Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhän 70v isän auttaminen eläkkeellä. Isäni toimi koulunkäynninohjaajana. Mitään ei säästöön jäänyt. Asuu vuokralla yksiössä

Vierailija
18.04.2026 |

ja minä palkkatyössä voisin laitan sata euroa isän tilille joka kuukausi. Mitä ajattelette ideasta?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin maksaisin laskuja esimetkiksi sen vuokran silloin tällöin.

Vierailija
22/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Ihan hyvä idea, mutta kannattaa varmistaa, että isäsi ei saa tai ole saamassa mitään sellaisia tukia, joihin satasen uusi kuukausitulo vaikuttaisi pienentävästi. 

Kannattaa antaa  pieninä seteleinä suoraan käteen, ei tilin kautta, ettei vaikuta mihinkään tukiin tai Kelan juttuihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auta isääsi jos voit! Juuri luin kuinka joku oli auttanut vieraita ja roistot tyhjensivät vanhuksen tilin? 

Vierailija
24/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai isäsi muutakin tehnyt kuin ollut koulunkäynninohjaaja? Ei 90 - luvulla moisia ohjaajia edes ollut. Oletatko vain isäsi olevan pienellä eläkkeellä vai tiedätkö? 

Isäsi on ollut eläkkeellä ilmeisesti  jo ainakin neljä vuotta ja pärjännyt. Miksi nyt huoli ja rahan antaminen? 

Vierailija
25/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä idea, mutta kannattaa varmistaa, että isäsi ei saa tai ole saamassa mitään sellaisia tukia, joihin satasen uusi kuukausitulo vaikuttaisi pienentävästi. 

Amna käteisenä.

Vierailija
26/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on oma valintantansa alunperinkin. Ei sinun kannata sillä itseäsi vaivata. Olisi äijä vain mennyt parempiin töihin. Menis  kaikki niin saadaan Suomi nousuun !

Kusta päässä? Loiskuuko pahasti?

27/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa antaa  pieninä seteleinä suoraan käteen, ei tilin kautta, ettei vaikuta mihinkään tukiin tai Kelan juttuihin

Totta, mutta jos ei saa mitään tulosidonnaisia tukia, voi laittaa suoraan tilillekin. Kunhan muistaa, että ei sitten ylitä lahjaveron määrää. Just pari viikkoa sitten laskin, että 208 € voin laittaa toisen tilille vaikka joka ainoa kuukausi seuraavat 20 vuotta eikä toinen joudu maksamaan siitä lahjaveroa. Vähän tilanteesta rippuen eli mitä tukia toinen saa tai jos ei saa muuta kuin eläkkeen, niin voi hyvin maksaa vaikka kaikki eläkeläisen vuokrat, sähkölaskut ja puhelinlaskut. Verottaja ei puutu asiaan ollenkaan, vaikka summa olisi 1500 €/kk. Oleellista on, että maksaa ne laskut suortaan omalta tililtään eikä niin, että siirtää rahan vanhuksen tilille ja hän sitten maksaa itse omalta tililtään ne laskut. Silloin on kyse lahjasta, mutta jos maksaa laskut suoraan, niin ei ole kyse lahjasta. 

Vierailija
28/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kai isäsi muutakin tehnyt kuin ollut koulunkäynninohjaaja? Ei 90 - luvulla moisia ohjaajia edes ollut. Oletatko vain isäsi olevan pienellä eläkkeellä vai tiedätkö? 

Isäsi on ollut eläkkeellä ilmeisesti  jo ainakin neljä vuotta ja pärjännyt. Miksi nyt huoli ja rahan antaminen? 

Koulunkäyntiavustajia on ollut 70-luvulta lähtien. En tiedä, minkä verran.

Vierailija
29/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko haettu takuueläke, eläkkeensaajan asumistuki ja mahdollisesti vielä toimeentulotukea? Jos on, niin niillä rahoilla pärjää ihan hyvin mikäli ei asu jossain ylikalliissa kämpässä.

30/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amna käteisenä.

Sekin on hyvä vaihtoehto, mutta tilisiirtokin on mahdollinen,  mikäli se ei vaikuta mihinkään tukiin. Tai voi vaikka maksaa toisen sähkölaskun tms. 

Mä olen jo toistakymmentä vuotta tehnyt monenlaista avustushommaa ja aina on ihan tapauskohtaista, mikä on järkevin tapa auttaa. Joskus se on käteinen, joskus se on joidenkin laskujen maksaminen toisen puolesta, joskus rahan siirtäminen toisen tilille tai joskus vaikka ruokaostosten tilaaminen kotiinkuljetuksella toiselle.  Mulle itselleni tilisiirto olisi helpoin tapa auttaa, mutta aina se ei käy. Vuosia sitten tyhmälnä laitoin ystäväni tilille 200 € hänen poikansa rippilahjaa varten ja Kelahan sen sitten nappasi eli ystäväni sai seuraavassa kuussa 200 € vähemmän tukia. Laitoin sitten toiset 200 € seteleinä kirjekuoressa Postin kautta menemään, mutta mua suututti oma mokani. En mä Kelalle halunnut rippilahjaa antaa vaan ystäväni pojalle. 

Vierailija
31/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auta  vanhempiani myös ja tämä on mielestäni aivan itsestään selvää. Isäni istuu rahakirstun kannen päällä, äidillä huono eläke ja mitään tukia eivät saa. Haluan heidän asuvan palveluiden äärellä vuokra-asunnossa joten maksan heidän vuokransa, vähän yli 900 euroa kuukaudessa. Olen sisaruksilleni sanonut, että minä olen irtisanoutunut perinnöstä joten perintöä ei ole minulle tulossa. He voivat olla siitä huolehtimatta. 

Vierailija
32/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempana en ikinä haluaisi ottaa vastaan rahaa lapsiltani. Hävetköön vanhemmat, jotka noin toimivat. 

Vierailija
33/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auta  vanhempiani myös ja tämä on mielestäni aivan itsestään selvää. Isäni istuu rahakirstun kannen päällä, äidillä huono eläke ja mitään tukia eivät saa. Haluan heidän asuvan palveluiden äärellä vuokra-asunnossa joten maksan heidän vuokransa, vähän yli 900 euroa kuukaudessa. Olen sisaruksilleni sanonut, että minä olen irtisanoutunut perinnöstä joten perintöä ei ole minulle tulossa. He voivat olla siitä huolehtimatta. 

Minkä takia eivät saa asumistukea? Eivät ole edes hakeneet?

Vierailija
34/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempana en ikinä haluaisi ottaa vastaan rahaa lapsiltani. Hävetköön vanhemmat, jotka noin toimivat. 

Miksi lahjoja pitäisi hävetä?

Vierailija
35/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä istuu rahakirstun päällä niin ehkä siksi.

Vierailija
36/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos isä saa asumistukea niin hänen kannattaa itse maksaa vuokra ettei kela ala kysellee.

Vierailija
37/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirstussa on yli 30 000 euroa rahaa ja siitä ei raaskita maksaa vuokraa, vaan loisitaan lapsen lompakolla? En todellakaan maksaisi vanhempieni vuokria missään tilanteessa, enkä varsinkaan tuollaisessa. Olette kyllä varsinaisia pöljiä koko perhe.

Vierailija
38/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä rahakirstun vartijan vuokraa maksaisi.

Vierailija
39/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirstussa on yli 30 000 euroa rahaa ja siitä ei raaskita maksaa vuokraa, vaan loisitaan lapsen lompakolla? En todellakaan maksaisi vanhempieni vuokria missään tilanteessa, enkä varsinkaan tuollaisessa. Olette kyllä varsinaisia pöljiä koko perhe.

Ei kai sinua tai minua ole kukaan edes pyytänyt mutta vähän turha kysellä miksi tukia ei saa jos se kertotaan suoraan jo alkupetäisessä kommentissa.

Vierailija
40/59 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos isä saa asumistukea niin hänen kannattaa itse maksaa vuokra ettei kela ala kysellee.

Mistäs kela sen tietää kuka laskun on maksanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi