Suomalaisten tyylitön pukeutuminen
Tuulipukukausi jäi 90-luvulle mutta tilalle on tullut collegehousut, väljät hupparit ja merkkitennarit jne.
Oletteko katselleet ympärillenne kuinka surkeaa esimerkiksi keski-ikäisten miesten ja vanhempien naisten pukeutuminen on? Eniten ihmetyttää keski-ikää lähestyvien miesten väliinpitämätön ja epäsoisti pukeutuminen ja vanhempien naisten "sporttisen mukava" look. Vaatteita ostetaan ruokamarkettien ryysyosastolta ja kengät samojen ketjujen muovilenkkariosastolta. Laadukkaita, aikuiseen makuun sopivia vaateliikkeitä on hävinnyt katukuvasta koska suomalainen on tottunut epäsiistiin, halpaan Kiina-kamaan. Pääasia ei näytä olevan tyylikäs ja ikään sopiva vaatetus vaan halpa mukavuus.
Jotenkin tuntuu että tämän on pakko olla osasyy siihen miksi suurin osa kotitalouksista on sinkkutalouksia, sukupuolet eivät kohtaa eikä vauvojakaan synny. Vaatetus on ensiarvoisen tärkeä asia vaikutelman, intohimon ja kiinnostuksen luomisessa ja se ei todellakaan ole suurimmalle osalle selvää.
Oma pukeutumiseni on aina lähtenyt siitä että se on ikään sopivaa, se on päästä varpaisiin mietitty kokonaisuus ja vaatteiden tulee olla laadukkaita. Miehenä tuntuu kuitenkin siltä että laadukkaita vaatteita täytyy tilata ulkomailta koska vaatteita myyvät kaupat tarjoavat miehelle hyvin vähän volyymia ja laatua.
Mitä mieltä siis olette? Kiinnostaisiko teitä näyttää houkuttelevalta ja itsevarmalta vai onko halpa mukavuus pääasia?
Kommentit (98)
No mulla on nyt batiikkivärjätty toppi,keltainen neuletakki ja oranssit sammarit.
Ei kiinnosta mitä muut miettii.
T. Nainen 49v
Ihan sama, jos käy kodin ja työn välillä vaikka olis jätesäkki päällä. Varmasti yksi syy on, että rahaa menee enemmän muihin elinkistannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos liikun kotoa vain ruokakauppaa tai kaverille kahville ja olen lisäksi avoliitossa,keneen minun pitäisi saada tehdä vaikutus? Olen melkein 50,en jaksa enää olla muodikas ja seksikäs. Ei ole yhtään Ikävä vatsaa puristavia kireitä farkkuja ja nilkkoja särkeviä korkeakantaisia nilkkureita. On UPEAA lähteä ulos huppari,collegehousut ja Crocsit yllä ilman meikkiä!
Eli on vain kaksi vaihtoehtoa,ylitiukat farkut TAI lököttävät collarit?
Jos hän tykkää niistä, niin miksi hänen pitäisi käyttää jotain muuta.
Itse pidän vapaa-ajalla legginstyylisistä urheiluhousuista, vaikka en mikään hoikkeliini olekaan ja skechersseistä ja puoleen reiteen olevista paidoista ja ulkoilutakeista. Olen makkara joka käyttää isommalle nakin t-paitoja, koska inhoan ylisuuria vaatteita, jotka saa näyttämään vielä löysemmältä, mitä olen.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ei todellakaan kiinnosta näyttää houkuttavalta, en oo itteäni kauppaamas 😎
Etkö sitten halua antaa itsestäsi tyylikästä ja itsevarmaa kuvaa? Itseään ei tietenkään tarvitse kaupata mutta jokaisen tulee ymmärtää että jos kuljet ryysyissä ei sinua katsota arvostaen eikä taatusti anna luotetaavaa kuvaa esimerkiksi järjestelmällisyydestäsi vaan sen tostaalisesta puuttumisesta. Vaatteet kun näkyvät jo satojen metrien päästä. Sinne ei luonteesi näy vaikka kuinka yrittäisit.
Jos olet aloittaja ja jo aikuinen ihminen, niin säälin sinua syvästi. Mitä väliä, miten muut ihmiset sinua katsovat tai mitä he sinusta ajattelevat? Itseäni ei kiinnosta vähääkään. Elän omaa elämääni ja pukeudun niihin vaatteisiin, joista tykkään/joihin on varaa ja muut saavat puolestani tehdä samoin. Tai kulkea alasti. Sekin on minulle ihan yksi ja sama.
Jännä ajattelutapa jollain, että on ryysyläinen, jos käyttää tavallisia vaatteita eikä mitään tonnin kenkiä ja ajele luksusautolla Ullalinnaa ympäri. Miten ylipäänsä joku voi olla noin pinnallinen, että pitää olla monta autoa eri tilanteisiin. Ei ole ihme, että ihmiset elää velkavankeudessa, jos elämän tärkein asia on näyttää pinnalliselta.
Kävelen tai pyöräilen joka paikkaan ympäri vuoden. Niin kaatosateessa kuin paukkupakkasilla. Pukeudun siis sen mukaan ja se ei valitettavasti ole ap:n toiveiden mukaista pukeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Tyylittömyyden huippu ovat kahisevat ulkoiluvaatteet - varsinainen ympäristöhaitta. Kuinka kukaan järjellinen ihminen voi kulkea vaatteissa, joista lähtee selvästi kuuluva häiritsevä ääni?
Ja ne ikuiset lenkkarit, jopa hameen kanssa! ( avokkat, balleriinat eli kuuluisat "pikkukengät" käyttöön, kiitos )
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä AP:n pointin tunnistan, vaikka en ihan samaa mieltä olekaan.
Yli 50-vuotiaan miehenä ostan mielelelläni klassisia vaatekappaleita, joiden tiedän olevan ajattomia. Maksaisin mielelläni myös laadusta, jos kokisin hinnan ja laadun mitenkään kohtaavan. Joskus kohtaa, ja noita vaatteita tulee sitten pidettyä vuodesta toiseen. Mutta aika iso osa ns. merkkivaatteistakin on ihan samaa kiinapaskaa logolla.
Suomi on kyllä yksi ääripää (ainakin tuloihin suhteutettuna), mitä tulee ihmisten pukeutumiseen. Toinen on sitten vaikkapa Italian suuret kaupungit, joissa nuori mies ajaa Ferrarilla, kulkee kaupungilla tonnin kengissä ja viiden tonnin puvussa mutta asuu mamman luona.
Autot ovat aika suuressa osassa maailmaa samalla tavalla osa pukeutumista. Tämäkin tuntuuu olevan suurelle osalle suomalaisista kuin punainen vaate. On mahdoton ajatus, että mökkireissulle, illallisgaalaan tai Ullanlinnan ympäri kruisailuun olisi eri auto.
En vastusta halpavaateketjuja. Joku H&M myy ihan mukavan näköistä (joskin yleensä heikkolaatuista) tavaraa usein käsittämättömän halvalla. Parilla satasella löytyy vaatekerta, johon pukeutuneena voi mennä melkein minne vaan. Mutta siitä huolimatta ne kollegehousut, linttaan astutut lenkkarit ja tuulipuvuntakki näyttävät olevan se suomalainen normi. Jopa töissä.
Ihanko vakavissasi meinaat että pitäisi olla ERI AUTO eri tilaisuuksiin? Missä todellisuudessa elät? Jossain, missä kaikki ovat lottovoittajia?
suurin ero kyllä näkyy eri maiden välillä nuorten pukeutumisessa. Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin niin ainoastaan tietyissä lähiöissä ja saleilla tytön pukeutuvat urheilutrikoisiin ja napapaitoihin, muualla todella tyylikkäästi.
Vierailija kirjoitti:
Teen etätöitä ja elämäni on lähinnä ulkoilua metsässä koiran kanssa ja marketissa käyntiä. Ostan laadukkaita ja mukavia vaatteita, mustana kiitos. Luonnonmateriaaleja ja melko paljon urheiluvaatteita. En tarvitse vaatteita esiintymiseen vaan elämiseen. Teamsia varten riittää yksi kauluspaita.
Olen muuten kerran tyky-keskustelussa tullut kysytyksi tästä samasta paidasta aina. Mistä sitä tietää vaikka olisin ostanut saman paidan kolmena kappaleena? En ole pitämässä muotinäytöstä vaan aivan muussa asiantuntijaroolissa.
Vaatetus on ensiarvoisen tärkeä asia vaikutelman, intohimon ja kiinnostuksen luomisessa ja se ei todellakaan ole suurimmalle osalle selvää.
niin, mä en nimenomaan halua luoda muiden kiinnostusta ja intohimoa itseäni kohtaan, vain kulkea rauhassa. En kylläkään missään collareissa hiihdä. t. nainen
Ja vaihtakaa ne jumppatrikoot siellä salilla, ne eivät ole mikään katuvaate. Ei hoikilla nuorilla saati pursuilevilla mammoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tyylittömyyden huippu ovat kahisevat ulkoiluvaatteet - varsinainen ympäristöhaitta. Kuinka kukaan järjellinen ihminen voi kulkea vaatteissa, joista lähtee selvästi kuuluva häiritsevä ääni?
Jos vaatteiden kahina häiritsee suunnattomasti, syynä voi olla misofonia.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ei todellakaan kiinnosta näyttää houkuttavalta, en oo itteäni kauppaamas 😎
Etkö sitten halua antaa itsestäsi tyylikästä ja itsevarmaa kuvaa? Itseään ei tietenkään tarvitse kaupata mutta jokaisen tulee ymmärtää että jos kuljet ryysyissä ei sinua katsota arvostaen eikä taatusti anna luotetaavaa kuvaa esimerkiksi järjestelmällisyydestäsi vaan sen tostaalisesta puuttumisesta. Vaatteet kun näkyvät jo satojen metrien päästä. Sinne ei luonteesi näy vaikka kuinka yrittäisit.
Kyllä on vitsit vähissä jos pitää hakea arvostusta vaatteilla.
Yhtään vaatetta en ole voinut ostaa moneen vuoteen. Annatko sinä ap minulle rahaa vaatteisiin. Kaapista täytyy etsiä vaate joka on vielä ehjä. Muuta ei tässä köyhyydessä voi ajatella.
40+ miehet haisee usein pahalle markettien kassajonoissa, kun se oma nenä tottuu likaiseen hajuun.
Kyllä minä AP:n pointin tunnistan, vaikka en ihan samaa mieltä olekaan.
Yli 50-vuotiaan miehenä ostan mielelelläni klassisia vaatekappaleita, joiden tiedän olevan ajattomia. Maksaisin mielelläni myös laadusta, jos kokisin hinnan ja laadun mitenkään kohtaavan. Joskus kohtaa, ja noita vaatteita tulee sitten pidettyä vuodesta toiseen. Mutta aika iso osa ns. merkkivaatteistakin on ihan samaa kiinapaskaa logolla.
Suomi on kyllä yksi ääripää (ainakin tuloihin suhteutettuna), mitä tulee ihmisten pukeutumiseen. Toinen on sitten vaikkapa Italian suuret kaupungit, joissa nuori mies ajaa Ferrarilla, kulkee kaupungilla tonnin kengissä ja viiden tonnin puvussa mutta asuu mamman luona.
Autot ovat aika suuressa osassa maailmaa samalla tavalla osa pukeutumista. Tämäkin tuntuuu olevan suurelle osalle suomalaisista kuin punainen vaate. On mahdoton ajatus, että mökkireissulle, illallisgaalaan tai Ullanlinnan ympäri kruisailuun olisi eri auto.
En vastusta halpavaateketjuja. Joku H&M myy ihan mukavan näköistä (joskin yleensä heikkolaatuista) tavaraa usein käsittämättömän halvalla. Parilla satasella löytyy vaatekerta, johon pukeutuneena voi mennä melkein minne vaan. Mutta siitä huolimatta ne kollegehousut, linttaan astutut lenkkarit ja tuulipuvuntakki näyttävät olevan se suomalainen normi. Jopa töissä.