Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätetäänkö vähävarainen jatkossa leikkaamatta jos ei löydy 257,20 €?

Vierailija
24.04.2026 |

"Lisäksi hallitus päätti asettaa uusia maksuja: 52 euron erityistutkimuksen asiakasmaksu ja 257 euron leikkaus- ja toimenpidemaksu.

– Tämähän on huima korotus, Tervola kommentoi leikkaus- ja toimenpidemaksuja.

Hän arvioi, että myös leikkaukset saattavat vähentyä, jos ihmisillä ei ole varaa maksuihin."

https://yle.fi/a/74-20222374

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ainakin vielä lasku tulee leikkauksen jälkeen. Usassa ei pääse lähellekään leikkausta jos ei ole vakuutusta/rahaa. 

Toinen vastaava hallituskausi, niin tuo on totuutta meilläkin. Yksityistämiskokeilua jatketaan ja laajennetaan, se on jo päätetty. 

Vierailija
82/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jää vaan tämä ajetaan ulosottoon ja sen myötä kadulle.

Mutta fiksu ei käytä pharman palveluita, oli vähävarainen tai korkeatuloinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan silloin, jos se on kantis

Vierailija
84/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vähävarainen asiakas tai potilas voi saada sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuihin alennuksen tai maksuvapautuksen, jos maksua ei ole alennettu laskutusvaiheessa valmiiksi henkilön maksukyvyn mukaan. Hyvinvointialue voi alentaa maksua tai jättää sen perimättä, jos asiakkaan tai potilaan tulo- ja menolaskelma täyttää toimeentulotuen edellytykset.
Alennusta hakevan asiakkaan on annettava selvitys tuloistaan, varallisuudestaan ja välttämättömistä menoistaan, ja alennusta on haettava kuukauden (30 päivän) sisällä laskun erääntymisestä. Jos takana on pidempi sairaalahoito, voi alennusta hakea poikkeuksellisesti viimeistään kolmen kuukauden kuluessa laskun erääntymisestä.
Jos alennusta haetaan ikääntyneiden tai asunnottomien asumispalveluihin, päihdehuollon avo- ja laitoskuntoutukseen tai vammaisten palveluihin liittyviin maksuihin, huomioidaan myös henkilön elatusvelvollisuus ja huollolliset näkökohdat.
Maksuvapautusta ei myönnetä perumattoman käynnin maksusta. Asiakas tai hänen asioitaan hoitava henkilö voi pyytää laskulle myös lisää maksuaikaa.
Lisää tietoa asiakasmaksujen alennuksen hakemisesta löytyy verkkosivuiltamme: paijat-sote.fi/yhtyma/asiakasmaksut/onko-sinulla-kysyttavaa-saamastasi-paijat-soten-asiakasmaksulaskusta-tai-haluatko-siihen-oikaisua/"https://paijatha.fi/tiedote/vahavaraisille-asiakkaille-huojennusta-sosi…

Katsopa omaa viestiäsi edeltävä viesti:

”Kela ei maksanut minun 560 euron leikkauslaskua vuosi sitten. Ei vaikka se on ainoa kerta jolloin olen koskaan tarvinnut 30 vuoden aikana jotain hoitoa. Veroja olen kuitenkin maksanut 200000 euroa viimeisen 20 vuoden aikana. Olen työtön ja alle tonnin tulot nykyään ja en saanut mitään apua. Piti maksaa se leikkauslasku työmarkkinatuesta kahdessa osassa.”

Että näin. Totuus on yleensä eri kuin korulauseet. 

Vierailija
85/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pienituloinen. Olin 6kk sairauslomalla ja odotin leikkausta. Leikkaus tehtiin tammikuussa, paikallispuudutuksessa ja pääsin heti sen jälkeen lähtemään kotiin. Viikon päästä sain leikkauksesta laskun, 238 euroa. 

Haitko toimeentulotukea? Kyllä Kela tuon summan maksaa jos sinulla ei säästöjä ole.

No ei maksa.

Kyllä maksaa. Ihmisiä näköjään pitää valistaa enemmän toimeentulotuesta. Olihan Ylelläkin uutinen kuinka todella moni toimeentulotukeen oikeutettu ei tajua sitä tukea hakea.

Rohkeasti ihmiset alkakaa tekeen niitä toimeentulotukihakemuksia niin ei tarvi täällä itkeä hallituksesta. 

Itse te voisitte korjata ongelmanne ihan vaan tekemällä toimeentulotukihakemuksen jos terveydenhuoltomaksuihin ei itsellä ole rahaa.

Älä viitsi leikkiä tyhmää. Kele i hyväksy kuin hyvin vähän menoja ja laskee monen kuukauden tulot ja menot.  Toimeentulotukea saa hyvin hyvin harva. Eikä terveydenhuollon maksuja korvata ilman perustoimeentulotuen päätöstä.

Tuo "itse te voitte..." on taas sitä kokkareiden toiseuttamista. Helppo pilkata toisia. Unohtuu, että hyvin helposti nykysuomessa meistä jokainen putoaa tuohon kuoppaan, kun perusturva on romutettu.

Toimeentulotuessa ongelma on vain niillä joilla on omaisuutta joka pitää ensin myydä. Heidän valitustaan toki ymmärrän että tyhmää että omat pienetkin säästöt pitää syödä ja talo myydä ennenkuin yhteiskunta auttaa.

Mutta ne joilla ei ole omaisuutta niin ei heihin nämä korotukset vaikuta. Edelleen Kela kyllä maksaa nämä laskut niille jotka saavat toimeentulotukea.

Omaisuuden uusjako. Tämä oli jo 1990-luvun lamassa. Silloin ei saanut edes itse myydä vaan pankit myivät pilkkahintaan kiinteistöt ja asunnot ja jäi vain velat. 

Vierailija
86/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkaus ensin, sitten lasku ulosottoon. Näin pähkäilin.

Entäs toimeentulotukihakemus? Onko käynyt mielessä? Suomessa on sellainen asia nimeltä toimeentulotuki joka kattaa esim tälläiset sairaalamaksut ihmiselle jos ei tuloja ole tarpeeksi itse maksaa terveydenhuoltomaksujaan.

Siinä on tosi kovat kriteerit. Ei saa olla puolison tuloja ja omat tulot jotain työmarkkinatuen tasoa. 

Vierailija
87/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ämäkin osuu pahiten juuri alempaan keskiluokkaan, joka Kokoomuksen tarkoitus on saada pudotettua köyhyyteen. Pahimmillaan ihmiset joutuvat myymään omaisuuttaan saadakseen hoitomaksuja tai esimerkiksi vainajan säilytysmaksuja maksettua

Vai vielä pahinta alimmalla keskiluokalle? Kyllä nuo maksut ovat pahinta köyhille. 

Vierailija
88/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vähävarainen asiakas tai potilas voi saada sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuihin alennuksen tai maksuvapautuksen, jos maksua ei ole alennettu laskutusvaiheessa valmiiksi henkilön maksukyvyn mukaan. Hyvinvointialue voi alentaa maksua tai jättää sen perimättä, jos asiakkaan tai potilaan tulo- ja menolaskelma täyttää toimeentulotuen edellytykset.
Alennusta hakevan asiakkaan on annettava selvitys tuloistaan, varallisuudestaan ja välttämättömistä menoistaan, ja alennusta on haettava kuukauden (30 päivän) sisällä laskun erääntymisestä. Jos takana on pidempi sairaalahoito, voi alennusta hakea poikkeuksellisesti viimeistään kolmen kuukauden kuluessa laskun erääntymisestä.
Jos alennusta haetaan ikääntyneiden tai asunnottomien asumispalveluihin, päihdehuollon avo- ja laitoskuntoutukseen tai vammaisten palveluihin liittyviin maksuihin, huomioidaan myös henkilön elatusvelvollisuus ja huollolliset näkökohdat.
Maksuvapautusta ei myönnetä perumattoman käynnin maksusta. Asiakas tai hänen asioitaan hoitava henkilö voi pyytää laskulle myös lisää maksuaikaa.
Lisää tietoa asiakasmaksujen alennuksen hakemisesta löytyy verkkosivuiltamme: paijat-sote.fi/yhtyma/asiakasmaksut/onko-sinulla-kysyttavaa-saamastasi-paijat-soten-asiakasmaksulaskusta-tai-haluatko-siihen-oikaisua/"https://paijatha.fi/tiedote/vahavaraisille-asiakkaille-huojennusta-sosi…

”Kela ei maksanut minun 560 euron leikkauslaskua vuosi sitten. Ei vaikka se on ainoa kerta jolloin olen koskaan tarvinnut 30 vuoden aikana jotain hoitoa. Veroja olen kuitenkin maksanut 200000 euroa viimeisen 20 vuoden aikana. Olen työtön ja alle tonnin tulot nykyään ja en saanut mitään apua. Piti maksaa se leikkauslasku työmarkkinatuesta kahdessa osassa.”

Saan itse tonnin eläkettä. En maksa leikkauksesta 250e. Olen menemättä. Ei ainakaan täällä saa mitään apua koskaan mihinkään. Ei lakisääteisiä asioita ole pakko hoitaa. Jättää vaan hoitamatta. Tein valituksen, niin sosiaalityöntekijä valehteli asiasta. Valehteli!!!!

Vierailija
89/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei  kiinnosta sääliä jotain rahansa hassannutta. ex-hyvätuloista. 

eri

Vierailija
90/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän toimitaan nytkin.

Tuntemani monisairas työkyvyttömyyseläkeläinen on ulosotossa sairaalalaskujensa takia.

Ei oo systeemissä järkeä. UO ei tule koskaan saamaan rahojaan, siinä menee taas kaikkien aika hukkaan.

Vierailija
91/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo huojennus tai perimättäjättäminen tulee hyvinvointialueelta. Ei kelalta. Se on ensisijainen verratessa tt-tukeen. 

Vierailija
92/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jää, eikä pidäkään. Jää sen sitten velkaa. Kyllä tuo pari sataa jossain kohtaa löytyy köyhältäkin. Niin köyhiä ei Suomessa olekaan, etteikö summaa koskaan olisi. 

Vierailija
93/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos joutuu ulosottoon ei saa enää mistään asuntoa, suuri osa ei hyväksy vaikka olisi se pieni lasku vain.

Sosiaalityöntekijät ja sosiaaliministeriö on täynnä piruja he ovat ajaneet suomen huonoon tilaan, jättävät paikalliset köyhiksi ja ilman palvelua. He hommaa myös kaikki työt omille sukulaisilleen. Noin tuossa sitten palvelun laatu. Eivät he halua auttaa he haluavat vain palkkaa. 

Vierailija
94/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan. Jopa 90%  hinnannousuista kirurgisissa toimeenpiteissä!  Mitä hel vettii. Kun eihän se ihmisen oma valinta ole, ei hän sille itse mitään voi,   että hänet tarvii  leikata. 

Vierailija
95/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin aattelin. Ulosoton asiakasmäärä nousee näiden korotusten takia

Vierailija
96/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja leikkaajien palkat bonukset sidotaan tietysti siihen, että leikattu saadaan sellaiseen kuntoon, että kykenee maksamaan laskun vaikka marjoja ja pulloja keräillen. Jos lopputulos on työkyvytön, niin se on palkasta pois.

Vierailija
97/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei tällä hetkellä vielä sairaalan ovella kysytä maksukykyä. Tai ylipäätään julkisen puolen terv.hoidossa.

Hajotin toissapäivänä hampaani. Soitin aamulla hammaslääkäripäivystykseen ja sain ajan aamupäivälle. Marssin sisään hammaslääkäripäivystykseen, sain hoitoa ja lähdin pois ilman, että kukaan yritti selvittää tulotietojani. Lasku tulee perässä, kyllä. Mutta sain hampaani hoidatettua, vaikka minulla ei nyt sattunut olemaan senttiäkään rahaa mukanani. Kukaan ei kysellyt, kattaako vakuutukseni tätä nimenomaista hoitoa, kattaako se puudutusaineen ja aurinkolasien käytön toimenpiteen aikana.

Joudun maksamaan sen, oletan, että noin 300€. 

Menin julkiselle puolelle päivystykseen, koska yksityisellä puolella ei löytynyt päivystysluonteista aikaa ja hammas oli saatava hoidettua.

Lasku tulee perässä, ja siihen saa pyytämällä 90vrk maksuaikaa.

Muuttuukohan tuokin tulevaisuudessa?

Vierailija
98/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei tällä hetkellä vielä sairaalan ovella kysytä maksukykyä. Tai ylipäätään julkisen puolen terv.hoidossa.

Hajotin toissapäivänä hampaani. Soitin aamulla hammaslääkäripäivystykseen ja sain ajan aamupäivälle. Marssin sisään hammaslääkäripäivystykseen, sain hoitoa ja lähdin pois ilman, että kukaan yritti selvittää tulotietojani. Lasku tulee perässä, kyllä. Mutta sain hampaani hoidatettua, vaikka minulla ei nyt sattunut olemaan senttiäkään rahaa mukanani. Kukaan ei kysellyt, kattaako vakuutukseni tätä nimenomaista hoitoa, kattaako se puudutusaineen ja aurinkolasien käytön toimenpiteen aikana.

Joudun maksamaan sen, oletan, että noin 300€. 

Menin julkiselle puolelle päivystykseen, koska yksityisellä puolella ei löytynyt päivystysluonteista aikaa ja hammas oli saatava hoidettua.

Lasku tulee perässä, ja siihen saa pyytämällä 90vrk maksuaikaa.

Muuttuukohan tuokin tulevaisuudessa?

Ei olekaan ihan noin kallis, ehkä 150€, koska oli kuitenkin ns. virka-aikaan. Jes.

Vierailija
99/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhiä leikata nytkään. Mikään ei siis muutu.

Vierailija
100/113 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti , kannattaa hävittää paperit .

Minäkin ryhdyn uhriksi ja hukkaan passini Välimer... eikun Kallaveteen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä