Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätetäänkö vähävarainen jatkossa leikkaamatta jos ei löydy 257,20 €?

Vierailija
24.04.2026 |

"Lisäksi hallitus päätti asettaa uusia maksuja: 52 euron erityistutkimuksen asiakasmaksu ja 257 euron leikkaus- ja toimenpidemaksu.

– Tämähän on huima korotus, Tervola kommentoi leikkaus- ja toimenpidemaksuja.

Hän arvioi, että myös leikkaukset saattavat vähentyä, jos ihmisillä ei ole varaa maksuihin."

https://yle.fi/a/74-20222374

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pienituloinen. Olin 6kk sairauslomalla ja odotin leikkausta. Leikkaus tehtiin tammikuussa, paikallispuudutuksessa ja pääsin heti sen jälkeen lähtemään kotiin. Viikon päästä sain leikkauksesta laskun, 238 euroa. 

Haitko toimeentulotukea? Kyllä Kela tuon summan maksaa jos sinulla ei säästöjä ole.

Lapsellista ajattelua tuo. Olen ties kuinka monta kertaa vääntänyt näille ”hae toimeentulotukea” jauhajille että kaikki vähävaraiset ei sitä saa! Jos menee sentinkään yli niin apuja ei vaan saa. Nyt on ruvettu leikkaamaan jopa toimeentulotuesta. 

Sittenpä voi hakea verottajalta veronmaksukyvyn alentumisvähennystä. Siihen ei varallisuus tai omsitetut mökit ja asunnot vaikuta, vaan tulot ja sairaanhoitokulut. 

Ei tuo koske esim.työttömiä. Eläkeläisillä on pienehkö veroprosentti.

Vierailija
62/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sillä on väliä, vaikka maksaisi miljoonan. ei julkiselta kuitenkaan mitään hoitoa saa. pelkkää jonotusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vähävarainen on usein toimeentulotuella, joten sossu maksaa. He, jotka eivät ole, voivat hakea veronmaksukyvyn alentumisvähennystä sairaskulut perusteena

Mutta kannattaa laskea tarkkaan että ei lisää summaan kuluja jotka eivät siihen kuulu. Voi seurata veronkorotus jos turhaan hakee vähennystä!! Tätähän ei verottajan sivuilta löydy.

Vierailija
64/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei taida joutua ensin maksamaan, lasku tulee perässä. Sairastu tai joudu onnettomuuteen ja siitä suora liusu maksuhäiriömerkintöihin ja ulosottoon. Alkaa kuulostaa jenkeiltä, kokoomuksen unelma. 

Ei kuulosta jenkeiltä. Siellä joka keikka terveydenhoitoon maksaa tuhansia.

Vakuutuksilla siihen voi varautua, mutta vakuutuksetkin maksavat esim. 1300$/kk ja niissä on omavastuita ja korvauskattoja.

Esim. tapaus: Kaveri leikkasi veitsellä sormeensa, päivystyksessä 5 tikkiä, lasku 4700$, josta omavastuun jälkeen maksettavaa 1800$.

Erilaiset tutkimuksia. diagnooseja ja erikoissairaanhoitoa vaativat päivystydkeikat ovat sitten kymneniä tuhansia.

Ambulanssikyydit tuhansia dollareita/keikka.

Tiedän naisen, joka joutui maksamaan Suomessa 80 000€ omia syöpähoitoja ja leikkauksen, kun julkisella ei hoidettu asianmukaisesti. Aikamoisista pikkusummista puhut nyt. Jenkeissä palkka on myös huomattavan korkea.

Vierailija
65/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa puhutaan vain vähävaraisista, ulosotosta ja toimeentuletuesta. Entäs me työssäkäyvät, joilla ei myöskään ole varaa leikkauksiin, mutta silti on itse maksettava. Olin juuri jokin aika sitten leikkauksessa, ja tuollaisen laskun saadessani minun olisi tehtävä joku maksusuunnitelma, ei minulta löydy kerralla tuollaista summaa maksettavaksi. Korpesi jo nytkin, kun sain maksun kahdesta osastovuorokaudesta sairaalassa. Menin osastolle klo 14 ja lähdin kotiin klo 9, joten en ollut siellä edes yhtä vuorokautta, ja silti laskutetaan kahdesta. 

Ehkä voisit kysyä itseltäsi miksi sinun sairastuminen ja hoito pitäisi maksaa kokonaan yhteiskunnan varoista, miksi siinä ei pitäisi olla sinulla itselläsi mitään maksuvastuuta. Onhan sinulla maksuvastuu myös kaikkiin muihinkin elämääsi liittyviin asioihin. Miksi terveydenhuolto olisi poikkeus. Olisiko sinun mielestäsi parempi vaihtoehto se ettei sinun leikkausta olisi tehty ollenkaan kun julkinen terveydenhuolto ei pysty palvelua enää tarjoamaan. Kohta ollaan siinä tilanteessa jos terveydenhuolto ei saa maksaa kenellekään mitään, ei edes niille joilla siitä olisi varaa maksaa.

Jokaisella Suomen kansalaisellahan ON sairausvakuutus. Etkö sitä tiennyt? Siksi esim. maksetaan veroja. 

Vierailija
66/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei taida joutua ensin maksamaan, lasku tulee perässä. Sairastu tai joudu onnettomuuteen ja siitä suora liusu maksuhäiriömerkintöihin ja ulosottoon. Alkaa kuulostaa jenkeiltä, kokoomuksen unelma. 

Tässä on se iso ero jenkkeihin, että siellä sentään saa asianmukaista hoitoa ja nopeasti. Täällä muka-kiireettömät jonottavat vuoden, erikoistuva leikkaa (hyvällä tuurilla valvottuna) ja kotoutetaan samana päivänä ja lasku perään. Sitten sormet ristissä toivot ettei tullut komplikaatioita. Kontrolliaika puhelimitse jos hyvä tuuri käy, ja sekin on hoitajan puhelu.

Tämähän on suoraa seurausta siitä että se on ollut kaikille ilmaista tai lähes ilmaista. Jenkeissä laskun maksaa vakuutusyhtiöt niin homma toimii. Samalla tavalla homma toimii myös Suomessa yksityisen kautta jos on vakuutus. 

Vierailija
67/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on se iso ero jenkkeihin, että siellä sentään saa asianmukaista hoitoa ja nopeasti. Täällä muka-kiireettömät jonottavat vuoden, erikoistuva leikkaa (hyvällä tuurilla valvottuna) ja kotoutetaan samana päivänä ja lasku perään. Sitten sormet ristissä toivot ettei tullut komplikaatioita. Kontrolliaika puhelimitse jos hyvä tuuri käy, ja sekin on hoitajan puhelu.

Enpä tiedä asianmukaisesta hoidosta. Siellä (tai täällä, koska jenkeissä asun) hoidetaan joskus täysin tarpeettomasti. Minulla on ertyisen hyvä sairausvakuutus työnantajan toimesta. Vakuutus kattaa x dollaria /per vuosi (ja se summa on aika suuri) ja joskus vuoden lopussa sitten terveydenhuollossa käydessä saattaa lääkäri itsenäisesti alkaa ehdottelemaan kaikenlaisia toimenpiteitä ihan sillä perusteella, että kun vakuutuksessa on käyttämätöntä rahaa. Voisi vaihtaa hampaaseen paikan, vaikka tuo vanhakiin vielä pelittää ihan hyvin, mutta nyt on markkinoille tullut nättejä blngbling paikkoja, entäs sitten jos laitettaisiinkin kultainen paikka. Oletko tyytyväinen ulkonnäköösi, jos mikään häiritsee, niin voitaisiin tehdä sitä ja tätä. Kas! sinulla on todettu joskus migreeni, tiesitkös, että migreeniä voi hoitaa botoxilla ja se poistaa samalla rypyt kasvoista, joka poistaa vähintään 10 vuotta ja töissä voi sen ansiosta ederä nopeammin! Ei! Ei se mitään haittaa ettei sinulle ole ollut mgreenikohtauksia vuosiin, seuraava voi olla ihan nurkan takana odottamassa! Ei, ei se haittaa, että pärjäät normaalilla kipulääkkeellä, saat ilman muut a botox-hoidon, jos vain vähänkin koet mielenkiintoa siihen, koska sinulla on migreeni. Entä haluaisitko huvin vuoksi vaikka mri-kuvauksiin? sInulla on upeat huulet, monet kadehtisivat noita, mutta haluaisitko vähän  täytettä kuitenkin? Ei viitsisi jättää vakuutusmaksuja käyttämättä, kun ne on jo myönnetty. 

itse olen käyttämättömiä vakuutusmaksuja käyttänyt sitten akupunktioon ja hierontaan, en halua alkaa turhiin lääketieteellisiin hoitoihin. 

systeemi täällä on erityisen sairas. Missään et saa sellaista asiallista hoitoa, että hoidetaan vain terveyteen vaikuttavat muutokset ja annetaan kehon itse hoitaa sellaiset, jotka keho itse hoitaa. Ei osata ajatella, että jokainen kirurginen puuttuminen kehoon aiheuttaa arpeutumista. 

Vierailija
68/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät saa hoitoa kun kehitysmaista roudataan porukkaa suomeen. 

Vierailija
69/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pienituloinen. Olin 6kk sairauslomalla ja odotin leikkausta. Leikkaus tehtiin tammikuussa, paikallispuudutuksessa ja pääsin heti sen jälkeen lähtemään kotiin. Viikon päästä sain leikkauksesta laskun, 238 euroa. 

Haitko toimeentulotukea? Kyllä Kela tuon summan maksaa jos sinulla ei säästöjä ole.

Lapsellista ajattelua tuo. Olen ties kuinka monta kertaa vääntänyt näille ”hae toimeentulotukea” jauhajille että kaikki vähävaraiset ei sitä saa! Jos menee sentinkään yli niin apuja ei vaan saa. Nyt on ruvettu leikkaamaan jopa toimeentulotuesta. 

Sittenpä voi hakea verottajalta veronmaksukyvyn alentumisvähennystä. Siihen ei varallisuus tai omsitetut mökit ja asunnot vaikuta, vaan tulot ja sairaanhoitokulut. 

Eikö? Miksei sitä sanota verottajan sivuilla? Olin jo aikeissa hakea mutta jätin hakematta kun en saanut selvää mitkä kulut siihen voi lukea.

Vierailija
70/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö? Miksei sitä sanota verottajan sivuilla? Olin jo aikeissa hakea mutta jätin hakematta kun en saanut selvää mitkä kulut siihen voi lukea.

verottajan sivuilla on ykstyiskhtaiset ohjeet kyllä. alla lainattu vain osa niistä: 

"Yksinomaan suurten sairauskulujen perusteella vähennys myönnetään, edellyttäen, että tuloverolain 98 :n 2 momentin edellytykset täyttyvät, yleensä seu
raavasti:
Vähennys on 500 euroa, jos sairauskulut ovat vähintään 10 % yksinäisen henkilön puhtaista ansio- ja pääomatuloista ja yksinäisen henkilön tulot eivät ole yli 27 000 euroa vuodessa tai sairauskulut ovat vähintään 6 % puolisoiden yhteisistä ansio- ja pääomatuloista ja puolisoiden tulot yhteensä eivät ole yli 40 000 euroa vuodessa.
Vähennys on 700 euroa, jos sairauskulut ovat vähintään 12 % yksinäisen henkilön puhtaista ansio- ja pääomatuloista ja yksinäisen henkilön tulot eivät ole yli 27 000 euroa vuodessa tai sairauskulut ovat vähintään 7,5 % puolisoiden yhteisistä ansio- ja pääomatuloista ja puolisoiden tulot yhteensä eivät ole yli 40 000 euroa vuodessa.
Vähennys on 900 euroa, jos sairauskulut ovat vähintään 14 % yksinäisen henkilön puhtaista ansio- ja pääomatuloista ja yksinäisen henkilön tulot eivät ole yli 27 000 euroa vuodessa tai sairauskulut ovat vähintään 9 % puolisoiden yhteisistä ansio- ja pääomatuloista ja puolisoiden tulot yhteensä eivät ole yli 40 000 euroa vuodessa.
Vähennys on 1 000 euroa, jos sairauskulut ovat vähintään 16 % yksinäisen henkilön puhtaista ansio- ja pääomatuloista ja yksinäisen henkilön tulot eivät ole yli 27 000 euroa vuodessa tai sairauskulut ovat vähintään 10,5 % puolisoiden yhteisistä ansio- ja pääomatuloista ja puolisoiden tulot yhteensä eivät ole yli 40 000 euroa vuodessa.
Vähennys on 1 200 euroa, jos sairauskulut ovat vähintään 18 % yksinäisen henkilön puhtaista ansio- ja pääomatuloista ja yksinäisen henkilön tulot eivät ole yli 23 500 euroa vuodessa tai sairauskulut ovat vähintään 12 % puolisoiden yhteisistä ansio- ja pääomatuloista ja puolisoiden tulot yhteensä eivät ole yli 35 000 euroa vuodessa.
Vähennys on 1 400 euroa, jos sairauskulut ovat vähintään 20 % yksinäisen henkilön puhtaista ansio- ja pääomatuloista ja yksinäisen henkilön tulot eivät ole yli 17 500 euroa vuodessa tai sairauskulut ovat vähintään 13,5 % puolisoiden yhteisistä ansio- ja pääomatuloista ja puolisoiden tulot yhteensä eivät ole yli 26 500 euroa vuodessa.
Edellä mainittuja tulorajoja korotetaan 2 500 eurolla jokaista verovelvollisen huollettavana olevaa lasta kohti.
Kaikista tulorajoista voidaan tapauskohtaisen harkinnan ja esitetyn selvityksen perusteella poiketa.
Jos verovelvollisen tulot ylittävät yllä mainitut ylimmät tulorajat, veronmaksukyvyn alentumisvähennys sairauskulujen perusteella harkitaan tapauskohtaisesti.
Jos perheessä on huollettavana kehitysvammainen alaikäinen lapsi ja perheen veronalaiset kokonaistulot ovat alle 57 000 euroa, veronmaksukyvyn alentumisvähennyksenä vähennetään 1 100 euroa. Jos tulot ovat yli 57 000 euroa, vähennystä ei myönnetä. Erityistilanteissa vähennys voi olla edellä mainittua suurempi." www.vero.fi

Vierailija
71/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kaikki ei saa mutta onko kaikki toimeentulotukeen oikeutetut edes tajunnut hakea sitä? Siitä on uutisoitukin että iso osa suomalaisista ei ole tajunnut hakea toimeentulotukea vaikka olisi siihen oikeutettu.

Sinä tässä olet lapsellinen kun et kykene asialliseen keskusteluun ja miettimään asioita monelta kantilta. Hyvä se on tälläiseen ketjuun tiedottaa toimeentulotuesta, kaikki ei oikeesti edes tiedä olevansa oikeutettuja siihen.

Vierailija
72/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa puhutaan vain vähävaraisista, ulosotosta ja toimeentuletuesta. Entäs me työssäkäyvät, joilla ei myöskään ole varaa leikkauksiin, mutta silti on itse maksettava. Olin juuri jokin aika sitten leikkauksessa, ja tuollaisen laskun saadessani minun olisi tehtävä joku maksusuunnitelma, ei minulta löydy kerralla tuollaista summaa maksettavaksi. Korpesi jo nytkin, kun sain maksun kahdesta osastovuorokaudesta sairaalassa. Menin osastolle klo 14 ja lähdin kotiin klo 9, joten en ollut siellä edes yhtä vuorokautta, ja silti laskutetaan kahdesta. 

Ehkä voisit kysyä itseltäsi miksi sinun sairastuminen ja hoito pitäisi maksaa kokonaan yhteiskunnan varoista, miksi siinä ei pitäisi olla sinulla itselläsi mitään maksuvastuuta. Onhan sinulla maksuvastuu myös kaikkiin muihinkin elämääsi liittyviin asioihin. Miksi terveydenhuolto olisi poikkeus. Olisiko sinun mielestäsi parempi vaihtoehto se ettei sinun leikkausta olisi tehty ollenkaan kun julkinen terveydenhuolto ei pysty palvelua enää tarjoamaan. Kohta ollaan siinä tilanteessa jos terveydenhuolto ei saa maksaa kenellekään mitään, ei edes niille joilla siitä olisi varaa maksaa.

Jokaisella Suomen kansalaisellahan ON sairausvakuutus. Etkö sitä tiennyt? Siksi esim. maksetaan veroja. 

Nuo rahat eivät enää riitä terveydenhoitomenoihin. Hoitohenkilökunnan palkat ovat nousseet, hoidot kallistuneet, lääkkeet kallistuneet ja nykyään tehdään paljon enemmän hoitoja kuin ennen. Väestö vanhenee ja sairastaa siten enemmän.  Verotulojakaan ei tule lisää kun meillä on tässä maassa liikaa elättejä verrattuna työssäkäyviin. Yhtälö käy vain mahdottomaksi. Suomella ei ole mahdollista laittaa kaikkia rahoja terveydenhoitoon, väheneviä verorahoja tarvitaan myös muualla. On järkevää että lisärahaa haetaan nimenomaan niiltä jotka palveluja käyttävät. Vanhuksetkin lopettavat sitten lääkärissä juoksemisen seuran toivossa. 

Vierailija
73/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee tehdä leikkaukset ja sitten laskun tullessa mystisesti hävittää passi. 

Vierailija
74/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin tekoälyltä vastausta sairausvakuutuksen hintaan ja potilasmaksuihin.

Keskimääräinen sairausvakuutus henkilölle on n. 8000$/vuosi.  Monilla suurimman osan maksaa työnantaja, mutta ei läheskään kaikilla.

Keskiverto perhevakuutus on n. 25 000$/vuosi.

Kysyin, mitä maksaa kiireellinen umpilisäkkeen poisto.

Tekoälyn mukaan kokonaishinta on n. 50 000$, josta vakuutetulle potilaalle jää maksettavaa 1200-12 000$

Lisäksi voi tulla muita maksuja sairaankuljetuksista, toimistomaksuja, labramaksuja jne.

Vierailija
75/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajien palkankorotukset aikojen saatossa on tähän johtanut. Ennen vanhaan sairaanhoitajat tekivät kutsumatyötä pienillä palkoilla ja mies elätti. 

Vierailija
76/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei semmoiset luuserit mitään muita leikkauksia tarvitse kuin tukileikkauksia. Ovat kumminkin niitä laiskoja, työtävieroksuvia punikkipummeja jotka juovat kaljaa sekä v..tua huutavat pitkin päivää ja meidän rahoilla nekin :(

Kunhan ovat sitten poissa syömästä .  SUOMI NOUSUUN !

Vierailija
77/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä sillä on väliä, vaikka maksaisi miljoonan. ei julkiselta kuitenkaan mitään hoitoa saa. pelkkää jonotusta.

Olen käyttänyt kuluneen vuoden aikana iäkästä isääni sairaalassa kolmesti. Olen hoidattanut tulehtunutta polveani kerran terveyskeskuksessa ja vaimoni on leikattu(ei-kiireellinen, jonotus n. puoli vuotta). Kaikki julkisella.

Vierailija
78/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela ei maksanut minun 560 euron leikkauslaskua vuosi sitten. Ei vaikka se on ainoa kerta jolloin olen koskaan tarvinnut 30 vuoden aikana jotain hoitoa. Veroja olen kuitenkin maksanut 200000 euroa viimeisen 20 vuoden aikana. Olen työtön ja alle tonnin tulot nykyään ja en saanut mitään apua. Piti maksaa se leikkauslasku työmarkkinatuesta kahdessa osassa.

Eli maksukykyä oli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi