Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työterveyshoitaja nosti Kannasta esiin 15 vuotta vanhan ahdistuneisuusdiagnoosin kun asiani on nivelkivut

Vierailija
07.06.2026 |

Olen siis ahdistunut hullu, joka teeskentelee vaivansa?

Minusta otetut magneettikuvat eivät siis merkitse mitään, sillä hulluudessani olen kuvitellut nivelet kuluneiksi sekä kipeiksi - onko asia siis näin...?

Kommentit (164)

Vierailija
101/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentuneelle kannattaa olla mukava, muuten jos pistät sen työkokeiluun niin voi olla koko työpaikan mukit tiskattu vessaharjalla ja norovirus jyllää.

Masentunut ihminen katsos suuttuu, jos hänelle ei puhuessa olla mukavia.

Vierailija
102/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunutta ei kiinnosta, jos olet ylilääkäri. Jos olet ylimielinen etkä puhu ystävällisesti niin mukit on työkokeilussa tiskattu vessaharjalla. Muista olla mukava. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut vakavasti traumatisoitunut ja ilman mutinoita on hoidettu myös muut vaivat. 

Vierailija
104/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se laillisesti 15 vuotta taaksepäin mitä siellä Oma Kannassa voi olla aiakkaasta tallennettuja terveystietoja?

Vierailija
105/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on varmaan käytössä joku sosiaalinen pisteytys järjestelmä mutta luonnollisesti vielä Kiinaakin tehokkaampi systeemi kun populaatio on niin pieni. Näin pysyy hommat homogeenisenä

Joo, sen nimi on QALY. Hakukoneella löytyy lisää tietoa aiheesta. 

Vierailija
106/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jotenkin ymmärrä näitä kuvioita. Itselläni on pahimman luokan hoitohistoria psyk. puolella huumeiden käyttöineen ja skitsofrenioineen, pitkä lista muitakin diagnooseja ja tuhansia kirjauksia sekopäisyydestäni. Koen saavani aina hyvää kohtelua kaikkialla terveydenhuollossa ja pienetkin jutut otetaan todella vakavasti, vaikka sanon, että pärjään kyllä ja saan itse hoidettua. Henkilökunta on usein ihan yltiömukavaa ja auttavaista. 

Sinulle on varmaan selviö, että hoitohistoriasi tulee jotenkin mainittua vastaanotolla tai ainakin kirjauksissa.  Ihmiselle, joka on tottunut olemaan ns. terve ja yhtäkkiä puhutaan jostain kenties vuosien takaisesta diagnoosista, se tulee vähän puskista.

Voi hyvinkin olla, että mt-ongelmaiset ovat sanavalmiimpia silloin, kun puhutaan mt-ongelmista. Mutta minulta niistä ei muistaakseni ole edes kysytty eikä niitä ole otettu puheeksi.

Lääkärin yleensä pitää tietää voimassa olevat lääkitykset, ja sen takia hän saattaa puhua myös mt-diagnooseista. Niihin usein liittyy joku lääkitys.

Onko yksityisellä lääkärillä pitempi vastaanottoaika? Julkisen puolen lääkärillä tuskin on aikaa kauheasti keskustella joistain vanhoista diagnooseista.

- eri

Ei minullekaan usein puhuta diagnooseista, mutta on lääkäreillä ollut julkisella aikaa kaivella vanhoja, koska kirjauksissa yleensä kommentoidaan mielenterveyttä. Minulla on vanha diagnoosi, jolla ei pitäisi olla merkitystä. Ja seuraava lääkäri tietenkin myös jatkaa sitä kommentoimista koska nuo kertomukset ketjuttuvat. Olen myös kohdannut sitä, ettei oteta vakavasti - päin naamaa kyllä, mutta kertomuksissa otetaan esiin vanha diagnoosi ja annetaan ymmärtää ongelman olevan keksitty.

-eri

Nimenomaan, ne ketjutetaan. Kertomukset alkavat diagnooseilla (ihan sama kuinka vanhoilla) ja sitten jatketaan sillä varsinaisella asialla. Jos kertomuksia ei aina ole niin kyllä ne haetaan. 

Kesällä päivystyksessä vieraalla paikkakunnalla on aikaa hakea kotikunnan kertomuksista haluamansa diagnoosit. Näiden ei tarvitse olla psykiatrin vahvistamia. Eli vaikka olisi tehty tutkimukset monen eri ammattilaisen toimesta eikä kyseistä diagnoosia ole todettu, se ei haittaa mitään. Vaan ihan se riittää että ne ovat esiintyneet siellä joskus. 

Vierailija
107/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mutta jos hakisit eläkettä, niin ahdistus katoaisi kuin taikaiskusta.

Ei kulumista pääse eläkkeelle. 

Vierailija
108/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kanssa ennakkoluuloinen, vihamielinen terveydenhoitaja kun kävin työterveyden työhöntulotarkastuksessa. Kyseli lääkityksestä, tupakoinnista ja alkoholin käytöstä. Vastasin kaikkiin että en käytä mitään ja ei ole lääkityksiä, niin itsekseen mutisi että sehän nähdään kun verikokeisiin ohjasi. Ilmeisesti ei uskonut että en edes alkoholia nauti, vaan oli muodostanut mielessään jo jonkin ennakkoluulon ulkonäköni takia. Kaikenlaisten hupakoitten kanssa sitä joutuukin tämän maailman jakamaan.

Vierailija
109/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä erittäin  suuri ongelma. 

Mt-potklaita ei oteta vakavasti. 

Ei myöskään päihdeongelmaisia vaikka ongelmaa ei enää olisi. 15 vuotta vanhat jutut pomppii heti esiin ja sen mukaan myös hoito.

Eli apua ei kannata hakea, olet leimattu lopun ikääsi.

Vierailija
110/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Sain uuden työpaikan isohkosta firmasta kotiseudultani ja piti uuden pitkäaikaisen uran aueta seudulla, jossa läheiset ihmiset myös asuvat. Kuinka ollakaan, firmassa oli sama työterveysfirma, kuin nuoruuden työpaikassani eteläisessä Suomessa, jossa olin töissä 14 vuotta tuntematta yhtään ketään koko seudulla. Elämä oli yhtä kuin työura, eikä vapaa-ajalla ollut keskusteluseuraa. Yksi vuosi noista neljästätoista tuli sitten masennusoiereita, joista kävin työterveydessä keskustelemassa. Kuinka ollakaan, kotiseudulla työhöntulotarkastus jumiintui noihin 20 vuotta sitten läpikäytyihin masennusoireisiin ja siitä jankkaamiseen, mitään muuta ei sitten tutkittukaan. Työsuhde päättyi koeajan jälkeen. Sellaiset kokemukset työn perässä muuttamisesta täällä.

Myös muut kuin vanhat masennusoireet voi aiheuttaa ongelmia työhöntulotarkastuksessa. Minulla on harvinainen pahan kuuloinen krooninen tauti, joka todettiin 2017. Olen siitä huolimatta erittäin hyvin pysynyt terveenä, en ole tarvinnut sairaslomia kuin pari päivää vuodessa. Oli todella vaikeaa saada lääkäri uskomaan tämä, kun hän ei kai ikinä tätä tautia sairastavaa ollut tavannut. Mutta uskoi lopulta, kun näytin netistä infoa taudista, ei tarvinnut vain minua uskoa.

Määräaikaisissa töissä ei tarkastusta ole.

Viime syksynä sain vakityön, siksi oli tarkastus. Mutta edellissyksynä alkoi vuoden sijaisuus ja siihenkin jouduin käymään tarkastuksessa.

Vierailija
111/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ilmestynyt jostain autismidiagnoosi. Ei aavistustakaan mistä koska ei sitä neuropsykiatrisissa tutkimuksissa todettu. Ylen kirjauksissa puhutaan asperger-piirteistä, liekö sieltä tullut. Millään tutkimuksella tätä ei tosiaan ole vahvistettu vaan yleislääkäri on sen itse sinne keksinyt. Pitäisi tästäkin jaksaa tehdä paperi. Olisi ainakin tehnyt jotain vaikka mikään ei muuttuisikaan. 

Vierailija
112/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on jo vuosia yritetty laittaa sosiaalihuoltoon.

Ongelma on vaan siinä, etten ole sairas, tyhmä tai hullu. En ole edes köyhä. Kaikki laskut on maksettu ja tilillä on työkkärin tätiä enemmän rahaa

Vierailija
113/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Sain uuden työpaikan isohkosta firmasta kotiseudultani ja piti uuden pitkäaikaisen uran aueta seudulla, jossa läheiset ihmiset myös asuvat. Kuinka ollakaan, firmassa oli sama työterveysfirma, kuin nuoruuden työpaikassani eteläisessä Suomessa, jossa olin töissä 14 vuotta tuntematta yhtään ketään koko seudulla. Elämä oli yhtä kuin työura, eikä vapaa-ajalla ollut keskusteluseuraa. Yksi vuosi noista neljästätoista tuli sitten masennusoiereita, joista kävin työterveydessä keskustelemassa. Kuinka ollakaan, kotiseudulla työhöntulotarkastus jumiintui noihin 20 vuotta sitten läpikäytyihin masennusoireisiin ja siitä jankkaamiseen, mitään muuta ei sitten tutkittukaan. Työsuhde päättyi koeajan jälkeen. Sellaiset kokemukset työn perässä muuttamisesta täällä.

Aika karua. Koetetaan luottamusta, mutta myöhemmin ikivanhat jutut saattavat kääntyä sinua vastaan.

Oma ongelmani on jännitysverenpaine. Jännitän mittausta niin paljon, että siellä vastaanotolla tulee tosikorkeita lukemia. Ei auta, vaikka kerron asiasta. Hätääntynyt hoitaja saattaa sitten mitata verenpaineen jopa 10-12 kertaa peräkkäin. Olen ollut tilanteessa liian monesti. Erään kerran sanoin hoitajalle, että annetaan jo asian olla. Hän totesi, että sitten hän kirjoittaa työhöntulotarkastukseen minulle, että en sovi työhön ja tulen menettämään työni. Se oli kiristystä! Se  jos mikä stressaa entistä enemmän. Kotona mitattaessa tulokset ovat normaalit. 

Kannattaa välttää salmiakkia, lakritsaa ja suolaa jo viikko ennen tuollaista mittausta. Sen lisäksi aloittaa jo vuorokausi ennen mittausta täysin suolaton ruokavalio. Syö paljon kaliumia sisältäviä hedelmiä ja perunoita ennen mittausta. 

Virallisen ohjeistuksen mukaan verenpaineen oikeaoppinen mittaus pitäisi tehdä kun on istuttu 15-20 minuuttia rauhallisesti ja mieluiten kotona vaikka kolmena päivänä peräkkäin. Lukemat voi merkitä vaikka paperille. Verenpainemittarit ovat jatkuvasti tarjouksessa. Kuolinpesistä myydään kirpputoreilla niitä jopa kympillä ja ne saattavat olla Euroopassa tehtyjä laatutuotteita.

Vierailija
114/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista mitä tapahtuu tiedoille kun EU:n EHDS direktiivi on täydessä voimassa, se nimittäin antaa tiedon omistajalle paljon enemmän oikeuksia kuin meillä on nyt, oletan että suomi on EU oikeudessa monesti ennenkuin myönnetään että tiedon omistaa se asiakas/potilas ja voi rajoittaa miten sitä aellaan ptikin poikkin uteliaille.

Eiu- direktiivit on voimassa ilman kansallisen lain muuttamista eli ne on jo heti velvoittavia suoraan. Se on totta että tietoa ei saa jakaa siten sisälläkään noin vaan enää. Eikä ole koskaan sillä verukkeella saanut muutenkaan että ollaan vaikka samaa hyvinvointialuetta. Potilaan lupa tarvitaan. Uskoisin että potilaan informoiminen on myös säädettyä erikseen...

Mutta eipä näistä lakioppineet muita valista. 

Yläluokka käyttää itse yksityistä terveydenhuoltoa ei niitä vrm kiinnosta...

Siellä pörriäisissä on omat rekisterit ja siellä ne myös pysyy. Vuosikymmeniä. No, aina voi vaihtaa yksityistä mutta ikävää jos työterveyshuolto on juuri siinä missä ne tiedotkin on.

Vierailija
115/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi ihmettelen kun nykynuoria aina kannustetaan menemään terapiaan ja hakeutumaan hoitoon heti kun vähän ahdistaa. Nuo tiedot ovat siellä papereissa sitten loppuikään asti , ja valitettavasti saattavat haitata myöhemmin esim tiettyihin ammatteihin hakeutumista  (poliisi, lentäjät , armeija, yms)  ja muutenkin ennakkoluuloista suhtautumista mihin vaan tarvitset apua terveydenhuollosta. Tietenkään näin ei pitäisi olla, mutta kyllä monelta olen kuullut ihan henkilökohtaisesti, valitettavasti.

Ohjaisin nuoreni ennemmin vaikka papin juttusille, vaikken olekaan uskonnollinen. Tai ehkä zen-temppeliin. On varmaan vaihtoehtoja.

Vierailija
116/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset aivopestään hakemaan ammatti"apua" ihan kaikkeen mahdolliseen, ja sitten siitä "avusta" on pelkkää haittaa koko loppuelämä. Tämähän se ihmisten mielenterveyden sairastuttaa sitten oikeasti.

Minä olen tyhmyyksissäni käynyt useammankin kerran mt-toimistossa kun lääkärit eivät ole tajunneet laittaa oikealle erikoislääkärille tai kokeisiin. Kukaan ei ole voinut siellä minua auttaa. Sattumalta yksi nuori lääkäri laittoi oikeisiin kokeisiin ja sen jälkeen oikean ajan erikoislääkärille. Olen monta vuotta syönyt nyt lääkitystä harvinaisen fyysisen sairauden vuoksi ja olen liki oireeton. Siitä huolimatta mt-toimistomerkinnät ovat Omakannassa. Tympeä selittää niistä joka kerta päivystyksessä jne, että tein kuten käskettiin ja kävin siellä kun kerran muutakaan ei sillä kertaa keksitty.

Vierailija
117/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista mitä tapahtuu tiedoille kun EU:n EHDS direktiivi on täydessä voimassa, se nimittäin antaa tiedon omistajalle paljon enemmän oikeuksia kuin meillä on nyt, oletan että suomi on EU oikeudessa monesti ennenkuin myönnetään että tiedon omistaa se asiakas/potilas ja voi rajoittaa miten sitä aellaan ptikin poikkin uteliaille.

Eiu- direktiivit on voimassa ilman kansallisen lain muuttamista eli ne on jo heti velvoittavia suoraan. Se on totta että tietoa ei saa jakaa siten sisälläkään noin vaan enää. Eikä ole koskaan sillä verukkeella saanut muutenkaan että ollaan vaikka samaa hyvinvointialuetta. Potilaan lupa tarvitaan. Uskoisin että potilaan informoiminen on myös säädettyä erikseen...

Siellä pörriäisissä on omat rekisterit ja siellä ne myös pysyy. Vuosikymmeniä. No, aina voi vaihtaa yksityistä mutta ikävää jos työterveyshuolto on juuri siinä missä ne tiedotkin on.

Juu, varmaan on myös kiusaajien nimet ja nykyiset työpaikat.

Vierailija
118/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi en milloinkaan mene psyykkisten vaivojen takia terveydenhuoltoon. Sieltä saa leiman, joka ei kulu kuolleessakaan.

Mistä päivästä/ajankohdasta /kuinka pitkältä ajalta lähtien sinne Kantaan on päivitetty potilaan tietoja?

Kyllä siellä on tietoja 1990-luvun lopusta lähtien.

Vierailija
119/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, varmaan on myös kiusaajien nimet ja nykyiset työpaikat.

Kiusaaja pelialan yritys, johtonimike ja kiusaajan nimi.

Vierailija
120/164 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kanssa ennakkoluuloinen, vihamielinen terveydenhoitaja kun kävin työterveyden työhöntulotarkastuksessa. Kyseli lääkityksestä, tupakoinnista ja alkoholin käytöstä. Vastasin kaikkiin että en käytä mitään ja ei ole lääkityksiä, niin itsekseen mutisi että sehän nähdään kun verikokeisiin ohjasi. Ilmeisesti ei uskonut että en edes alkoholia nauti, vaan oli muodostanut mielessään jo jonkin ennakkoluulon ulkonäköni takia. Kaikenlaisten hupakoitten kanssa sitä joutuukin tämän maailman jakamaan.

Miksihän joku työhöntulotarkastusta tekevä hoitaja olisi vihamielinen? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä