Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (7447)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ysäristä ja kännyköistä.
1994 - 1995 oli yhdellä tai kahdella nuorella kännykkä. Eli oli tosi harvinaisia silloin ja kalliita. Nuorista kun puhun, tarkoitan noin 16-20 vuotiaita.
1996 tuli muutama kännykänomistaja lisää isoon kaveriporukkaan.
Siis jos oli vaikkapa 20 nuorta, niin ehkä kolmella oli kännykkä.
1997 oli käänteentekevä vuosi. Nokia markkinoi aggressiivisesti kännyköitään ja alensi niiden hintaa siten, että kännykät olivat oikeastaan kaikkien saatavilla. 1997 on se vuosi, jolloin kaikki nuoret hommasivat kännykän.
1999 kaikilla nuorilla oli varmuudella oma kännykkä. En tiedä ketään, jolla ei olisi ollut. Kännykät oli tosi tärkeitä nuorille silloin, tärkeämpiä kuin oma tietokone. Tietokoneet ja läppärit yleistyivät nuorilla vasta kännykkäbuumin jälkeen.
Sinä se jaksat väittää että kaikilla nuorilla oli 1999 puhelin. Ei ollut! Itse olen tuohon aikaan koulussa ollut ja tiedän hyvin tilanteen.
Olin aikuinen 1999, eikä mulla ollut kännykkää. Ei ollut rahaa ostaa. Miehelläni oli kännykkä, ja meillä oli lankapuhelin. En usko, että läheskään kaikilla nuorilla oli kännykkää, ne oli sen verran kalliita. 90-luvun laman jälkivaikutukset vielä. Tuskin kaikissa perheissä oli rahaa ostaa nuorille kännyköitä, eikä kesätöitäkään niin vaan saa ut.
Mun kaveripiirissäni kaikki hommasivat viimeistään kännykän 1997 kännykkäbuumissa, jolloin Nokia todellakin löi läpi koko kansalle.
Oltiin silloin vähän vajaa 20-vuotiaita.
Kyllä mä sua uskon, en väitä vastaan. Ihmettelen vain, kuinka niin monella oli siihen varaa, kun aikuisillakaan ei ollut. Mieheni oli töissä, ja itse äitiyslomalla, ei meillä ollut ylimääräistä. Mun sisaruksillakaan ei ollut kännykkää ennen 2000-lukua, vaikka olivat vakitöissä. Miten sitten nuorilla oli rahaa.. Ehkä motivaatio hankkia rahat kännykkään oli nuorilla niin suuri, että tekivät kaikkensa sen saadakseen.
" Oli mennyt yläkoulun jälkeisenä kesänä mieslauman kanssa jonnekin mökille ja ollut siellä koko yön. Kiinnostuksen kohteita oli useita ja kavereita paljon. "
Mielenkiintoinen yksityiskohta. Eli on ollut kesällä 1999 jonkun mieslauman kanssa mökillä. Poliisin tulisi tutkia mökit välillä Tampere Huittinen.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko Raisa saanut isän tai äidin vanhan kännykän
Typerä arvuuttelu. Sait taas ketjuun yhden viestin lisää raukka 🐖
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ysäristä ja kännyköistä.
1994 - 1995 oli yhdellä tai kahdella nuorella kännykkä. Eli oli tosi harvinaisia silloin ja kalliita. Nuorista kun puhun, tarkoitan noin 16-20 vuotiaita.
1996 tuli muutama kännykänomistaja lisää isoon kaveriporukkaan.
Siis jos oli vaikkapa 20 nuorta, niin ehkä kolmella oli kännykkä.
1997 oli käänteentekevä vuosi. Nokia markkinoi aggressiivisesti kännyköitään ja alensi niiden hintaa siten, että kännykät olivat oikeastaan kaikkien saatavilla. 1997 on se vuosi, jolloin kaikki nuoret hommasivat kännykän.
1999 kaikilla nuorilla oli varmuudella oma kännykkä. En tiedä ketään, jolla ei olisi ollut. Kännykät oli tosi tärkeitä nuorille silloin, tärkeämpiä kuin oma tietokone. Tietokoneet ja läppärit yleistyivät nuorilla vasta kännykkäbuumin jälkeen.
Sinä se jaksat väittää että kaikilla nuorilla oli 1999 puhelin. Ei ollut! Itse olen tuohon aikaan koulussa ollut ja tiedän hyvin tilanteen.
