Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

 

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (6498)

Vierailija
6021/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri sosiaalisen median alustat on täynnä vastaavia kokemuksia kyseisestä "herätysliikkeestä". Facebook, tiktok ja tuon kyseisen videon kommenttikentässä YouTubessa.

Ei voi kuin ihmetellä, miten paljon sairaita voi mahtua yhteen porukkaan. Tulee täysin epäuskoinen olo.

Saarnat ja virrenveisuu näyttää tekevän tosi hyvää tälle yhteiskunnalle.

Toivottavasti tästä otetaan opiksi, ja näkyy suviseurapuheissa. Teot pitäisi puheissa vakavasti tuomita, niin saataisiin aikaan ehkä jotain hyvää.

Vl ei halua edes katsoa kyseistä videoa, vaikkakin luulen että on katsonut ja haluaisi ettei kukaan muu sitä näkisi.

Miten kauan kuvittelevat aina kaiken ratkeavan sillä, että pistävät pään pensaaseen?

Nytkin kuin taikaiskusta kaikki vl-mieliset katosivat keskustelusta. Eikö myös vaikeista asioista täytyisi kyetä keskustelemaan?

Muutoin kaikki paha saa vain lisää tilaa.

Välillä on aikaa osallistua keskusteluun enemmänkin, ja silloin tulee korjattua esitettyjä väitteitä (jotka kaipaisivat lähteitä ja oikaisua).

Kaikkeen ei kuitenkaan ehdi vastata, eikä jokainen netissä kiertävä sisältö ansaitsekaan kommenttia.

Nyt keskitymme suviseuramatkan valmisteluihin. Keskustelu jatkukoon sillä aikaa omalla painollaan. :)

Tervetuloa kaikki seuroihin paikan päälle tai kuulolle netin kautta!


https://www.suviseurat.fi/kuuntele-ja-katsele/

Eli asia on siis niin arka, ettei siitä voi keskustella. Asiasta kommentoiminen ei olisi vienyt enempää aikaa, kuin tämä turha kommenttisikaan.

Vierailija
6022/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri sosiaalisen median alustat on täynnä vastaavia kokemuksia kyseisestä "herätysliikkeestä". Facebook, tiktok ja tuon kyseisen videon kommenttikentässä YouTubessa.

Ei voi kuin ihmetellä, miten paljon sairaita voi mahtua yhteen porukkaan. Tulee täysin epäuskoinen olo.

Saarnat ja virrenveisuu näyttää tekevän tosi hyvää tälle yhteiskunnalle.

Toivottavasti tästä otetaan opiksi, ja näkyy suviseurapuheissa. Teot pitäisi puheissa vakavasti tuomita, niin saataisiin aikaan ehkä jotain hyvää.

Vl ei halua edes katsoa kyseistä videoa, vaikkakin luulen että on katsonut ja haluaisi ettei kukaan muu sitä näkisi.

Miten kauan kuvittelevat aina kaiken ratkeavan sillä, että pistävät pään pensaaseen?

Nytkin kuin taikaiskusta kaikki vl-mieliset katosivat keskustelusta. Eikö myös vaikeista asioista täytyisi kyetä keskustelemaan?

Muutoin kaikki paha saa vain lisää tilaa.

Välillä on aikaa osallistua keskusteluun enemmänkin, ja silloin tulee korjattua esitettyjä väitteitä (jotka kaipaisivat lähteitä ja oikaisua).

Kaikkeen ei kuitenkaan ehdi vastata, eikä jokainen netissä kiertävä sisältö ansaitsekaan kommenttia.

Nyt keskitymme suviseuramatkan valmisteluihin. Keskustelu jatkukoon sillä aikaa omalla painollaan. :)

Tervetuloa kaikki seuroihin paikan päälle tai kuulolle netin kautta!


https://www.suviseurat.fi/kuuntele-ja-katsele/

Eli asia on siis niin arka, ettei siitä voi keskustella. Asiasta kommentoiminen ei olisi vienyt enempää aikaa, kuin tämä turha kommenttisikaan.

Eikö tuo video kestä jotain puoli tuntia? Tuskinpa tuohon viestiin niin kauan meni aikaa.

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6023/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksittäisen entisen jäsenen kriittinen kertomus riittäisi kuvaamaan kokonaisen yhteisön todellisuuden, silloin meidän pitäisi hyväksyä myös se, että mikä tahansa yhteisö määritellään sen katkerimman entisen jäsenen kokemusten perusteella. Harva kuitenkaan hyväksyy tätä omasta viiteryhmästään.

Kuvitellaan, että olisit vegaani. Minä lähettäisin sinulle tunnin mittaisen videon, jossa yksi entinen vegaani kertoo kuinka vegaanit ovat tekopyhiä, aivopestyjä ja vahingollisia ihmisille. En usko, että pitäisit reiluna sitä, että ilmoittaisin videon edustavan totuutta vegaaneista ja vaatisin sinua katsomaan sen kokonaan ennen kuin saat vastata. Luultavasti pyytäisit minua kertomaan, mikä videon varsinainen argumentti on.

Jos videolla on jokin olennainen väite, sen pitäisi olla mahdollista tiivistää muutamaan virkkeeseen. 

Vierailija
6024/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tuo videon tekijä täällä haalia vain katsojia videolleen.

Vierailija
6025/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ymmärrettävää että joku kokee häiriöllisenä sen että tapahtuma on vieressä joka toinen tai kolmas vuosi. Se ei ole vain muutama päivä parasta kesää vaan useampi viikko kun isot koneet ja autot jyllää edes takas tapahtumaa valmistellessa. Liikenne voi olla monta päivää tukossa ja äänimaailma raskas. Kaikki ei varmaan koe näin mutta uskon että joku kokee. Se on ihan ymmärrettävää joskin harmillista. Itse vl:nä en voi osallistua tapahtumaan koska paniikkihäiriö pahenee. Väkimassa, äänipaljous, hajut jne aiheuttaa turvattomuuden tunteen. Kuin olisi pikkukala katiskassa isojen kalojen keskellä. Sitä on vaikea selittää sellaiselle jolle suviseurat on vuoden kohokohta. Sen ymmärrän että ne on. Itselle tapahtuma on liian raskas. Sydän alkaa tykyttää viimeistään siinä kohtaa kun jonotan autossa seurakentälle ja tulee tunne että tässä ollaan satimessa. Mihinkään ei pääse liikkumaan jos tulee hätä ja pitäisi paeta. Perillä tulee yksinäisyys ja ulkopuolisuus kun ympärillä on kymmeniätuhansia vieraita kasvoja. Kuuntelen miluiten seurat radiosta turvassa kotona. Ollaan erilaisia ihmisinä ja kaikki ei koe asioita samallatavalla.

Vierailija
6026/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yksittäisen entisen jäsenen kriittinen kertomus riittäisi kuvaamaan kokonaisen yhteisön todellisuuden, silloin meidän pitäisi hyväksyä myös se, että mikä tahansa yhteisö määritellään sen katkerimman entisen jäsenen kokemusten perusteella. Harva kuitenkaan hyväksyy tätä omasta viiteryhmästään.

Kuvitellaan, että olisit vegaani. Minä lähettäisin sinulle tunnin mittaisen videon, jossa yksi entinen vegaani kertoo kuinka vegaanit ovat tekopyhiä, aivopestyjä ja vahingollisia ihmisille. En usko, että pitäisit reiluna sitä, että ilmoittaisin videon edustavan totuutta vegaaneista ja vaatisin sinua katsomaan sen kokonaan ennen kuin saat vastata. Luultavasti pyytäisit minua kertomaan, mikä videon varsinainen argumentti on.

Jos videolla on jokin olennainen väite, sen pitäisi olla mahdollista tiivistää muutamaan virkkeeseen. 

Siinä on käytännössä kaikki lestadiolaisuudesta vajaassa 1,5 tunnissa. Paljon sellaisia asioita, joita ei sensuurin vuoksi voi tänne edes kirjoittaa. 

Kirjoitin jo pitkän viestin, mutta se katosi, kun ei mennyt läpi. En keksi syytä, miksi ennakkosensuuri torppasi viesti. Ei ollut mitään sanoja mikä sen selittäisi. Eli katso itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6027/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ymmärrettävää että joku kokee häiriöllisenä sen että tapahtuma on vieressä joka toinen tai kolmas vuosi. Se ei ole vain muutama päivä parasta kesää vaan useampi viikko kun isot koneet ja autot jyllää edes takas tapahtumaa valmistellessa. Liikenne voi olla monta päivää tukossa ja äänimaailma raskas. Kaikki ei varmaan koe näin mutta uskon että joku kokee. Se on ihan ymmärrettävää joskin harmillista. Itse vl:nä en voi osallistua tapahtumaan koska paniikkihäiriö pahenee. Väkimassa, äänipaljous, hajut jne aiheuttaa turvattomuuden tunteen. Kuin olisi pikkukala katiskassa isojen kalojen keskellä. Sitä on vaikea selittää sellaiselle jolle suviseurat on vuoden kohokohta. Sen ymmärrän että ne on. Itselle tapahtuma on liian raskas. Sydän alkaa tykyttää viimeistään siinä kohtaa kun jonotan autossa seurakentälle ja tulee tunne että tässä ollaan satimessa. Mihinkään ei pääse liikkumaan jos tulee hätä ja pitäisi paeta. Perillä tulee yksinäisyys ja ulkopuolisuus kun ympärillä on kymmeniätuhansia vieraita kasvoja. Kuuntelen miluiten seurat radiosta turvassa kotona. Ollaan erilaisia ihmisinä ja kaikki ei koe asioita samallatavalla.

Niin. Ei kaikkien tarvi tykätä siitä mistä muut, eikä suviseuroihin menemisen pidä olla mikään uskon mittari. Tapahtumassa on paljon varjopuoliakin ainakin osalle.

T. toinen joka ei lähde.

Vierailija
6028/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ymmärrettävää että joku kokee häiriöllisenä sen että tapahtuma on vieressä joka toinen tai kolmas vuosi. Se ei ole vain muutama päivä parasta kesää vaan useampi viikko kun isot koneet ja autot jyllää edes takas tapahtumaa valmistellessa. Liikenne voi olla monta päivää tukossa ja äänimaailma raskas. Kaikki ei varmaan koe näin mutta uskon että joku kokee. Se on ihan ymmärrettävää joskin harmillista. Itse vl:nä en voi osallistua tapahtumaan koska paniikkihäiriö pahenee. Väkimassa, äänipaljous, hajut jne aiheuttaa turvattomuuden tunteen. Kuin olisi pikkukala katiskassa isojen kalojen keskellä. Sitä on vaikea selittää sellaiselle jolle suviseurat on vuoden kohokohta. Sen ymmärrän että ne on. Itselle tapahtuma on liian raskas. Sydän alkaa tykyttää viimeistään siinä kohtaa kun jonotan autossa seurakentälle ja tulee tunne että tässä ollaan satimessa. Mihinkään ei pääse liikkumaan jos tulee hätä ja pitäisi paeta. Perillä tulee yksinäisyys ja ulkopuolisuus kun ympärillä on kymmeniätuhansia vieraita kasvoja. Kuuntelen miluiten seurat radiosta turvassa kotona. Ollaan erilaisia ihmisinä ja kaikki ei koe asioita samallatavalla.

Niin. Ei kaikkien tarvi tykätä siitä mistä muut, eikä suviseuroihin menemisen pidä olla mikään uskon mittari. Tapahtumassa on paljon varjopuoliakin ainakin osalle.

T. toinen joka ei lähde.

Ei tarviikaan <3

Ihania seuroja teille kotisohvalle :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6029/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, voiko tuo kaikki videolla kuultu edes olla totta😯

Kaikki mitä tuo nainen kertoo tuossa, on totta.

Sukulaiseni joka kuuluu yhä liikkeeseen, menetti siitä eronneen lapsensa onnettomuudessa pari vuotta sitten. Sukulaiselleni sanottiin että voivoi lapsesi ei pelastunut vaan kituu tulimeressä mikä on hänelle oikein. Lisäksi kuulusteltiin, että mitä tämä perhe on tehnyt väärin, että lapsensa lähti synnin tielle. 

Vierailija
6030/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yksittäisen entisen jäsenen kriittinen kertomus riittäisi kuvaamaan kokonaisen yhteisön todellisuuden, silloin meidän pitäisi hyväksyä myös se, että mikä tahansa yhteisö määritellään sen katkerimman entisen jäsenen kokemusten perusteella. Harva kuitenkaan hyväksyy tätä omasta viiteryhmästään.

Kuvitellaan, että olisit vegaani. Minä lähettäisin sinulle tunnin mittaisen videon, jossa yksi entinen vegaani kertoo kuinka vegaanit ovat tekopyhiä, aivopestyjä ja vahingollisia ihmisille. En usko, että pitäisit reiluna sitä, että ilmoittaisin videon edustavan totuutta vegaaneista ja vaatisin sinua katsomaan sen kokonaan ennen kuin saat vastata. Luultavasti pyytäisit minua kertomaan, mikä videon varsinainen argumentti on.

Jos videolla on jokin olennainen väite, sen pitäisi olla mahdollista tiivistää muutamaan virkkeeseen. 

Miksi luulet, että tuollaisessa tapauksessa minulla olisi jokin tarve kiistää hänen kokemansa todellisuus? Ei olisi, eikä olisi oli aate mikä hyvänsä.

 

Mutta miksi vanhoillislestadiolaisilla tällainen tarve on? Silloin ymmärrän, jos sinä jotenkin hyödyt tietynlaisesta "totuudesta". Eli liityt jotenkin SRK:n toimintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6031/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, voiko tuo kaikki videolla kuultu edes olla totta😯

Kaikki mitä tuo nainen kertoo tuossa, on totta.

Sukulaiseni joka kuuluu yhä liikkeeseen, menetti siitä eronneen lapsensa onnettomuudessa pari vuotta sitten. Sukulaiselleni sanottiin että voivoi lapsesi ei pelastunut vaan kituu tulimeressä mikä on hänelle oikein. Lisäksi kuulusteltiin, että mitä tämä perhe on tehnyt väärin, että lapsensa lähti synnin tielle. 

Huonoa käytöstä tuolta sanojalta ja kuulustelijalta. Hankala kuvitella että esim. sukulaiseni tekisivät noin. Mutta jos on kyse tuhansien ihmisten ryhmästä, kannattaako yleistää että kaikki tekee niin kuin jollekin on tehty?

Vierailija
6032/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, voiko tuo kaikki videolla kuultu edes olla totta😯

Kaikki mitä tuo nainen kertoo tuossa, on totta.

Sukulaiseni joka kuuluu yhä liikkeeseen, menetti siitä eronneen lapsensa onnettomuudessa pari vuotta sitten. Sukulaiselleni sanottiin että voivoi lapsesi ei pelastunut vaan kituu tulimeressä mikä on hänelle oikein. Lisäksi kuulusteltiin, että mitä tämä perhe on tehnyt väärin, että lapsensa lähti synnin tielle. 

Huonoa käytöstä tuolta sanojalta ja kuulustelijalta. Hankala kuvitella että esim. sukulaiseni tekisivät noin. Mutta jos on kyse tuhansien ihmisten ryhmästä, kannattaako yleistää että kaikki tekee niin kuin jollekin on tehty?

Mistä se kertoo, että niin monella on samanlaisia kokemuksia? Lue vaikka kommentteja kaikista sosiaalisen median alustoilta, missä on keskustelua asiasta. 

Miten on edes mahdollista, että noin pieni ryhmä on näin hyvin edustettuna monessa pahassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6033/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, voiko tuo kaikki videolla kuultu edes olla totta😯

Kaikki mitä tuo nainen kertoo tuossa, on totta.

Sukulaiseni joka kuuluu yhä liikkeeseen, menetti siitä eronneen lapsensa onnettomuudessa pari vuotta sitten. Sukulaiselleni sanottiin että voivoi lapsesi ei pelastunut vaan kituu tulimeressä mikä on hänelle oikein. Lisäksi kuulusteltiin, että mitä tämä perhe on tehnyt väärin, että lapsensa lähti synnin tielle. 

Huonoa käytöstä tuolta sanojalta ja kuulustelijalta. Hankala kuvitella että esim. sukulaiseni tekisivät noin. Mutta jos on kyse tuhansien ihmisten ryhmästä, kannattaako yleistää että kaikki tekee niin kuin jollekin on tehty?

Kuulustelijalta 😅🤣😂😭🤭

Vierailija
6034/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yksittäisen entisen jäsenen kriittinen kertomus riittäisi kuvaamaan kokonaisen yhteisön todellisuuden, silloin meidän pitäisi hyväksyä myös se, että mikä tahansa yhteisö määritellään sen katkerimman entisen jäsenen kokemusten perusteella. Harva kuitenkaan hyväksyy tätä omasta viiteryhmästään.

Kuvitellaan, että olisit vegaani. Minä lähettäisin sinulle tunnin mittaisen videon, jossa yksi entinen vegaani kertoo kuinka vegaanit ovat tekopyhiä, aivopestyjä ja vahingollisia ihmisille. En usko, että pitäisit reiluna sitä, että ilmoittaisin videon edustavan totuutta vegaaneista ja vaatisin sinua katsomaan sen kokonaan ennen kuin saat vastata. Luultavasti pyytäisit minua kertomaan, mikä videon varsinainen argumentti on.

Jos videolla on jokin olennainen väite, sen pitäisi olla mahdollista tiivistää muutamaan virkkeeseen. 

Miksi luulet, että tuollaisessa tapauksessa minulla olisi jokin tarve kiistää hänen kokemansa todellisuus? Ei olisi, eikä olisi oli aate mikä hyvänsä.

 

Mutta miksi vanhoillislestadiolaisilla tällainen tarve on? Silloin ymmärrän, jos sinä jotenkin hyödyt tietynlaisesta "totuudesta". Eli liityt jotenkin SRK:n toimintaan.

En ole kiistänyt kenenkään kokemuksia. Ihmisen oma kokemus on hänen kokemuksensa, eikä minulla ole siihen pääsyä.

Kokemuksen kunnioittaminen ja siitä tehtyjen johtopäätösten hyväksyminen ovat kuitenkin eri asioita.

Jos joku kertoo kokeneensa yhteisössä vääryyttä, voin pitää sitä täysin mahdollisena ja ikävänä asiana. Silti en automaattisesti päättele, että hänen kokemuksensa kuvaa kaikkia yhteisön jäseniä, kaikkia perheitä tai koko liikettä.

Sama periaate pätee mihin tahansa ryhmään.

Lisäksi alkuperäinen kysymykseni jäi edelleen avoimeksi: jos videolla on jokin olennainen väite, miksi sitä ei voi kertoa omin sanoin? Miksi keskustelun ehtona pitäisi olla, että käytän tunnin tai kaksi yhden videon katsomiseen?


Minua häiritsee yleisemmällä tasolla se, jos ihmisille muodostetaan kuva jostakin yhteisöstä valikoidun, kärjistetyn tai virheellisen tiedon avulla. Pidän sitä vääränä riippumatta siitä, mistä yhteisöstä on kyse.

Ajattelen myös niitä ihmisiä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita tutustumaan vanhoillislestadiolaisuuteen. Jos heidän käsityksensä muodostuu pelkästään kaikkein kärjekkäimmistä netissä kiertävistä kertomuksista, he eivät oikeastaan tutustu itse yhteisöön vaan siitä rakennettuun mielikuvaan.

Sama periaate pätee mihin tahansa ryhmään. Toivoisin, että ihmiset muodostaisivat käsityksensä mahdollisimman monipuolisen ja paikkansapitävän tiedon perusteella, eivät yhden osapuolen kertomusten varassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6035/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista käydä katsomassa alistettuja naisia suviksilla.

Vierailija
6036/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yksittäisen entisen jäsenen kriittinen kertomus riittäisi kuvaamaan kokonaisen yhteisön todellisuuden, silloin meidän pitäisi hyväksyä myös se, että mikä tahansa yhteisö määritellään sen katkerimman entisen jäsenen kokemusten perusteella. Harva kuitenkaan hyväksyy tätä omasta viiteryhmästään.

Kuvitellaan, että olisit vegaani. Minä lähettäisin sinulle tunnin mittaisen videon, jossa yksi entinen vegaani kertoo kuinka vegaanit ovat tekopyhiä, aivopestyjä ja vahingollisia ihmisille. En usko, että pitäisit reiluna sitä, että ilmoittaisin videon edustavan totuutta vegaaneista ja vaatisin sinua katsomaan sen kokonaan ennen kuin saat vastata. Luultavasti pyytäisit minua kertomaan, mikä videon varsinainen argumentti on.

Jos videolla on jokin olennainen väite, sen pitäisi olla mahdollista tiivistää muutamaan virkkeeseen. 

Miksi luulet, että tuollaisessa tapauksessa minulla olisi jokin tarve kiistää hänen kokemansa todellisuus? Ei olisi, eikä olisi oli aate mikä hyvänsä.

 

Mutta miksi vanhoillislestadiolaisilla tällainen tarve on? Silloin ymmärrän, jos sinä jotenkin hyödyt tietynlaisesta "totuudesta". Eli liityt jotenkin SRK:n toimintaan.

En ole kiistänyt kenenkään kokemuksia. Ihmisen oma kokemus on hänen kokemuksensa, eikä minulla ole siihen pääsyä.

Kokemuksen kunnioittaminen ja siitä tehtyjen johtopäätösten hyväksyminen ovat kuitenkin eri asioita.

Jos joku kertoo kokeneensa yhteisössä vääryyttä, voin pitää sitä täysin mahdollisena ja ikävänä asiana. Silti en automaattisesti päättele, että hänen kokemuksensa kuvaa kaikkia yhteisön jäseniä, kaikkia perheitä tai koko liikettä.

Sama periaate pätee mihin tahansa ryhmään.

Lisäksi alkuperäinen kysymykseni jäi edelleen avoimeksi: jos videolla on jokin olennainen väite, miksi sitä ei voi kertoa omin sanoin? Miksi keskustelun ehtona pitäisi olla, että käytän tunnin tai kaksi yhden videon katsomiseen?


Minua häiritsee yleisemmällä tasolla se, jos ihmisille muodostetaan kuva jostakin yhteisöstä valikoidun, kärjistetyn tai virheellisen tiedon avulla. Pidän sitä vääränä riippumatta siitä, mistä yhteisöstä on kyse.

Ajattelen myös niitä ihmisiä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita tutustumaan vanhoillislestadiolaisuuteen. Jos heidän käsityksensä muodostuu pelkästään kaikkein kärjekkäimmistä netissä kiertävistä kertomuksista, he eivät oikeastaan tutustu itse yhteisöön vaan siitä rakennettuun mielikuvaan.

Sama periaate pätee mihin tahansa ryhmään. Toivoisin, että ihmiset muodostaisivat käsityksensä mahdollisimman monipuolisen ja paikkansapitävän tiedon perusteella, eivät yhden osapuolen kertomusten varassa.

Sorry tähän jäi toistoa/päällekkäisyyttä kun kännykällä muokkasin pitkää vastausta

Vierailija
6037/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaan taas nauraa makeasti kun Eeva on kohta taas raskaana. 

Vierailija
6038/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista käydä katsomassa alistettuja naisia suviksilla.

Saisit etsimällä etsiä.

Vierailija
6039/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yksittäisen entisen jäsenen kriittinen kertomus riittäisi kuvaamaan kokonaisen yhteisön todellisuuden, silloin meidän pitäisi hyväksyä myös se, että mikä tahansa yhteisö määritellään sen katkerimman entisen jäsenen kokemusten perusteella. Harva kuitenkaan hyväksyy tätä omasta viiteryhmästään.

Kuvitellaan, että olisit vegaani. Minä lähettäisin sinulle tunnin mittaisen videon, jossa yksi entinen vegaani kertoo kuinka vegaanit ovat tekopyhiä, aivopestyjä ja vahingollisia ihmisille. En usko, että pitäisit reiluna sitä, että ilmoittaisin videon edustavan totuutta vegaaneista ja vaatisin sinua katsomaan sen kokonaan ennen kuin saat vastata. Luultavasti pyytäisit minua kertomaan, mikä videon varsinainen argumentti on.

Jos videolla on jokin olennainen väite, sen pitäisi olla mahdollista tiivistää muutamaan virkkeeseen. 

Miksi luulet, että tuollaisessa tapauksessa minulla olisi jokin tarve kiistää hänen kokemansa todellisuus? Ei olisi, eikä olisi oli aate mikä hyvänsä.

 

Mutta miksi vanhoillislestadiolaisilla tällainen tarve on? Silloin ymmärrän, jos sinä jotenkin hyödyt tietynlaisesta "totuudesta". Eli liityt jotenkin SRK:n toimintaan.

En ole kiistänyt kenenkään kokemuksia. Ihmisen oma kokemus on hänen kokemuksensa, eikä minulla ole siihen pääsyä.

Kokemuksen kunnioittaminen ja siitä tehtyjen johtopäätösten hyväksyminen ovat kuitenkin eri asioita.

Jos joku kertoo kokeneensa yhteisössä vääryyttä, voin pitää sitä täysin mahdollisena ja ikävänä asiana. Silti en automaattisesti päättele, että hänen kokemuksensa kuvaa kaikkia yhteisön jäseniä, kaikkia perheitä tai koko liikettä.

Sama periaate pätee mihin tahansa ryhmään.

Lisäksi alkuperäinen kysymykseni jäi edelleen avoimeksi: jos videolla on jokin olennainen väite, miksi sitä ei voi kertoa omin sanoin? Miksi keskustelun ehtona pitäisi olla, että käytän tunnin tai kaksi yhden videon katsomiseen?


Minua häiritsee yleisemmällä tasolla se, jos ihmisille muodostetaan kuva jostakin yhteisöstä valikoidun, kärjistetyn tai virheellisen tiedon avulla. Pidän sitä vääränä riippumatta siitä, mistä yhteisöstä on kyse.

Ajattelen myös niitä ihmisiä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita tutustumaan vanhoillislestadiolaisuuteen. Jos heidän käsityksensä muodostuu pelkästään kaikkein kärjekkäimmistä netissä kiertävistä kertomuksista, he eivät oikeastaan tutustu itse yhteisöön vaan siitä rakennettuun mielikuvaan.

Sama periaate pätee mihin tahansa ryhmään. Toivoisin, että ihmiset muodostaisivat käsityksensä mahdollisimman monipuolisen ja paikkansapitävän tiedon perusteella, eivät yhden osapuolen kertomusten varassa.

Kyllä se kuvaa yhteisöä, kuten olet nähnyt. Eli se ei ole kuin jäävuoren huippu, vastaavia kokemuksia on paljon.

Vierailija
6040/6498 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista käydä katsomassa alistettuja naisia suviksilla.

Saisit etsimällä etsiä.

Kaikki lestadiolaiset suurperheen äidit on alistettuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän