdollinen venyminen piti jotenkin huomioida. Noh, oma työ on asiantuntijana olemista pienessä firmassa jossa kaikki viihtyvät ilman kuppikuntia.
Toipumisia AP:lle.
Esimies on sitä varten että järjestää ne työt hoidetuiksi poissaolevan puolesta. On tosi huonosti järjestetty asiat jos muiden työt pysähtyvät nimenomaan sen takia ettei työkaverin poissaolon syytä tiedetä.
Jonkun poissaolo saattaa muuttaa myös muiden loma-ajat, tosi kiva kun olet jo ehtinyt tehdä suunnitelmat alkuperäisten loma-aikojen mukaan. Jos silloin ei tiedä, että muutoksiin on oikeasti pakottavat syyt eikä se, että pomo nyt vaan suosii yhtä, niin kyllä se huonontaa työilmapiiriä ja helposti johtaa työpaikan vaihtoihin.
Lisäksi asiantuntijatyöt ovat sellaisia, että työpaikalla ei välttämättä ole kuin pari ihmistä, jotka tiettyjä asioita osaavat tehdä. Muille se, että yhtäkkiä joutuu tekemään itselle outoja töitä omien töidensä lisäksi, on todella rasittavaa. Ihmiset venyvät vain silloin, kun tietävät oikean syyn venymistarpeelle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jaetaan tiimin sisällä työt, ja todellakin on reilua huikata muille tieto, että on saikulla (eikä muuten vain lomaile tai ole kadonnut Teamsista yllättäen). Ei niitä syitä kysellä, ellei toinen halua kertoa. Pomohan ei voi syytä tietenkään sanoa.
"Läheisimmille työkavereille kerroin syyn. Yhdelle etäisemmälle työkaverille sanoin olevani pois muutamia viikkoja."
Ap on selvästi kertonut niille joiden on ollut tarpeen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli kyllä vähän jännä aloitus. Kysellään, että paljonko omasta sairaudesta pitää kertoa työkavereille.
Kuitenkin kun tekstin lukee, hän on jättänyt työkaverinsa siihen uskoon, että jää ihan tavalliselle lomalle - toki ihan työkaverin tulkintaa, mutta silti.
En siis oikein ymmärrä otsikon kysymystä, jos sanot työkaverille, että jäät saikulle, niin eihän siinä vielä kerrota omasta sairaudesta yhtään mitään.
Kysymys pitäisikin muotoilla ennemmin niin, että "pitääkö" työkaverille ilmoittaa jos jää saikulle. Kyllä minun mielestäni "pitää", mikäli se vaikuttaa heidän töihinsä. Itse ainakin pidän sitä täysin selvänä, että jos olen jäämässä saikulle, niin ilmoitan siitä esimiehen lisäksi myös niille ihmisille, joiden työhön se vaikuttaa. En siis välttämättä syytä, vaan sen, että olen saikulla. Muille työpaikan työntekijöille en siitä erikseen ilmoita.
Meillä ei saa yli 4 viikon yhtenäistä lomaa. Sitä ei vain myönnetä. Jos tuolla on vähän vastaava tilanne, ja jotkut on siinä käsityksessä, että nyt jollain on 2kk:n loma, ei varmasti tee hyvää työyhteisölle.
Eihän se siis tosiaan kuulu kenellekään toiselle työntekijälle, että olet saikulla ja vaikka valitus ja väärintulkinta on tosiaan sen toisen työntekijän tekemää, niin kyllä se, että pitää omaa yksityisyyttään niin kovassa kurssissa, ettei edes työkavereille voi kertoa olevansa ylipäätään saikulla, on omasta mielestäni todella omituista. Mutta ehkä siihenkin on syynä utelevat työkaverit ja huono yhteishenki. En minäkään välttämättä kertoisi, jos lopputuloksena olisi jankkaus siitä, että mikä sen saikun syy nyt on tms.
Ap ON kertonut lähimmille työkavereille syynkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö itse huolestuisi jos työkaveri on yhtäkkiä monta viikkoa pois että tekeekö se kuolemaa vai mitä. Olisi ihan reilua siis siinä mielessä kertoa ettei ole mikään vakava poissaolo mutta toki jokainen tyylillään. Enemmän tuo salailu aiheuttaa spekulaatioita suuntaan ja toiseen.
Tässähän on ilmoitettu jo etukäteen poissaolosta. Ei ole mitenkään yhtäkkinen ylläri.
Niin, joku syöpäleikkauskin voi olla etukäteen ilmoitettu poissaolo. Aiheen salailu saa mielikuvituksen valloilleen.
Niin? Sulle pitää kertoa diagnoosit ja kaikki? 😂 Juuri sunlaisten yliuteliaiden takia ihmiset ei halua kertoa mitään.
Outoa tulkintaa.
Ei siinä mitään diagnoosia kaivata, mutta voihan sen mainita, että ei ole mitään vakavaa.
Ja tosiaan, etukäteen ilmoitettu ei vakavuutta poista, sehän vaan kertoo siitä, että se ei ole tapaturma.
näin sivumennen sanoen, en käsitä, miten tää diagnoosikommentti on saanut noin paljon peukkuja. Täysin älytön kommentti ja tyypit peukuttaa pää märkänä.
- Eri
Ei missään ole kerrottu ettei ap:n tilanne olisi vakavaa. Itse saan sen käsityksen ettei ihan pikkujuttu ole joten ei todellakaan tarvitse kertoa sellaisille joille ei halua kertoa.