Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä ovat ystävää etsiessä varoitusmerkit, joita ei kannata sivuuttaa?

Vierailija
02.05.2026 |

Mulla on taustallani useampikin huono ystävyyssuhde, jossa olen tullut todella kaltoinkohdelluksi ja usein myös vielä hylätyksi tuon kaiken päälle. Haluaisin välttää tämän vastaisuudessa. Millaisiin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota jo tutustumisvaiheessa tai kaverustuessa? Ystävyys toki tulee myöhemmin ajan kanssa, mutta en haluaisi viritellä ystävyyttä ihmisen kanssa, jonka kanssa homma ei tule toimimaan.

Tässä asioita, joita ystävältä kaipaisin: tasapainoisuus, ystävällisyys, vastavuoroisuus ja vakaus. En kaipaa ystävältä tunne-elämän draamaa ja ailahtelua, vaan arvostan tasaisuutta. Jos ihminen kaipaa jatkuvasti jotain menoa, jännitystä ja uusia kontakteja, niin en ole hänelle sopiva tyyppi. Itse arvostan mieluummin rauhaa ja muutamaa pitkäaikaista ystävää. Arvostan luotettavuutta ja sitä, että ystävyys säilyisi eri elämäntilanteissa. Aina ei tarvitse olla näkemässä/pitämässä yhteyttä, mutta jos kaikki muu menee jatkuvasti ohitseni, niin en koe oloani silloin ystävälle tärkeäksi.

Tältä palstalta löytyy myös hyviä oivalluksia, joten ajattelin kysyä täältä neuvoa tähän asiaan. Haluaisin vastaisuudessa löytää itselleni paremmin sopivia ystäviä. :)

Kommentit (432)

Vierailija
21/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkut kaikille jotka on VaPePassa etsimässä "ystäviä".

Vierailija
22/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota sellaista ystäväksesi, joka pakottaa sinut seurailemaan niitä, joista hän ei pidä. Joudut jossakin vaiheessa itsekin sellaisen käytöksen kohteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama pätee niin parisuhteisiin kuin ystävyyteen.

Hyvän ihmisen tunnistaa siitä, ettei hän pelaa kanssasi mitään pelejä. Ystävyyden osalta se tarkoittaa sitä, että jo tutustumis/kaverustumisvaiheessa toinen vastaa viesteihisi, puhuu sinulle ystävällisesti ja sopii mielellään, milloin näette. Jos menee vaikeaksi, toinen "unohtaa" vastata viesteihin, töksäyttelee eikä oikein saa sovittua tapaamisia, niin jättäisin väliin. Samoin nämä, jotka eivät ole sinulle rehellisiä. Jos toinen on menossa torstaina toisen ystävän luo ja ei siksi pääse kanssasi elokuviin, niin se on syytä sanoa suoraan eikä ajatella, että toinen olisi esim. mustis tai loukkaantuisi. Ei niin, että toinen epämääräisesti kiertelee, ettei nyt halua lähteä leffaan. Rehellinen pitää olla.

Vierailija
24/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku haluaa tutustua kanssasi nopeasti ja mennä syvään päätyyn puheenaiheiden osalta. On rajatonta, jos ihminen alkaa suunnilleen ekalla tapaamiskerralla puhua kanssasi jostakin tabuaiheesta, josta yleensä avaudutaan vasta pitkän tuntemisen jälkeen. 

Tämä. Toinen on perinteinen rakkauspommitus, joka ei todellakaan rajoitu vain romanttisiin suhteisiin. Varo myös ihmisiä, joilla on tarve heti alussa analysoida sinua ja saada tyypiteltyä sinut johonkin lokeroon, vaikka se kuulostaisi päälle päin imartelevalta ja sellaiselta, että henkilöllä on hyvä ihmistuntemus. 

Vierailija
25/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen perusteella luottaisin intuitioon. Jos vain olet itsellesi rehellinen, tunnistat kyllä, ketkä ovat luottamuksesi arvoisia ja ketkä eivät. 

Nimimerkillä olisinpa itse luottanut intuitiooni entisen ystäväni suhteen. Yritin ystävyyttä, vaikka jo lähtökohtaisesti intuitioni sanoi, että erilaisuutemme vuoksi kannattaisi jättää tämä ihmissuhde väliin.

Vierailija
26/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itsekkyys. Aina vika muualla kun hänessä. Valehtelee paljon. Selittää väärää tietoa paljon mutta ei tunnusta että tekee niin. Erittäin leuhkivan ylpeä."

Vältä ottamasta rikollisia ystäviksesi.

Vierailija
27/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä toimii semmoinen sivusto kun kaverihaku

Vierailija
28/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varma alapeukkukommentti, mutta sanon suoraan.

Itse jättäisin väliin ihmiset, joilla on (ollut) hyvin vaikeita mt-ongelmia. En nyt tarkoita mitään keskivaikeaa masennusta, vaan esim. todella vaikeita mt-ongelmia, osastojaksoja jne. Ainakin tuntemieni ihmisten kohdalla on pätenyt se, etteivät oikein koskaan ole täysin päässeet tasapainoon. Mieli on oireillut myöhemminkin ja ystävyys on ollut käytännössä mahdotonta.

mielenkiinnosta, miksi olet tätä mieltä? pohjustaisin kysymystäni vielä että tarkoitatko tyyliin sellaista vakavaa mielen sairastumista, josta olet kokenut sinulle olevan esimerkiksi jotain turvattomuutta tai vaaraa? tai tyyliin onko se käynyt liian raskaaksi sillä tavalla että olisit kokenut että ystävä ei puhu enää muusta kuin omasta tilastaan?

tilanne on epäsuorasti tuttu  sillä pikkusiskoni on juuri tilanteessa jossa on eronnut pitkästä suhteesta ja hänen paras ytävänsä menehtyi. lisäksi siskolla on alla jo lievä masennus joka nyt sitten on voimistunut totta kai. tiedä mitä tässä sanoa hänelle , hän suree ettei noin masentuneena varmaan kukaan tahdo tutustua häneen ja yksinäisyyden tunne  ei ainakaan auta asiaa. kavereita on mutta ei omassa kotikaupungissa enää muuttojen myötä. 

Vierailija
29/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itsekkyys. Aina vika muualla kun hänessä. Valehtelee paljon. Selittää väärää tietoa paljon mutta ei tunnusta että tekee niin. Erittäin leuhkivan ylpeä."

Vältä ottamasta rikollisia ystäviksesi.

Sekin totta. Mutta tallaisia ihmisiä on eikä tarvitse olla edes rikollisia.

Vierailija
30/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin haukkumisen kohteeksi joudut lopulta itsekin. Vältä viimeiseen asti narsisteja, jos voit.

Vierailija
31/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varma alapeukkukommentti, mutta sanon suoraan.

Itse jättäisin väliin ihmiset, joilla on (ollut) hyvin vaikeita mt-ongelmia. En nyt tarkoita mitään keskivaikeaa masennusta, vaan esim. todella vaikeita mt-ongelmia, osastojaksoja jne. Ainakin tuntemieni ihmisten kohdalla on pätenyt se, etteivät oikein koskaan ole täysin päässeet tasapainoon. Mieli on oireillut myöhemminkin ja ystävyys on ollut käytännössä mahdotonta.

mielenkiinnosta, miksi olet tätä mieltä? pohjustaisin kysymystäni vielä että tarkoitatko tyyliin sellaista vakavaa mielen sairastumista, josta olet kokenut sinulle olevan esimerkiksi jotain turvattomuutta tai vaaraa? tai tyyliin onko se käynyt liian raskaaksi sillä tavalla että olisit kokenut että ystävä ei puhu enää muusta kuin omasta tilastaan?

tilanne on epäsuorasti tuttu  sillä pikkusiskoni on juuri tilanteessa jossa on eronnut pitkästä suhteesta ja hänen paras ytävänsä menehtyi. lisäksi siskolla on alla jo lievä masennus joka nyt sitten on voimistunut totta kai. tiedä mitä tässä sanoa hänelle , hän suree ettei noin masentuneena varmaan kukaan tahdo tutustua häneen ja yksinäisyyden tunne  ei ainakaan auta asiaa. kavereita on mutta ei omassa kotikaupungissa enää muuttojen myötä. 

Olen aiempi. Mielestäni kuvailemasi tilanne on eri asia, jos on lievää masennusta ja sitten tulee vastoinkäymisiä. Esimerkiksi omalla kohdallani ystävyyden kannalta mahdottomiksi ovat osoittautuneet narsisti sekä toinen ihminen, jolla oli nuoruudessa vuosikausia jatkunut syömishäiriö, rankkaa v.iilt.elyä ja pitkiä osastojaksoja. Ei hän aikuisenakaan ollut tasapainoinen, vaikka syömisongelmat olivat väistyneet.

T. Aiempi

Vierailija
32/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ystäviä etsitä. Jo alkuunsa aivan väärä asenne ja ajatusmaailma. Lisäksi se, että kyselee VAUVAPALSTALLA varoitusmerkkejä kun ETSII ystäviä...ei ei. Ystävyyssuhteet muodostuu jos on muodostuakseen, aivan luonnollisesti. Enkä tatkoita mitään puolituttuja, joita moni nainen kutsuu ystäviksi.

Vierailija
33/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain kirkon/seurakunnan toiminnasta.

Pahimmat verenimijät, juoruajat ja kieroilijat löytyy sieltä.

Vierailija
34/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän juoruilee heti alussa sinulle muista ihmisistä, voit olla varma että hän juoruilee jatkossa sinusta ja asioistasi muille. Eli hän ei ole luotettava eikä hänelle kannata kertoa asioita.

Vierailija
35/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle hyvän ystävän merkkejä on olleet mm. se, että ystävä...

...on vilpittömästi osannut iloita puolestani ja kehua minua, jos olen pärjännyt esim. töissä. Ikävät ihmiset eivät tätä tee. Samoin ystävä osaa ottaa kehuni vastaan, kun kehun häntä.

...jakaa minulle tärkeät asiansa. Haastavissa ystävyyssuhteissa on tullut piilottelua, jossa ystävä on vallankäytön vuoksi lakannut kertomasta tärkeitä asioita, jotka todella tulevat puheeksi läheisten kanssa "ai, enkö mä muistanut sulle kertoa, että ollaan muuttamassa..."

...kertoo rehellisesti, mitä ajattelee. Rehellisyys ei tarkoita ilkeyttä, mutta jos ystävä salailee asioita, jättää olennaisia asioita kertomatta, vääristelee tai puhuu sinulle ilkeästi, ei se ole ystävyyttä.

Vierailija
36/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi oli läheistä ja hauskaa, ihan normaalia ystävyyttä, kunnes mun rooli vaihtuikin terapeutiksi ja kriiisipuhelimeksi, sain lopulta syytöksiä, tunnepurkauksia ja huutamista. Ystävyyden lopettaminen oli vaikeaa, koska toinen ihminen ei ymmärrä omia eikä muiden rajoja…

Vierailija
37/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ystäviä etsitä. Jo alkuunsa aivan väärä asenne ja ajatusmaailma. Lisäksi se, että kyselee VAUVAPALSTALLA varoitusmerkkejä kun ETSII ystäviä...ei ei. Ystävyyssuhteet muodostuu jos on muodostuakseen, aivan luonnollisesti. Enkä tatkoita mitään puolituttuja, joita moni nainen kutsuu ystäviksi.

Nainen osaa monimutkaistaa näinkin yksinkertaisen asian.

Vierailija
38/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttäisi kovin paljon aikaa yhteen ihmiseen tutustumiseen. Aika äkkiä sitä huomaa, onko tämä ihminen hyvä sydämeltään ja sopiva ystäväksi. Jos tuo fiilis ei herää ensikuukausina, miksi se heräisi myöhemminkään? Jos kemiat ei kohtaa jo alussa, miksi ne kohtaisivat myöhemmin?

Tekisin siis niin, että tutustuisin johonkin potentiaaliseen ihmiseen pari kuukautta. Jos ei ole tuossa ajassa tullut oloa, että onpas todella ystävällinen, huomaavainen ja mukava ihminen, niin ei hän sellainen ole. Ne aidosti kivat ihmiset ovat kivoja ihan alusta asti.

Vierailija
39/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos jollakin ei ole ystävää ja on yksin? Kai se saa yrittää semmoista etsiä. Yleensä semmoiset kuiten tulee automaattisesti ei kikkailemalla.

Vierailija
40/432 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olen niuho, mutta jättäisin väliin ihmiset, joiden arvomaailma on kovin erilainen kuin omani. Olen perinteinen ja arvostan perinteistä perhe-elämää. Yritin ystävyyttä ihmisen kanssa, joka kuvaili, kuinka hänestä on täysin ymmärrettävää ja ok pettää aviopuolisoa pitkässä liitossa. Oli siis eronnut, pyöri polyamorisissa kuvioissa ja ihmetteli, kun ei löytynyt luotettavaa miestä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme