Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?

Vierailija
07.05.2026 |

Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan. 

Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus

Kommentit (2514)

Vierailija
1221/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ootte tutkinut Raisan facebookin, jospa siellä olisi johtolankoja....

Kerro poliiseillekkin että tutkivat jos eivät ole hoksineet.  😆

Vierailija
1222/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysäristä ja kännyköistä.

1994 - 1995 oli yhdellä tai kahdella nuorella kännykkä. Eli oli tosi harvinaisia silloin ja kalliita. Nuorista kun puhun, tarkoitan noin 16-20 vuotiaita.

1996 tuli muutama kännykänomistaja lisää isoon kaveriporukkaan.

Siis jos oli vaikkapa 20 nuorta, niin ehkä kolmella oli kännykkä.

1997 oli käänteentekevä vuosi. Nokia markkinoi aggressiivisesti kännyköitään ja alensi niiden hintaa siten, että kännykät olivat oikeastaan kaikkien saatavilla. 1997 on se vuosi, jolloin kaikki nuoret hommasivat kännykän.

1999 kaikilla nuorilla oli varmuudella oma kännykkä. En tiedä ketään, jolla ei olisi ollut. Kännykät oli tosi tärkeitä nuorille silloin, tärkeämpiä kuin oma tietokone. Tietokoneet ja läppärit yleistyivät nuorilla vasta kännykkäbuumin jälkeen.

Sinä se jaksat väittää että kaikilla nuorilla oli 1999 puhelin. Ei ollut! Itse olen tuohon aikaan koulussa ollut ja tiedän hyvin tilanteen. 

Olin aikuinen 1999, eikä mulla ollut kännykkää. Ei ollut rahaa ostaa. Miehelläni oli kännykkä, ja meillä oli lankapuhelin. En usko, että läheskään kaikilla nuorilla oli kännykkää, ne oli sen verran kalliita. 90-luvun laman jälkivaikutukset vielä. Tuskin kaikissa perheissä oli rahaa ostaa nuorille kännyköitä, eikä kesätöitäkään niin vaan saa ut. 

Mun kaveripiirissäni kaikki hommasivat viimeistään kännykän 1997 kännykkäbuumissa, jolloin Nokia todellakin löi läpi koko kansalle.

Oltiin silloin vähän vajaa 20-vuotiaita.

Uskon sua kyllä että olitte vajaita 20-vuotiaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on varmistettu todeksi? Oliko tytöt Casablancassa? Miksei tytöistä ole kaupungilla yhtään kamerakuvaa? Vai onko? Lähtikl Raisa jonku matkaan jo ennen kuin kaveri lähti autokyytiin? Oliko autokyyti todellinen?

Tuossa kannattais mennä niin alkuun kuin mahdollsita ja sen jlk katsoa mitä olisi voinut tapahtua.

Yle areenassa true crime podcast avaa Raisan elämää enemmän ja mm.illalla soitettu puhelu poikaystävälle ei ollut poikaystävä. 

Raisasta ehkä tulee hieman ristiriitainen fiilis. Epävakaa? Oli mennyt yläkoulun jälkeisenä kesänä miealauman kanssa jonnekin mökille ja ollut siellä koko yön. Kiinnostuksen kohteita oli useita ja kavereita paljon. Ehkä vanhemmat ei kuitenkaan tunteneet tyttöä aivan niin hyvin kun luulivat. 

On voinut vaikka soittaa jollekin että tuu hakeen ja painuneet taas jonnekin mehtän keskelle jatkoille? Silti miksei näy valvontakameroissa, jos oli ytimessä? 

Raisa ei tallentunut keskustan kameroihin. Ei ole mitään varmuutta, että oli koko keskustassa.

Ainut varma asia on se, että "Raisa Räisänen vietti iltaa saman ikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa kotonaan Ruotulassa Laalahdenkadulla. Kello 21:n jälkeen he lähtivät...".

Tutkinnassa voitaisiin palata noinkin taakse lähtöruutuun. Menivätkö he todella bussilla Tampereen keskustaan? Mitä jos heidät haettiin autokyydillä jo kodista?

Vierailija
1224/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai onko joku perustanut Raisa Räisäselle jotkin muistosivut Facebookiin?

Vierailija
1225/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheriita eskaloitunut.

Vierailija
1226/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On epätodennäköistä että lauma nuoria olisi nitistänyt kaverinsa. Ei ysärillä ollut niin hullu meno kuin nykyisin. Mikä edes olisi ollut motiivina? Enkä usko, että noin vakavassa asiassa salaisuus olisi pitänyt näin kauan aikaa. 

Todennäköisesintä on, että Raisa on kylmissään saanut kyydin joltakin joko Pirkkalaan, vanhempiensa luo tai Huittisiin kavereiden perässä. Ja se oli sitten se viimeinen kyyti.  

Kännissä sattuu onnettomuuksia ja vahinkoja. Ei välttämättä kukaan ole hänelle mitään tehnytkään, mutta sitten ollaan tämä vahinko haluttu peitellä. 

Vierailija
1227/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se Butti laitto ne palat? Mont ukkoo pisti kylmäks?

Vierailija
1228/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on varmistettu todeksi? Oliko tytöt Casablancassa? Miksei tytöistä ole kaupungilla yhtään kamerakuvaa? Vai onko? Lähtikl Raisa jonku matkaan jo ennen kuin kaveri lähti autokyytiin? Oliko autokyyti todellinen?

Tuossa kannattais mennä niin alkuun kuin mahdollsita ja sen jlk katsoa mitä olisi voinut tapahtua.

Yle areenassa true crime podcast avaa Raisan elämää enemmän ja mm.illalla soitettu puhelu poikaystävälle ei ollut poikaystävä. 

Raisasta ehkä tulee hieman ristiriitainen fiilis. Epävakaa? Oli mennyt yläkoulun jälkeisenä kesänä miealauman kanssa jonnekin mökille ja ollut siellä koko yön. Kiinnostuksen kohteita oli useita ja kavereita paljon. Ehkä vanhemmat ei kuitenkaan tunteneet tyttöä aivan niin hyvin kun luulivat. 

On voinut vaikka soittaa jollekin että tuu hakeen ja painuneet taas jonnekin mehtän keskelle jatkoille? Silti miksei näy valvontakameroissa, jos oli ytimessä? 

Raisa ei tallentunut keskustan kameroihin. Ei ole mitään varmuutta, että oli koko keskustassa.

Ainut varma asia on se, että "Raisa Räisänen vietti iltaa saman ikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa kotonaan Ruotulassa Laalahdenkadulla. Kello 21:n jälkeen he lähtivät...".

Tutkinnassa voitaisiin palata noinkin taakse lähtöruutuun. Menivätkö he todella bussilla Tampereen keskustaan? Mitä jos heidät haettiin autokyydillä jo kodista?

Toki Casablancassa baarimikko muisti Raisan (tai ainakin Raisaa muistuttavan nuoren naisen) ja teki tälle maitopohjaisen drinkin. Oletan, että häneltä oltiin kysytty hetimmiten katoamisen jälkeen?

Vierailija
1229/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysäristä ja kännyköistä.

1994 - 1995 oli yhdellä tai kahdella nuorella kännykkä. Eli oli tosi harvinaisia silloin ja kalliita. Nuorista kun puhun, tarkoitan noin 16-20 vuotiaita.

1997 oli käänteentekevä vuosi. Nokia markkinoi aggressiivisesti kännyköitään ja alensi niiden hintaa siten, että kännykät olivat oikeastaan kaikkien saatavilla. 1997 on se vuosi, jolloin kaikki nuoret hommasivat kännykän.

1999 kaikilla nuorilla oli varmuudella oma kännykkä. En tiedä ketään, jolla ei olisi ollut. Kännykät oli tosi tärkeitä nuorille silloin, tärkeämpiä kuin oma tietokone. Tietokoneet ja läppärit yleistyivät nuorilla vasta kännykkäbuumin jälkeen.

Sinä se jaksat väittää että kaikilla nuorilla oli 1999 puhelin. Ei ollut! Itse olen tuohon aikaan koulussa ollut ja tiedän hyvin tilanteen. 

Olin aikuinen 1999, eikä mulla ollut kännykkää. Ei ollut rahaa ostaa. Miehelläni oli kännykkä, ja meillä oli lankapuhelin. En usko, että läheskään kaikilla nuorilla oli kännykkää, ne oli sen verran kalliita. 90-luvun laman jälkivaikutukset vielä. Tuskin kaikissa perheissä oli rahaa ostaa nuorille kännyköitä, eikä kesätöitäkään niin vaan saa ut. 

Mun kaveripiirissäni kaikki hommasivat viimeistään kännykän 1997 kännykkäbuumissa, jolloin Nokia todellakin löi läpi koko kansalle.

Kyllä mä sua uskon, en väitä vastaan. Ihmettelen vain, kuinka niin monella oli siihen varaa, kun aikuisillakaan ei ollut. Mieheni oli töissä, ja itse äitiyslomalla, ei meillä ollut ylimääräistä. Mun sisaruksillakaan ei ollut kännykkää ennen 2000-lukua, vaikka olivat vakitöissä. Miten sitten nuorilla oli rahaa.. Ehkä motivaatio hankkia rahat kännykkään oli nuorilla niin suuri, että tekivät kaikkensa sen saadakseen. 

Vierailija
1230/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Oli mennyt yläkoulun jälkeisenä kesänä mieslauman kanssa jonnekin mökille ja ollut siellä koko yön. Kiinnostuksen kohteita oli useita ja kavereita paljon. "

Mielenkiintoinen yksityiskohta. Eli on ollut kesällä 1999 jonkun mieslauman kanssa mökillä. Poliisin tulisi tutkia mökit välillä Tampere Huittinen.

Vierailija
1231/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko Raisa saanut isän tai äidin vanhan kännykän 

Typerä arvuuttelu.  Sait taas ketjuun yhden viestin lisää raukka 🐖

Vierailija
1232/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysäristä ja kännyköistä.

Kyllä mä sua uskon, en väitä vastaan. Ihmettelen vain, kuinka niin monella oli siihen varaa, kun aikuisillakaan ei ollut. Mieheni oli töissä, ja itse äitiyslomalla, ei meillä ollut ylimääräistä. Mun sisaruksillakaan ei ollut kännykkää ennen 2000-lukua, vaikka olivat vakitöissä. Miten sitten nuorilla oli rahaa.. Ehkä motivaatio hankkia rahat kännykkään oli nuorilla niin suuri, että tekivät kaikkensa sen saadakseen. 

Nokian kännykät tuli tosi isoon alennukseen syksyllä 1997. Kyllä siihen oli varaa, jos tinki ihan kaikesta muusta jonkun aikaa. Jos prioriteettina oli puhelimen osto, sitä nipisti kaiken muun kulutuksen hetkeksi pois.

Vierailija
1233/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku jaksaa vääntää jostain KÄNNYKÖISTÄ? Fakta on se, että Raisalla oli kännykkä. Piste.

Vierailija
1234/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

R ei ollut parikymppinen 

Mutta toki lukiolaiset alkoivat saada vanhemmiltaan sen vanhan kännykän kun äippä tai iskä osti itselleen uuden 

Vierailija
1235/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sen poikaystävä on viaton ja muutkin miehet eikö niin.  

Vierailija
1236/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka lähteessä asiat vähän eri tiedoin, olen huomannut. On myös arvuuteltu menikö Raisa Teerenpeliin.

Kirjotin eilen unesta, jonka näin ja tuntui kuin totta olisi ja jossa oli lammikko ja vanha mökki ja pihassa lava-auto. Nyt uutena luin tällaisen:

"Raisa asui äitinsä kanssa kerrostaloasunnossa Ruotulassa. Talossa tehtiin korjaustöitä. Työtä teki keski-ikäinen mies, joka oli tuomittu aikaisemmin nuoreen naiseen kohdistuneesta rikoksesta. Miehen tiedetään käyneen Raisan kotona ainakin hänen katoamisensa jälkeen.

Silminnäkijähavainnon mukaan joku mies oli kysellyt naisia lava-autoonsa Raisan katoamisiltana Laukontorin rannassa. Rakennustyöntekijällä oli samankaltainen auto."

Voi toki olla että uni johtui siitä, että tästä on tiedotettu lehdissä jne 😁

Vierailija
1237/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai onko joku perustanut Raisa Räisäselle jotkin muistosivut Facebookiin?

Ai, sait tällä taas yhden viesti ketjusi  nöf, nöf.   🐖🐽

Vierailija
1238/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun vielä tietäisi minkä värinen se Raisan puhelin oli?

Vierailija
1239/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhelin oli varastetun takin taskussa, missä vaiheessa poliisi ilmoitti tämän tiedon julkisuudessa. Takin varastanut ei varmaankaan koskaan ilmoittanut asiasta poliisille. Puhelintiedothan ovat merkityksettömiä jos puhelin tosiaan vietiin. Kannattaisi tosiaan tutkia noiden kavereiden sijainteja. 

Vierailija
1240/2514 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheriita eskaloitunut.

Ei ole. Sait 🐖 täällä taas jatkettua ketjuasi  raukka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi