Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työterveyshoitaja nosti Kannasta esiin 15 vuotta vanhan ahdistuneisuusdiagnoosin kun asiani on nivelkivut

Vierailija
07.06.2026 |

Olen siis ahdistunut hullu, joka teeskentelee vaivansa?

Minusta otetut magneettikuvat eivät siis merkitse mitään, sillä hulluudessani olen kuvitellut nivelet kuluneiksi sekä kipeiksi - onko asia siis näin...?

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kaivettiin vuosia vanhat kipulääkemääräykset ja epäiltiin riippuvuutta

En siis saanut sektion jälkeen kipulääkettä, burana riittää sinulle sanoi hoitaja.

Burana riitti minulle samassa tilanteessa.

Vierailija
82/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kantajärjestelmä ei ollut 15 vuotta sitten käytössä

Eli sinne on päivitetty tietoja alkaen 15 v sitten? 

Käsittääkseni niitä on viety sinne pidemmältä ajalta, mutta en tiedä, en ole tilannut tietojani. 

Mutta eihän hoitohenkilökunta varmaan edes katso tietoja kannasta vaan omasta järjestelmästään. 

https://www.kanta.fi/tiedot-kannassa

Terveydenhuolto on voinut kirjata tietoja Kantaan vuodesta 2013 alkaen. Näet OmaKannasta sekä julkisessa että yksityisessä terveydenhuollossa tallennetut tiedot siitä alkaen, kun se terveydenhuollon yksikkö, jossa asioit, on ottanut Kanta-palvelut käyttöön. Sosiaalipalvelujen tiedot tulevat näkyville OmaKantaan vaiheittain vuosina 2023–2026.

-------

Terveystietosi siirtyvät Kantaan siitä alkaen, kun esimerkiksi julkinen terveyskeskus tai yksityinen lääkäriasema on alkanut tallentaa sinne tietoja. Takautuvasti tietoja ei voi tallentaa Kantaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista mitä tapahtuu tiedoille kun EU:n EHDS direktiivi on täydessä voimassa, se nimittäin antaa tiedon omistajalle paljon enemmän oikeuksia kuin meillä on nyt, oletan että suomi on EU oikeudessa monesti ennenkuin myönnetään että tiedon omistaa se asiakas/potilas ja voi rajoittaa miten sitä aellaan ptikin poikkin uteliaille.

Vierailija
84/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantarekisterin merkintöjä voi lukea vuodesta 2013 eteenpäin, eli viimeisiltä 13 vuodelta ei sen pidemmältä ajalta. Joten ap'n oireilua on väkisinkin käsitelty uudemman kerran koska 15 vuoden takaiset tekstit eivät siellä näy. Ihan vaan tiedoksi.

Näitä vanhempia kirjauksia on paikoitellen alettu siirtämään omakantaan.

Vierailija
85/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu välttää kaikin keinoin merkintöjä rekistereissä. Kaikkia kirjauksia tullaan käyttämään AINA potilasta vastaan, ei koskaan eduksi.

Vierailija
86/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on hakenut tk- eläkkeelle eikä ole päässyt niin sillä voi selittää huonon työnjäljen ja miksei ole tehnyt kaikkia töitä, koska ei jaksa jne.

Vierailija
87/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista mitä tapahtuu tiedoille kun EU:n EHDS direktiivi on täydessä voimassa, se nimittäin antaa tiedon omistajalle paljon enemmän oikeuksia kuin meillä on nyt, oletan että suomi on EU oikeudessa monesti ennenkuin myönnetään että tiedon omistaa se asiakas/potilas ja voi rajoittaa miten sitä aellaan ptikin poikkin uteliaille.

Eiu- direktiivit on voimassa ilman kansallisen lain muuttamista eli ne on jo heti velvoittavia suoraan. Se on totta että tietoa ei saa jakaa siten sisälläkään noin vaan enää. Eikä ole koskaan sillä verukkeella saanut muutenkaan että ollaan vaikka samaa hyvinvointialuetta. Potilaan lupa tarvitaan. Uskoisin että potilaan informoiminen on myös säädettyä erikseen...

Mutta eipä näistä lakioppineet muita valista. 

Yläluokka käyttää itse yksityistä terveydenhuoltoa ei niitä vrm kiinnosta...

Vierailija
88/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jotenkin ymmärrä näitä kuvioita. Itselläni on pahimman luokan hoitohistoria psyk. puolella huumeiden käyttöineen ja skitsofrenioineen, pitkä lista muitakin diagnooseja ja tuhansia kirjauksia sekopäisyydestäni. Koen saavani aina hyvää kohtelua kaikkialla terveydenhuollossa ja pienetkin jutut otetaan todella vakavasti, vaikka sanon, että pärjään kyllä ja saan itse hoidettua. Henkilökunta on usein ihan yltiömukavaa ja auttavaista. 

Sinulle on varmaan selviö, että hoitohistoriasi tulee jotenkin mainittua vastaanotolla tai ainakin kirjauksissa.  Ihmiselle, joka on tottunut olemaan ns. terve ja yhtäkkiä puhutaan jostain kenties vuosien takaisesta diagnoosista, se tulee vähän puskista.

Voi hyvinkin olla, että mt-ongelmaiset ovat sanavalmiimpia silloin, kun puhutaan mt-ongelmista. Mutta minulta niistä ei muistaakseni ole edes kysytty eikä niitä ole otettu puheeksi.

Lääkärin yleensä pitää tietää voimassa olevat lääkitykset, ja sen takia hän saattaa puhua myös mt-diagnooseista. Niihin usein liittyy joku lääkitys.

Onko yksityisellä lääkärillä pitempi vastaanottoaika? Julkisen puolen lääkärillä tuskin on aikaa kauheasti keskustella joistain vanhoista diagnooseista.

- eri

Vierailija
89/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaan olla töykeästi ja sanoa napakasti et: 'saisinko hoitoa, voihan sinullekin ( lääkäri tai hoitaja) tulla vaikka syöpä'. Monesti auttaa kun puhuu kuin koululaiselle jos eivät muuten ymmärrä. 

Vierailija
90/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiu- direktiivit on voimassa ilman kansallisen lain muuttamista eli ne on jo heti velvoittavia suoraan. Se on totta että tietoa ei saa jakaa siten sisälläkään noin vaan enää. Eikä ole koskaan sillä verukkeella saanut muutenkaan että ollaan vaikka samaa hyvinvointialuetta. Potilaan lupa tarvitaan. Uskoisin että potilaan informoiminen on myös säädettyä erikseen...

Mutta eipä näistä lakioppineet muita valista. 

Yläluokka käyttää itse yksityistä terveydenhuoltoa ei niitä vrm kiinnosta...

Sanna Marinin hallitus kuitenkin sääti toisiolain, jolla kaikkia terveystietoja voidaan levittää vapaasti. Esimerkkinä FinData (kerää THL:n kautta kaikki tiedot) myy eteenpäin tuloista alkaen ihan kaiken, sairaudet, suvun geenitiedot, sukulaisuussuhteet jne. Pääkäyttäjä on lisäksi huumetuomion saanut hörhö. 

- Eri

Vierailija
91/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Sain uuden työpaikan isohkosta firmasta kotiseudultani ja piti uuden pitkäaikaisen uran aueta seudulla, jossa läheiset ihmiset myös asuvat. Kuinka ollakaan, firmassa oli sama työterveysfirma, kuin nuoruuden työpaikassani eteläisessä Suomessa, jossa olin töissä 14 vuotta tuntematta yhtään ketään koko seudulla. Elämä oli yhtä kuin työura, eikä vapaa-ajalla ollut keskusteluseuraa. Yksi vuosi noista neljästätoista tuli sitten masennusoiereita, joista kävin työterveydessä keskustelemassa. Kuinka ollakaan, kotiseudulla työhöntulotarkastus jumiintui noihin 20 vuotta sitten läpikäytyihin masennusoireisiin ja siitä jankkaamiseen, mitään muuta ei sitten tutkittukaan. Työsuhde päättyi koeajan jälkeen. Sellaiset kokemukset työn perässä muuttamisesta täällä.

Myös muut kuin vanhat masennusoireet voi aiheuttaa ongelmia työhöntulotarkastuksessa. Minulla on harvinainen pahan kuuloinen krooninen tauti, joka todettiin 2017. Olen siitä huolimatta erittäin hyvin pysynyt terveenä, en ole tarvinnut sairaslomia kuin pari päivää vuodessa. Oli todella vaikeaa saada lääkäri uskomaan tämä, kun hän ei kai ikinä tätä tautia sairastavaa ollut tavannut. Mutta uskoi lopulta, kun näytin netistä infoa taudista, ei tarvinnut vain minua uskoa.

Vierailija
92/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jotenkin ymmärrä näitä kuvioita. Itselläni on pahimman luokan hoitohistoria psyk. puolella huumeiden käyttöineen ja skitsofrenioineen, pitkä lista muitakin diagnooseja ja tuhansia kirjauksia sekopäisyydestäni. Koen saavani aina hyvää kohtelua kaikkialla terveydenhuollossa ja pienetkin jutut otetaan todella vakavasti, vaikka sanon, että pärjään kyllä ja saan itse hoidettua. Henkilökunta on usein ihan yltiömukavaa ja auttavaista. 

Sinulle on varmaan selviö, että hoitohistoriasi tulee jotenkin mainittua vastaanotolla tai ainakin kirjauksissa.  Ihmiselle, joka on tottunut olemaan ns. terve ja yhtäkkiä puhutaan jostain kenties vuosien takaisesta diagnoosista, se tulee vähän puskista.

Voi hyvinkin olla, että mt-ongelmaiset ovat sanavalmiimpia silloin, kun puhutaan mt-ongelmista. Mutta minulta niistä ei muistaakseni ole edes kysytty eikä niitä ole otettu puheeksi.

Lääkärin yleensä pitää tietää voimassa olevat lääkitykset, ja sen takia hän saattaa puhua myös mt-diagnooseista. Niihin usein liittyy joku lääkitys.

Onko yksityisellä lääkärillä pitempi vastaanottoaika? Julkisen puolen lääkärillä tuskin on aikaa kauheasti keskustella joistain vanhoista diagnooseista.

- eri

Ei minullekaan usein puhuta diagnooseista, mutta on lääkäreillä ollut julkisella aikaa kaivella vanhoja, koska kirjauksissa yleensä kommentoidaan mielenterveyttä. Minulla on vanha diagnoosi, jolla ei pitäisi olla merkitystä. Ja seuraava lääkäri tietenkin myös jatkaa sitä kommentoimista koska nuo kertomukset ketjuttuvat. Olen myös kohdannut sitä, ettei oteta vakavasti - päin naamaa kyllä, mutta kertomuksissa otetaan esiin vanha diagnoosi ja annetaan ymmärtää ongelman olevan keksitty.

-eri

Vierailija
93/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ihmettelen kun nykynuoria aina kannustetaan menemään terapiaan ja hakeutumaan hoitoon heti kun vähän ahdistaa. Nuo tiedot ovat siellä papereissa sitten loppuikään asti , ja valitettavasti saattavat haitata myöhemmin esim tiettyihin ammatteihin hakeutumista  (poliisi, lentäjät , armeija, yms)  ja muutenkin ennakkoluuloista suhtautumista mihin vaan tarvitset apua terveydenhuollosta. Tietenkään näin ei pitäisi olla, mutta kyllä monelta olen kuullut ihan henkilökohtaisesti, valitettavasti.

Vierailija
94/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Sain uuden työpaikan isohkosta firmasta kotiseudultani ja piti uuden pitkäaikaisen uran aueta seudulla, jossa läheiset ihmiset myös asuvat. Kuinka ollakaan, firmassa oli sama työterveysfirma, kuin nuoruuden työpaikassani eteläisessä Suomessa, jossa olin töissä 14 vuotta tuntematta yhtään ketään koko seudulla. Elämä oli yhtä kuin työura, eikä vapaa-ajalla ollut keskusteluseuraa. Yksi vuosi noista neljästätoista tuli sitten masennusoiereita, joista kävin työterveydessä keskustelemassa. Kuinka ollakaan, kotiseudulla työhöntulotarkastus jumiintui noihin 20 vuotta sitten läpikäytyihin masennusoireisiin ja siitä jankkaamiseen, mitään muuta ei sitten tutkittukaan. Työsuhde päättyi koeajan jälkeen. Sellaiset kokemukset työn perässä muuttamisesta täällä.

Myös muut kuin vanhat masennusoireet voi aiheuttaa ongelmia työhöntulotarkastuksessa. Minulla on harvinainen pahan kuuloinen krooninen tauti, joka todettiin 2017. Olen siitä huolimatta erittäin hyvin pysynyt terveenä, en ole tarvinnut sairaslomia kuin pari päivää vuodessa. Oli todella vaikeaa saada lääkäri uskomaan tämä, kun hän ei kai ikinä tätä tautia sairastavaa ollut tavannut. Mutta uskoi lopulta, kun näytin netistä infoa taudista, ei tarvinnut vain minua uskoa.

Määräaikaisissa töissä ei tarkastusta ole.

Vierailija
95/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi ihmettelen kun nykynuoria aina kannustetaan menemään terapiaan ja hakeutumaan hoitoon heti kun vähän ahdistaa. Nuo tiedot ovat siellä papereissa sitten loppuikään asti , ja valitettavasti saattavat haitata myöhemmin esim tiettyihin ammatteihin hakeutumista  (poliisi, lentäjät , armeija, yms)  ja muutenkin ennakkoluuloista suhtautumista mihin vaan tarvitset apua terveydenhuollosta. Tietenkään näin ei pitäisi olla, mutta kyllä monelta olen kuullut ihan henkilökohtaisesti, valitettavasti.

Olet oikeassa ja lisäksi yksikin masennusmerkintä estää henkivakuutuksen saamisen, joka on taas edellytys lainan saamiselle. Eli jos hait apua mt-asioissa, olet lopun elämääsi toisen luokan ihminen.

Vierailija
96/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa ja lisäksi yksikin masennusmerkintä estää henkivakuutuksen saamisen, joka on taas edellytys lainan saamiselle. Eli jos hait apua mt-asioissa, olet lopun elämääsi toisen luokan ihminen.

No, minä en ole kiinnostunut teidän ammattiarvoista. Jos saan huonoa kohtelua työkkärissä tai töissä niin siivoustöissä voin tiskata lääkärin kahvimukin vessaharjalla, koska lääkäri oli minulle töykeä.

Vierailija
97/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletusarvo näyttää olevan sotehenkilökunnalla, että henkilö on mt-ongelmainen vaikka ihan selvä fyysinen vaiva kyseessä. Vaikeaksi menee lääkäreillä, jos potilas on normaalipainoinen, koska silloin sairaus ei voi johtua ylipainosta, mikä olisi helppo todeta. Siinäpä ne tavallisimmat . 

Vierailija
98/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletusarvo näyttää olevan sotehenkilökunnalla, että henkilö on mt-ongelmainen vaikka ihan selvä fyysinen vaiva kyseessä. Vaikeaksi menee lääkäreillä, jos potilas on normaalipainoinen, koska silloin sairaus ei voi johtua ylipainosta, mikä olisi helppo todeta. Siinäpä ne tavallisimmat . 

Kannattaa olla ystävällinen, muuten se lääkärin muki voi olla tiskattu vessaharjalla.

Vierailija
99/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla ystävällinen, muuten se lääkärin muki voi olla tiskattu vessaharjalla.

Lääkärin ei kannata pitää itseään ylempiarvoisena tai muuten se kahvimuki on tiskattu vessaharjalla.

Vierailija
100/129 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneelle kannattaa olla mukava, muuten jos pistät sen työkokeiluun niin voi olla koko työpaikan mukit tiskattu vessaharjalla ja norovirus jyllää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän