YK:n Ilmastopaneelin ennusteet menivät mönkään - kesälämpötilat nousevat nopeammin kuin missään ennusteessa
https://www.theguardian.com/world/2026/jun/23/heatwave-france-spain-ita…
Mm. Pariisissa ollut useita päiviä putkeen jopa 44-46 celsiusastetta. Vuoden 2018 ennusteissa kesälämpötilat olisivat olleet rutiininomaisesti noin 36-38 astetta vuosisadan lopulla.
Kommentit (41)
Vieläkö joku väittää, ettei tämä ole ilmastokatastrofi. Espanjassa kesäkuussa jo 200 kuollutta, koulut on kiinni, Ranskassa suljettu ydinvoimala samalla kun ilmastointi vie sähköt, linnut tippuvat puista kuolleina...
Ne ovat lopulta vain tietokonemallinnettuja tilastomalleja, eivät absoluuttinen totuus.
Totuushan voi olla että katastrofaalinen piste on jo ylitetty ja lämmöt nousevat tästä eteenpäin vaikkapa asteella per vuosi.
Harmittaa. Itse vietin nuoruudessa 4 kesää Ranskassa. Silloin kuumimmat päivät olivat siinä 28-32 asteen paikkeilla joka on nihkeä mutta ihan siedettävä pellavavaatteilla. Peruspäivinä oli n. 25
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku väittää, ettei tämä ole ilmastokatastrofi. Espanjassa kesäkuussa jo 200 kuollutta, koulut on kiinni, Ranskassa suljettu ydinvoimala samalla kun ilmastointi vie sähköt, linnut tippuvat puista kuolleina...
Niin kauan kunnes käristyskupoli ei tule nimenomaisesti Suomeen niin ei täällä 10-20% kansasta tule ikinä uskomaan. Ei tuo porukka lue uutisia saatika matkustele muualle maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
niin, ja nyt ollaan vasta kesäkuussa. keski- ja etelä euroopan kovimmat helteet tulevat vasta heinä-elokuussa. eiköhän 50 mene rikki.
suomi nousuun viileysturismin etuvartiona!
Tänne ei tarvitse tulla kuokkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku väittää, ettei tämä ole ilmastokatastrofi. Espanjassa kesäkuussa jo 200 kuollutta, koulut on kiinni, Ranskassa suljettu ydinvoimala samalla kun ilmastointi vie sähköt, linnut tippuvat puista kuolleina...
Jos on kylmää, kyseessä on sää eikä ilmasto.
Jos on kuumaa, kyseessä onkin ilmasto eikä sää.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku väittää, ettei tämä ole ilmastokatastrofi. Espanjassa kesäkuussa jo 200 kuollutta, koulut on kiinni, Ranskassa suljettu ydinvoimala samalla kun ilmastointi vie sähköt, linnut tippuvat puista kuolleina...
Eikä edelleenkään tehdä mitään tilanteen korjaamiseksi. Kulutetaan vain kiihtyvällä tahdilla.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku väittää, ettei tämä ole ilmastokatastrofi. Espanjassa kesäkuussa jo 200 kuollutta, koulut on kiinni, Ranskassa suljettu ydinvoimala samalla kun ilmastointi vie sähköt, linnut tippuvat puista kuolleina...
Ei kauaakaan, kun joku kirjoittaa että normaali kesä. Ja toinen jatkaa että on kamiina lämmitettävä ja leikattava ruoho toppatakissa kun on kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Loppuis ne helvetin lumi ja räntäsateet vihoviimeinen.
Ei ilmastonmuutos sitä tarkoita. Päinvastoin voi tapahtua absurdeja ääri-ilmiöitä enemmän, esim. sataa valtavia raepalloja keskellä talvea, tai tulee lunta monena päivänä peräkkäin vaikkapa 100cm.
Oudoimmat seuraukset ovat mm. Saharan autiomaahan sataneet lumimassat. Niitä on ollut 2016 jälkeen useina vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku väittää, ettei tämä ole ilmastokatastrofi. Espanjassa kesäkuussa jo 200 kuollutta, koulut on kiinni, Ranskassa suljettu ydinvoimala samalla kun ilmastointi vie sähköt, linnut tippuvat puista kuolleina...
Ei kauaakaan, kun joku kirjoittaa että normaali kesä. Ja toinen jatkaa että on kamiina lämmitettävä ja leikattava ruoho toppatakissa kun on kylmä.
Akropoliksessa kuoli viime vuonna 49 asteen helteillä näitä paukapääturisteja joita varoitettiin odottamaan auringonlaskuun asti, mutta menivät silti sinne paahteeseen. Tosin saksalaisia eikä suomalaisia
Me ollemme hoitaneet ilmasto asiat hyvin kun meillä on pysynyt viileänä.
Vierailija kirjoitti:
Super el-Ninosta on puhuttu jo. En silti äänestäisi vihreitä.
Asialla ei ole mitään tekemistä puoluepolitiikan kanssa eikä pienen 5 miljoonaisen kansan yksittäinen puolue näin globaalille ilmiölle muutenkaan mitään voi.
Suurin vaikutusarvo olisi sillä että joku maagisesti taivuttelisi Kiinan ja Intian lopettamaan kivihiilen polton. Pieni parin miljoonan kyläpahanen voi tuottaa enemmän kasvihuonepäästöjä kuin koko Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppuis ne helvetin lumi ja räntäsateet vihoviimeinen.
Ei ilmastonmuutos sitä tarkoita. Päinvastoin voi tapahtua absurdeja ääri-ilmiöitä enemmän, esim. sataa valtavia raepalloja keskellä talvea, tai tulee lunta monena päivänä peräkkäin vaikkapa 100cm.
Oudoimmat seuraukset ovat mm. Saharan autiomaahan sataneet lumimassat. Niitä on ollut 2016 jälkeen useina vuosina.
Joo, en oo enää uskaltanut mennä Saharaan
Tässä on Ranskan ekstreemit lämpötilat. 2019 korostuu ja 1923 oli 44 astetta joten en tiedä mitä tarkoittaa "Vuoden 2018 ennusteissa kesälämpötilat olisivat olleet rutiininomaisesti noin 36-38 astetta vuosisadan lopulla."
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_extreme_temperatures_in_France
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku väittää, ettei tämä ole ilmastokatastrofi. Espanjassa kesäkuussa jo 200 kuollutta, koulut on kiinni, Ranskassa suljettu ydinvoimala samalla kun ilmastointi vie sähköt, linnut tippuvat puista kuolleina...
Eikä edelleenkään tehdä mitään tilanteen korjaamiseksi. Kulutetaan vain kiihtyvällä tahdilla.
Tässäpä se asian ydin tuli: pitäisi köyhdyttää. Jotkut satanistit ottaneet kurjistamisen ja köyhdyttämisen elämäntehtäväkseen
niin, ja nyt ollaan vasta kesäkuussa. keski- ja etelä euroopan kovimmat helteet tulevat vasta heinä-elokuussa. eiköhän 50 mene rikki.
suomi nousuun viileysturismin etuvartiona!