Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten tyylitön pukeutuminen

Vierailija
18.04.2026 |

Tuulipukukausi jäi 90-luvulle mutta tilalle on tullut collegehousut, väljät hupparit ja merkkitennarit jne.

Oletteko katselleet ympärillenne kuinka surkeaa esimerkiksi keski-ikäisten miesten ja vanhempien naisten pukeutuminen on? Eniten ihmetyttää keski-ikää lähestyvien miesten väliinpitämätön ja epäsoisti pukeutuminen ja vanhempien naisten "sporttisen mukava" look. Vaatteita ostetaan ruokamarkettien ryysyosastolta ja kengät samojen ketjujen muovilenkkariosastolta. Laadukkaita, aikuiseen makuun sopivia vaateliikkeitä on hävinnyt katukuvasta koska suomalainen on tottunut epäsiistiin, halpaan Kiina-kamaan. Pääasia ei näytä olevan tyylikäs ja ikään sopiva vaatetus vaan halpa mukavuus.

Jotenkin tuntuu että tämän on pakko olla osasyy siihen miksi suurin osa kotitalouksista on sinkkutalouksia, sukupuolet eivät kohtaa eikä vauvojakaan synny. Vaatetus on ensiarvoisen tärkeä asia vaikutelman, intohimon ja kiinnostuksen luomisessa ja se ei todellakaan ole suurimmalle osalle selvää.

Oma pukeutumiseni on aina lähtenyt siitä että se on ikään sopivaa, se on päästä varpaisiin mietitty kokonaisuus ja vaatteiden tulee olla laadukkaita. Miehenä tuntuu kuitenkin siltä että laadukkaita vaatteita täytyy tilata ulkomailta koska vaatteita myyvät kaupat tarjoavat miehelle hyvin vähän volyymia ja laatua.

Mitä mieltä siis olette? Kiinnostaisiko teitä näyttää houkuttelevalta ja itsevarmalta vai onko halpa mukavuus pääasia?

Kommentit (253)

Vierailija
121/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei vähääkään kiinnosta näyttää tyylikkäältä, saati houkuttelevalta. Vielä vähemmän kiinnostaa pukeutua iänmukaisesti. 

Jonkun ap:n kaltaisen mielestä 40+ pitäisi varmaan kulkea jakussa/trenssissä ja jossain vatun kynähameessa, avokkaat jalassa tietenkin. Tuntisin itseni ihan pelleksi sellaisissa. 

Äitienpäivän asuksi ajattelin yhdistää kukkamekkoon bleiserin. Nahkatakin olisin halunnut, mutta se lojuu jossain Postin jakelukeskuksessa, eikä ehdi saapua ajoissa. Kengät on vielä mietinnässä. Conversen All Starit houkuttelisi, mutten ole varma, raaskinko ostaa. 

En yritä näyttää ikäistäni nuoremmalta pukeutumalla niin kuin pukeudun. Minä nyt vain satun tykkäämään tietynlaisista vaatteista, enkä aio muuttaa tyyliäni vain siksi, että jonkun mielestä olen tyylitön. 

Jos joku viihtyy collareissa, miten se on keneltäkään pois? Ap ja muut tyylipoliisit voivat rauhassa pukeutua iättömiin ja ajattomiin kotelomekkoihinsa ja suoriin housuihinsa, kunhan antavat myös muille vapauden pukeutua omien mieltymystensä mukaan. 

Vierailija
122/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa toki pukeutuna kuten haluaa, mutta pitää hyväksyä se ,että mielikuvat ratkaisevat edelleen paljon. En usko että, joka paikassa esim professori voi näyttää sekakäyttäjältä, meillä Suomessa sen on tietysti oltava sallitua....koska "mulla on Oikeus".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin useita löysiä collareita ja löysiä neuleita ja huppareita yläosaksi. Jalkaan lenkkarit. Kesällä jos on lämmin vaihdan pitkään löysään pellavamekkoon.

Tämä tyyli puhuttelee mua nyt ja tykkään pukeutua rennosti. Aikani yritin olla ns. tyylikäs mutta kun sellaisten vaatteiden löytäminen oli ylen vaikeaa päädyin luovuttamaan. Ja hyvä niin, olen löytänyt itselleni uuden, rennon ja boheemin tyylin. Näillä mennään nyt.

Vierailija
124/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa toki pukeutuna kuten haluaa, mutta pitää hyväksyä se ,että mielikuvat ratkaisevat edelleen paljon. En usko että, joka paikassa esim professori voi näyttää sekakäyttäjältä, meillä Suomessa sen on tietysti oltava sallitua....koska "mulla on Oikeus".

Minkäpä sille mahtaa, että toivomani vaatteet ovat liian kaukana budjetistani, jonka määrittelee työnantajan maksama pikku palkka miinus verot miinus järkyttävät eläke yms maksut ja sitten se mitä siitä kaikesta jää jäljelle kun on maksettu järkyttävän hintainen asuminen, järkyttävä sähkölasku yms ja hankittu järkyttävän hintaiset peruselintarvikkeet kaupasta. 

Vierailija
125/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkäpä sille mahtaa, että toivomani vaatteet ovat liian kaukana budjetistani, jonka määrittelee työnantajan maksama pikku palkka miinus verot miinus järkyttävät eläke yms maksut ja sitten se mitä siitä kaikesta jää jäljelle kun on maksettu järkyttävän hintainen asuminen, järkyttävä sähkölasku yms ja hankittu järkyttävän hintaiset peruselintarvikkeet kaupasta. 

Laadukkaat kengät nykyään tosiaan maksaa hirveästi eikä kalliista kengistä voi silti olla varma että edes kestävät. Kenkiä ei onneksi tarvitse omistaa monia mutta lestiä olisi hyvä vaihdella ja antaa kenkien levätä ja Suomessa eri vuodenajat vaatii erilaisia kenkiä ja vaatteita. 

Vierailija
126/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi markettien vaatteita haukutaan? Siksipä, että ne on kaikkien saatavilla? Ensin haukutaan tuulipuku ja sitten markettien vaatteet. Entäs jos ne tulee vastaan secondhand-kaupoissa, onko ne sitten parempimaineisia?  Miksi toisten pukeutumiseen puututaan?  Ja vielä määritellään mistä kaupasta vaatteet saa ostaa.

Itse kyllä juuri harmittelin nyky aatteiden laatua. Mutta siinä ei edes merkkivaatteet auta. Merkki ei takaa laatua, ellei vaate ole joku huoppumerkki. Kenellä niihin on varaa. 

Vierailija
127/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhuu keski-ikäisistä miehistä ja vanhemmista naisista ja sitten yhdistää huonon pukeutumisen syntyvyyden laskuun. Kenen kanssa ja miten ne vanhat ukot ja akat hankkisivat lapsia?

Vierailija
128/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"keski-ikäisten miesten ja vanhempien naisten pukeutuminen on? Eniten ihmetyttää keski-ikää lähestyvien miesten väliinpitämätön ja epäsoisti pukeutuminen ja vanhempien naisten "sporttisen mukava" look."

....sukupuolet eivät kohtaa eikä vauvojakaan synny...

Tuon ikäisten tehdä lapsia?

Miksi yhdistelet eri kontekstissa olleita lauseita kun ne eivät selvästikään ole tarkoitettu samaan? Jos puhutaan nuoremmista niin kyllä se trendi on se että yhä vaan vanhempina pyöräytetään se ensimmäinenkin lapsi. Yleensä liikutaan siinä keskiiän kynnyksellä ja se on biologisestikin riskitekijä. Naiset käyttävät parhaat lastentekovuotensa äärimmäsyyksiin pitkitettyyn lapsuuteen, hullutteluun ja useiden suhteiden aikaan ja sitten jo neljänkympin ovella mietitään että pitäisikö sitä jälkikasvua. Viis riskeistä.

Onneksi miehet voivat (kuvitelmissaan) jatkaa saman asian miettimistä vielä keski-iän jälkeenkin. Heh heh.

Vierailija
129/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhuu keski-ikäisistä miehistä ja vanhemmista naisista ja sitten yhdistää huonon pukeutumisen syntyvyyden laskuun. Kenen kanssa ja miten ne vanhat ukot ja akat hankkisivat lapsia?

Ehkä ajatteli sitä ap, jos vanhat pukeutuvat hyvin, niin syntyvyys lisääntyy? Eivätkä enää pukeudu sportti asuihin ja siten se syntyvyys lähteen kulkemaan. Logiikka aika ihmeellistä nykyään. 😂

Vierailija
130/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kukin saa pukeutua niin kuin itse tahtoo, mutta olen havaitsevinani välillä sitä, että siistimmin pukeutuvia (naisia?) katsotaan helposti vähän vinoon ja siitä en kyllä tykkää ollenkaan.

Miksi teknisten ja luonnontieteellisten alojen naisista juuri kukaan ei meikkaa ja pukeutuu melko maskuliinisesti? Kokevatko että heitä ei muuten miespainotteisilla aloilla oteta vakavasti? Huom. Itse olen teknisellä alalla oleva nainen ja tämä on ihan tosi selkeesti huomattavissa oleva juttu, esim. Kauppisen puolella naiset laittautuvat enemmän ihan selvästi jo yliopistolla. Vai mistä johtuu? Tuleeko tämä asenne jo kotoa vai mistä? Tai ehkä estetiikan arvostus vaan ei korreloi teknis-luonnontieteellisen kiinnostuksen kanssa.

Alapeukkuja odotellessa. 

Vierailija
131/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin eilen katsomassa, löytyisikö laadukasta kohtuuhintaista trenssitakkia. Stockallakin oli paljon itselleni ylipitkiä tai lyhyitä, värinä joko outo kusenkeltainen tai likaisen vihertävä, perussininen tai musta. Sellaista keskipituista ja esim. tummanharmaata tai oliivinvihreää ei löytynyt. Sitten on toki oma lukunsa nämä lähemmäs 1000 e maksavat, joissa maksaa vain merkki. Jostain kivijalkaliikkeestä pitäisi löytyä, en halua tilata enää mitään ellei ole pakko, koska eivät sovi kuitenkaan ja ovat muuta kuin luvataan. Tuo ongelma koskee vähän kaikkea, kivijalkaliikkeet myyvät samanlaisia tuotteita kaudesta toiseen ja vähänkään erilaiset värit pitäisi sitten tilata jostain.

Sitä se on kun niitä kokomerkintöjä ei edelleenkään ole saatu yhtenäistettyä. Tämä oli muistaakseni myös EU:n tavoitelistalla mutta matkalle jäi. Turha puhua ilmastoteoista kun yhden vaatekappaleen tilaaminen ja kotona sovittelu voi olla monta kertaa palauttelua ja taas sovittamista.

Mikä on tyylikästä? Kuka määrittelee tyylin?

Itselleni tyyli tarkoittaa sitä, että JOKAINEN LÖYTÄÄ TAVAN ILMAISTA ITSEÄÄN. Pukeutuu vaatteisiin, jotka kuvastava juuri sinua.  Kenellekään ei voi sanoa, että verkkarit ja colleget eivät ole tyylikästä - ne eivät ole sitä ehkä sinun silmissäsi, mutta kantajansa silmissä voivat olla.

Mun oma tyyli on erottuvia värejä, punaista, oranssia, turkoosia, Pitsisukkiksia, korkkareita, mekkoja!

Mun tyyli on myös ulkoillessa ulkoiluvaatteita, niitä urheiluleggareita, teknisiä paitoja jne.

Multa löytyy kaapista vaatteita niin Stockalta, Sokokselta kuin pienistä kivijalkaliikkeistä ja Prismasta, Cittarista ja ketjuliikkeistä. Löytyypä Marimekon farkku-unikkokin. Kiinnitän huomioita materiaaleihin, välttelen tekokuituja.

Vaikka mulla on vaatteita ihan paheksutuista Prismasta ja Cittarista, mun tyyli on uniikki. Harvoin löytyy samoja vaatteita edes muiden päältä.

Vierailija
132/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teknisten ja luonnontieteellisten alojen naisista juuri kukaan ei meikkaa ja pukeutuu melko maskuliinisesti? Kokevatko että heitä ei muuten miespainotteisilla aloilla oteta vakavasti? Huom. Itse olen teknisellä alalla oleva nainen ja tämä on ihan tosi selkeesti huomattavissa oleva juttu, esim. Kauppisen puolella naiset laittautuvat enemmän ihan selvästi jo yliopistolla. Vai mistä johtuu? Tuleeko tämä asenne jo kotoa vai mistä? Tai ehkä estetiikan arvostus vaan ei korreloi teknis-luonnontieteellisen kiinnostuksen kanssa.

Huomaa, että et ole teknisellä alalla oikeasti, koska kirjoituksesi asu paljastaa sen. Selkeesti? Ei ole hyvää kirjakieltä, kun se pitäisi kirjoittaa selkeästi. Kauppisen puolella? Eli tarkoitit varmaankin kauppakorkeakoulua vai kuinka? Ei ammatin arvostus lähde siitä, että miten toiset pukeutuvat, vaan siitä, että osaa ammattinsa oikein ja osaa opiskella ja lukea myös riittävästi. Ilmeisesti sinua ei ole arvostettu omassa ammattikunnassa, jos pitää vaatteilla todistaa omaa arvoaan työelämässä tai opiskelijana. Arvostus lähtee siitä, että osaa tehdä työnsä hyvin. 

Vierailija
133/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Da, Igor. Da.

Vierailija
134/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pukeutuisin kauniisti? 

Vierailija
135/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kukin saa pukeutua niin kuin itse tahtoo, mutta olen havaitsevinani välillä sitä, että siistimmin pukeutuvia (naisia?) katsotaan helposti vähän vinoon ja siitä en kyllä tykkää ollenkaan.

Alapeukkuja odotellessa. 

It-alan ihminen täällä. Koin pitkään eten voinut pukeutua naisellisesti, mutta nyt kun kannukset on hankittu jo ajat sitten, reilu 10 vuotta olen nyt näyttänyt naiselliselta.

Jotenkin tuntui etenkin urani alkuaikoina, että piti tehdä 2 * niin paljon töitä kuin miehet, että tuli edes näkyväksi.

Vierailija
136/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn jälki noissa kiinalaisissa vaatteissa on erinomaista, siistiä ja huoliteltua.

Vierailija
137/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä nyt niin välitä, mitä muilla on päällä. 

Toisaalta olisihan maailma kauniimpi paikka, jos ihmiset pukeutuisivat kauniisti. Esim.: kaikilla on lenkkarit jalassa kaikkialla. Jos oikeasti katsoisi objektiivisesti sitä kenkää, niin eihän se kenkä ole kaunis esine. Sitä käytetään vain siksi, että se on mukava. Miksi kaikkea suunnittelua ei voisi tehdä niin, että luotaisiin maailmasta kauniimpaa paikkaa? Eikö muiden arvoihin kuuluu kauneus? Kauneus antaa iloa elämään. Jos pitäisi sanoa, että millä vuosisadalla pukeudutaan rumiten ihmisten historiassa, niin onhan se vuosisata nyt meneillään. 

Mutta yksi oikea ongelma muiden ”vääränlaisessa” pukeutumisessa kyllä on. Melkein kaikki vuoraavat itsensä muovilla päästä varpaisiin. Polyesteri näyttää halvalta, mutta lisäksi siitä irtoaa muovihiukkasia, jotka jäävät tänne lentämään ja lillumaan sadoiksi ja tuhansiksi vuosiksi. Se, että muut käyttävät muovia, johtaa siihen, että minun pitää hengittää ja syödä muovia. 

Kun tässä tekstissä mainitaan nyt kengät, niin pakko kommentoida. On ihan älyttömän vaikea löytää kauniita nahkaisia kenkiä, jotka eivät painaisi akillesjännettä, mieluiten pienellä korolla. Mitkään balleriinat eivät käy. Nimimerkki kroonisesti tulehtuneet akillesjänteen ja rahaa käytettiin ihan järjetän määrä lenkkareista nilkkureihin ja kävelykenkiin.

Vierailija
138/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Turussa ja täällä ainakin tulee vastaan monilla eri tavoilla pukeutuneita ihmisiä. Jotkut ovat todella tyylikkäitä! Toiset sitten taas kulahtaneissa ja jopa likaisissa vaatteissa. Kaikille eivät vaatteet liene se pääasia elämässä. Eikä toki tarvitsekaan.

Juhliin olisi kaikkien syytä laittaa jotain kelvollista. Tosin olen esim. Alankomaissa ollut isoilla synttäreillä joissa minun ja siskoni perhe erottui kauniilla juhlavaatteilla. Päivänsankarin perhe oli myös hienosti pukeutunut mutta lähes kaikki hollantilaiset vieraat aikamoisissa'rennoissa' vaatteissa mm. eräs (juristimies ja perheenisä) järkyttävissä revityissä lyhyissä farkkushortseissa! Mitä lienee päässä liikkunut. 

Vierailija
139/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että ryysyosastolta.

Mitäpä tuohon vastaisi. Kai ymmärrät, ettei kaikkia kiinnosta tyylikkyys.

Niin, siitähän ap juuri kirjoittikin ettei kaikkia kiinnosta tyylikkyys.

Vierailija
140/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en määritä ihmisiä pukeutumisen mukaan. Kunhan vaatteet ovat puhtaat ja mukavat, se riittää. Tajuan, että toisille ulkonäkö on tärkeää, eikä siinä ole mitään väärää, jos itse nauttii miettiä pukeutumista ja panostaa siihen. Toisille ihmisille on tärkeitä muuta asiat. Osaa muoti, tyyli, ei voisi vähempää kiinnostaa. Eikä kaikilla ole varaakaan. 

Minäkään en määritä ihmisiä pukeutumisen mukaan enkä koskaan ole välittänyt muodista. Mutta tykkään itse pukeutua kauniisti ja kivasti ja tuo se iloa katsella jos näkee muitakin joilla ns harkitut vaatteet. Olen löytänyt aina hyvälaatuisia, persoonaani sopivia ja nättejä vaatteita alennusmyynneistä, kirppiksiltä ja kierrätyskeskuksista, rahaa niihin ei ole mennyt paljoa.