Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätetäänkö vähävarainen jatkossa leikkaamatta jos ei löydy 257,20 €?

Vierailija
24.04.2026 |

"Lisäksi hallitus päätti asettaa uusia maksuja: 52 euron erityistutkimuksen asiakasmaksu ja 257 euron leikkaus- ja toimenpidemaksu.

– Tämähän on huima korotus, Tervola kommentoi leikkaus- ja toimenpidemaksuja.

Hän arvioi, että myös leikkaukset saattavat vähentyä, jos ihmisillä ei ole varaa maksuihin."

https://yle.fi/a/74-20222374

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei taida joutua ensin maksamaan, lasku tulee perässä. Sairastu tai joudu onnettomuuteen ja siitä suora liusu maksuhäiriömerkintöihin ja ulosottoon. Alkaa kuulostaa jenkeiltä, kokoomuksen unelma. 

Suomessa voi hakea toimeentulotukea jos ei rahat riitä sairaalamaksuun. Kela kyllä maksaa eikä ihmisen tarvitse velkaantua tuollaisen takia.

No eikä maksa. Ihan ihme käsitys että kaikki pienituloiset saisivat toimeentulotukea. 

Vierailija
42/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa puhutaan vain vähävaraisista, ulosotosta ja toimeentuletuesta. Entäs me työssäkäyvät, joilla ei myöskään ole varaa leikkauksiin, mutta silti on itse maksettava. Olin juuri jokin aika sitten leikkauksessa, ja tuollaisen laskun saadessani minun olisi tehtävä joku maksusuunnitelma, ei minulta löydy kerralla tuollaista summaa maksettavaksi. Korpesi jo nytkin, kun sain maksun kahdesta osastovuorokaudesta sairaalassa. Menin osastolle klo 14 ja lähdin kotiin klo 9, joten en ollut siellä edes yhtä vuorokautta, ja silti laskutetaan kahdesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä maksujen jopa 90 % korotukset osuu eniten vähävaraisiin. Eliitti kyllä.pärjää. 

Lääkäriliitto varoittaa terveyserojen kasvusta.

Kaikki tutkijat pitävät tätä vahingollisena.

Mutta orpopurra jatkaa kylmää linjaansa ja suojelee eliittiä.

Vierailija
44/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin tarkoituksemme on. Haluamma terveen, arjalaisen rodun :D Sen jok Isänmaan kirikkain otsin, pelvotta suosta nostaat... Pois puute, pois kurjuus, pois punikit, renttukansa silloin jää...

Vierailija
45/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pienituloinen. Olin 6kk sairauslomalla ja odotin leikkausta. Leikkaus tehtiin tammikuussa, paikallispuudutuksessa ja pääsin heti sen jälkeen lähtemään kotiin. Viikon päästä sain leikkauksesta laskun, 238 euroa. 

Haitko toimeentulotukea? Kyllä Kela tuon summan maksaa jos sinulla ei säästöjä ole.

No ei maksa.

Kyllä maksaa. Ihmisiä näköjään pitää valistaa enemmän toimeentulotuesta. Olihan Ylelläkin uutinen kuinka todella moni toimeentulotukeen oikeutettu ei tajua sitä tukea hakea.

Rohkeasti ihmiset alkakaa tekeen niitä toimeentulotukihakemuksia niin ei tarvi täällä itkeä hallituksesta. 

Itse te voisitte korjata ongelmanne ihan vaan tekemällä toimeentulotukihakemuksen jos terveydenhuoltomaksuihin ei itsellä ole rahaa.

Älä viitsi leikkiä tyhmää. Kele i hyväksy kuin hyvin vähän menoja ja laskee monen kuukauden tulot ja menot.  Toimeentulotukea saa hyvin hyvin harva. Eikä terveydenhuollon maksuja korvata ilman perustoimeentulotuen päätöstä.

Tuo "itse te voitte..." on taas sitä kokkareiden toiseuttamista. Helppo pilkata toisia. Unohtuu, että hyvin helposti nykysuomessa meistä jokainen putoaa tuohon kuoppaan, kun perusturva on romutettu.

Toimeentulotuessa ongelma on vain niillä joilla on omaisuutta joka pitää ensin myydä. Heidän valitustaan toki ymmärrän että tyhmää että omat pienetkin säästöt pitää syödä ja talo myydä ennenkuin yhteiskunta auttaa.

Mutta ne joilla ei ole omaisuutta niin ei heihin nämä korotukset vaikuta. Edelleen Kela kyllä maksaa nämä laskut niille jotka saavat toimeentulotukea.

Vierailija
46/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei taida joutua ensin maksamaan, lasku tulee perässä. Sairastu tai joudu onnettomuuteen ja siitä suora liusu maksuhäiriömerkintöihin ja ulosottoon. Alkaa kuulostaa jenkeiltä, kokoomuksen unelma. 

Suomessa voi hakea toimeentulotukea jos ei rahat riitä sairaalamaksuun. Kela kyllä maksaa eikä ihmisen tarvitse velkaantua tuollaisen takia.

Onkohan enää näin. En usko, että Kelasta irtoaa enää mitään tekoälyn tultua. 

On. Toimeentulotukea kannattaa aina hakea jos on pienituloinen ja tulee yllättäviä menoja just vaikka terveydenhuollosta. Näin minua sossu kerran neuvoi ja aina kun tulot muuttuu kokeilen että olenko oikeutettu toimeentulotukeen ja teen hakemuksen.

Laittaa tiliotteet ja kotivakuutus- ja sähkölaskunsa ja terveydenhuoltolaskunsa Kelaan niin sieltä saattaa tulla päätös että joo ei tarvi maksaa sitä sairaalalaskuaan ja voi tulla jopa maksusitoumus apteekkiin jolla saa kaikki reseptilääkkeensä ilmaiseksi.

Voi toki hakea muttaei saa. Laskennallisesti sinulla on rahaa. 

Turha levittäätuollaista harhaa.

Vierailija
47/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pienituloinen. Olin 6kk sairauslomalla ja odotin leikkausta. Leikkaus tehtiin tammikuussa, paikallispuudutuksessa ja pääsin heti sen jälkeen lähtemään kotiin. Viikon päästä sain leikkauksesta laskun, 238 euroa. 

Haitko toimeentulotukea? Kyllä Kela tuon summan maksaa jos sinulla ei säästöjä ole.

No ei maksa.

Kyllä maksaa. Ihmisiä näköjään pitää valistaa enemmän toimeentulotuesta. Olihan Ylelläkin uutinen kuinka todella moni toimeentulotukeen oikeutettu ei tajua sitä tukea hakea.

Rohkeasti ihmiset alkakaa tekeen niitä toimeentulotukihakemuksia niin ei tarvi täällä itkeä hallituksesta. 

Itse te voisitte korjata ongelmanne ihan vaan tekemällä toimeentulotukihakemuksen jos terveydenhuoltomaksuihin ei itsellä ole rahaa.

Älä viitsi leikkiä tyhmää. Kele i hyväksy kuin hyvin vähän menoja ja laskee monen kuukauden tulot ja menot.  Toimeentulotukea saa hyvin hyvin harva. Eikä terveydenhuollon maksuja korvata ilman perustoimeentulotuen päätöstä.

Tuo "itse te voitte..." on taas sitä kokkareiden toiseuttamista. Helppo pilkata toisia. Unohtuu, että hyvin helposti nykysuomessa meistä jokainen putoaa tuohon kuoppaan, kun perusturva on romutettu.

Toimeentulotuessa ongelma on vain niillä joilla on omaisuutta joka pitää ensin myydä. Heidän valitustaan toki ymmärrän että tyhmää että omat pienetkin säästöt pitää syödä ja talo myydä ennenkuin yhteiskunta auttaa.

Mutta ne joilla ei ole omaisuutta niin ei heihin nämä korotukset vaikuta. Edelleen Kela kyllä maksaa nämä laskut niille jotka saavat toimeentulotukea.

Hyvin harvassa toimeentulotukea. Ei niitä terveydenhuollon maksuja syyttä ole 500 000 ulosotossa!

Vierailija
48/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vähävarainen asiakas tai potilas voi saada sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuihin alennuksen tai maksuvapautuksen, jos maksua ei ole alennettu laskutusvaiheessa valmiiksi henkilön maksukyvyn mukaan. Hyvinvointialue voi alentaa maksua tai jättää sen perimättä, jos asiakkaan tai potilaan tulo- ja menolaskelma täyttää toimeentulotuen edellytykset.
Alennusta hakevan asiakkaan on annettava selvitys tuloistaan, varallisuudestaan ja välttämättömistä menoistaan, ja alennusta on haettava kuukauden (30 päivän) sisällä laskun erääntymisestä. Jos takana on pidempi sairaalahoito, voi alennusta hakea poikkeuksellisesti viimeistään kolmen kuukauden kuluessa laskun erääntymisestä.
Jos alennusta haetaan ikääntyneiden tai asunnottomien asumispalveluihin, päihdehuollon avo- ja laitoskuntoutukseen tai vammaisten palveluihin liittyviin maksuihin, huomioidaan myös henkilön elatusvelvollisuus ja huollolliset näkökohdat.
Maksuvapautusta ei myönnetä perumattoman käynnin maksusta. Asiakas tai hänen asioitaan hoitava henkilö voi pyytää laskulle myös lisää maksuaikaa.
Lisää tietoa asiakasmaksujen alennuksen hakemisesta löytyy verkkosivuiltamme: paijat-sote.fi/yhtyma/asiakasmaksut/onko-sinulla-kysyttavaa-saamastasi-paijat-soten-asiakasmaksulaskusta-tai-haluatko-siihen-oikaisua/"https://paijatha.fi/tiedote/vahavaraisille-asiakkaille-huojennusta-sosi…

Yksikään hybinvointialue ei anna maksuvapautusta mistään syystä.

Vierailija
49/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on ajettu konkurssiin,huippu verot ja kansa nääntyy sairauksiin ja nälkään.

Mihin verorahat menevät?

Vierailija
50/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä.

Ei hoitopaikoissa ole mitään maksuliikennettä.

Laskut tulee myöhemmin kotiin.

Vierailija
51/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa puhutaan vain vähävaraisista, ulosotosta ja toimeentuletuesta. Entäs me työssäkäyvät, joilla ei myöskään ole varaa leikkauksiin, mutta silti on itse maksettava. Olin juuri jokin aika sitten leikkauksessa, ja tuollaisen laskun saadessani minun olisi tehtävä joku maksusuunnitelma, ei minulta löydy kerralla tuollaista summaa maksettavaksi. Korpesi jo nytkin, kun sain maksun kahdesta osastovuorokaudesta sairaalassa. Menin osastolle klo 14 ja lähdin kotiin klo 9, joten en ollut siellä edes yhtä vuorokautta, ja silti laskutetaan kahdesta. 

Ehkä voisit kysyä itseltäsi miksi sinun sairastuminen ja hoito pitäisi maksaa kokonaan yhteiskunnan varoista, miksi siinä ei pitäisi olla sinulla itselläsi mitään maksuvastuuta. Onhan sinulla maksuvastuu myös kaikkiin muihinkin elämääsi liittyviin asioihin. Miksi terveydenhuolto olisi poikkeus. Olisiko sinun mielestäsi parempi vaihtoehto se ettei sinun leikkausta olisi tehty ollenkaan kun julkinen terveydenhuolto ei pysty palvelua enää tarjoamaan. Kohta ollaan siinä tilanteessa jos terveydenhuolto ei saa maksaa kenellekään mitään, ei edes niille joilla siitä olisi varaa maksaa.

Vierailija
52/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahat aina tiukilla ja tuntuu, että se tulee sitä olemaan vielä monta vuotta, niin viimeistään nyt on alettava säästämään puskuria. Joka kuukausi laittaa sivuun rahaa välittämättä siitä saako tässä kuussa vain euron sivuun, vai onko summa kympin. Kaikki yliääärinen visusti säästöön sitä ajatellen, että joutuu hoidettavaksi. 

Nsisena sanon vielä sen, että tämä muutos ei iske pelkästään vähävaraisiin, vaan sortaa myös naisia. Naisilla hyvin yleinen elämänlaatuun ja terveyteen liittyvä vaiva on kohdun hyvänlaatuiset kasvaimet, joita joudutaan usein kirurgisesti hoitamaan erilaisilla toimenpiteillä useita kertoja. Saa taas naiset maksaa naisena elämisestä.  Tai sitten vaikka endometrioosi, jota edelleen hoidetaan myös leikkaamalla ja niitäkin voi tulla useita naisen eliniän aikana ja ensimmäiset leikkaukset voi olla jo parikyppisinä. 

Vierailija
53/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsellista ajattelua tuo. Olen ties kuinka monta kertaa vääntänyt näille ”hae toimeentulotukea” jauhajille että kaikki vähävaraiset ei sitä saa! Jos menee sentinkään yli niin apuja ei vaan saa. Nyt on ruvettu leikkaamaan jopa toimeentulotuesta. 

Vierailija
54/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on ajettu konkurssiin,huippu verot ja kansa nääntyy sairauksiin ja nälkään.

Mihin verorahat menevät?

Armeija, lisää vankiloita ja poliiseja.

Tämä on orpopurran linja.

Vierailija
55/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on se iso ero jenkkeihin, että siellä sentään saa asianmukaista hoitoa ja nopeasti. Täällä muka-kiireettömät jonottavat vuoden, erikoistuva leikkaa (hyvällä tuurilla valvottuna) ja kotoutetaan samana päivänä ja lasku perään. Sitten sormet ristissä toivot ettei tullut komplikaatioita. Kontrolliaika puhelimitse jos hyvä tuuri käy, ja sekin on hoitajan puhelu.

Vierailija
56/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laskuja etukäteen vielä tarvitse maksaa. Eli leikkaukseen vaan, jos sellaiseen sattuu pääsemään.

Vierailija
57/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta jenkeiltä. Siellä joka keikka terveydenhoitoon maksaa tuhansia.

Vakuutuksilla siihen voi varautua, mutta vakuutuksetkin maksavat esim. 1300$/kk ja niissä on omavastuita ja korvauskattoja.

Esim. tapaus: Kaveri leikkasi veitsellä sormeensa, päivystyksessä 5 tikkiä, lasku 4700$, josta omavastuun jälkeen maksettavaa 1800$.

Erilaiset tutkimuksia. diagnooseja ja erikoissairaanhoitoa vaativat päivystydkeikat ovat sitten kymneniä tuhansia.

Ambulanssikyydit tuhansia dollareita/keikka.

Vierailija
58/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsellista ajattelua tuo. Olen ties kuinka monta kertaa vääntänyt näille ”hae toimeentulotukea” jauhajille että kaikki vähävaraiset ei sitä saa! Jos menee sentinkään yli niin apuja ei vaan saa. Nyt on ruvettu leikkaamaan jopa toimeentulotuesta. 

Sittenpä voi hakea verottajalta veronmaksukyvyn alentumisvähennystä. Siihen ei varallisuus tai omsitetut mökit ja asunnot vaikuta, vaan tulot ja sairaanhoitokulut. 

Vierailija
59/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä: se sinun tuntemasi ns.hyvinvointivaltio on tuhottu jo ajat sitten. Sairaat ja köyhät ei apuja saa enää automaattisesti. Sairaanhoitokuluja on jo ulosotossa. Ota pää pois perseestäsi.

Vierailija
60/78 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti , kannattaa hävittää paperit .

kannattaa sijoittaa loput rahat johonkin suihkurusketukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi