Psykoterapeuteilla on yllättäen lähes kaikilla kalenterit tyhjinä ja haluavat asiakkaita
Kommentit (361)
Mulle haaettiin terapiaa, mut Kela ei myöntänyt ja myös juttelukäynnit psykan polilla loppui. Juttelen nykyään tekoälyn kanssa
Vierailija kirjoitti:
Mulle haaettiin terapiaa, mut Kela ei myöntänyt ja myös juttelukäynnit psykan polilla loppui. Juttelen nykyään tekoälyn kanssa
Luultavasti tuo on pelkkää voittoa sinulle.
Olen tullut tälle yhteiskunnalle kalliiksi koska olen käynyt kaksi 3-vuotista Kelan tukemaa kuntoutuspsykoterapiajaksoa. Mutta ne ovat pelastaneet työkykyni ja uskon pysyväni työkykyisenä vielä pitkään, koska sain käsiteltyä lapsuustraumani ja kehitettyä sellaista ahdistuksensietokykyä mitä ei niiden traumaattisten kokemusten syntymisen vuoksi päässyt lapsuudessa koskaan oikein kehittymään, mikä taas johti jatkuvaan ahdistukseen ja lopulta vaikeaan uupumukseen ja masennukseen. Sain psykoterapiasta sellaista mistä olin jäänyt vaille (turvallinen luottamussuhde ja vuorovaikutus) ja sitä ei korvaa kliiniset ja älyllisyyteen perustuvat itsehoidot ja tekoäly. Arvelen että psykoterapia toimi koska mekanismi taustalla oli tuo, turvaton lapsuus ja pitkät terapiat auttoi luomaan turvaa. Kaikille se ei toimi, sitä en tosiaan väitä. Lisäksi psykoterapeutit olivat mielestäni aitoja ja välittäviä. Ihmisillä voi olla työhön aito kutsumus ja kiinnostus vaikka saavat siitä rahaa - ei meillä olisi varmaan ketään sote-alan hommissa jos sitä pitäisi vapaaehtoispohjalta tehdä. Se mitä olen katsonut psykoterapeuttien yritystietoja niin ei ainakaan mun terapeuteilla ole niiden oy:ssä mitään hirmun isoja tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapia on pelkkää huuhaata. Mutta mieleltään tärähtäneet uskovat mihin vain ja ovat helppo rahastuskohde.
Ehkä psykoterapia on vain älykkäitä varten? Tyhmä kun ei turhia ajattele.
Luulisi, että toimii parhaiten ns. taviksille? Vaatii jonkin verran älyä, mutta "liian älykäs" ei varmaan saa kauheasti irti ainakaan kognitiivisesta terapiasta?
Tämä. Liiallinen älykkyys aiheuttaa sen ettei terapia toimi ainakaan minulla. Olen yrittänyt terapiaa useammankin terapeutin kanssa. Kun ajatukseni ja tietoni (olen opiskellut psykologiaa, en kuitenkaan psykologitasoisesti tietenkään) ovat ihan toisissa sfääreissä terapeutteihin nähden, ei tulosta voi syntyä. Kun on itse huomattavasti terapeuttia älykkäämpi ja kokenut asioita joista terapeutilla on vain kirjaviisaus näin voi käydä. Vaikka yritän, en pysty laskeutumaan sille yksinkertaiselle itsestäänselvyyksien tasolle. Vaikka asioiden syy-seuraussuhteet, mistä mikäkin johtuu on tiedossa, en pysty auttamaan itseäni eikä siihen ole pystynyt kukaan muukaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut tälle yhteiskunnalle kalliiksi koska olen käynyt kaksi 3-vuotista Kelan tukemaa kuntoutuspsykoterapiajaksoa. Mutta ne ovat pelastaneet työkykyni ja uskon pysyväni työkykyisenä vielä pitkään, koska sain käsiteltyä lapsuustraumani ja kehitettyä sellaista ahdistuksensietokykyä mitä ei niiden traumaattisten kokemusten syntymisen vuoksi päässyt lapsuudessa koskaan oikein kehittymään, mikä taas johti jatkuvaan ahdistukseen ja lopulta vaikeaan uupumukseen ja masennukseen. Sain psykoterapiasta sellaista mistä olin jäänyt vaille (turvallinen luottamussuhde ja vuorovaikutus) ja sitä ei korvaa kliiniset ja älyllisyyteen perustuvat itsehoidot ja tekoäly. Arvelen että psykoterapia toimi koska mekanismi taustalla oli tuo, turvaton lapsuus ja pitkät terapiat auttoi luomaan turvaa. Kaikille se ei toimi, sitä en tosiaan väitä. Lisäksi psykoterapeutit olivat mielestäni aitoja ja välittäviä. Ihmisillä voi olla työhön aito kutsumus ja kiinnostus vaikka saavat siitä rahaa - ei meillä olisi varmaan ketään sote-alan hommissa jos sitä pitäisi vapaaehtoispohjalta tehdä. Se mitä olen katsonut psykoterapeuttien yritystietoja niin ei ainakaan mun terapeuteilla ole niiden oy:ssä mitään hirmun isoja tuloksia.
Ja tarkennan vielä omaa tekstiäni, että jos pitäisi tehdä päivätyö itsensä elättämiseen ensin ja sitten antaa terapiaa puoli-ilmaiseksi niin ei olisi tekijöitä. Psykoterapeutit on suurin osa yksityisiä ammatinharjoittajia koska palvelujärjestelmä on sellainen että julkinen sektori (psykiatrian poliklinikat, terveysasemat) eivät suosi/järjestä tiivistä psykoterapiaa vaan Kela kustantaa ne ja Kela taas ostaa palvelut yksityisiltä palveluntuottajilta. Yksityinen palveluntuottaja taas vastaa tosiaan ihan itse kaikista kustannuksista eli hänen tulee kattaa oman palkkansa lisäksi työhuone (veroissa voi kai vähentää jotain) mutta myös maksaa verot, eläkevakuutukset ja sairausvakuutukset, koulutukset, lomat menee omasta pussista jne. Työkaverini tekee (Kela) psykoterapeuttina töitä ja sanoo että hänelle tuli yllätyksenä kuinka paljon pitää oikeasti laskuttaa että jää kaiken pakollisen ammattiharjoittajan menojen jälkeen edes jollain tavalla järkevä summa perheellisen ihmisen elämään. Mutta tämähän on järjestelmän eikä yksittäisen terapeutin vika että Kela ei korvaa kaikkea asiakkaalle.
Vierailija kirjoitti:
AI on varmasti parempi kuin terapeutti. Terapeutti kuuntelee ja ehkä kyselee ja johdattelee, AI myös kehuu, tsemppaa ja antaa ratkaisuvaihtoehtoja. Terapeuttien mukaan pitää keksiä ratkaisut itse.
AI kannustaa myös itsemu rhaan.
Näitä tapauksia on ollut jo useita
Hyvä. Alkaa tämä naurettava terapiausko loppua.
Vierailija kirjoitti:
Minun terapeuttini tekee 7-päiväistä työviikkoa. Hänellä siis myös päätoiminen viikkotyö terapoinnin ohella.
Ihmettelen, miten hänen puolisonsa jaksaa tällaista.
Suutarin lapsilla ei ole kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten saisin lapseni terapiaan? Hän on täysi-ikäinen joten ei voi hänen puolestaan varailla mitään aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly voittaa lyhytterapeutit ja kognitiiviset terapeutit, mutta psykoanalyyttisiä terapeutteja ei tule korvaamaan. Psykoanalyyttinen on todella kallista ja pitkäkestoista ja harvalla siihen on varaa.
Ja mitä on psykoanalyyttinen? Miksei tekoäly pystyisi siihenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapia on pelkkää huuhaata. Mutta mieleltään tärähtäneet uskovat mihin vain ja ovat helppo rahastuskohde.
Ehkä psykoterapia on vain älykkäitä varten? Tyhmä kun ei turhia ajattele.
Luulisi, että toimii parhaiten ns. taviksille? Vaatii jonkin verran älyä, mutta "liian älykäs" ei varmaan saa kauheasti irti ainakaan kognitiivisesta terapiasta?
Tämä. Liiallinen älykkyys aiheuttaa sen ettei terapia toimi ainakaan minulla. Olen yrittänyt terapiaa useammankin terapeutin kanssa. Kun ajatukseni ja tietoni (olen opiskellut psykologiaa, en kuitenkaan psykologitasoisesti tietenkään) ovat ihan toisissa sfääreissä terapeutteihin nähden, ei tulosta voi syntyä. Kun on itse huomattavasti terapeuttia älykkäämpi ja kokenut asioita joista terapeutilla on vain kirjaviisaus näin voi käydä. Vaikka yritän, en pysty laskeutumaan sille yksinkertaiselle itsestäänselvyyksien tasolle. Vaikka asioiden syy-seuraussuhteet, mistä mikäkin johtuu on tiedossa, en pysty auttamaan itseäni eikä siihen ole pystynyt kukaan muukaan.
No mulle oli vaikeinta terapiassa päästää irti älyllisestä selittelystä ja alkaa elään omia tunteitani. Se on pelottavaa ihmiselle, joka pyrkii kaiken selittämään järjellä. Vasta sen jälkeen kun aloin tuntemaan tunteitani, hyväksymään ne ja käsittelemään niitä, sain psykoterapiasta eniten irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sairaanhoitaja ja harkitsin psykoterapeutiksi kouluttautumista, mutta niin kalliiksi olisi koulutus tullut että luovuin ajatuksesta. Lainarahalla olisi pitänyt opiskella ja moni opiskeleekin. Tämä osittain nostaa hintoja. Älytön systeemi, tähän koulutuksen hintaan pitäisi valtion puuttua. Mulla on pari tuttua psykoterapeuttia ja ovat sanoneet, että pakko on pitää korkeita hintoja jos aikoo elantonsa työstään yrittäjänä saada ja koulutuskulut maksaa. Ei ole asiakkaiden vika, mutta ei ole kyllä näiden psykoterapeuttienkaan. Näillä tutuillani on töitä kyllä riittänyt, onkohan paikkakuntakohtaista myös. Psykoterapeuteilla on aina myös joku pohjakoulutus joten eiköhän hommia riitä muissakin tehtävissä.
Kaikki muutkin opiskelevat lainarahalla. Mitä helvetin vinkumista tämä on?
Onko lääkärien erikoistumiskoulutus maksullinen? Ei. Puhutaan nyt eri asiasta kun peruskoulutuksesta, jolloin on tavallista joutua ottamaan opintolainaa elämistä varten.
Netistä poimittua traumapsykoterapeutin koulutuksesta: "koulutusmaksu on 22 500 EUR. Lisäksi opiskelija maksaa itse EMDR I ja II koulutukset, kansainvälisen seminaarin sekä yksilöpsykoterapian." Aika useissa kymmenissä tuhansissa alkaa hintalappu huidella kokonaisuudessaan. Eikä sitä millään opintolainalla kustannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sairaanhoitaja ja harkitsin psykoterapeutiksi kouluttautumista, mutta niin kalliiksi olisi koulutus tullut että luovuin ajatuksesta. Lainarahalla olisi pitänyt opiskella ja moni opiskeleekin. Tämä osittain nostaa hintoja. Älytön systeemi, tähän koulutuksen hintaan pitäisi valtion puuttua. Mulla on pari tuttua psykoterapeuttia ja ovat sanoneet, että pakko on pitää korkeita hintoja jos aikoo elantonsa työstään yrittäjänä saada ja koulutuskulut maksaa. Ei ole asiakkaiden vika, mutta ei ole kyllä näiden psykoterapeuttienkaan. Näillä tutuillani on töitä kyllä riittänyt, onkohan paikkakuntakohtaista myös. Psykoterapeuteilla on aina myös joku pohjakoulutus joten eiköhän hommia riitä muissakin tehtävissä.
Onko lääkärien erikoistumiskoulutus maksullinen? Ei. Puhutaan nyt eri asiasta kun peruskoulutuksesta, jolloin on tavallista joutua ottamaan opintolainaa elämistä varten.
Netistä poimittua traumapsykoterapeutin koulutuksesta: "koulutusmaksu on 22 500 EUR. Lisäksi opiskelija maksaa itse EMDR I ja II koulutukset, kansainvälisen seminaarin sekä yksilöpsykoterapian." Aika useissa kymmenissä tuhansissa alkaa hintalappu huidella kokonaisuudessaan. Eikä sitä millään opintolainalla kustannetta.
Monet muutkin erikoistumiskoulutukset ovat maksullisia ja kalliita. On outoa, että juuri psykoterapeutit kitisevät tästä kovasti, ja suoraan sanovat, että asiakkaiden ne on maksettava. Nämä ovat valintoja; jos ei ole varaa, ei tule kouluttautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet muutkin erikoistumiskoulutukset ovat maksullisia ja kalliita. On outoa, että juuri psykoterapeutit kitisevät tästä kovasti, ja suoraan sanovat, että asiakkaiden ne on maksettava. Nämä ovat valintoja; jos ei ole varaa, ei tule kouluttautua.
Ei niitä asiakkaiden pitäisi joutua maksamaan, mutta jostain se leipä on niiden terapeuttienkin saatava pöytään kaikkien kulujen keskellä. Vai halutaanko, että psykoterapeutiksi voi kouluttautua vain se harva eliitti joilla on varaa heittää saman tien 35000e ilman lainarahaa koulutukseen? Se että systeemi on susi ei ole psykoterapeuttien vika sen enempää kuin asiakkaidenkaan. Jollain ne kulut on katettava. Ja etenkin yrittäjällä niitä lisäkuluja on myös paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole varaa, siitä se johtuu. Kyllä tarvetta edelleen on ja työsarkaa riittää. En tiedä onko Kelakin tiukentanut linjaustaan siinä kenelle myönnetään psykoterapiaa.
Kyllä, Kela on tiukentanut linjaustaan.
Toivottavasti tiukentaa lisää.
Joo. Kelan tukeman psykoterapian ehdoksi voisi asettaa vakavan mielenterveyshäiriön sairastamisen. Vaikea masennustila, skitsofrenia, kaksisuuntainen jne.
Ja etenkin traumatausta. Tämä on oikeastaan ainoa, mihin uskon paykoterapian toimivan. Ja silloinkin terapeutilta vaaditaan uskomatonta ammattitaitoa.
Ja usein mahdotonta löytää terapeuttia joka ymmärtää polyvagaalisen teorian ja sen että ne traumat "asuvat" kehossa, hermostossa. Pelkkä puhelässytys ei pakene-taistele-mielistele-tilassa olevaa ihmistä auta, päinvastoin kuormittaa lisää. -eri
Polyvagaalinen teoria ei ole tieteellisesti todistettu.
Vierailija kirjoitti:
Antti Tuiskukin menettää terapiahommansa AI:lle. Mutta se tuksin iso menetys on.
Terapeutin pohjakoulutus tulisi olla lääkäri tai psykologi, joissakin harvoissa tapauksissa kokenut sairaanhoitaja joka on käynyt kaikki vaiheet terapiakoulutuksista ja jolla on kokemusta. Muut on turhia.
Psykiatrisissa sairaanhoitajissa on paljon huonoja. Ikävä kyllä heistä ei ole terapeuteiksi. Älykkyyden myötä ihmiselle tulee myös ymmärrystä nähdä muutakin kuin mustavalkoisesti asiat. Moni sairaanhoitaja on hyvin mustavalkoinen, ensin hutkitaan ja vasta sen jälkeen tutkitaan-tyylillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä asiakkaiden pitäisi joutua maksamaan, mutta jostain se leipä on niiden terapeuttienkin saatava pöytään kaikkien kulujen keskellä. Vai halutaanko, että psykoterapeutiksi voi kouluttautua vain se harva eliitti joilla on varaa heittää saman tien 35000e ilman lainarahaa koulutukseen? Se että systeemi on susi ei ole psykoterapeuttien vika sen enempää kuin asiakkaidenkaan. Jollain ne kulut on katettava. Ja etenkin yrittäjällä niitä lisäkuluja on myös paljon.
Älä höpötä. Kuten tuolla joku aiemmin jo manitsi, alaa on pidetty kultamunia munivana kultakaivoksena. Väitätkö, ettei psykologin tai psykiatrin liksoilla pärjää ja elä? Tämä on usein siinä sivussa tehtävää bisnestä, ja silkkaa ahneutta! Vai että ihan leipä - salli mun nauraa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei säälitä yhtään. Jos rakastavat ja haluavat sydämestään auttaa niin paljon kuin väittävät, vähentäkööt tuntitaksansa 1/10:aan nykyisestä. Lähes kaikilla korkeakoulutetuilla palkkio on pitkästi yli 100 euroa tunnista.
Sydämestään jos tahtoo auttaa ja rikas on, niin varmaan kymppikin riittää jollekin traumapotilaalle, jolta elämä on vienyt kaiken?
Kai te psykoterapeuttien hinnoista valittajat ymmärrätte, että se psykoterapeutin koulutus voi maksaa kymmeniätuhansia euroja joka on maksettava itse. Lisäksi kaikki verot, yrittäjän työhuonekulut ja kaikki, niin ei siitä tuntitaksasta mitään isoja summia käteen jää. Jollain on heidänkin tässä maassa oma elämisensä maksettava eikä pyhällä hengellä tai pelkällä auttamisen halulla makseta perheen toimeentuloa.
Suomessa viralliseen pätevyyteen johtavat koulutukset ovat ilmaisia, kuten esim lääkäri tai psykiatri mutta höpökoulutukset bisneksenä maksavat. Hölmöimmät vielä lähtee johonkin tuntemattomaan University of Psychoon maksamaan. Vihreiden Sofia Virta on kouluttautunut Briteissä maksaen, käytöksensä vaikuttaa kaikelta muulta kuin terapeuttiselta, pikemminkin avunhuudolta.
Ainahan voi myös maksaa jonkun perintöprinsessan tai nistin rouvan hyvinvointivalmennuksesta, jos haluaa heittää rahaa tuuleen.
Tai edes hoitoon, sillä kaikki tieto kootaan THL:n toimesta FinRegistryyn, jonka pääkäyttäjä on tuomion saanut huumehörhö -> https://yle.fi/a/74-20094170