Psykoterapeuteilla on yllättäen lähes kaikilla kalenterit tyhjinä ja haluavat asiakkaita
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne enää uskalla mennä, kun kaikki kirjataan tietokantaan ikuisiksi ajoiksi. Ihmiset viisastuivat Vastaamo-tietomurrosta. Pari tuttua terapeuttia ovat kertoneet, että kirjaamispakon myötä heiltä on asiakkaita lähtenyt hurjasti.
Kirjaamispakko ei tarkoita pakkoa laittaa tietoa mihinkään liittymiin mistä ne siirtyy muualle. Ei edes tietojärjestelmään. Kirjausmenetelmä voi olla vaikka ruutuvihko. Oma terapeutti kertoi heti, että kirjaa tietokoneelleen, mutta tiedot eivät siirry mihinkään sen koneen ulkopuolelle, eikä siis esim kukaan voi nähdä niitä kun asioin jatkossa julkisessa tai yksityisessä terveydenhuollossa. Ja on ihan virallinen psykoterapeutti, joka ottaa vastaan myös Kela-korvausasiakkaita (itse olen itsemaksava).
Juuri näin. Tarkoituksella valitsin psykoterapeutin, joka ei tee Kanta-kirjauksia. Monet ilmoittaa tämän tiedon jo esittelyssään (esim. Minduu:ssa). Kirjauksia tekee kyllä, mutta niitä ei näe muut kuin hän.
Ehdottomasti asiasta kannattaa kysyä omalta psykoterapeutilta, jos ei osaa tai suostu yksityiskohtisesti kertomaan minkälaista kirjanpitoa pitää potilaistaan vaihtaisin heti. Omani piti myös vain ylimalkaisia käsinkirjoitettuja muistiinpanoja ilman yksityiskohtia. Kertoi polttavansa ne asiakkuuden jälkeen.
Olin terapissa juuri silloin, kun vastaamokeissi tapahtui. Sen vuoksi nousi tämä meillä keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sairaanhoitaja ja harkitsin psykoterapeutiksi kouluttautumista, mutta niin kalliiksi olisi koulutus tullut että luovuin ajatuksesta. Lainarahalla olisi pitänyt opiskella ja moni opiskeleekin. Tämä osittain nostaa hintoja. Älytön systeemi, tähän koulutuksen hintaan pitäisi valtion puuttua. Mulla on pari tuttua psykoterapeuttia ja ovat sanoneet, että pakko on pitää korkeita hintoja jos aikoo elantonsa työstään yrittäjänä saada ja koulutuskulut maksaa. Ei ole asiakkaiden vika, mutta ei ole kyllä näiden psykoterapeuttienkaan. Näillä tutuillani on töitä kyllä riittänyt, onkohan paikkakuntakohtaista myös. Psykoterapeuteilla on aina myös joku pohjakoulutus joten eiköhän hommia riitä muissakin tehtävissä.
Kaikki muutkin opiskelevat lainarahalla. Mitä helvetin vinkumista tämä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapia on pelkkää huuhaata. Mutta mieleltään tärähtäneet uskovat mihin vain ja ovat helppo rahastuskohde.
Ehkä psykoterapia on vain älykkäitä varten? Tyhmä kun ei turhia ajattele.
Luulisi, että toimii parhaiten ns. taviksille? Vaatii jonkin verran älyä, mutta "liian älykäs" ei varmaan saa kauheasti irti ainakaan kognitiivisesta terapiasta?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sairaanhoitaja ja harkitsin psykoterapeutiksi kouluttautumista, mutta niin kalliiksi olisi koulutus tullut että luovuin ajatuksesta. Lainarahalla olisi pitänyt opiskella ja moni opiskeleekin. Tämä osittain nostaa hintoja. Älytön systeemi, tähän koulutuksen hintaan pitäisi valtion puuttua. Mulla on pari tuttua psykoterapeuttia ja ovat sanoneet, että pakko on pitää korkeita hintoja jos aikoo elantonsa työstään yrittäjänä saada ja koulutuskulut maksaa. Ei ole asiakkaiden vika, mutta ei ole kyllä näiden psykoterapeuttienkaan. Näillä tutuillani on töitä kyllä riittänyt, onkohan paikkakuntakohtaista myös. Psykoterapeuteilla on aina myös joku pohjakoulutus joten eiköhän hommia riitä muissakin tehtävissä.
Oikeassa olet. SH taustalla ei tosin pääse sisään esimerkiksi kognitiivisen psykoterapian puolelle vaikka olisi pitkä työkokemus alalta. Lääkärinä ja psykologina pääsee. Vaikka koulutus maksaakin 50-70 tuhatta euroa, niin osan siitä voi saada työnantajalta ja kun tuon summan jakaa tulevien vuosikymmenten ajalle, jolloin voi toimia psykoterapeuttina, ei sijoitus niin järjetön ole. Kallis hinta ja sisäänpääsyvaatimukset pitävät tason korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly on korvannut omalla kohdallani terapeutin tarpeen. Aikaisemmin kävin itse maksavana terapeutilla juttelemassa ja koin sen tavallaan sellaisena itseni kehittämisenä keski-ikäisenä naisena. Nyt selitän asiat tekoälylle ja juttelen sen kanssa. Olen hyvätuloinen ja olisi rahaa edelleenkin terapeuttiin, mutta en koe tarpeelliseksi.
Mihin tarvitset terapeuttia?
Itseni kehittämiseen ja aina sitä jotain asioita on, joihin tarvitsee tukea kun ei kaikkea viitsi ystävienkään niskaan kaataa.
Alasta on jostain syystä vallinnut sellainen käsitys, että terapeutin työ on joku kultakaivos. Alalle on kouluttautunut rahan kiilto silmissä alalle soveltumattomia ihmisiä.
Hyvillä terapeutilla varmasti tulee riittämään asiakkaita jatkossakin.
Veikkaan, että alalta tulee tippumaan nyt moni pois, joka pettyy siihen, ettei se terapiayrittäjyys kalliine koulutuksineen ja sivukuluineen ollutkaan mikään kultamunia muniva hanhi.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly on korvannut omalla kohdallani terapeutin tarpeen. Aikaisemmin kävin itse maksavana terapeutilla juttelemassa ja koin sen tavallaan sellaisena itseni kehittämisenä keski-ikäisenä naisena. Nyt selitän asiat tekoälylle ja juttelen sen kanssa. Olen hyvätuloinen ja olisi rahaa edelleenkin terapeuttiin, mutta en koe tarpeelliseksi.
Mihin tarvitset terapeuttia?
Itseni kehittämiseen ja aina sitä jotain asioita on, joihin tarvitsee tukea kun ei kaikkea viitsi ystävienkään niskaan kaataa.
Ok. Minä henkilökohtaisesti uskon, että kehittyminen vaatii ulospäin kääntymistä, ei sisäänpäin kääntymistä.
Vierailija kirjoitti:
Minun terapeuttini tekee 7-päiväistä työviikkoa. Hänellä siis myös päätoiminen viikkotyö terapoinnin ohella.
Ihmettelen, miten hänen puolisonsa jaksaa tällaista.
Jos se puoliso just vaatii raatamaan, on räävittävä joka sentti mistä voisi tulla rahaa.
Luulisi, että toimii parhaiten ns. taviksille? Vaatii jonkin verran älyä, mutta "liian älykäs" ei varmaan saa kauheasti irti ainakaan kognitiivisesta terapiasta?
Tämä. Koirakoulu tehoaa yhteiskunnan perusperttiin, keskivertoon kengänkuluttajaan joka uskoo lähes purematta kaiken mitä sille syöttää. Myös manipuloinnin.
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapia ei ole tiedettä. Koulutukseen kuuluu mm. syntymätrauman läpikäyminen. mikä on puhdasta höpötystä. Freud oli suuri tiedemies, mutta seuraajat ovat ottaaneet ohjelmaansa myös hänen erehdyksensä.
Puhutko nyt psykoanalyysista? Se on eri asia kuin psykoterapia.
Psykoterapian tehosta on paljon näyttöä.
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Alasta on jostain syystä vallinnut sellainen käsitys, että terapeutin työ on joku kultakaivos. Alalle on kouluttautunut rahan kiilto silmissä alalle soveltumattomia ihmisiä.
Veikkaan, että alalta tulee tippumaan nyt moni pois, joka pettyy siihen, ettei se terapiayrittäjyys kalliine koulutuksineen ja sivukuluineen ollutkaan mikään kultamunia muniva hanhi.
Tässä kantsii muistaa se, että kuka tahansa voi olla terapeutti ilman minkäänlaista koulutusta. Psykoterapeutti sen sijaan on suojattu nimike ja edellyttää pitkää kouluttautumista. Tyypillisesti lääkäri tai psykologi pohjalle ja siitä sitten vuosien psykoterapeuttikoulutus päälle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Koirakoulu tehoaa yhteiskunnan perusperttiin, keskivertoon kengänkuluttajaan joka uskoo lähes purematta kaiken mitä sille syöttää. Myös manipuloinnin.
Älykkäällä ihmisellä voi ihan yhtä hyvin olla tuhoisia ajatus- ja toimintamalleja, joihin ratkaisut voivat olla hyvinkin yksinkertaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin terapeutille miten yksi mies suuteli minua väkisin ja sehän on rikos Suomessa. Terapeutti teki siitä miehestä rikosilmoituksen.
Tekeekö terapeutit kuulopuheiden perusteella rikosilmoituksia? Aika outoa. Asiakkaan jututhan voivat olla asiakkaan harhoja tai voimakkaita defenssejä tms, eli ei välttämättä mikään totuus. Toki poliisihan sen sitten tutkii kyllä.
Eivät tee. Täällä on harhaisten kokoontumisajot.
Vierailija kirjoitti:
AI pistää ainakin nämä höhöpö-terapeutit kortistoon, koska ne samat kliseet voi tekoälykin kirjoittaa. Uskoisin, että pitkäaikaiset ja hyvinkoulutetut terapeutit saavat vielä asiakkaita, mutta ei tule heilläkään kalenterit ihan täyteen. Ellei sitten laske hintoja.
Entä nää hullut jotka on tappanut itsensä koska AI sanoi että sehän on aivan loistava ja kehityskelpoinen idea!
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapia ei ole tiedettä. Koulutukseen kuuluu mm. syntymätrauman läpikäyminen. mikä on puhdasta höpötystä. Freud oli suuri tiedemies, mutta seuraajat ovat ottaaneet ohjelmaansa myös hänen erehdyksensä.
Puhutko nyt psykoanalyysista? Se on eri asia kuin psykoterapia.
Psykoterapian tehosta on paljon näyttöä.
Kuole jo.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Veikkaan, että alalta tulee tippumaan nyt moni pois, joka pettyy siihen, ettei se terapiayrittäjyys kalliine koulutuksineen ja sivukuluineen ollutkaan mikään kultamunia muniva hanhi.Tässä kantsii muistaa se, että kuka tahansa voi olla terapeutti ilman minkäänlaista koulutusta. Psykoterapeutti sen sijaan on suojattu nimike ja edellyttää pitkää kouluttautumista. Tyypillisesti lääkäri tai psykologi pohjalle ja siitä sitten vuosien psykoterapeuttikoulutus päälle.
Kyllä tuonne ihan sotepuolen amk-tutkinto kelpaa alle. Eri asia sitten on, haluaako kukaan sellaiselle psykoterapeutille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole varaa, siitä se johtuu. Kyllä tarvetta edelleen on ja työsarkaa riittää. En tiedä onko Kelakin tiukentanut linjaustaan siinä kenelle myönnetään psykoterapiaa.
Kyllä, Kela on tiukentanut linjaustaan.
Toivottavasti tiukentaa lisää.
Joo. Kelan tukeman psykoterapian ehdoksi voisi asettaa vakavan mielenterveyshäiriön sairastamisen. Vaikea masennustila, skitsofrenia, kaksisuuntainen jne.
Tajuatko, ettei sinun mielipiteesi vaikuta siihen, että suuri osa vaikeista mielenterveyden häiriöistä kärsivistä nimenomaan ei hyödy psykoterapiasta?
Psykoterapia on omiaan nimenomaan työkyvyn ylläpitoon ja palauttamiseen, mikä olisi taloudenkin kannalta aivan suotavaa.Toki hyötyy, mutta se ei ole kustannustehokasta. Siksi sitä ei saa.
Mikä siis on kustannustehokasta? Pumpata väestö täyteen lääkkeitä. Aivan. Saadaan massa pysymään koneiston rattaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Veikkaan, että alalta tulee tippumaan nyt moni pois, joka pettyy siihen, ettei se terapiayrittäjyys kalliine koulutuksineen ja sivukuluineen ollutkaan mikään kultamunia muniva hanhi.Tässä kantsii muistaa se, että kuka tahansa voi olla terapeutti ilman minkäänlaista koulutusta. Psykoterapeutti sen sijaan on suojattu nimike ja edellyttää pitkää kouluttautumista. Tyypillisesti lääkäri tai psykologi pohjalle ja siitä sitten vuosien psykoterapeuttikoulutus päälle.
Kyllä tuonne ihan sotepuolen amk-tutkinto kelpaa alle. Eri asia sitten on, haluaako kukaan sellaiselle psykoterapeutille.
He eivät ole psykoterapeutteja. Lyhytterapeutti on ihan eri asia. Sanaa terapeutti saa käyttää kuka vain. Voit olla sieluterapeutti, kissaterapeutti, muutosterapeutti, avioeroterapeutti, kriisiterapeutti ym. ilman minkäänlaista koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
He eivät ole psykoterapeutteja. Lyhytterapeutti on ihan eri asia. Sanaa terapeutti saa käyttää kuka vain. Voit olla sieluterapeutti, kissaterapeutti, muutosterapeutti, avioeroterapeutti, kriisiterapeutti ym. ilman minkäänlaista koulutusta.
Lopeta sekoilu. Yliopiston psykoterapeuttikoulutukseen kelpaa haussa pohjakoulutukseksi myös sotepuolen amk-tutkinto.
Itse olen mainio keittiöpsykologi🧑🧑🧑