Olin aikuinen 1999, eikä mulla ollut kännykkää. Ei ollut rahaa ostaa. Miehelläni oli kännykkä, ja meillä oli lankapuhelin. En usko, että läheskään kaikilla nuorilla oli kännykkää, ne oli sen verran kalliita. 90-luvun laman jälkivaikutukset vielä. Tuskin kaikissa perheissä oli rahaa ostaa nuorille kännyköitä, eikä kesätöitäkään niin vaan saa ut.
Mun kaveripiirissäni kaikki hommasivat viimeistään kännykän 1997 kännykkäbuumissa, jolloin Nokia todellakin löi läpi koko kansalle.
Oltiin silloin vähän vajaa 20-vuotiaita.
Kyllä mä sua uskon, en väitä vastaan. Ihmettelen vain, kuinka niin monella oli siihen varaa, kun aikuisillakaan ei ollut. Mieheni oli töissä, ja itse äitiyslomalla, ei meillä ollut ylimääräistä. Mun sisaruksillakaan ei ollut kännykkää ennen 2000-lukua, vaikka olivat vakitöissä. Miten sitten nuorilla oli rahaa.. Ehkä motivaatio hankkia rahat kännykkään oli nuorilla niin suuri, että tekivät kaikkensa sen saadakseen.
Nokian kännykät tuli tosi isoon alennukseen syksyllä 1997. Kyllä siihen oli varaa, jos tinki ihan kaikesta muusta jonkun aikaa. Jos prioriteettina oli puhelimen osto, sitä nipisti kaiken muun kulutuksen hetkeksi pois.
Miksi joku jaksaa vääntää jostain KÄNNYKÖISTÄ? Fakta on se, että Raisalla oli kännykkä. Piste.
R ei ollut parikymppinen
Mutta toki lukiolaiset alkoivat saada vanhemmiltaan sen vanhan kännykän kun äippä tai iskä osti itselleen uuden
Kai sen poikaystävä on viaton ja muutkin miehet eikö niin.
Joka lähteessä asiat vähän eri tiedoin, olen huomannut. On myös arvuuteltu menikö Raisa Teerenpeliin.
Kirjotin eilen unesta, jonka näin ja tuntui kuin totta olisi ja jossa oli lammikko ja vanha mökki ja pihassa lava-auto. Nyt uutena luin tällaisen:
"Raisa asui äitinsä kanssa kerrostaloasunnossa Ruotulassa. Talossa tehtiin korjaustöitä. Työtä teki keski-ikäinen mies, joka oli tuomittu aikaisemmin nuoreen naiseen kohdistuneesta rikoksesta. Miehen tiedetään käyneen Raisan kotona ainakin hänen katoamisensa jälkeen.
Silminnäkijähavainnon mukaan joku mies oli kysellyt naisia lava-autoonsa Raisan katoamisiltana Laukontorin rannassa. Rakennustyöntekijällä oli samankaltainen auto."
Voi toki olla että uni johtui siitä, että tästä on tiedotettu lehdissä jne 😁
Vierailija kirjoitti:
Ai onko joku perustanut Raisa Räisäselle jotkin muistosivut Facebookiin?
Ai, sait tällä taas yhden viesti ketjusi nöf, nöf. 🐖🐽
Sen kun vielä tietäisi minkä värinen se Raisan puhelin oli?
Jos puhelin oli varastetun takin taskussa, missä vaiheessa poliisi ilmoitti tämän tiedon julkisuudessa. Takin varastanut ei varmaankaan koskaan ilmoittanut asiasta poliisille. Puhelintiedothan ovat merkityksettömiä jos puhelin tosiaan vietiin. Kannattaisi tosiaan tutkia noiden kavereiden sijainteja.
Vierailija kirjoitti:
Perheriita eskaloitunut.
Ei ole. Sait 🐖 täällä taas jatkettua ketjuasi raukka.
Vierailija kirjoitti:
Jos puhelin oli varastetun takin taskussa, missä vaiheessa poliisi ilmoitti tämän tiedon julkisuudessa. Takin varastanut ei varmaankaan koskaan ilmoittanut asiasta poliisille. Puhelintiedothan ovat merkityksettömiä jos puhelin tosiaan vietiin. Kannattaisi tosiaan tutkia noiden kavereiden sijainteja.
Tämä viesti on ollut täällä 43 kertaa.. Eikö hävetä 🐖
Joku on pohtinut 7 vuotta sitten perusteellisesti Raisan katoamista, mutta jättänyt täysin huomiotta sen tutkintalinjan, että Raisa olisikin noussut kaveriporukan autoon.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15685109/ajatuksia-raisa-raisasen-katoa…
"Raisaan mahdollisesti kohdistunut rikos vanhenee tänä vuonna, jona hänen katoamisestaan tulee kuluneeksi 20 vuotta, joten halusin koota tähän vielä omia ajatuksiani katoamisesta. Toivon, että muutkin laitatte kortenne kekoon ikään kuin viimeisenä ponnistuksena. En ole tutustunut kaikkeen tietoon, en tunne Tamperetta ja saatan muistaa väärin, joten mieluusti korjatkaa esittämääni. Viimeinen varma havainto Raisasta on vähän ennen kello yhtätoista, kun hän erosi ystävästään Hämeenkadun Sokoksen edessä. Viimeisen ystävän havainnon mukaan Raisa ylitti tien takaisin ravintola Casablancan puolelle.
Minne Raisa suuntaisi tästä? Hänhän on jäänyt yksin. Mieleen tulevat seuraavat vaihtoehdot:
1) Pirkkalaan, jossa poikaystävä on kotibileissä ja jonne Raisa on poikaystävän mukaan puhelimessa noin vartin yli kymmenen ilmoittanut olevansa ehkä tulossa. Olennaista on, että tämä vaatisi kyydin.
2) Kaverien perässä Seurahuoneelle. Tämä niin ikään vaatisi kyydin, mutta on mielestäni hyvin epätodennäköinen vaihtoehto, sillä kaveri on ilmoittanut tutkijoille, ettei Seurahuoneesta keskusteltu erotilanteessa. Tutkijat nimittäin epäilivät, että ehkä Raisa on ajatellut kaverien matkaavan kohti Tampereen Seurahuonetta Huittisten Seurahuoneen sijaan. Uskon ja toivon, että Tampereen Seurahuoneen kuvanauhat (mikäli niitä oli) tarkistettiin klo yhdentoista jälkeiseltä ajalta!
Mutta minne kaverit ilmoittivat Raisalle erotilanteessa suuntaavansa? Outoa olisi, jos mitään suuntaa ei kyytiinpyrkimistilanteessa ollut tiedossa. Raisahan pyrki autoon, mutta kuski ei halunnut häntä ahtauden(?) vuoksi mukaan. Minne he olivat siis tuolloin matkalla? Jo Seurahuoneelle? Vai vain ajelemaan? Miksi Raisa ei olisi tietoinen suunnasta (kaverin lausuma), jos jo silloin oltiin suuntaamassa Huittisiin ja Raisa kovasti pyrki mukaan? Joka tapauksessa ei Raisa ole voinut etsiä siis kyytiä kohteeseen, josta ei kaverin mukaan ole ollut edes tietoinen! Tietenkin noin ylipäätäänkään Raisa tuskin halusi tulla jätetyksi yksin, ja varmasti syyllisyys tästä painoikin kaveria, kun vielä tarkisti, että Raisalla on rahaa ja kännykässä virtaa.
3) Raisa on yksin jatkanut iltaa ja lähtenyt etsimään kavereita/seuraa lähialueen ravintoloista. Soitteliko hän tässä vaiheessa kavereille? Ilmeisesti ei, kun tätä ei ole tuotu ilmi. Se viittaisi siihen, että joko seuraa tai kyyti löytyi melko nopeasti.
Palasiko hän Casablancaan? Mielestäni tämä on todennäköistä, ellei sitä ole kyetty sulkemaan pois kameroiden perusteella. Ainakin hän saattoi olettaa pääsevänsä papereillaan sinne sisään. Viimeisen havainnon mukaan hän palasi ainakin sille puolelle tietä. Toivottavasti Casablancan ja lähialueen ravintoloiden kamerat yhdentoista jälkeen tarkistettiin. Jos häntä ei näy niissä, hän jatkoi muualle. Tosin voi olla, ettei tuolloin kameroita niin kauheasti ollut.
4) Raisa jatkoi kotiin. Tosin ilta oli vasta nuori ja siihen oli valmistauduttu väärillä henkkareilla jne. Tytöt tulivat kaupunkiin bussilla ja Raisa oli lähellä Keskusaukiota, josta ainakin nykyään lähtee paikallisbusseja. Jos Tampereella tuohon aikaan vielä bussit kulkivat, se olisi looginen suunta. Kotiin voi lähteä myös kävellen, jolloin matkalla on voinut sattua monenlaista, onnettomuuskin. Mutta vesistöön päätyminen onnettomuuden kautta on kuitenkin mielestäni tässä tapauksessa erittäin epätodennäköistä. Kolmas vaihtoehto on kyyti, ja siitä lisää alla.
jatkuu
jatkuu
"Mielestäni neljä todennäköistä vaihtoehtoa ovat (ei järjestyksessä):
a) Jokin annetuissa lähtötiedoissa esim. erotilanteessa ei täsmää, mikä on suunnannut tutkintaa väärään suuntaan.
b) kyydin pummaaminen Pirkkalaan. Tosin kun jo kännykkäaikaa elettiin, ehkä moni olisi ensin soitellut kavereita läpi, josko joku olisi liikenteessä. Mutta toisaalta muistan vuoden hyvin. Itse omistin tuolloin samanlaisen kännykän, eikä suurimmalla osalla kavereitani ollut vielä muutamaan vuoteen kännykkää.
Pirkkala on kiinnostanut Raisaa myös ehkä siksikin, että poikakaveri on teinille mustasukkaisuusmielessäkin tärkeä ja merkitsee enemmän kuin kaveri. Lisäksi kaverin mukaan ystävien ajelun kohde ei ollut Raisan tiedossa, joten miten hän voisi suunnata kaverien suuntaan, ja olivathan kaverit jo tavallaan pettäneet jättämällä kyydistä.
c) Kyydin etsiminen kotiin / kotiin kävely, ja jotain on sattunut joko matkalla tai liittyen autoon, joka tarjosi kyydin tai jolta Raisa sai pummattua kyydin kotiin (tai Pirkkalaan).
d) Humalatilan innostaessa jatkamaan iltaa uuden seuran etsiminen. Raisa on saattanut päätyä väärään seuraan jatkaessaan jossain ravintolassa tai vain kadulla (eikö tuolla Keskusaukion seudulla ole aina paljon väkeä ja nuoria notkumassa ravintoloiden aukioloaikana). Yksin liikkuva nainen saa nopeasti ei-toivottuakin seuraa humalaisten seassa. Lisäksi Raisa on ollut huomiota herättävä - koroissaan 185 cm.
Hänet on saatettu myös väkisin saattaa autoon/asuntoon.
Jatkan vielä yksityiskohdilla myöhemmin."
jatkuu
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15685109/ajatuksia-raisa-raisasen-katoa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puhelin oli varastetun takin taskussa, missä vaiheessa poliisi ilmoitti tämän tiedon julkisuudessa. Takin varastanut ei varmaankaan koskaan ilmoittanut asiasta poliisille. Puhelintiedothan ovat merkityksettömiä jos puhelin tosiaan vietiin. Kannattaisi tosiaan tutkia noiden kavereiden sijainteja.
Tämä viesti on ollut täällä 43 kertaa.. Eikö hävetä 🐖
Suksipas sinä sikavittuun täältä märisemästä!
Vierailija kirjoitti:
Sen kun vielä tietäisi minkä värinen se Raisan puhelin oli?
Pohditaan ja spekuloidaan, kaulitaan ja käännetätään. Ehkä tä robleema meille jotenkin aukeaa??? Muistakaa narratiivi ja huolimatta argumentit.....
Vierailija kirjoitti:
Kuinka alaikäinen oli anniskeluravintolassa?
Meni ovesta sisään.
Vierailija kirjoitti:
Joku on pohtinut 7 vuotta sitten perusteellisesti Raisan katoamista, mutta jättänyt täysin huomiotta sen tutkintalinjan, että Raisa olisikin noussut kaveriporukan autoon.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15685109/ajatuksia-raisa-raisasen-katoa…
"Raisaan mahdollisesti kohdistunut rikos vanhenee tänä vuonna, jona hänen katoamisestaan tulee kuluneeksi 20 vuotta, joten halusin koota tähän vielä omia ajatuksiani katoamisesta. Toivon, että muutkin laitatte kortenne kekoon ikään kuin viimeisenä ponnistuksena. En ole tutustunut kaikkeen tietoon, en tunne Tamperetta ja saatan muistaa väärin, joten mieluusti korjatkaa esittämääni. Viimeinen varma havainto Raisasta on vähän ennen kello yhtätoista, kun hän erosi ystävästään Hämeenkadun Sokoksen edessä. Viimeisen ystävän havainnon mukaan Raisa ylitti tien takaisin ravintola Casablancan puolelle.
Minne Raisa suuntaisi tästä? Hänhän on jäänyt yksin. Mieleen tulevat seuraavat vaihtoehdot:
1) Pirkkalaan, jossa poikaystävä on kotibileissä ja jonne Raisa on poikaystävän mukaan puhelimessa noin vartin yli kymmenen ilmoittanut olevansa ehkä tulossa. Olennaista on, että tämä vaatisi kyydin.
2) Kaverien perässä Seurahuoneelle. Tämä niin ikään vaatisi kyydin, mutta on mielestäni hyvin epätodennäköinen vaihtoehto, sillä kaveri on ilmoittanut tutkijoille, ettei Seurahuoneesta keskusteltu erotilanteessa. Tutkijat nimittäin epäilivät, että ehkä Raisa on ajatellut kaverien matkaavan kohti Tampereen Seurahuonetta Huittisten Seurahuoneen sijaan. Uskon ja toivon, että Tampereen Seurahuoneen kuvanauhat (mikäli niitä oli) tarkistettiin klo yhdentoista jälkeiseltä ajalta!
Mutta minne kaverit ilmoittivat Raisalle erotilanteessa suuntaavansa? Outoa olisi, jos mitään suuntaa ei kyytiinpyrkimistilanteessa ollut tiedossa. Raisahan pyrki autoon, mutta kuski ei halunnut häntä ahtauden(?) vuoksi mukaan. Minne he olivat siis tuolloin matkalla? Jo Seurahuoneelle? Vai vain ajelemaan? Miksi Raisa ei olisi tietoinen suunnasta (kaverin lausuma), jos jo silloin oltiin suuntaamassa Huittisiin ja Raisa kovasti pyrki mukaan? Joka tapauksessa ei Raisa ole voinut etsiä siis kyytiä kohteeseen, josta ei kaverin mukaan ole ollut edes tietoinen! Tietenkin noin ylipäätäänkään Raisa tuskin halusi tulla jätetyksi yksin, ja varmasti syyllisyys tästä painoikin kaveria, kun vielä tarkisti, että Raisalla on rahaa ja kännykässä virtaa.
3) Raisa on yksin jatkanut iltaa ja lähtenyt etsimään kavereita/seuraa lähialueen ravintoloista. Soitteliko hän tässä vaiheessa kavereille? Ilmeisesti ei, kun tätä ei ole tuotu ilmi. Se viittaisi siihen, että joko seuraa tai kyyti löytyi melko nopeasti.
Palasiko hän Casablancaan? Mielestäni tämä on todennäköistä, ellei sitä ole kyetty sulkemaan pois kameroiden perusteella. Ainakin hän saattoi olettaa pääsevänsä papereillaan sinne sisään. Viimeisen havainnon mukaan hän palasi ainakin sille puolelle tietä. Toivottavasti Casablancan ja lähialueen ravintoloiden kamerat yhdentoista jälkeen tarkistettiin. Jos häntä ei näy niissä, hän jatkoi muualle. Tosin voi olla, ettei tuolloin kameroita niin kauheasti ollut.
4) Raisa jatkoi kotiin. Tosin ilta oli vasta nuori ja siihen oli valmistauduttu väärillä henkkareilla jne. Tytöt tulivat kaupunkiin bussilla ja Raisa oli lähellä Keskusaukiota, josta ainakin nykyään lähtee paikallisbusseja. Jos Tampereella tuohon aikaan vielä bussit kulkivat, se olisi looginen suunta. Kotiin voi lähteä myös kävellen, jolloin matkalla on voinut sattua monenlaista, onnettomuuskin. Mutta vesistöön päätyminen onnettomuuden kautta on kuitenkin mielestäni tässä tapauksessa erittäin epätodennäköistä. Kolmas vaihtoehto on kyyti, ja siitä lisää alla.
jatkuu
Tässä erittäin fiksussa pohdinnassa on mietitty kaikki mahdollinen, mutta ei sitä todennäköisintä eli sitä, että Raisa nousikin kaveriporukan autoon.
Miksi koko 27 vuoden ajan kukaan ei ole tätä mahdollisuutta edes pohtinut?
Kaikki, siis koko Suomi, on suoraan olettanut, että Raisaa ei otettu kyytiin ja hän jäi yksin kadulle. Hämmentävää suoraan sanottuna.
Toki Casablancassa baarimikko muisti Raisan (tai ainakin Raisaa muistuttavan nuoren naisen) ja teki tälle maitopohjaisen drinkin. Oletan, että häneltä oltiin kysytty hetimmiten katoamisen jälkeen?