Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailmalla lapset käyvät vielä juhannuksenkin jälkeen koulua

Vierailija
26.06.2026 |

Opettajien liitot Ranskassa vaativat torstaina lakkoa vastauksena ”mahdottomiin työoloihin”. BBC:n mukaan Ranskassa kolme ydinvoimalaa on keskeyttänyt toimintansa kuumuuden vuoksi.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla ei juhlita juhannusta.

Vierailija
2/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmalla ei juhlita juhannusta.

Mitä sitten, puupää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juuri siksi. Kesäkuu on vielä viileämpi kuukausi kuin heinäkuu ja elokuu. Nyt pitäis suomalaisten matkailuyritysten MAINOSTAA tätä sopivan viileää matkailumaata. Ei kukaan tänne osaa sattumalta tulla.

Vierailija
4/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina liikuttavaa kun joku oppii jotain uutta. 

Vierailija
5/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on myös elokuussa vielä hellettä. Täällä meillä on silloin jo pimeät ja kosteat illat.

Vierailija
6/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taanoin HS:ssa oli juttu, että Suomen pitkät koulujen kesälomat juontuvat  maatalouden työvoimatarpeesta koululaitoksen alkuajoilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmalla ei juhlita juhannusta.

Mitä sitten, puupää.

Ööö... ei mitään? Monessa maassa Suomen juhannusviikonloppu on ihan tavallinen viikonloppu.

Vierailija
8/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koulupäivät ovat pitempiä kuin täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ala-asteella koulua heinäkuun alkuun kun asuttiin Britanniassa. Tosin meidän koulussa kesälomat alkoi jo heinäkuun alkupuolella, julkisissa kouluissa yleensä vasta pari viikkoa myöhemmin. Kesälukukausi oli yleensä paras.

Vierailija
10/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen peruskoulun opettajat lomailevat paraikaan Italiassa, Espanjassa, Portugalissa ja Ranskassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taanoin HS:ssa oli juttu, että Suomen pitkät koulujen kesälomat juontuvat  maatalouden työvoimatarpeesta koululaitoksen alkuajoilta.

Oikeasti kansakoulu seurasi yliopistojen lukukautta.

Vierailija
12/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taanoin HS:ssa oli juttu, että Suomen pitkät koulujen kesälomat juontuvat  maatalouden työvoimatarpeesta koululaitoksen alkuajoilta.

Mitä siitä? Nyt hän on puhuttu lomien siirtämistä elokuulle matkailun työvoimatarpeeseen vedoten. Ensimmäisellä oli jotakin merkitystä, mutta elokuu lomakuukausi on idiotismia, jos syynä on matkailun työvoimantarve tilanteessa, että maassa on liki 400000 työtöntä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän alkaa jo päivä lyhetä juhannuksesta ja elokuussa aamut ovat kylmiä ja illat pimeitä. Nyt sitä kesäkuun lomaa ollaan jakamassa huhtikuulle ja elokuun loppuun. En kyllä ymmärrä kuka haluaa lomailla huhtikuussa. Silloinhan sataa räntää. Kesäkuussa luonto on kaikkein vehreimmillään. Mieluummin ottaisin syysloman pois lokakuusta kuin jatkaisin kevätlukukautta kesäkuulle. 

 

Miksi lapsia pakotetaan lomailemaan huhtikuussa ja lokakuussa? Sehän olisi parasta opiskeluaikaa, kun pihalla on pimeetä ja kylmää. 

Vierailija
14/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla täällä Kanadassa koulu loppuu tänään ja alkaa sitten taas syyskuun ensimmäisellä viikolla. Täällä on silloin vielä kovat helteet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taanoin HS:ssa oli juttu, että Suomen pitkät koulujen kesälomat juontuvat  maatalouden työvoimatarpeesta koululaitoksen alkuajoilta.

Mitä siitä? Nyt hän on puhuttu lomien siirtämistä elokuulle matkailun työvoimatarpeeseen vedoten. Ensimmäisellä oli jotakin merkitystä, mutta elokuu lomakuukausi on idiotismia, jos syynä on matkailun työvoimantarve tilanteessa, että maassa on liki 400000 työtöntä

Se siitä, että menneisyyden perusteella ei ole enää tarvis elää.  Marjatkin poimivat aivan muut kuin kouluikäiset ja kaiken lisäksi marja-aika ei ole kesäkuussa kuin paikoin. 

Se siitä, että opettajat ovat perustelleet pitkiä lomiaan milloin milläkin ihmeellisellä perusteella. Tosiasia on kuitenkin, että heillä on tarpeettoman pitkät lomat.

Vierailija
16/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heillä on myös elokuussa vielä hellettä. Täällä meillä on silloin jo pimeät ja kosteat illat.

Mutta joku aina haaveilee silti polttavansa kynttilää parvekkeella 

Vierailija
17/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taanoin HS:ssa oli juttu, että Suomen pitkät koulujen kesälomat juontuvat  maatalouden työvoimatarpeesta koululaitoksen alkuajoilta.

Mitä siitä? Nyt hän on puhuttu lomien siirtämistä elokuulle matkailun työvoimatarpeeseen vedoten. Ensimmäisellä oli jotakin merkitystä, mutta elokuu lomakuukausi on idiotismia, jos syynä on matkailun työvoimantarve tilanteessa, että maassa on liki 400000 työtöntä

Se siitä, että menneisyyden perusteella ei ole enää tarvis elää.  Marjatkin poimivat aivan muut kuin kouluikäiset ja kaiken lisäksi marja-aika ei ole kesäkuussa kuin paikoin. 

Se siitä, että opettajat ovat perustelleet pitkiä lomiaan milloin milläkin ihmeellisellä perusteella. Tosiasia on kuitenkin, että heillä on tarpeettoman pitkät lomat.

Se on silkkaa muutosvastarintaa. Ei mitään muuta

Vierailija
18/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän alkaa jo päivä lyhetä juhannuksesta ja elokuussa aamut ovat kylmiä ja illat pimeitä. Nyt sitä kesäkuun lomaa ollaan jakamassa huhtikuulle ja elokuun loppuun. En kyllä ymmärrä kuka haluaa lomailla huhtikuussa. Silloinhan sataa räntää. Kesäkuussa luonto on kaikkein vehreimmillään. Mieluummin ottaisin syysloman pois lokakuusta kuin jatkaisin kevätlukukautta kesäkuulle. 

 

Miksi lapsia pakotetaan lomailemaan huhtikuussa ja lokakuussa? Sehän olisi parasta opiskeluaikaa, kun pihalla on pimeetä ja kylmää. 

Ihan samalla tavalla se päivänkulku menee muuallakin tällä pallonpuoliskolla, etelämpänä ei koskaan näin pitkiä päiviä olekaan kuin täällä. Ja kummasti ne lapset Ruotsissa jaksaa käydä koulua kesäkuun pari ekaa viikkoa, mutta sitten muka samoilla asteillä elävä suomalaislapsi ei millään jaksaisi.

Vierailija
19/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taanoin HS:ssa oli juttu, että Suomen pitkät koulujen kesälomat juontuvat  maatalouden työvoimatarpeesta koululaitoksen alkuajoilta.

Tietenkin juontuu. Suomalaiset tuntuu kuvittelevan, että ruokaa haettiin 1900 luvun alussa prismasta 

 

Kaikki tehtiin silloin käsin ja vihannekset kasvatettiin omassa pihassa

Vierailija
20/46 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taanoin HS:ssa oli juttu, että Suomen pitkät koulujen kesälomat juontuvat  maatalouden työvoimatarpeesta koululaitoksen alkuajoilta.

Mitä siitä? Nyt hän on puhuttu lomien siirtämistä elokuulle matkailun työvoimatarpeeseen vedoten. Ensimmäisellä oli jotakin merkitystä, mutta elokuu lomakuukausi on idiotismia, jos syynä on matkailun työvoimantarve tilanteessa, että maassa on liki 400000 työtöntä

Se siitä, että menneisyyden perusteella ei ole enää tarvis elää.  Marjatkin poimivat aivan muut kuin kouluikäiset ja kaiken lisäksi marja-aika ei ole kesäkuussa kuin paikoin. 

Se siitä, että opettajat ovat perustelleet pitkiä lomiaan milloin milläkin ihmeellisellä perusteella. Tosiasia on kuitenkin, että heillä on tarpeettoman pitkät lomat.

Se on silkkaa muutosvastarintaa. Ei mitään muuta

Voit mennä kokeilemaan, miten innokaita oppilaita on toukokuun lopussa koulussa. Kerro tämä motivaation määrä -3:lla, niin saat kesäkuun oppimishalukkuuden tuloksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi