Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkkäiden vanhempieni jutut alkavat rasittaa. En jaksa enää käydä siellä.

Vierailija
19.04.2026 |

Vanhempani ovat eläneet 70-luvulta asti samassa kurjassa pikkukunnassa, josta itse muutin pois jo alaikäisenä. Olin ahdistunut ja masentunut. Ei ystäviä, ei harrastuksia, vain vanhempieni seura. Koulukaveritkin asuivat kovin kaukana. Muuton jälkeen opiskelupaikkakunnalle aloin saada ikäisiäni ystäviä. Masennus alkoi helpottaa ja pääsin rakentamaan oman elämäni.

Vanhempani ovat nyt iäkkäitä, mutta heidän luona käyminen laukaisee yhä edelleen ikäviä muistoja. Puolisonikin sanoo, että talo ja pikkukylä huokuvat ankeutta. Kukaan meidän perheestä ei haluaisi käydä siellä, mutta vanhempani toivovat kyläilyjä. Säälistä olen käynyt.

Tänä viikonloppuna en ajanut 300 km yksikseni. Istahdin autoon perjantaina ja sain ekaa kertaa elämässäni paniikkikohtauksen. Aidosti luulin, että se oli sydänkohtaus tai jotain vastaavaa. En lähtenyt ajamaan, soitin äidille ja valehtelin että tuli noro. Eivät vanhempani ole minulle mitää pahaa ole tehneet, mutta tuo kohtaus sai ajattelemaan, etten voi jatkaa itseni kiusaamista vain velvollisuudentunnosta. 

En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Vanhempani eivät ymmärrä vastavuoroisen keskusten päälle, vaan kertovat yhä uudestaan mitä naapurustossa on tapahtunut (ei mitään), ja seuraavaksi ihmetellään naakkoja pihalla. Masentaa ja ahdistaa edelleen tuo kyläpahanen niin paljon, että itkettää.

Kommentit (2158)

Vierailija
2141/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menet ulos, laita pipo päähän. Sää on aika koleahko.

Vierailija
2142/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tätäkö ei viisi-kuusikymppinen nainen itse tajua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2143/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäkö jo nousi karvat pystyyn? Aika pienestä lähdet vähättelemään. 

Vierailija
2144/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan tavallista keskustelua. Mummeli kävi aamulenkin ja tunsi ilman viileyden. Tiesi että olet lötköttänyt sohvalla koko aamupäivän ja odottanut lounaan valmistuvan. Et edes kattanut pöytää. Kattamisestakin olisi voitu keskustella.

Vierailija
2145/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon saman lauseen viisi-kuusikymppinen nainen on kuullut äidiltään tuhansia kertoja. Hän on sanonut äidilleen satoja kertoa, että osaan kyllä itse pukeutua, ei tarvitse enää muistuttaa. Plus tuohon vielä ne kymmenet muut asiat, mistä äiti muistuttaa ihan yhtä usein.

Vierailija
2146/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas ylläpidetään samaa- jos noin kyrsii painut v----tuun niiden lyota. sano , nyt ei käy.   mitä sä enää haluut joka pv samaaaaaaa.  sä et oo normaaaali- jos ei natsaa- voi sanoa- ei käy-- näemmä joku kuitenkin kalvaaaaa persiinjuurta-  välit voi panna poikki, voi ilmaista syyt ja ettöä käyn jatkossa vain kerran vuodessa tai en käy sitäkään.

tai soittotreffit kerran kk xx pv  zz kellonaika. käytte läpi asiat-  onko edes niitä-

voit lopettaa suhteen. mutta obs----- luovu nyt juridisella asiakirjalla    velvollisuuksista sekä oikeuksista. nyt-  tai voit tehdä vanhuksien kuolutua-

eli et hautaa- et ooooooooooo kuolinpesöän osakas- et saa perintöä, ei mitääääääään perunkir. hautaus tms kuolinpaikkavelvollisuuksia.

mene elämään omaa elämää-  jos noin kärsit- kaikki kärsii- inhian sunlaisia teeskentelijöitä-pakkopulla  -jeeeee kiva nähdä.

k

svata selkäranka-  mene vaan pois. osaa irtisanoutua. noloa- täällä roikkuu ja valittaa.

sulle ei näemmä sovi vanhuuselämän katselmus- ja muista pikku piru--- sä et sittt kuormita ketäään ainakaan lähiseutua sun geriatrisilla ongelmilla räkäposkella- et ooo joooo yhtääään rasittava miltään osin- et tarvii hoitoa, hellyyttä, hoivaa, muistelmia joista vanhukset ammentaa voimaa.

heikin aikoinaan:   sun synnytys kivut siitä, hamaantulot, lastensairaudet. yöruokinta, uhmaikä. murrkupaskaa.  muu huoli miten tuosta tulee normi kansalainen.

ennemmin itse jos noin- pysy kaukana et sit kärky perintööööö.... mutta ei teeskentelijöitä- voi äiti kultaaaaa- ja oikeesti miettii kuolis vit- hoooooo ji pois tarviiiin fyrkkaaaaaaaaaa. ihanaa äiti- v....tu vieläkä se hengittäää, voisko edesauttaaaa ettei hengitä-

ap   jätä heidät juridisesti..   

Kännissä vai skitsofreenikko?

Skitsofreenikko on pilttiä tuohon verraten.

Joku mielisairas känninen hirviövanhus joita kyllä riittää.

Varmaan on eletty yksinään jo vuosikymmen tai enemmän.

Mahdolliset ystävät on suututettu tai kuopattu ja elämä pyörii sängyn, jääkaapin ja vessan välissä.

Vierailija
2147/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja fiiliksiä. Isä kuoli vuosi sitten ja me oltiin läheisiä, samasta puusta veistettyjä. Yhteisiä  juttuja jne. Äiti on raskas persoona, meillä ei mitään yhteistä, usein äitin jutut menee valittamiseksi ja negatiivisista asioista puhumiseksi. Tosi raskasta käydä nyt lapsuuden kodissa, kun siellä on vaan äiti. Ensin ajaa 300 km ja sitten kuunnella  valitukset...jaa muutenkaan ei äitin jutut kiinnosta. Mutta käyn tietty, koska äiti. 

Vierailija
2148/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon saman lauseen viisi-kuusikymppinen nainen on kuullut äidiltään tuhansia kertoja. Hän on sanonut äidilleen satoja kertoa, että osaan kyllä itse pukeutua, ei tarvitse enää muistuttaa. Plus tuohon vielä ne kymmenet muut asiat, mistä äiti muistuttaa ihan yhtä usein.

Eikä se viisi- kuusikymmentä vuotias lapsukainen ole vieläkään oppinut. Välittämistähän se on. Välittäisit sinäkin.

Vierailija
2149/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nämä vaihtuvat vuodenajat, joille voi kehittää omanlaisiaan aktiviteettejä. Keväällä haravoidaan pihaa, kesällä nautitaan luonnosta ja saunotaan. Syksyllä haetaan herkkuja metsästä ja talvella katsellaan kuurankukkia. Tekeminen viihdyttää,  siinä sivussa jutellaan niitä näitä.
On totta, että asenne ratkaisee. Kunnioitus vanhempia kohtaan, 4. käsky kristillisesti ajatellen, on tärkeä. Miten haluat sinua kohdeltavan vanhuudessa? Totta on, että kiittämättömyys on maailman palkka. 
Roolisuorituksia monesti tarvitaan selviämiseen, jopa perheessä!

Raamatussa sanotaan myös, että vanhempien tulee käyttäytyä siten, etteivät lapset ala vihaamaan heitä. On silkkaa vallankäyttöä tuoda vain tuo toinen kohta esiin.

Vierailija
2150/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni kevennys(kö) :  

Meistä tuli aikoinaan naapurin sittemmin 72- vuotiaan rouvan kanssa hyvät ystävät, vaikka ikäeromme olikin yli 15 vuotta.

Hän sairastui keuhkosyöpään, eikä halunnut rasittaa asialla ikivanhaa äitiään.  Hän vain sanoi tälle, että on vähän ongelmia keuhkojen kanssa, siksi yskittää paljon.

Äitinsä siihen heti löysi syyn:  niin kun sinä et ole käyttänyt kaulaliinaa, vaikka minä olen aina siitä sanonut.

Tosiasiassa ystäväni oli kyllä käyttänyt kaulaliinaa aina tarvittaessa.  Vakava asia, mutta nauroimme väkisinkin.  Äidit ne on aina äitejä, torumassa ja neuvomassa.  Vielä melkein satavuotiainakin.  Seitsemänkymppinenkin on vielä lapsi.

Vierailija
2151/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nämä vaihtuvat vuodenajat, joille voi kehittää omanlaisiaan aktiviteettejä. Keväällä haravoidaan pihaa, kesällä nautitaan luonnosta ja saunotaan. Syksyllä haetaan herkkuja metsästä ja talvella katsellaan kuurankukkia. Tekeminen viihdyttää,  siinä sivussa jutellaan niitä näitä.
On totta, että asenne ratkaisee. Kunnioitus vanhempia kohtaan, 4. käsky kristillisesti ajatellen, on tärkeä. Miten haluat sinua kohdeltavan vanhuudessa? Totta on, että kiittämättömyys on maailman palkka. 

Raamatussa sanotaan myös, että vanhempien tulee käyttäytyä siten, etteivät lapset ala vihaamaan heitä. On silkkaa vallankäyttöä tuoda vain tuo toinen kohta esiin.

Kerropa tämä kohta Raamatusta, ole hyvä! Raamatussa on hyvinkin kovia kohtia, miten.vanhemmat suhtautuvat lapseen. Esim. Abraham on valmis uhraamaan lapsensa uhrilampaan sijaan.  Kunnioittava kohtelu ei tarkoita ääretöntä lellimistä ja hemmottelua. Se tarkoittaa Raamatussa vanhemman auktoriteettia. 

Vierailija
2152/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä Raamatusta, mutta hyvin uskovainen 1880-luvulla syntynyt isomummuni opetti jo aikanaan, että lasta pitää kunnioittaa, mitä ikinä hän sillä tarkoittikaan. Oli oikein pidetty äiti ja mummo lapsenlapsilleen. Kuunteli ja oli läsnä minkä töiltään kerkisi. Lapsenlapsenlapsiaan ei ehtinyt näkemään, kun kuoli alle 70-vuotiaana.

Vierailija
2153/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas ylläpidetään samaa- jos noin kyrsii painut v----tuun niiden lyota. sano , nyt ei käy.   mitä sä enää haluut joka pv samaaaaaaa.  sä et oo normaaaali- jos ei natsaa- voi sanoa- ei käy-- näemmä joku kuitenkin kalvaaaaa persiinjuurta-  välit voi panna poikki, voi ilmaista syyt ja ettöä käyn jatkossa vain kerran vuodessa tai en käy sitäkään.

tai soittotreffit kerran kk xx pv  zz kellonaika. käytte läpi asiat-  onko edes niitä-

voit lopettaa suhteen. mutta obs----- luovu nyt juridisella asiakirjalla    velvollisuuksista sekä oikeuksista. nyt-  tai voit tehdä vanhuksien kuolutua-

eli et hautaa- et ooooooooooo kuolinpesöän osakas- et saa perintöä, ei mitääääääään perunkir. hautaus tms kuolinpaikkavelvollisuuksia.

mene elämään omaa elämää-  jos noin kärsit- kaikki kärsii- inhian sunlaisia teeskentelijöitä-pakkopulla  -jeeeee kiva nähdä.

k

svata selkäranka-  mene vaan pois. osaa irtisanoutua. noloa- täällä roikkuu ja valittaa.

sulle ei näemmä sovi vanhuuselämän katselmus- ja muista pikku piru--- sä et sittt kuormita ketäään ainakaan lähiseutua sun geriatrisilla ongelmilla räkäposkella- et ooo joooo yhtääään rasittava miltään osin- et tarvii hoitoa, hellyyttä, hoivaa, muistelmia joista vanhukset ammentaa voimaa.

heikin aikoinaan:   sun synnytys kivut siitä, hamaantulot, lastensairaudet. yöruokinta, uhmaikä. murrkupaskaa.  muu huoli miten tuosta tulee normi kansalainen.

ennemmin itse jos noin- pysy kaukana et sit kärky perintööööö.... mutta ei teeskentelijöitä- voi äiti kultaaaaa- ja oikeesti miettii kuolis vit- hoooooo ji pois tarviiiin fyrkkaaaaaaaaaa. ihanaa äiti- v....tu vieläkä se hengittäää, voisko edesauttaaaa ettei hengitä-

ap   jätä heidät juridisesti..   

Kännissä vai skitsofreenikko?

Skitsofreenikko on pilttiä tuohon verraten.

Joku mielisairas känninen hirviövanhus joita kyllä riittää.

Varmaan on eletty yksinään jo vuosikymmen tai enemmän.

Mahdolliset ystävät on suututettu tai kuopattu ja elämä pyörii sängyn, jääkaapin ja vessan välissä.

Hänellä äiti oli sekopää, sisko on sekopää, tytär on sekopää. Mies oli mahtava vaan aikaa sitten kuollut. Molemmat pojat on ihania äidin kultapoikia, mutta ne on niin kiireisiä menestyjiä että käyvät vaan kerran vuodessa ja toinen ei nyt enää sitäkään. Miniät on ihan vaan kuspäitä.

Aina räyhää sitä asiaa mikä itsellä ajankohtainen. Täällä hän tapasi huudella että turha sitten teidän kärkkyä perintöä. Se loppui sitä myöten kun omat kakarat teki selväksi, että ketään ei kiinnosta mitä äiti tekee tavaroillaan tai mökillään, tehköön mitä vaan.  Ennen aina hän tapasi korostaa miten pystyy itse kaikkeen, mutta nyt on vaihtunut lauluääni siihen että ollaan monin tavoin raihnaisia ja kyvyttömiä vähän kaikkeen. Lienee siis fyysinen liukulasku kovassa vauhdissa, mutta näppäimistöritarina pystyy yhä täydellä raivolla painamaan. Tänään on niin kova raivo tulilla, että eilen taidettiin palstalla todeta osuvia totuuksia.

Vierailija
2154/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitäs taas saatiin tänään kaikki täällä olleet yli 70-vuotiaat. 

Vierailija
2155/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä se viisi- kuusikymmentä vuotias lapsukainen ole vieläkään oppinut. Välittämistähän se on. Välittäisit sinäkin.

Viisi-kuusikymppinen saa ihan itse päättää laittaako pipon päähän vai ei. Jos hän haluaa olla ulkona ilman pipoa, niin siinähän on. Asia ei kuulu hänen äidilleen.

Vierailija
2156/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on tänään ollut hyvin maltillista ja asiallista keskustelua. Jos ei illan tullen taas saavu kovin vanhuksiin ahdistuneita. 

Vierailija
2157/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa tämä kohta Raamatusta, ole hyvä! Raamatussa on hyvinkin kovia kohtia, miten.vanhemmat suhtautuvat lapseen. Esim. Abraham on valmis uhraamaan lapsensa uhrilampaan sijaan.  Kunnioittava kohtelu ei tarkoita ääretöntä lellimistä ja hemmottelua. Se tarkoittaa Raamatussa vanhemman auktoriteettia. 

Ja te isät, älkää herättäkö lapsissanne vihaa, vaan kasvattakaa ja ojentakaa heitä Herran tahdon mukaan. (Ef. 6:1-4)

Vierailija
2158/2158 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatun mukaan lapsien ei myöskään pidä sokeasti totella vanhempiaan.

Apt 5:29 Mutta Pietari ja muut apostolit vastasivat ja sanoivat: enempi tulee kuulla Jumalaa kuin ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi