Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätetäänkö vähävarainen jatkossa leikkaamatta jos ei löydy 257,20 €?

Vierailija
24.04.2026 |

"Lisäksi hallitus päätti asettaa uusia maksuja: 52 euron erityistutkimuksen asiakasmaksu ja 257 euron leikkaus- ja toimenpidemaksu.

– Tämähän on huima korotus, Tervola kommentoi leikkaus- ja toimenpidemaksuja.

Hän arvioi, että myös leikkaukset saattavat vähentyä, jos ihmisillä ei ole varaa maksuihin."

https://yle.fi/a/74-20222374

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaudet johtuvat suurimmaksi osaksi omista valinnoista, joten ne pitäisi myös kustantaa itse.

T. Ärri ja urpo

Vierailija
22/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vähävarainen on usein toimeentulotuella, joten sossu maksaa. He, jotka eivät ole, voivat hakea veronmaksukyvyn alentumisvähennystä sairaskulut perusteena

Höpönpöpö 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pienituloinen. Olin 6kk sairauslomalla ja odotin leikkausta. Leikkaus tehtiin tammikuussa, paikallispuudutuksessa ja pääsin heti sen jälkeen lähtemään kotiin. Viikon päästä sain leikkauksesta laskun, 238 euroa. 

Haitko toimeentulotukea? Kyllä Kela tuon summan maksaa jos sinulla ei säästöjä ole.

No ei maksa.

Kyllä maksaa. Ihmisiä näköjään pitää valistaa enemmän toimeentulotuesta. Olihan Ylelläkin uutinen kuinka todella moni toimeentulotukeen oikeutettu ei tajua sitä tukea hakea.

Rohkeasti ihmiset alkakaa tekeen niitä toimeentulotukihakemuksia niin ei tarvi täällä itkeä hallituksesta. 

Itse te voisitte korjata ongelmanne ihan vaan tekemällä toimeentulotukihakemuksen jos terveydenhuoltomaksuihin ei itsellä ole rahaa.

Vierailija
24/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tsekataan onko luottorekisterissä merkintöjä tai ulosotossa saatavia.

Vierailija
25/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperiton tyhjätasku vuohineuvos kyllä operoidaan ja jonon ohi !

Vierailija
26/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkaus ensin, sitten lasku ulosottoon. Näin pähkäilin.

Lähetetään lasku saksikäsipetturille...

Vierailija
27/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei taida joutua ensin maksamaan, lasku tulee perässä. Sairastu tai joudu onnettomuuteen ja siitä suora liusu maksuhäiriömerkintöihin ja ulosottoon. Alkaa kuulostaa jenkeiltä, kokoomuksen unelma. 

Suomessa voi hakea toimeentulotukea jos ei rahat riitä sairaalamaksuun. Kela kyllä maksaa eikä ihmisen tarvitse velkaantua tuollaisen takia.

Onkohan enää näin. En usko, että Kelasta irtoaa enää mitään tekoälyn tultua. 

Vierailija
28/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä laskuja ole pakko maksaa jos ei ole rahaa ja omaisuutta mitä ulosmitata. Toimeentulotukilaisille se myös korvataan valtion toimesta, oletan, koska aina ennenkin on korvattu.

Vierailija
29/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pienituloinen. Olin 6kk sairauslomalla ja odotin leikkausta. Leikkaus tehtiin tammikuussa, paikallispuudutuksessa ja pääsin heti sen jälkeen lähtemään kotiin. Viikon päästä sain leikkauksesta laskun, 238 euroa. 

Haitko toimeentulotukea? Kyllä Kela tuon summan maksaa jos sinulla ei säästöjä ole.

No ei maksa.

Kyllä maksaa. Ihmisiä näköjään pitää valistaa enemmän toimeentulotuesta. Olihan Ylelläkin uutinen kuinka todella moni toimeentulotukeen oikeutettu ei tajua sitä tukea hakea.

Rohkeasti ihmiset alkakaa tekeen niitä toimeentulotukihakemuksia niin ei tarvi täällä itkeä hallituksesta. 

Itse te voisitte korjata ongelmanne ihan vaan tekemällä toimeentulotukihakemuksen jos terveydenhuoltomaksuihin ei itsellä ole rahaa.

Älä viitsi leikkiä tyhmää. Kele i hyväksy kuin hyvin vähän menoja ja laskee monen kuukauden tulot ja menot.  Toimeentulotukea saa hyvin hyvin harva. Eikä terveydenhuollon maksuja korvata ilman perustoimeentulotuen päätöstä.

Tuo "itse te voitte..." on taas sitä kokkareiden toiseuttamista. Helppo pilkata toisia. Unohtuu, että hyvin helposti nykysuomessa meistä jokainen putoaa tuohon kuoppaan, kun perusturva on romutettu.

Vierailija
30/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossusta voi hakea rahaa leikkaukseen jos ei ole varaa. Eikä nuo leikkaukset nyt niin yleisiä ole. Olen 50-vuotias ja olen ollut tähän mennessä tasan kerran leikkauksessa. Lapsena leikattiin kitarisat. Onhan se mahdollista että joudun tulevaisuudessa leikkaukseen tai useampaan, mutta kyllä niihin rahaa löytyy kun on pakko. Halvemmaksi se leikkaus kuitenkin tulee kun syödä vaivoihin lääkkeitä. Suurimmalle osalle suomalaisista ja eläkeläisistäkin tuo summa ei todellakaan estä leikkaukseen menoa. 

Minusta on hyvä että maksuja korotetaan niin saadaan rahaa kerättyä ainakin niiltä joilta maksukykyä löytyy. Köyhät voi sitten hakea rahaa sossusta tai päästää maksut ulosottoon. Suomessa on pitkään ollut se ongelma ettei mikään saa maksaa mitään kun jollakin ei ole siihen varaa. Systeemejä ei pidä suunnitella niiden kaikkein heikompien ehdoilla vaan kehittää heikoimmille tapoja avustaa heitä. Nythän me jo nähdään mihin tällainen systeemi johtaa, siihen että palveluja ei ole varaa enää tuottaa kun ne ei saa maksaa mitään. On paljon parempi että 100:sta ihmisestä 99 maksaa leikkauksesta korkeampaa hintaa ja se yksi hakee rahat sosusta ja sitten leikkauksia on varaa tehdä tehdä. Kuin se että 100 ihmistä maksaa leikkauksesta ihan vähän ja leikkausten määrä sen takia laskee kun rahaa ei ole.

Vierailija
31/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ainakin vielä lasku tulee leikkauksen jälkeen. Usassa ei pääse lähellekään leikkausta jos ei ole vakuutusta/rahaa. 

Vierailija
32/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi jäin vuonna 2010 tukielätiksi. Silloin jo ärsytti kun tulottomat saa kaiken ilmaiseksi.

Vierailija
33/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saat syövän, maksat järkyttävät terveydenhuoltomaksut. Putoat pienelle sairadpäivärahalle. Et pysty maksamaan maksujasi. Et saa toimeentulotukea kun sinulla on omaisuutta, jota et saa myytyä.

Suomessakin syöpä voi tuhota meistä kenen tahansa talouden.

Lopulta valtio perii maksut vainajan säilytyksestä ja kuolemansyyn selvittämisestä.

Näin orpopurra  tuhosi hyvinvointivaltion.

Vierailija
34/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paperiton tyhjätasku vuohineuvos kyllä operoidaan ja jonon ohi !

Höpönpöpö 

Vierailija
35/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei taida joutua ensin maksamaan, lasku tulee perässä. Sairastu tai joudu onnettomuuteen ja siitä suora liusu maksuhäiriömerkintöihin ja ulosottoon. Alkaa kuulostaa jenkeiltä, kokoomuksen unelma. 

Suomessa voi hakea toimeentulotukea jos ei rahat riitä sairaalamaksuun. Kela kyllä maksaa eikä ihmisen tarvitse velkaantua tuollaisen takia.

Onkohan enää näin. En usko, että Kelasta irtoaa enää mitään tekoälyn tultua. 

On. Toimeentulotukea kannattaa aina hakea jos on pienituloinen ja tulee yllättäviä menoja just vaikka terveydenhuollosta. Näin minua sossu kerran neuvoi ja aina kun tulot muuttuu kokeilen että olenko oikeutettu toimeentulotukeen ja teen hakemuksen.

Laittaa tiliotteet ja kotivakuutus- ja sähkölaskunsa ja terveydenhuoltolaskunsa Kelaan niin sieltä saattaa tulla päätös että joo ei tarvi maksaa sitä sairaalalaskuaan ja voi tulla jopa maksusitoumus apteekkiin jolla saa kaikki reseptilääkkeensä ilmaiseksi.

Vierailija
36/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jätetä, maksu siirtyy sitten aikanaan ulosottoon. Vain jenkeissä tarkistetaan maksukyky (Vakuutus) ennenkuin edes pääsee sairaalaan.

Vierailija
37/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei maksanut minun 560 euron leikkauslaskua vuosi sitten. Ei vaikka se on ainoa kerta jolloin olen koskaan tarvinnut 30 vuoden aikana jotain hoitoa. Veroja olen kuitenkin maksanut 200000 euroa viimeisen 20 vuoden aikana. Olen työtön ja alle tonnin tulot nykyään ja en saanut mitään apua. Piti maksaa se leikkauslasku työmarkkinatuesta kahdessa osassa.

Vierailija
38/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vähävarainen asiakas tai potilas voi saada sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuihin alennuksen tai maksuvapautuksen, jos maksua ei ole alennettu laskutusvaiheessa valmiiksi henkilön maksukyvyn mukaan. Hyvinvointialue voi alentaa maksua tai jättää sen perimättä, jos asiakkaan tai potilaan tulo- ja menolaskelma täyttää toimeentulotuen edellytykset.
Alennusta hakevan asiakkaan on annettava selvitys tuloistaan, varallisuudestaan ja välttämättömistä menoistaan, ja alennusta on haettava kuukauden (30 päivän) sisällä laskun erääntymisestä. Jos takana on pidempi sairaalahoito, voi alennusta hakea poikkeuksellisesti viimeistään kolmen kuukauden kuluessa laskun erääntymisestä.
Jos alennusta haetaan ikääntyneiden tai asunnottomien asumispalveluihin, päihdehuollon avo- ja laitoskuntoutukseen tai vammaisten palveluihin liittyviin maksuihin, huomioidaan myös henkilön elatusvelvollisuus ja huollolliset näkökohdat.
Maksuvapautusta ei myönnetä perumattoman käynnin maksusta. Asiakas tai hänen asioitaan hoitava henkilö voi pyytää laskulle myös lisää maksuaikaa.
Lisää tietoa asiakasmaksujen alennuksen hakemisesta löytyy verkkosivuiltamme: paijat-sote.fi/yhtyma/asiakasmaksut/onko-sinulla-kysyttavaa-saamastasi-paijat-soten-asiakasmaksulaskusta-tai-haluatko-siihen-oikaisua/"https://paijatha.fi/tiedote/vahavaraisille-asiakkaille-huojennusta-sosi…

Vierailija
39/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin tuottamattomiin yksilöihin turha tuhlata resursseja

Vierailija
40/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossusta voi hakea rahaa leikkaukseen jos ei ole varaa. Eikä nuo leikkaukset nyt niin yleisiä ole. Olen 50-vuotias ja olen ollut tähän mennessä tasan kerran leikkauksessa. Lapsena leikattiin kitarisat. Onhan se mahdollista että joudun tulevaisuudessa leikkaukseen tai useampaan, mutta kyllä niihin rahaa löytyy kun on pakko. Halvemmaksi se leikkaus kuitenkin tulee kun syödä vaivoihin lääkkeitä. Suurimmalle osalle suomalaisista ja eläkeläisistäkin tuo summa ei todellakaan estä leikkaukseen menoa. 

Minusta on hyvä että maksuja korotetaan niin saadaan rahaa kerättyä ainakin niiltä joilta maksukykyä löytyy. Köyhät voi sitten hakea rahaa sossusta tai päästää maksut ulosottoon. Suomessa on pitkään ollut se ongelma ettei mikään saa maksaa mitään kun jollakin ei ole siihen varaa. Systeemejä ei pidä suunnitella niiden kaikkein heikompien ehdoilla vaan kehittää heikoimmille tapoja avustaa heitä. Nythän me jo nähdään mihin tällainen systeemi johtaa, siihen että palveluja ei ole varaa enää tuottaa kun ne ei saa maksaa mitään. On paljon parempi että 100:sta ihmisestä 99 maksaa leikkauksesta korkeampaa hintaa ja se yksi hakee rahat sosusta ja sitten leikkauksia on varaa tehdä tehdä. Kuin se että 100 ihmistä maksaa leikkauksesta ihan vähän ja leikkausten määrä sen takia laskee kun rahaa ei ole.

Nämäkin maksut osuu eniten vähävaraisiin.

Toki sinäkin alat sairastaa enemmän nyt kun vanhenet. Se menee aina niin.

Kun saat syövän, olet pian konkurssissa mutta voit kiitellä ihanaa orpopurraa.

Hyvin harva näitä terveydenhuollon maksuja Kelasta saa korvattua. Siksi maksuja on ulosotossa puoli miljoonaa.

Orpopurran kylmyys on vertaansa vailla ja silti teitä virnuilijoita riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme