Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1
Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.
Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?
Kommentit (6471)
Jos kerta yhteisön johdossa ja laajemminkin on ollut aikanaan käsitys ja ohje, että lapsiin kohdistuvat rikokset voidaan vaan sopia keskenään yhteisön sisällä, niin mihin valoon tämä asettaa yhteisön muut opetukset? Eikö tämä seurakunta ja sen johto olekaan luotettava taho kertomaan totuutta hengellisissä asioissa? Vie pohjan siltä laajasti hoetulta asenteella, että (vl)seurakunta olisi aina oikeassa ja yksilön pitää alistua. Seurakunta on selvästi ollut lukuisissa kohdin väärässä ja ihmisiä viety kuin pässiä narussa.
Nyt alkoi keskusmastosta kuulutukset.
Eka laulutuokio 12.30
Palsta saattaapi hiljentyä suvisväen osalta viimeistään nyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanotte esim. tästä: "Useissa tapauksissa saarnaaja oli siirretty vähin äänin syrjään vasta siinä vaiheessa, kun poliisitutkinta oli jo alkanut tai kun asiasta uhkasi tulla julkinen skandaali."
Ja näiden pedojen puheissa lampaat kuulivat "hyvän paimenen" äänen 😭
Syoraan puhetta tarraporukalle:
Joku sielunvihollisesta jauhoi niin kovaan ääneen, että täytyi kotoaan lähteä karkuun. Miten suviseurakävijät jaksaa noita puuduttavia puheita ja hoilotuksia kuunnella?
Taitaa tosiaan olla tämä yhteisö uskonpuhdistuksen tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja isä vielä puhuja? Ei hyvänen aika.
Hänen kirjoituksia on paljon Päivämiehessä, ja aika tuoreitakin.
Tarvinneeko olla puhujana, jos ei ole oman elämän asiat kunnossa. Puhujan tehtävästä voi pyytää vapautusta. On nämä huolestuttavia asioita kun ajattelee.
Kohdasta 1:04 alkaen. Tämäkö ihminen toimii todella puhujana? Siis noin kohdasta tunti, neljä minuuttia videolla.
Tulee ristiriitainen olo Marianne Airaksesta
Vierailija kirjoitti:
Tulee ristiriitainen olo Marianne Airaksesta
Minä olen vaan järkyttynyt noista asioista mitä kertoo, mitä lapsille on tehty ”hoitokokouksissa” jne. Jos nuo asiat on totta niin oikeasti kiireesti rikosilmoitukset vetämään. Tuo pisti kans miettimään, kun sanoi jotain, että hänestä tietyt asiat tuntuu liittyvän useammin nimenomaan puhujiin kuin tavallisiin rivijäseniin. Tämä voi pitää paikkansa, koska puhujan tehtävässä on tietynlaisessa auktoriteettiasemassa ja se voi ajaa vallan väärinkäyttöön ja ihminen voi nostaa itsensä jalustalle. Erityisen ongelmallista tässä on, että näiden puhujien puheita sitten seurakunta kuuntelee ”Jumalan äänenä”. Erittäin huolestuttavaa.
Olen kuunnellut kesäseuraradiota. Hämmentävää, miten teologiset seurapuheet hoitavat maallikkosaarnaajat. Voisiko vaikka lääketieteen tai psykologian alalla kuvitella, että vinkkejä antaisivat Anssi autonkorjaaja, Daniel diplomi-insinööri ja Matti maanviljelijä?
Vierailija kirjoitti:
Olen kuunnellut kesäseuraradiota. Hämmentävää, miten teologiset seurapuheet hoitavat maallikkosaarnaajat. Voisiko vaikka lääketieteen tai psykologian alalla kuvitella, että vinkkejä antaisivat Anssi autonkorjaaja, Daniel diplomi-insinööri ja Matti maanviljelijä?
Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuunnellut kesäseuraradiota. Hämmentävää, miten teologiset seurapuheet hoitavat maallikkosaarnaajat. Voisiko vaikka lääketieteen tai psykologian alalla kuvitella, että vinkkejä antaisivat Anssi autonkorjaaja, Daniel diplomi-insinööri ja Matti maanviljelijä?
Ja vielä tämä: teologian maisterit Mari ja Meri-Anna eivät kelpaa teologisen seurapuheen pitäjäksi, mieluummin kuunnellaan noita maanviljelijöitä ja taksikuskeja.
Raamatussa Jumalan sanan julistaminen ei ole sidottu teologiseen koulutukseen. Esimerkiksi Pietarista ja Johanneksesta todettiin:
“He huomasivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä.” (Apt. 4:13)
Silti he julistivat evankeliumia Jeesuksen lähettäminä. Ratkaisevaa ei ollut koulutus, vaan usko.
Lukekaa please joskus Raamattua.
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa Jumalan sanan julistaminen ei ole sidottu teologiseen koulutukseen. Esimerkiksi Pietarista ja Johanneksesta todettiin:
“He huomasivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä.” (Apt. 4:13)
Silti he julistivat evankeliumia Jeesuksen lähettäminä. Ratkaisevaa ei ollut koulutus, vaan usko.
Lukekaa please joskus Raamattua.
On eri asia julistaa evankeliumia kavereille vs. toimia teologisena asiantuntijana ja puhua kymmenille tuhansille kuulijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa Jumalan sanan julistaminen ei ole sidottu teologiseen koulutukseen. Esimerkiksi Pietarista ja Johanneksesta todettiin:
“He huomasivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä.” (Apt. 4:13)
Silti he julistivat evankeliumia Jeesuksen lähettäminä. Ratkaisevaa ei ollut koulutus, vaan usko.
Lukekaa please joskus Raamattua.
On eri asia julistaa evankeliumia kavereille vs. toimia teologisena asiantuntijana ja puhua kymmenille tuhansille kuulijoille.
Siinä ei ole mitään eroa. Julistajalla pitää vain olla Pyhä Henki.
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa Jumalan sanan julistaminen ei ole sidottu teologiseen koulutukseen. Esimerkiksi Pietarista ja Johanneksesta todettiin:
“He huomasivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä.” (Apt. 4:13)
Silti he julistivat evankeliumia Jeesuksen lähettäminä. Ratkaisevaa ei ollut koulutus, vaan usko.
Lukekaa please joskus Raamattua.
Vl-yhteisön sitä Raamattua kannattaisi lukea, näyttää olevan sen verran moni asia pielessä. Sitä paitsi liikkeessä on yli sata pappia, ihan hyvin voitaisiin tehdä linjaus, että suviseuroissa puhuu pelkästään papit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa Jumalan sanan julistaminen ei ole sidottu teologiseen koulutukseen. Esimerkiksi Pietarista ja Johanneksesta todettiin:
“He huomasivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä.” (Apt. 4:13)
Silti he julistivat evankeliumia Jeesuksen lähettäminä. Ratkaisevaa ei ollut koulutus, vaan usko.
Lukekaa please joskus Raamattua.
On eri asia julistaa evankeliumia kavereille vs. toimia teologisena asiantuntijana ja puhua kymmenille tuhansille kuulijoille.
Siinä ei ole mitään eroa. Julistajalla pitää vain olla Pyhä Henki.
On siinä eroa. Kristinuskossa keskeinen näkemys on esim., että Jeesus tuli juutalaisuuden keskelle ja juutalaisten luokse, koska juutalaisilla on kyky ja käsitys kertoa ja ymmärtää mikä on Messias. Heillä oli siis teologista tietoa, jota ei ollut pakanoilla. Kaikki ensimmäiset kristityt oli juutalaisia. Esimerkkinä vaan. Lisäksi jos ei tunne Raamatun syntyhistoriaa tai kulttuuria, saattaa selittää aivan päin honkia jonkin asian.
Uuden liiton ohje johtajille siis miehille oli että yksi puoliso ja välttää haureutta. Se on yleinen ohje papeille. Tavikset taas on eri asia .