Onko ateismi jotenkin neutraali uskomusjärjestelmä?
Kun tässä Suvivirsi-keskustelussa tunnutaan ajattelevan, että ateistinen laulu olisi jotenkin neutraalimpi kuin uskonnollisia asioita sisältävä.
Mutta onhan ateismi uskomusjärjestelmä muiden joukossa, ei sen neutraalimpi.
Kukaan ei voi todistaa, että ateistinen maailmankuva olisi totuudenmukainen, enempää kuin sitäkään että Luoja olisi olemassa. Tasoissa siis ollaan.
Kommentit (298)
Ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista. (Ilm. 5:9)
Ja he veisasivat uutta virttä valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä; eikä kukaan voinut oppia sitä virttä, paitsi ne sata neljäkymmentä neljä tuhatta, jotka ovat ostetut maasta. (Ilm. 14:3) (Septuagintan psalmi 144 vastaa suomalaisen Raamatun psalmia 145.)
Ja he veisasivat Mooseksen, Jumalan palvelijan, virttä ja Karitsan virttä, sanoen: "Suuret ja ihmeelliset ovat sinun tekosi, Herra Jumala, Kaikkivaltias; vanhurskaat ja totiset ovat sinun tiesi, sinä kansojen kuningas. (Ilm. 15:3)
Ja hän mittasi sen muurin: se oli sata neljäkymmentä neljä kyynärää, ihmismitan mukaan, joka on enkelin mitta. ilm 21:17 Sillä he eivät enää voi kuolla, kun ovat enkelien kaltaisia; ja he ovat Jumalan lapsia, koska ovat ylösnousemuksen lapsia. (Luuk. 20:36)
Raamatun hepreankielisissä teksteissä keskeinen sana, jonka lukuarvo gematriassa on 144, on qedem (Kof, Dalet, Mem) Yhteensä: 100 + 4 + 40 = 144 Raamatussa hepreankielisellä sanalla (qedem) on kaksi päämerkitystä: aika (ikuisuus, muinaisuus, menneisyys) sekä suunta itä eli suuntaa, josta aurinko nousee. Esimerkiksi Eedenin puutarhan kerrotaan sijaitsevan "idässä" (1. Moos. 2:8)
Ja tässä Karitsan "uusi" virsi psalmi, 145 (Psalmi 145 eli 144 on hepreaksi nk. aakkospsalmi: jokainen jae alkaa heprean aakkosten mukaisessa järjestyksessä (Alef, Bet, Gimel jne.). Alkuperäisessä muodossaan siihen on kuulunut myös Nun-kirjaimella (N) alkanut jae jakeiden 13 ja 14 väliin)
1 Daavidin ylistysvirsi. Minä kunnioitan sinua, Jumalani, sinä kuningas, ja kiitän sinun nimeäsi aina ja iankaikkisesti.
2 Joka päivä minä kiitän sinua ja ylistän sinun nimeäsi aina ja iankaikkisesti.
3 Suuri on Herra ja sangen ylistettävä, ja hänen suuruutensa on tutkimaton.
4 Sukupolvi ylistää sukupolvelle sinun tekojasi, ja he julistavat sinun voimallisia töitäsi.
5 Sinun valtasuuruutesi kirkkautta ja kunniaa ja sinun ihmeellisiä tekojasi minä tahdon tutkistella.
6 Sinun peljättävien töittesi voimasta puhutaan, sinun suurista teoistasi minä kerron.
7 Julistettakoon sinun suuren hyvyytesi muistoa ja sinun vanhurskaudestasi riemuittakoon.
8 Herra on armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja suuri armossa.
9 Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa.
10 Kaikki sinun tekosi ylistävät sinua, Herra, ja sinun hurskaasi kiittävät sinua.
11 He puhuvat sinun valtakuntasi kunniasta ja kertovat sinun voimastasi.
12 Niin he ilmoittavat ihmislapsille hänen voimalliset työnsä ja hänen valtakuntansa kirkkauden ja kunnian.
13 Sinun valtakuntasi on iankaikkinen valtakunta, ja sinun herrautesi pysyy polvesta polveen.
Herra on uskollinen kaikissa sanoissaan ja laupias kaikissa teoissaan.
14 Herra tukee kaikkia kaatuvia, ja kaikki alaspainetut hän nostaa.
15 Kaikkien silmät vartioitsevat sinua, ja sinä annat heille heidän ruokansa ajallaan.
16 Sinä avaat kätesi ja ravitset suosiollasi kaikki, jotka elävät.
17 Herra on vanhurskas kaikissa teissään ja armollinen kaikissa teoissaan.
18 Herra on lähellä kaikkia, jotka häntä avuksensa huutavat, kaikkia, jotka totuudessa häntä avuksensa huutavat.
19 Hän tekee, mitä häntä pelkääväiset halajavat, hän kuulee heidän huutonsa ja auttaa heitä.
20 Herra varjelee kaikkia, jotka häntä rakastavat, mutta kaikki jumalattomat hän hukuttaa.
21 Minun suuni lausukoon Herran ylistystä, ja kaikki liha kiittäköön hänen pyhää nimeänsä, aina ja iankaikkisesti.
Ilmestyskirjassa ei mainita sanaa "totuus" kertaakaan. "Totuus" saa ihmiset vihaamaan muita "totuuksia".
Mutta ennen kaikkea, veljeni, älkää vannoko, älkää taivaan kautta älkääkä maan, älkää mitään muutakaan valaa; vaan "on" olkoon teillä "on", ja "ei" olkoon teillä "ei", ettette joutuisi tuomion alle. Jaak. 5:12
Näin ollen "pedon merkki" valhe/petos on fakta. Kaikki uskonnot perustuvat faktoihin, jotka muuttuvat "dogmeiksi". Joka väittää, että dogmi ei ole fakta valehtelee. :)
Laulun sanojen perusteella Varpunen jouluaamuna tai suvivirsi eivät ole uskonnollisia, koska niiden sanat eivät ole faktaa vaan ne tuovat toivoa enkelien tavoin. Toivo on elämän edellytys. Elämään uskominen ei ole uskonto, vaan se on elämänasennetta, optimismia ja yleistä luottamusta elämän jatkuvuuteen.
Kuolema on fakta. Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.1. Kor. 15:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen? Joh. 11:26
Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon. Joh. 14:27
Toivo on lähinnä uskoa ja odotusta siitä, että tulevaisuudessa tapahtuu jotain hyvää. Ateismi on lähinnä tämän tämän vastakohta eli epätoivo. Epätoivo, on näköalattomuutta, joka perustuu rationaalisuuteen joka puolestaan keskittyy lähinnä menneisyyteen, ei tulevaan. Kysymys on lähinnä focuksesta. Siihen liittyy taipumus nähdä asiat mustavalkoisesti, kuten hyvänä ja pahana. Se on myös eräänlaista dogmaattisuutta, ainakin ns. positiviseen ateismi . Tosin harva ihminen on varsinaisesti ateisti vaikka näin väittäisikin suurin osa ihmisistä on kuitenkin skeptisiä. Kysymys on vain lähinnä siitä, mitä pitää luotettavana ja mitä ei. Dogmaattinen lähestymistapa vähentää yleensä luottamusta asiassa kuin asiassa.Dogmaattisuus liiitetään usein uskontoon, mutta sitä voi ilmetä myös esim. politiikassa, filosofiassa tai tieteessä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pakana. Olen kaikkien uskontojen ja niiden välisten ontologisten väittelyjen ulkopuolella.
Pakanana suhtaudun elämään pelkästään biologisena tapahtumasarjaan, jossa aineet kiertävät kehää ja energia virtaa. Koska maapallon olosuhteet itsessään mahdollistavat tämän, elämä ei tarvitse mitään yliluonnollista tapahtuakseen. Tämä kierto on myös se, minkä voin omin silmin havaita, minkä vuoksi tämän olemassaoloa olisi absurdia kiistää tai lisätä omalla mielikuvituksella jotain lisää.
Arvostan ja kunnioitan luontoa omalla toiminnallani, sillä olenhan itsekin osa tuota ekosysteemiä.
Hieno asenne: kunnioittaa luontoa. Itse olen omissa tutkimuksissani tullut siihen tulokseen, että myös Luonnolla on korkeampi tietoisuus. Sillä on "spirit", sen kanssa voi kommunikoida. Näen Luonnon Luojan feminiinisenä olemuspuolena. Luoja sisältää molemmat sukupuolet.
Monet tähän keskusteluun osallistuvat näyttävät luulevat, että puolustan kristinuskoa, mutta erosin kirkosta vanhempieni luvalla jo 15-vuotiaana, koska en pitänyt kristinuskon maailmanselitystä lunastusteorioineen uskottavana. En ole käynyt ripariakaan. :)
Ehkä lukijoita johti harhaan että otin aloituksessani esille Suvivirren. Se ei ollut asiani ydin kumminkaan. t. ap
Vierailija kirjoitti:
Temppeli (ihminen) on pyhä hiljaisuuden ja rukouksen paikka. Kaupallisuuden tuominen sinne osoittaa, että ihmiset ovat unohtaneet Jumalan todellisen ytimen ja tehneet Jumalasta pelkän bisneksen. (Matt. 6:24) https://yle.fi/a/74-20214928
Totuus on kaupan. Joka myy totuutensa, tekee siitä valheen. Jumala = totuutesi. Muut jumalat ovat epätotuuksia eli uskontoja, epäjumalia. Armo tappaa totuuden ja totuus armon.
Mutta kun he vetävät teitä oikeuteen, älkää huolehtiko siitä, miten tahi mitä puhuisitte, sillä teille annetaan, sillä hetkellä, mitä teidän on puhuminen. Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä. (Matt. 10:19 - 20)
Mitä tarkoittaa, että Jumala tappaa armon ja armo Jumalan?
Ateismissa ei uskota mielikuvitushahmoihin tai -maailmoihin.
Ateistinen laulu ei voi loukata muita uskoja koska kaikki me tällä pallolla elämme tässä samassa todellisuudessa. Jos ateistinen laulu kertoo kukkien kukinnasta niin miksi se loukkaisi? Kaikki me pystymme kukkien kukinnan havainnoimaan täällä.
Ateistinen laulu yksinkertaisesti vain ei mainitse uskontoa, suurin osa lauluista on ateistisia.
Vierailija kirjoitti:
Saako tuonne vaikka lampaanpäitä ja palavia ristejä? Lisäksi ylistyksiä Saatanalle.
Kun kerran uskontojen tuputus on ok.
Uskontojen tuputus ei ole ok. Siitähän tässä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
entäs joulupukki ja spiderman?
kukaan ei ole vielä todistanut, että joulupukkia ei ole.
Joulupukki pohjautuu aitoon eläneeseen ihmiseen, pyhään Nikolaukseen. Spider-man taas on ihan keksimällä keksitty sarjakuvahahmo.
Itse asiassa joulupukki pohjautuu pakanallisiin nuutti- ja kekripukkihahmoihin. St Nicolas on sivujuonne eikä liity suomalaiseen pukkiin.
Aina sieltä vähintään yksi tulee työntämään Raamatun tekstejä kurkusta alas, kuten näkyy.
Normaalit ihmiset tutustuvat uskontoihin yleistietona. Mikäli normaali ihminen ei haksahda johonkin uskontoon, sillekin pitää keksiä nimi, kuten ateismi. Se on vähän kuin nimitykset russofobia, homofobia ja muut hullujen keksimät käsitteet, kun niihin ei suhtauduta mitenkään tai myönteisesti.
Asia pitää muuttaa siten, että uskovaiset ovat uskovaisia, eikä muuta. Normaaliväestöä ei ole tarvetta lokeroida perverssien näkökulmaa myötäileväksi. Olkoon perverssejä kaikessa rauhassa, se ei tee muista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateisti ei usko mihinkään joten se ei ole uskomusjärjestelmä. Se on korkeintaan uskomattomuusjärjestelmä.
Määritelmällisesti ateismiin ei sisälly tiedeuskovaisuus mutta käytännössä jokainen ateisti on tiedeuskovainen, eli uskoo tieteelliseen auktoriteettiin, todisteluihin, papereihin ym. todisteluihin ihan samalla eetoksella ja paatoksella kuin kristitty voi uskoa uskonnollista auktoriteettia. Kristityllä on usein myös omakohtaisia kokemuksia uskon asioista joten kyseessä ei ole vain usko vaan kokemus eli tieto.Niin. Tässä on erona se, että fysiikka ja matematiikka ja yleensäki luonnontietee toimivat samalla tavalla aina ja joka kerta. Voit mitata, lukea tai kokeilla ihan itse.
Hyppää vaikka lentokoneesta ilman laskuvarjoa, ja alat kiihtyä sen 9,8 m/s^2, kuten Galileo jo aikanaan esitti (ei tosin tässä muodossa, mutta kirkko halusi tämänkin kieltää, sillä maa oli litteä ja aurinko kiersi maata, kuten raamatussa sanotaan).
Voit uskoa Jeesukseen ihan kuinka kovasti tahansa, mutta ei tarvitse olla kovakaan fyysikko ennustaakseen lopputuloksen. Saavutat nopeuden x, joka riippuu ilmanvastuksesta ja hyppykorkeudesta, ja törmäät maahan, vaikka kuinka levittelisit suojelusenkelin kuvitteellisia siipiä.
Kun Galileikin eli 1600-luvulla eli yli 400 vuotta sitten, perustuu meidän uskomme hänen nerouteensa siihen, mitä jotkut ovat hänestä kirjoittaneet. Mistä me tiedämme näiden kirjoittajien motiivit? Historiaa on myös vääristelty, joten tämän tähtitieteilijän ja filosofin uskominen perustuu myös uskomukseen, jota meille on koulussa hoettu alaluokilta lähtien. Mistä tiedät, ajatteletko itse oikeasti häneen, vai toistatko opettajien sanoja?
Hit lerkin oli oikeasti mukava kaveri, eikä aloittanut yhtään sotaa. Mistä me tiedämme näiden kirjoittajien motiivit? Historiaa on myös vääristelty, joten tämän johtajan ja taiteilijan uskominen perustuu myös uskomukseen, jota meille on koulussa hoettu alaluokilta lähtien.
Tai Jeesus? Mistä tiedämme evankeliumien kirjoittajien (niitä on oikeasti kymmeniä, myös Juudas kirjoitti omansa) motiivit? Ehkä Jeesus oli oikeasti hu umekauppias ja p arittaja? Ja Julius Caesar tanssiva kä äpiö, joka viihdytti paikallisen lähiön väestöä?
Jos mennään syvään päätyyn, edes tietoisuuden tai olemassaolon aukoton todistaminen on vaikeaa tai mahdotonta. Saati historiallisen henkilön virheetön tulkinta, erityisesti mitä kauemmas ajassa mennään, ja kuinka editoituja ja politisoituja lähteet ovat.
Argumenttisi kuitenkin ontuu. Tolkun ihminen menee ns. parhaan tiedon mukaan, ja muuttaa mielipidettään kun tulee uutta parempaa tietoa. Tämä ei ole helppoa, kaikilla on vahvistusharhoja ja puutteita havainnoida asioita laajasti ja monipuolisesti. Kuitenkin se on miljoona kertaa parempi kuin heittää logiikka roskiin ja alkaa uskoa hammaskeijuun.
Voiko järjestelmästä puhua, kun ateistien ja agnostikkojen järjestäytymisaste on niin matala. Vapaa-ajattelijoiden liitto on olemassa, mutten tiedä ainuttakaan henkilöä, joka siihen kuuluisi. Eli ei ole mitään yhteistä uskomusjärjestelmää "jumalattomuuden" suhteen. Ateisimin kirjo on kuin kaikki jumaluskot niputettuna yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateisti ei usko mihinkään joten se ei ole uskomusjärjestelmä. Se on korkeintaan uskomattomuusjärjestelmä.
Määritelmällisesti ateismiin ei sisälly tiedeuskovaisuus mutta käytännössä jokainen ateisti on tiedeuskovainen, eli uskoo tieteelliseen auktoriteettiin, todisteluihin, papereihin ym. todisteluihin ihan samalla eetoksella ja paatoksella kuin kristitty voi uskoa uskonnollista auktoriteettia. Kristityllä on usein myös omakohtaisia kokemuksia uskon asioista joten kyseessä ei ole vain usko vaan kokemus eli tieto.Niin. Tässä on erona se, että fysiikka ja matematiikka ja yleensäki luonnontietee toimivat samalla tavalla aina ja joka kerta. Voit mitata, lukea tai kokeilla ihan itse.
Hyppää vaikka lentokoneesta ilman laskuvarjoa, ja alat kiihtyä sen 9,8 m/s^2, kuten Galileo jo aikanaan esitti (ei tosin tässä muodossa, mutta kirkko halusi tämänkin kieltää, sillä maa oli litteä ja aurinko kiersi maata, kuten raamatussa sanotaan).
Voit uskoa Jeesukseen ihan kuinka kovasti tahansa, mutta ei tarvitse olla kovakaan fyysikko ennustaakseen lopputuloksen. Saavutat nopeuden x, joka riippuu ilmanvastuksesta ja hyppykorkeudesta, ja törmäät maahan, vaikka kuinka levittelisit suojelusenkelin kuvitteellisia siipiä.
Kun Galileikin eli 1600-luvulla eli yli 400 vuotta sitten, perustuu meidän uskomme hänen nerouteensa siihen, mitä jotkut ovat hänestä kirjoittaneet. Mistä me tiedämme näiden kirjoittajien motiivit? Historiaa on myös vääristelty, joten tämän tähtitieteilijän ja filosofin uskominen perustuu myös uskomukseen, jota meille on koulussa hoettu alaluokilta lähtien. Mistä tiedät, ajatteletko itse oikeasti häneen, vai toistatko opettajien sanoja?
Hit lerkin oli oikeasti mukava kaveri, eikä aloittanut yhtään sotaa. Mistä me tiedämme näiden kirjoittajien motiivit? Historiaa on myös vääristelty, joten tämän johtajan ja taiteilijan uskominen perustuu myös uskomukseen, jota meille on koulussa hoettu alaluokilta lähtien.
Tai Jeesus? Mistä tiedämme evankeliumien kirjoittajien (niitä on oikeasti kymmeniä, myös Juudas kirjoitti omansa) motiivit? Ehkä Jeesus oli oikeasti hu umekauppias ja p arittaja? Ja Julius Caesar tanssiva kä äpiö, joka viihdytti paikallisen lähiön väestöä?
Jos mennään syvään päätyyn, edes tietoisuuden tai olemassaolon aukoton todistaminen on vaikeaa tai mahdotonta. Saati historiallisen henkilön virheetön tulkinta, erityisesti mitä kauemmas ajassa mennään, ja kuinka editoituja ja politisoituja lähteet ovat.
Argumenttisi kuitenkin ontuu. Tolkun ihminen menee ns. parhaan tiedon mukaan, ja muuttaa mielipidettään kun tulee uutta parempaa tietoa. Tämä ei ole helppoa, kaikilla on vahvistusharhoja ja puutteita havainnoida asioita laajasti ja monipuolisesti. Kuitenkin se on miljoona kertaa parempi kuin heittää logiikka roskiin ja alkaa uskoa hammaskeijuun.
Gravitaation kannalta Galileon olemassa ololla ei ole merkitystä. Olkoon sitten vaikka Hessu Hopo, joka sen ensimmäiseksi keksi, fysiikka ei siitä muutu miksikään. Se, kuka ilmiön ensimmäiseksi keksi on historian kirjoitusta, joka menee humanismin puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Normaalit ihmiset tutustuvat uskontoihin yleistietona. Mikäli normaali ihminen ei haksahda johonkin uskontoon, sillekin pitää keksiä nimi, kuten ateismi. Se on vähän kuin nimitykset russofobia, homofobia ja muut hullujen keksimät käsitteet, kun niihin ei suhtauduta mitenkään tai myönteisesti.
Asia pitää muuttaa siten, että uskovaiset ovat uskovaisia, eikä muuta. Normaaliväestöä ei ole tarvetta lokeroida perverssien näkökulmaa myötäileväksi. Olkoon perverssejä kaikessa rauhassa, se ei tee muista mitään.
Tässä ap. Vaikka karsastan kristinuskoa, monet tapaamani kristityt esim. työelämässä pyrkivät olemaan parempia ihmisiä. Minusta se on arvostettava pyrkimys ihmisessä. Tosin nämä tuntemani kristityt eivät tuputa, niin kuin esim. tänne noita biisejä postannut ihminen. Hän saattaa kristityt huonoon valoon. :)
Vierailija kirjoitti:
Ateismissa ei uskota mielikuvitushahmoihin tai -maailmoihin.
Ateistinen laulu ei voi loukata muita uskoja koska kaikki me tällä pallolla elämme tässä samassa todellisuudessa. Jos ateistinen laulu kertoo kukkien kukinnasta niin miksi se loukkaisi? Kaikki me pystymme kukkien kukinnan havainnoimaan täällä.
Ateistinen laulu yksinkertaisesti vain ei mainitse uskontoa, suurin osa lauluista on ateistisia.
Eihän se vielä ole kannanotto ateismin puolesta, että jumalaa tms. ei mainita, jos laulun aihe ei ole hengellinen. Väännät vähän väkisin nyt :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ap. Vaikka karsastan kristinuskoa, monet tapaamani kristityt esim. työelämässä pyrkivät olemaan parempia ihmisiä. Minusta se on arvostettava pyrkimys ihmisessä. Tosin nämä tuntemani kristityt eivät tuputa, niin kuin esim. tänne noita biisejä postannut ihminen. Hän saattaa kristityt huonoon valoon. :)
Itse arvostan luterilaista kirkkoa nimenomaan sen vuoksi, ettei se pyrikään pakkotuputtamaan itseään, vaan on läsmä pyynnöstä ja kun sitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako tuonne vaikka lampaanpäitä ja palavia ristejä? Lisäksi ylistyksiä Saatanalle.
Kun kerran uskontojen tuputus on ok.
Kuka tuputtaa? Mormonit ja jehovantodistajat taitaa olla aktiivisimpia uskonsa tuputtajia, mutta niitäkin harvoin tulee kaduilla vastaan.
Virsien pakottaminen uskonnottomille on tuputusta.
571 Jo joutui armas aika
Mutta kukaanhan ei ole pakottanut yhtään mitään. Vapaa maa, kukaan ei voi pakottaa sinua mihinkään tilaisuuteen ja saat aina poistua.
Ne virret voi laulaa vaikka kirkossa tai kotona eikä siellä missä on muita ihmisiä jotka tuollaisessa toiminnassa eivät mukana halua olla.
Vai tuodaanko myös muidenkin aatteiden lauluja ja juttuja kevätjuhlaan? Vaikkapa joku satanismiveisu? Pridekulkue? Mekkaan päin kumartamista? Lentävän spagettihirviön tervehtimistä. Noille täytyy myös olla tilaa kevätjuhlassa jos virsillekin on.
Mieluiten pitäisin uskot ja ismit henkilökohtaisina asioina joita ei koulun puolesta kenellekään tyrkytetä.
Tässä pedon virsi psalmi 144 (Psalmi 144 (143) on Daavidin sotavirsi, jossa ylistetään Herraa taistelutaidosta ja rukoillaan varjelusta.)
Daavidin virsi. Kiitetty olkoon Herra, minun kallioni, joka opettaa minun käteni taistelemaan, minun sormeni sotimaan, hän, joka antaa minulle armon; minun linnani, varustukseni ja pelastajani, minun kilpeni, jonka turviin minä pakenen, hän, joka laskee kansani minun valtani alle. Herra, mikä on ihminen, että hänestä lukua pidät, mikä ihmislapsi, että häntä ajattelet! Ihminen on kuin tuulen henkäys, hänen päivänsä niin kuin pakeneva varjo. Herra, notkista taivaasi ja astu alas, kosketa vuoria, niin että ne suitsuavat. Iske salamoita ja hajota heidät, lennätä nuolesi ja kauhistuta heidät. Ojenna kätesi korkeudesta, tempaa ja pelasta minut suurista vesistä, muukalaisten kädestä, joiden suu puhuu vilppiä ja joiden oikea käsi on valheen käsi! Jumala, minä veisaan sinulle uuden virren, soitan sinulle kymmenkielisellä harpulla, sinulle, joka annat kuninkaille voiton ja tempaat palvelijasi Daavidin turvaan pahalta miekalta.Tempaa ja pelasta minut muukalaisten käsistä, joiden suu puhuu vilppiä ja joiden oikea käsi on valheen käsi. Niin meidän poikamme ovat nuoruudessaan kuin korkealle kohoavat kasvit, tyttäremme kuin temppelin veistetyt kulmapatsaat; meidän aittamme ovat täynnä, ja antavat kaikkinaista viljaa, meidän lampaamme lisääntyvät laitumillamme tuhansin ja kymmenin tuhansin; meidän härkiemme kuormat ovat runsaat, ei ole aukkoa muurissa, ei ole pakolaista, ei kuulu valitushuutoa kaduillamme. Autuas se kansa, jolle näin käy, autuas se kansa, jonka Jumala Herra on!