Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1
Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.
Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?
Kommentit (6495)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua jaksaa hämmästyttää tämä jatkuva kiinnostus lestadiolaisia kohtaan. Melkein aina, kun vauva.fi etusivulle eksyy, tämä ketju on aktiivisimpien joukossa.
Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät. Silti aihe vetää vuodesta toiseen puoleensa valtavan määrän kommentteja.
Mikä lestadiolaisuudessa teidän mielestänne herättää näin paljon kiinnostusta?
Se on sosiaalipornoa. Monet meistä seuraa siksi lestadiolaisperheitä esim instassa. Aina on rouva maha pystyssä.
Mielenkiintoinen vastaus. Jos syy todella on tuo, niin silloin keskustelun kohde ei oikeastaan ole lestadiolaisuus vaan valtavirrasta poikkeava elämäntapa.
Moni seuraa somessa myös esimerkiksi julkkiksia, miljonäärejä tai vanhoja kartanoita; asioita, jotka poikkeavat omasta arjesta. Ehkä kyse on siis uteliaisuudesta ja ”tirkistelynhalusta”?
Silloin esim. tämän Ollen videot olisi suositumpia, mutta eipä vaan jostain syystä ole.
Eli selitys on sittenkin uskossa. Teitä siis ahdistaa ajatus, että ”jos en olekaan matkalla taivaaseen? Jos nämä vl:t kuitenkin ovat oikealla tavalla uskomassa?”
Sen vuoksi kaivatte vikoja uskovaisista kuin henkenne hädässä, että saisitte itsenne vakuutettua. (Näin eivät toki kaikki keskustelijat tee.)
Olkaa hyvillänne, teillä ei ole tunto kokonaan paatunut. Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua jaksaa hämmästyttää tämä jatkuva kiinnostus lestadiolaisia kohtaan. Melkein aina, kun vauva.fi etusivulle eksyy, tämä ketju on aktiivisimpien joukossa.
Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät. Silti aihe vetää vuodesta toiseen puoleensa valtavan määrän kommentteja.
Mikä lestadiolaisuudessa teidän mielestänne herättää näin paljon kiinnostusta?
Se on sosiaalipornoa. Monet meistä seuraa siksi lestadiolaisperheitä esim instassa. Aina on rouva maha pystyssä.
Mielenkiintoinen vastaus. Jos syy todella on tuo, niin silloin keskustelun kohde ei oikeastaan ole lestadiolaisuus vaan valtavirrasta poikkeava elämäntapa.
Moni seuraa somessa myös esimerkiksi julkkiksia, miljonäärejä tai vanhoja kartanoita; asioita, jotka poikkeavat omasta arjesta. Ehkä kyse on siis uteliaisuudesta ja ”tirkistelynhalusta”?
Silloin esim. tämän Ollen videot olisi suositumpia, mutta eipä vaan jostain syystä ole.
Eli selitys on sittenkin uskossa. Teitä siis ahdistaa ajatus, että ”jos en olekaan matkalla taivaaseen? Jos nämä vl:t kuitenkin ovat oikealla tavalla uskomassa?”
Sen vuoksi kaivatte vikoja uskovaisista kuin henkenne hädässä, että saisitte itsenne vakuutettua. (Näin eivät toki kaikki keskustelijat tee.)
Olkaa hyvillänne, teillä ei ole tunto kokonaan paatunut. Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.
Mitään ei tarvitse kaivaa. Lisäksi on aivan absurdia kuitata vakavat rikokset toisten kaivamina pikku vikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua jaksaa hämmästyttää tämä jatkuva kiinnostus lestadiolaisia kohtaan. Melkein aina, kun vauva.fi etusivulle eksyy, tämä ketju on aktiivisimpien joukossa.
Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät. Silti aihe vetää vuodesta toiseen puoleensa valtavan määrän kommentteja.
Mikä lestadiolaisuudessa teidän mielestänne herättää näin paljon kiinnostusta?
Se on sosiaalipornoa. Monet meistä seuraa siksi lestadiolaisperheitä esim instassa. Aina on rouva maha pystyssä.
Mielenkiintoinen vastaus. Jos syy todella on tuo, niin silloin keskustelun kohde ei oikeastaan ole lestadiolaisuus vaan valtavirrasta poikkeava elämäntapa.
Moni seuraa somessa myös esimerkiksi julkkiksia, miljonäärejä tai vanhoja kartanoita; asioita, jotka poikkeavat omasta arjesta. Ehkä kyse on siis uteliaisuudesta ja ”tirkistelynhalusta”?
Silloin esim. tämän Ollen videot olisi suositumpia, mutta eipä vaan jostain syystä ole.
Eli selitys on sittenkin uskossa. Teitä siis ahdistaa ajatus, että ”jos en olekaan matkalla taivaaseen? Jos nämä vl:t kuitenkin ovat oikealla tavalla uskomassa?”
Sen vuoksi kaivatte vikoja uskovaisista kuin henkenne hädässä, että saisitte itsenne vakuutettua. (Näin eivät toki kaikki keskustelijat tee.)
Olkaa hyvillänne, teillä ei ole tunto kokonaan paatunut. Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.
🤣
Miksi nämä lestadiolaisuusketjut ovat täällä jatkuvasti ”liekeissä”?
Taustalla vaikuttaa mielestäni monimutkainen nippu syitä, mutta harmillisen usein keskustelun taso romuttuu täysin:
Aito uskonnollinen kiinnostus sekoittuu teologisiin väärinkäsityksiin: Osa palstan lukijoista saattaisi olla aidosti kiinnostunut uskonnollisista ja opillisista kysymyksistä. Keskustelussa menevät kuitenkin jatkuvasti sekaisin virallinen teologia ja yksittäisten ihmisten (kuten ex-lestadiolaisten) kokemukset. Molemmat ovat omassa kontekstissaan olemassa: ihmisten kokemat loukkaantumiset ja hengellinen väkivalta ovat todellisia arjen kokemuksia, mutta ne eivät muuta sitä, mikä on liikkeen virallinen opillinen kanta. Jos haluaa ymmärtää liikkeen teologiaa, sitä on tarkasteltava sen omista opillisista lähteistä (kuten SRK:n julkaisuista), aivan kuten minkä tahansa muun instituution tai vaikka puolueen kohdalla tehtäisiin. Kun opilliset asiat vääristellään keskustelussa, aito hengellinen pohtiminen on mahdotonta.
Suuri kontrasti nykyarkeen: Liikkeen elämäntapa (suuret perheet, tietyt normit ja tiivis yhteisöllisyys) poikkeaa radikaalisti modernista, yksilökeskeisestä suomalaisesta arjesta. Se herättää luonnostaan uteliaisuutta ja spekulaatiota.
Arvojen törmäys tällä alustalla: Vauva.fi on perhe-elämän, parisuhteiden ja naisen aseman äänitorvi. Lestadiolaisuudessa näkyvät nämä samat teemat, mutta konservatiivisessa muodossa. Ideologinen törmäyskurssi on valmis.
Henkilökohtaiset traumat ja "me vastaan muut" -ilmiö: Monella on kosketuspintaa vl-liikkeeseen, ja palstalla puretaan usein kipeitä kokemuksia. Valitettavasti loukkaantumisen tunne johtaa usein siihen, että asiallisen kritiikin sijaan ketjut täyttyvät jatkuvasta vääryyksien julistamisesta, ilkeilystä ja nettikiusaamisesta, jolla vain pönkitetään omaa moraalista ylemmyydentuntoa.
Parhaimmillaan nämä ketjut voisivat tarjota oikeaa tietoa suomalaisen yhteiskunnan monimuotoisuudesta ja yhdestä kirkon herätysliikkeestä. Olisikin hienoa, jos keskustelu pysyisi useammin neutraalissa, faktoihin perustuvassa ja ymmärtämään pyrkivässä sävyssä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua jaksaa hämmästyttää tämä jatkuva kiinnostus lestadiolaisia kohtaan. Melkein aina, kun vauva.fi etusivulle eksyy, tämä ketju on aktiivisimpien joukossa.
Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät. Silti aihe vetää vuodesta toiseen puoleensa valtavan määrän kommentteja.
Mikä lestadiolaisuudessa teidän mielestänne herättää näin paljon kiinnostusta?
Ainakin Pohjois- ja Keski-Pohjanmaalla suurimmalla osalla on lestadiolaiset sukujuuret. Eli ilmiö koskee aika hiton isoa osaa koko Suomen väestöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua jaksaa hämmästyttää tämä jatkuva kiinnostus lestadiolaisia kohtaan. Melkein aina, kun vauva.fi etusivulle eksyy, tämä ketju on aktiivisimpien joukossa.
Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät. Silti aihe vetää vuodesta toiseen puoleensa valtavan määrän kommentteja.
Mikä lestadiolaisuudessa teidän mielestänne herättää näin paljon kiinnostusta?
Ainakin Pohjois- ja Keski-Pohjanmaalla suurimmalla osalla on lestadiolaiset sukujuuret. Eli ilmiö koskee aika hiton isoa osaa koko Suomen väestöstä.
Tuleeko näistä puhuttua niiden sukulaisten kanssa koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua jaksaa hämmästyttää tämä jatkuva kiinnostus lestadiolaisia kohtaan. Melkein aina, kun vauva.fi etusivulle eksyy, tämä ketju on aktiivisimpien joukossa.
Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät. Silti aihe vetää vuodesta toiseen puoleensa valtavan määrän kommentteja.
Mikä lestadiolaisuudessa teidän mielestänne herättää näin paljon kiinnostusta?
Ainakin Pohjois- ja Keski-Pohjanmaalla suurimmalla osalla on lestadiolaiset sukujuuret. Eli ilmiö koskee aika hiton isoa osaa koko Suomen väestöstä.
Tuleeko näistä puhuttua niiden sukulaisten kanssa koskaan?
Tuskin. Ei lestadiolaisten kanssa voi normi-ihminen keskustella. Kai sen täälllä näet, ei vl nöyrry keskustelemaan rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua jaksaa hämmästyttää tämä jatkuva kiinnostus lestadiolaisia kohtaan. Melkein aina, kun vauva.fi etusivulle eksyy, tämä ketju on aktiivisimpien joukossa.
Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät. Silti aihe vetää vuodesta toiseen puoleensa valtavan määrän kommentteja.
Mikä lestadiolaisuudessa teidän mielestänne herättää näin paljon kiinnostusta?
Se on sosiaalipornoa. Monet meistä seuraa siksi lestadiolaisperheitä esim instassa. Aina on rouva maha pystyssä.
Kai miehilläkin on joku pystyssä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä.
Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä
"Suviseurat pakottaa Tuija Takalan lähtemään kodistaan – "Meillä ei ole minkäänlaista kotirauhaa"
Melu, tungos ja tiedottamisen puute ovat saaneet seura-alueen läheisyydessä asuvia henkilöitä raivon partaalle. Järjestäjätahon päätoimikunnan puheenjohtaja Kyösti Marjanen myöntää, että asukkaita ei ole tiedotettu tapahtumasta tarpeeksi.
Emilia Aho
20.6.2026 13:30
Tuija Takala ja Juha Kantola eivät pidä siitä, että Suviseurat järjestetään heidän kotinurkillaan – ainakaan näin tiheään. He kokevat, ettei järjestäjätaho ole ottanut alueen asukkaita järjestelyissä huomioon. Molemmat asuvat kerrostalossa, jonka erottaa seura-alueesta tie ja muoviaita.
Kuva: Emilia Aho
Kauhavalla Lentokentäntien varressa asuvia naapuruksia Tuija Takalaa ja Juha Kantolaa ottaa päähän."
Tämän enempää ei näy kirjautumatta, ei edes kommentteja.
Maksaako järjestäjä korvauksia näille, jotka joutuvat jättämään kotinsa suviseurojen takia? Kyseessähän on niin kuin hän sanoo, kotirauhan häirintä.
Maksaakohan Ruisrock, Qustock ja vastaavat festarit korvauksia niille jotka ei niiden musiikista tykkää?
Asuuko joku sellaisella paikalla, että joutuu jättämään kotinsa sen takia? Suviseurojen melun takia kuitenkin ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa, eikö se ole korvausperuste?
Ei kai se tykkäämisestä ole kyse, vaan kuinka suuri se meluhaitta on.
Minun kotiin kuuluu jokakesäisten festarien bassonjytke. Lähempänä asuvat saavat ilmaisen konsertin. En pidä bassomusiikista, ainakaan kovaäänisenä ja olen välillä miettinyt muualle lähtöä.
Mitkä kaikki festarit teille kuuluu?
Qustock, miksi niin?
Mikäpä muukaan. Eli olet Oulun lestoja, anna joku vinkki, kun todennäköisesti tunnen sinut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua jaksaa hämmästyttää tämä jatkuva kiinnostus lestadiolaisia kohtaan. Melkein aina, kun vauva.fi etusivulle eksyy, tämä ketju on aktiivisimpien joukossa.
Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät. Silti aihe vetää vuodesta toiseen puoleensa valtavan määrän kommentteja.
Mikä lestadiolaisuudessa teidän mielestänne herättää näin paljon kiinnostusta?
"Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät."
Muuta alku muotoon: "Kiinnostus vaikuttaa selittyvän..."
Niin kuvaa paremmin asiaa.
Toki jatkuva valehtelu, vääristely ja salailu vaikuttaa. Asiat jotka ovat kiellettyjä ja tabuja kiinnostaa juuri sen vuoksi.
Tätä väittämääsi eivät mitkään tilastot tue, päinvastoin. Lestadiolaiset ovat lainkuuliaisia, koska esivalta on Jumalalta.
Pedofilia, korruptio politiikassa, lestamafia(rakennusalalla) jne.
Vanhuksia huijaavien firmojenkaan taustoista et varmaan tiedä mitään?
Ainakaan minä en tietääkseni tunne yhtään lestadiolaista pedofiilia, poliitikkoa tai rakennusalalla työskentelevää niin en paljon voi puuttuakaan. Miksi minua siis syyllistetään heidän tekemisistään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua jaksaa hämmästyttää tämä jatkuva kiinnostus lestadiolaisia kohtaan. Melkein aina, kun vauva.fi etusivulle eksyy, tämä ketju on aktiivisimpien joukossa.
Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät. Silti aihe vetää vuodesta toiseen puoleensa valtavan määrän kommentteja.
Mikä lestadiolaisuudessa teidän mielestänne herättää näin paljon kiinnostusta?
"Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät."
Muuta alku muotoon: "Kiinnostus vaikuttaa selittyvän..."
Niin kuvaa paremmin asiaa.
Toki jatkuva valehtelu, vääristely ja salailu vaikuttaa. Asiat jotka ovat kiellettyjä ja tabuja kiinnostaa juuri sen vuoksi.
Tätä väittämääsi eivät mitkään tilastot tue, päinvastoin. Lestadiolaiset ovat lainkuuliaisia, koska esivalta on Jumalalta.
Pedofilia, korruptio politiikassa, lestamafia(rakennusalalla) jne.
Vanhuksia huijaavien firmojenkaan taustoista et varmaan tiedä mitään?
Ainakaan minä en tietääkseni tunne yhtään lestadiolaista pedofiilia, poliitikkoa tai rakennusalalla työskentelevää niin en paljon voi puuttuakaan. Miksi minua siis syyllistetään heidän tekemisistään?
Huoh!
Ensin perustelet tilastoilla, ja seuraavaksi omalla tuntemisellasi, tai siis tarkemmin sanoen tuntemattomuudellasi😮
Minä en tunne ainoatakaan rikollista ei miksi sitten rikoksista keskustellaan🤦
Päätä nyt edes mistä keskustelet, äläkä hölötä mitä sattuu😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua jaksaa hämmästyttää tämä jatkuva kiinnostus lestadiolaisia kohtaan. Melkein aina, kun vauva.fi etusivulle eksyy, tämä ketju on aktiivisimpien joukossa.
Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät. Silti aihe vetää vuodesta toiseen puoleensa valtavan määrän kommentteja.
Mikä lestadiolaisuudessa teidän mielestänne herättää näin paljon kiinnostusta?
"Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät."
Muuta alku muotoon: "Kiinnostus vaikuttaa selittyvän..."
Niin kuvaa paremmin asiaa.
Toki jatkuva valehtelu, vääristely ja salailu vaikuttaa. Asiat jotka ovat kiellettyjä ja tabuja kiinnostaa juuri sen vuoksi.
Tätä väittämääsi eivät mitkään tilastot tue, päinvastoin. Lestadiolaiset ovat lainkuuliaisia, koska esivalta on Jumalalta.
Pedofilia, korruptio politiikassa, lestamafia(rakennusalalla) jne.
Vanhuksia huijaavien firmojenkaan taustoista et varmaan tiedä mitään?
Ainakaan minä en tietääkseni tunne yhtään lestadiolaista pedofiilia, poliitikkoa tai rakennusalalla työskentelevää niin en paljon voi puuttuakaan. Miksi minua siis syyllistetään heidän tekemisistään?
Huoh!
Ensin perustelet tilastoilla, ja seuraavaksi omalla tuntemisellasi, tai siis tarkemmin sanoen tuntemattomuudellasi😮
Minä en tunne ainoatakaan rikollista ei miksi sitten rikoksista keskustellaan🤦
Päätä nyt edes mistä keskustelet, äläkä hölötä mitä sattuu😉
Olet nyt sotkenut minut johonkin toiseen keskustelijaan. Minä en perustellut tilastoilla, sen teki joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä.
Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä
"Suviseurat pakottaa Tuija Takalan lähtemään kodistaan – "Meillä ei ole minkäänlaista kotirauhaa"
Melu, tungos ja tiedottamisen puute ovat saaneet seura-alueen läheisyydessä asuvia henkilöitä raivon partaalle. Järjestäjätahon päätoimikunnan puheenjohtaja Kyösti Marjanen myöntää, että asukkaita ei ole tiedotettu tapahtumasta tarpeeksi.
Emilia Aho
20.6.2026 13:30
Tuija Takala ja Juha Kantola eivät pidä siitä, että Suviseurat järjestetään heidän kotinurkillaan – ainakaan näin tiheään. He kokevat, ettei järjestäjätaho ole ottanut alueen asukkaita järjestelyissä huomioon. Molemmat asuvat kerrostalossa, jonka erottaa seura-alueesta tie ja muoviaita.
Kuva: Emilia Aho
Kauhavalla Lentokentäntien varressa asuvia naapuruksia Tuija Takalaa ja Juha Kantolaa ottaa päähän."
Tämän enempää ei näy kirjautumatta, ei edes kommentteja.
Maksaako järjestäjä korvauksia näille, jotka joutuvat jättämään kotinsa suviseurojen takia? Kyseessähän on niin kuin hän sanoo, kotirauhan häirintä.
Maksaakohan Ruisrock, Qustock ja vastaavat festarit korvauksia niille jotka ei niiden musiikista tykkää?
Asuuko joku sellaisella paikalla, että joutuu jättämään kotinsa sen takia? Suviseurojen melun takia kuitenkin ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa, eikö se ole korvausperuste?
Ei kai se tykkäämisestä ole kyse, vaan kuinka suuri se meluhaitta on.
Minun kotiin kuuluu jokakesäisten festarien bassonjytke. Lähempänä asuvat saavat ilmaisen konsertin. En pidä bassomusiikista, ainakaan kovaäänisenä ja olen välillä miettinyt muualle lähtöä.
Mitkä kaikki festarit teille kuuluu?
Qustock, miksi niin?
Mikäpä muukaan. Eli olet Oulun lestoja, anna joku vinkki, kun todennäköisesti tunnen sinut?
Eli oletko syntynyt Oulunsalossa?
Ja kuinka monta lasta perheessä oli, ja kuink monta lasta itselläsi on?
Nuo vaikka ensiksi, niin ehkä muutama saadaan suljettua pois noin yksinkertaisesti, tai vahvistettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua jaksaa hämmästyttää tämä jatkuva kiinnostus lestadiolaisia kohtaan. Melkein aina, kun vauva.fi etusivulle eksyy, tämä ketju on aktiivisimpien joukossa.
Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät. Silti aihe vetää vuodesta toiseen puoleensa valtavan määrän kommentteja.
Mikä lestadiolaisuudessa teidän mielestänne herättää näin paljon kiinnostusta?
"Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät."
Muuta alku muotoon: "Kiinnostus vaikuttaa selittyvän..."
Niin kuvaa paremmin asiaa.
Toki jatkuva valehtelu, vääristely ja salailu vaikuttaa. Asiat jotka ovat kiellettyjä ja tabuja kiinnostaa juuri sen vuoksi.
Tätä väittämääsi eivät mitkään tilastot tue, päinvastoin. Lestadiolaiset ovat lainkuuliaisia, koska esivalta on Jumalalta.
Pedofilia, korruptio politiikassa, lestamafia(rakennusalalla) jne.
Vanhuksia huijaavien firmojenkaan taustoista et varmaan tiedä mitään?
Ainakaan minä en tietääkseni tunne yhtään lestadiolaista pedofiilia, poliitikkoa tai rakennusalalla työskentelevää niin en paljon voi puuttuakaan. Miksi minua siis syyllistetään heidän tekemisistään?
Huoh!
Ensin perustelet tilastoilla, ja seuraavaksi omalla tuntemisellasi, tai siis tarkemmin sanoen tuntemattomuudellasi😮
Minä en tunne ainoatakaan rikollista ei miksi sitten rikoksista keskustellaan🤦
Päätä nyt edes mistä keskustelet, äläkä hölötä mitä sattuu😉
Olet nyt sotkenut minut johonkin toiseen keskustelijaan. Minä en perustellut tilastoilla, sen teki joku muu.
Kai sinä osaat edellisistä viesteistä edes lukea mistä keskustellaan?
Eli toistan: Päätä nyt edes mistä keskustelet, äläkä hölötä mitä sattuu😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua jaksaa hämmästyttää tämä jatkuva kiinnostus lestadiolaisia kohtaan. Melkein aina, kun vauva.fi etusivulle eksyy, tämä ketju on aktiivisimpien joukossa.
Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät. Silti aihe vetää vuodesta toiseen puoleensa valtavan määrän kommentteja.
Mikä lestadiolaisuudessa teidän mielestänne herättää näin paljon kiinnostusta?
"Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät."
Muuta alku muotoon: "Kiinnostus vaikuttaa selittyvän..."
Niin kuvaa paremmin asiaa.
Toki jatkuva valehtelu, vääristely ja salailu vaikuttaa. Asiat jotka ovat kiellettyjä ja tabuja kiinnostaa juuri sen vuoksi.
Tätä väittämääsi eivät mitkään tilastot tue, päinvastoin. Lestadiolaiset ovat lainkuuliaisia, koska esivalta on Jumalalta.
Pedofilia, korruptio politiikassa, lestamafia(rakennusalalla) jne.
Vanhuksia huijaavien firmojenkaan taustoista et varmaan tiedä mitään?
Ainakaan minä en tietääkseni tunne yhtään lestadiolaista pedofiilia, poliitikkoa tai rakennusalalla työskentelevää niin en paljon voi puuttuakaan. Miksi minua siis syyllistetään heidän tekemisistään?
Huoh!
Ensin perustelet tilastoilla, ja seuraavaksi omalla tuntemisellasi, tai siis tarkemmin sanoen tuntemattomuudellasi😮
Minä en tunne ainoatakaan rikollista ei miksi sitten rikoksista keskustellaan🤦
Päätä nyt edes mistä keskustelet, äläkä hölötä mitä sattuu😉
Lainaamani viesti on minusta malliesimerkki huonosta keskustelukulttuurista.
Siinä ensin oletetaan tiedettävän, kuka anonyymi kirjoittaja on, sitten tulkitaan hänen viestinsä tavalla, jota siinä ei edes esitetty, ja lopuksi ohitetaan varsinainen kysymys ivailun säestämänä.
Jos keskustelua halutaan käydä asiallisesti, kannattaisi vastata siihen, mitä kirjoittaja todella sanoi.
Vertauksesi menee tässä tapauksessa ohi aiheen.
Kysymys ei ollut siitä, saako rikoksista keskustella. Tietenkin saa.
Kysymys oli siitä, miksi yksittäistä lestadiolaista pitäisi syyllistää muiden lestadiolaisten rikoksista. Samaa periaatetta ei yleensä sovelleta muihin ihmisryhmiin, joten olisi hyvä perustella, miksi sitä pitäisi soveltaa juuri tässä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä.
Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä
"Suviseurat pakottaa Tuija Takalan lähtemään kodistaan – "Meillä ei ole minkäänlaista kotirauhaa"
Melu, tungos ja tiedottamisen puute ovat saaneet seura-alueen läheisyydessä asuvia henkilöitä raivon partaalle. Järjestäjätahon päätoimikunnan puheenjohtaja Kyösti Marjanen myöntää, että asukkaita ei ole tiedotettu tapahtumasta tarpeeksi.
Emilia Aho
20.6.2026 13:30
Tuija Takala ja Juha Kantola eivät pidä siitä, että Suviseurat järjestetään heidän kotinurkillaan – ainakaan näin tiheään. He kokevat, ettei järjestäjätaho ole ottanut alueen asukkaita järjestelyissä huomioon. Molemmat asuvat kerrostalossa, jonka erottaa seura-alueesta tie ja muoviaita.
Kuva: Emilia Aho
Kauhavalla Lentokentäntien varressa asuvia naapuruksia Tuija Takalaa ja Juha Kantolaa ottaa päähän."
Tämän enempää ei näy kirjautumatta, ei edes kommentteja.
Maksaako järjestäjä korvauksia näille, jotka joutuvat jättämään kotinsa suviseurojen takia? Kyseessähän on niin kuin hän sanoo, kotirauhan häirintä.
Maksaakohan Ruisrock, Qustock ja vastaavat festarit korvauksia niille jotka ei niiden musiikista tykkää?
Asuuko joku sellaisella paikalla, että joutuu jättämään kotinsa sen takia? Suviseurojen melun takia kuitenkin ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa, eikö se ole korvausperuste?
Ei kai se tykkäämisestä ole kyse, vaan kuinka suuri se meluhaitta on.
Minun kotiin kuuluu jokakesäisten festarien bassonjytke. Lähempänä asuvat saavat ilmaisen konsertin. En pidä bassomusiikista, ainakaan kovaäänisenä ja olen välillä miettinyt muualle lähtöä.
Mitkä kaikki festarit teille kuuluu?
Qustock, miksi niin?
Mikäpä muukaan. Eli olet Oulun lestoja, anna joku vinkki, kun todennäköisesti tunnen sinut?
Eli oletko syntynyt Oulunsalossa?
Ja kuinka monta lasta perheessä oli, ja kuink monta lasta itselläsi on?
Nuo vaikka ensiksi, niin ehkä muutama saadaan suljettua pois noin yksinkertaisesti, tai vahvistettua.
Luuletko että tässä ilmapiirissä joku haluaa antaa tunnistettavia tietoja?
Minä kyllä tuon yhden keskustelijan pystyn hyvinkin tunnistamaan:
Pääjakso: Näppäimistönisäkkäät (Claviatura)
Luokka: Inttäjät (Argumentatores)
Lahko: Sivuraiteuttajat (Derailmentiformes)
Heimo: Olkiukkorakentajat (Stramineae)
Suku: Ivaajat (Sarcasticus)
Laji: Tavallinen aiheenohittaja (Sarcasticus argumentumfugit)
Tuntomerkit:
Vastaa mieluummin sellaiseen väitteeseen, jota kukaan ei esittänyt tai nostaa kaukaa historiasta syytteen kohdistaen sen nykyajan kohteisiin.
Tunnistaa anonyymit kirjoittajat erehtymättömästi noin 0,1 %:n varmuudella.
Käyttää runsaasti huokauksia, silmienpyörittelyemojeita ja olkiukkoja.
Viihtyy erityisesti ketjuissa, joissa keskustelu on juuri muuttumassa asialliseksi.
Ravinto:
Väärinymmärretyt kommentit ja kärjistetyt tulkinnat.
Puolustusmekanismi:
“Etkö muka ymmärtänyt?” sekä “Päätä nyt mistä puhut.”
Luonnollinen vihollinen:
Rauhallinen, täsmällinen vastaus, joka palauttaa keskustelun asialliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua jaksaa hämmästyttää tämä jatkuva kiinnostus lestadiolaisia kohtaan. Melkein aina, kun vauva.fi etusivulle eksyy, tämä ketju on aktiivisimpien joukossa.
Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät. Silti aihe vetää vuodesta toiseen puoleensa valtavan määrän kommentteja.
Mikä lestadiolaisuudessa teidän mielestänne herättää näin paljon kiinnostusta?
"Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät."
Muuta alku muotoon: "Kiinnostus vaikuttaa selittyvän..."
Niin kuvaa paremmin asiaa.
Toki jatkuva valehtelu, vääristely ja salailu vaikuttaa. Asiat jotka ovat kiellettyjä ja tabuja kiinnostaa juuri sen vuoksi.
Tätä väittämääsi eivät mitkään tilastot tue, päinvastoin. Lestadiolaiset ovat lainkuuliaisia, koska esivalta on Jumalalta.
Pedofilia, korruptio politiikassa, lestamafia(rakennusalalla) jne.
Vanhuksia huijaavien firmojenkaan taustoista et varmaan tiedä mitään?
Ainakaan minä en tietääkseni tunne yhtään lestadiolaista pedofiilia, poliitikkoa tai rakennusalalla työskentelevää niin en paljon voi puuttuakaan. Miksi minua siis syyllistetään heidän tekemisistään?
Huoh!
Ensin perustelet tilastoilla, ja seuraavaksi omalla tuntemisellasi, tai siis tarkemmin sanoen tuntemattomuudellasi😮
Minä en tunne ainoatakaan rikollista ei miksi sitten rikoksista keskustellaan🤦
Päätä nyt edes mistä keskustelet, äläkä hölötä mitä sattuu😉
Lainaamani viesti on minusta malliesimerkki huonosta keskustelukulttuurista.
Siinä ensin oletetaan tiedettävän, kuka anonyymi kirjoittaja on, sitten tulkitaan hänen viestinsä tavalla, jota siinä ei edes esitetty, ja lopuksi ohitetaan varsinainen kysymys ivailun säestämänä.
Jos keskustelua halutaan käydä asiallisesti, kannattaisi vastata siihen, mitä kirjoittaja todella sanoi.
Vertauksesi menee tässä tapauksessa ohi aiheen.
Kysymys ei ollut siitä, saako rikoksista keskustella. Tietenkin saa.
Kysymys oli siitä, miksi yksittäistä lestadiolaista pitäisi syyllistää muiden lestadiolaisten rikoksista. Samaa periaatetta ei yleensä sovelleta muihin ihmisryhmiin, joten olisi hyvä perustella, miksi sitä pitäisi soveltaa juuri tässä tapauksessa.
Huoh vielä uudestaan, näköjään keskustelen idioottien kanssa.
Jos keskustellaan jostain muusta asiasta kuin sinä haluat keskustella, menetkö silloin sinne sekaan keskustelemaan toisesta asiasta ja sotkemaan?
Eli juuri se MINUN lainaamani viesti on malliesimerkki mainitsemastasi huonosta keskustelukulttuurista.
Siinä tahallaan tulkittiin aiempi keskustelu tavalla, jota siinä ei edes esitetty, ja lopuksi ohitetaan varsinainen aihe heittäytymällä uhriksi.
Jos keskustelua halutaan käydä asiallisesti, kannattaisi vastata siihen, mitä kirjoittaja todella sanoi.
Hänen vastaus meni tässä tapauksessa täysin ohi aiheen.
Viestissä keskusteltiin siitä että miksi asia herättää niin paljon keskustelua, ei lestadiolaisten rikoksista.
Missään muussa keskustelussa ei ole samanlaista tahallista sotkemista ja väärinymmärrystä kuin vl keskusteluissa.
Miksi vl vaatii jatkuvasti jotain erityiskohtelua? Ei kukaan muu tee niin.
Joku toinen on jo maininnut tästä vl:n uhriutumishalukkuudesta useasti, mutta se ei vaan lopu.
Hyppäätkö myös bussin alle, jos saisit sen jotenkin lavastettua syylliseksi johonkin mitä se ei ole tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua jaksaa hämmästyttää tämä jatkuva kiinnostus lestadiolaisia kohtaan. Melkein aina, kun vauva.fi etusivulle eksyy, tämä ketju on aktiivisimpien joukossa.
Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät. Silti aihe vetää vuodesta toiseen puoleensa valtavan määrän kommentteja.
Mikä lestadiolaisuudessa teidän mielestänne herättää näin paljon kiinnostusta?
"Kiinnostus ei vaikuta selittyvän rikollisuudella, skandaaleilla tai muilla sellaisilla asioilla, joilla monet paljon keskustelua herättävät ilmiöt yleensä selittyvät."
Muuta alku muotoon: "Kiinnostus vaikuttaa selittyvän..."
Niin kuvaa paremmin asiaa.
Toki jatkuva valehtelu, vääristely ja salailu vaikuttaa. Asiat jotka ovat kiellettyjä ja tabuja kiinnostaa juuri sen vuoksi.
Tätä väittämääsi eivät mitkään tilastot tue, päinvastoin. Lestadiolaiset ovat lainkuuliaisia, koska esivalta on Jumalalta.
Pedofilia, korruptio politiikassa, lestamafia(rakennusalalla) jne.
Vanhuksia huijaavien firmojenkaan taustoista et varmaan tiedä mitään?
Ainakaan minä en tietääkseni tunne yhtään lestadiolaista pedofiilia, poliitikkoa tai rakennusalalla työskentelevää niin en paljon voi puuttuakaan. Miksi minua siis syyllistetään heidän tekemisistään?
Huoh!
Ensin perustelet tilastoilla, ja seuraavaksi omalla tuntemisellasi, tai siis tarkemmin sanoen tuntemattomuudellasi😮
Minä en tunne ainoatakaan rikollista ei miksi sitten rikoksista keskustellaan🤦
Päätä nyt edes mistä keskustelet, äläkä hölötä mitä sattuu😉
Lainaamani viesti on minusta malliesimerkki huonosta keskustelukulttuurista.
Siinä ensin oletetaan tiedettävän, kuka anonyymi kirjoittaja on, sitten tulkitaan hänen viestinsä tavalla, jota siinä ei edes esitetty, ja lopuksi ohitetaan varsinainen kysymys ivailun säestämänä.
Jos keskustelua halutaan käydä asiallisesti, kannattaisi vastata siihen, mitä kirjoittaja todella sanoi.
Vertauksesi menee tässä tapauksessa ohi aiheen.
Kysymys ei ollut siitä, saako rikoksista keskustella. Tietenkin saa.
Kysymys oli siitä, miksi yksittäistä lestadiolaista pitäisi syyllistää muiden lestadiolaisten rikoksista. Samaa periaatetta ei yleensä sovelleta muihin ihmisryhmiin, joten olisi hyvä perustella, miksi sitä pitäisi soveltaa juuri tässä tapauksessa.
Huoh vielä uudestaan, näköjään keskustelen idioottien kanssa.
Jos keskustellaan jostain muusta asiasta kuin sinä haluat keskustella, menetkö silloin sinne sekaan keskustelemaan toisesta asiasta ja sotkemaan?
Eli juuri se MINUN lainaamani viesti on malliesimerkki mainitsemastasi huonosta keskustelukulttuurista.
Siinä tahallaan tulkittiin aiempi keskustelu tavalla, jota siinä ei edes esitetty, ja lopuksi ohitetaan varsinainen aihe heittäytymällä uhriksi.
Jos keskustelua halutaan käydä asiallisesti, kannattaisi vastata siihen, mitä kirjoittaja todella sanoi.
Hänen vastaus meni tässä tapauksessa täysin ohi aiheen.
Viestissä keskusteltiin siitä että miksi asia herättää niin paljon keskustelua, ei lestadiolaisten rikoksista.
Missään muussa keskustelussa ei ole samanlaista tahallista sotkemista ja väärinymmärrystä kuin vl keskusteluissa.
Miksi vl vaatii jatkuvasti jotain erityiskohtelua? Ei kukaan muu tee niin.
Joku toinen on jo maininnut tästä vl:n uhriutumishalukkuudesta useasti, mutta se ei vaan lopu.
Hyppäätkö myös bussin alle, jos saisit sen jotenkin lavastettua syylliseksi johonkin mitä se ei ole tehnyt?
Pysytään asiassa: kommentoin vain sitä, että alkuperäinen kysymys sivuutettiin ja tilalle tuli ivallinen vastaus, joka ei käsitellyt esitettyä sisältöä.
Itse kysymys yksittäisen henkilön syyllistämisestä ryhmän perusteella jäi edelleen vastaamatta. Palataanpa siihen.
Pedofilia, korruptio politiikassa, lestamafia(rakennusalalla) jne.
Vanhuksia huijaavien firmojenkaan taustoista et varmaan tiedä mitään?