Suomalaisten tyylitön pukeutuminen
Tuulipukukausi jäi 90-luvulle mutta tilalle on tullut collegehousut, väljät hupparit ja merkkitennarit jne.
Oletteko katselleet ympärillenne kuinka surkeaa esimerkiksi keski-ikäisten miesten ja vanhempien naisten pukeutuminen on? Eniten ihmetyttää keski-ikää lähestyvien miesten väliinpitämätön ja epäsoisti pukeutuminen ja vanhempien naisten "sporttisen mukava" look. Vaatteita ostetaan ruokamarkettien ryysyosastolta ja kengät samojen ketjujen muovilenkkariosastolta. Laadukkaita, aikuiseen makuun sopivia vaateliikkeitä on hävinnyt katukuvasta koska suomalainen on tottunut epäsiistiin, halpaan Kiina-kamaan. Pääasia ei näytä olevan tyylikäs ja ikään sopiva vaatetus vaan halpa mukavuus.
Jotenkin tuntuu että tämän on pakko olla osasyy siihen miksi suurin osa kotitalouksista on sinkkutalouksia, sukupuolet eivät kohtaa eikä vauvojakaan synny. Vaatetus on ensiarvoisen tärkeä asia vaikutelman, intohimon ja kiinnostuksen luomisessa ja se ei todellakaan ole suurimmalle osalle selvää.
Oma pukeutumiseni on aina lähtenyt siitä että se on ikään sopivaa, se on päästä varpaisiin mietitty kokonaisuus ja vaatteiden tulee olla laadukkaita. Miehenä tuntuu kuitenkin siltä että laadukkaita vaatteita täytyy tilata ulkomailta koska vaatteita myyvät kaupat tarjoavat miehelle hyvin vähän volyymia ja laatua.
Mitä mieltä siis olette? Kiinnostaisiko teitä näyttää houkuttelevalta ja itsevarmalta vai onko halpa mukavuus pääasia?
Kommentit (253)
Äärimmäinen mauttomuus ja välinpitämättömyys omasta tyylistä ovat kyllä ne kaiken paljastavat ihonmukaiset jumppatrikoot, missä kaikenkokoiset painelevat ihan surutta. Paljastavat jokaisen mutkan ja kookkaammankin muhkuran. Joo, ei tarvi katsoa, tiedän, käännän kyllä katseen välittömästi pois, kun näkökenttään osuvat, mutta silmät kiinni en kulje. Ei tuollaiset julkiselle paikalle kuulu. Pukeutumisella tilanteen mukaan ilmennetään itsensä ja muun yhteisön arvostamista, mutta sitähän ei haluta ymmärtää.
Hyvin kuvaa tätä nykyajan välinpitämyyttä ja itsekkyyttä tämä, mitä se muille kuuluu- asenne.
Tyhjä trolli. Kuka ajattelee muiden pukeutumista? Omassakin on riittävästi.
Kauppojen puutekin. Samat Henkkmaukat ja muut teiniketjut vaan. Toki sitten Stokkalla on tyylikästä, mutta kallista. Heti kun menee vaikka Espanjaan, löytyy aikuisemmallekin ihan kivaa ja edullista.
En mä nyt niin välitä, mitä muilla on päällä.
Toisaalta olisihan maailma kauniimpi paikka, jos ihmiset pukeutuisivat kauniisti. Esim.: kaikilla on lenkkarit jalassa kaikkialla. Jos oikeasti katsoisi objektiivisesti sitä kenkää, niin eihän se kenkä ole kaunis esine. Sitä käytetään vain siksi, että se on mukava. Miksi kaikkea suunnittelua ei voisi tehdä niin, että luotaisiin maailmasta kauniimpaa paikkaa? Eikö muiden arvoihin kuuluu kauneus? Kauneus antaa iloa elämään. Jos pitäisi sanoa, että millä vuosisadalla pukeudutaan rumiten ihmisten historiassa, niin onhan se vuosisata nyt meneillään.
Mutta yksi oikea ongelma muiden ”vääränlaisessa” pukeutumisessa kyllä on. Melkein kaikki vuoraavat itsensä muovilla päästä varpaisiin. Polyesteri näyttää halvalta, mutta lisäksi siitä irtoaa muovihiukkasia, jotka jäävät tänne lentämään ja lillumaan sadoiksi ja tuhansiksi vuosiksi. Se, että muut käyttävät muovia, johtaa siihen, että minun pitää hengittää ja syödä muovia.
En itse katsele kenenkään pukeutumista, koska ei itseäni kiinnosta lainkaan miten toiset pukeutuvat. Joidenkin pakko ostaa edullisesti vaatteita, jos rahat eivät riitä tarpeeksi esim. ruokaan, terveydenhuoltoon ym. Itseäni enemmän kiinnostaa ne ihmiset, jotka osaavat kohdella toisia hyvin, ystävällisesti ym. En myöskään arvota toisten titteleitä, varallisuutta ym. toistaan muiden kanssaihmisten kanssa.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ei todellakaan kiinnosta näyttää houkuttavalta, en oo itteäni kauppaamas 😎
Tyypillinen vanhan suomalaisen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostelet ulkomailta tuotavia vaatteita, mutta aiot itsekin tilata ulkomailta?? Mitä jos itse tukisit suomalaista vaatturia ja tilaisit kotimaista laatua ja sitä tyyliä. Vai eikö lompakon paksuus riitä?
Käytän kyllä kotimaisiakin vaatteita mutta tilaan yleensä Keski-Euroopasta kuten Ranskasta ja Italiasta, en koskaan esimerkiksi Kiinasta. Näitä kommentteja tulee ihmisiltä, joitka tuntevat nyt olonsa kerjäläisiksi, närlästyneiksi tai jopa uhatuiksi. Ei se haittaa. Itsetuntoani ei tuollaiset kateelliset panettelut ole enenkään horjuttaneet.
Tiesitkö, että suurimman osan italiaisista vaatteista ompelee kiinalaiset Italiassa. Että se siitä pätemisestä!
Minulle ei kuulema sovi mikään vaatetyyli maailmassa, eivätkä mitkään vaatteiden värit, niin pukeudun sitten musta-valko-harmaa -akselilla verkkareihin, t-paitoihin ja huppareihin.
Mulla on elegantti tyyli ja olen aina satsannut pukeutumiseen, mutta mitään tarvetta näyttää houkuttelevalta mulla ei ole, En ole leivos kahvilan tiskissä.
Pukeudun itseäni varten ja mun kotiasutkin on tyylikkäitä vaikka silloin mennäänkin mukavuus edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostelet ulkomailta tuotavia vaatteita, mutta aiot itsekin tilata ulkomailta?? Mitä jos itse tukisit suomalaista vaatturia ja tilaisit kotimaista laatua ja sitä tyyliä. Vai eikö lompakon paksuus riitä?
Käytän kyllä kotimaisiakin vaatteita mutta tilaan yleensä Keski-Euroopasta kuten Ranskasta ja Italiasta, en koskaan esimerkiksi Kiinasta. Näitä kommentteja tulee ihmisiltä, joitka tuntevat nyt olonsa kerjäläisiksi, närlästyneiksi tai jopa uhatuiksi. Ei se haittaa. Itsetuntoani ei tuollaiset kateelliset panettelut ole enenkään horjuttaneet.
Tiesitkö, että suurimman osan italiaisista vaatteista ompelee kiinalaiset Italiassa. Että se siitä pätemisestä!
Jep siksi Italiassa korona levisi pikavauhtia, kun kiinalaiset palasivat italiaan uuden vuoden jälkeen.
College-asut ja puhtaat tennarit on ihan tosi jees. Mukavuus on nyt muodissa. Mutta ne saakelin oranssit dimexit voisi jättää työpäivän jälkeen työpaikoille vaikka ne niin mukavat onkin.
Ap tuulipuku kansa 90-luvulla? Kyllä sitä ennen ja tuona aikana osattiin myös pukeutua, ei koko kansa pukeutunut tuulipukuihin, vaan ne laitettiin päälle silloin, jos lähdettiin ulkoilemaan, ei niitä kukaan pukenut päälleen esim. ravintolaan, teatteriin ym.
Vanhempien naisten "sporttinen asu?" Miten vanhempien pitäisi sinun mielestäsi pukeutua? Jakkupukuun, kun vaikka lähtee kauppaan? Tai tullut juuri lenkiltä? Ja toki sukkahousut ja korkokengät myös ehkä ap:n mielestä toki?
Ja yhä sekavammaksi menee ap:n aloitus, että lapsia ei synny osa syyksi sen vuoksi, kun on sinkku ja ei osaa pukeutua?
Ja vielä lisää tähän kaiken päälle syyllistäessään muita, että kiinnostaisiko näyttää houkuttelevalta ja itsevarmalta?
Voi sentään, että ihan pukeutuminen liittyisi lainkaan näyttää houkuttelevalta. Sorry, olen yli 60+, ei kiinnosta näyttää houkuttelevalta ja pukeuduin juuri siten, mistä itse pidän ja sorry, ostan kyllä kalliita merkkivaatteita, mutta ei kiinnosta itseäni lainkaan haukkua toisten pukeutumista. Osoittaa vain alhaista käsityskykyä toisista.
Vierailija kirjoitti:
Raha valitettavasti ratkaisee.
Ei edes ratkaise, etenkään tänä päivänä kun second hand vaatteita saa edullisesti. Sen parinkympin henkkamaukka topinkin voi silittää ja yhdistää tyylikkäästi.
Viitseliäisyys ratkaisee.
Mä olen varttunut duunariperheessä, eikä meillä koskaan ollut paljon rahaa mutta mun äiti oli (ja on edelleen kasikymppisenäkin) tyrmäävän tyylikäs. Samoin me tyttäret ollaan aina oltu kiinnostuneita muodista ja pukeutumisesta ja ollaan taitavia samaan edullisetkin vaatteet näyttämään eleganteilta.
Vierailija kirjoitti:
Ap tuulipuku kansa 90-luvulla? Kyllä sitä ennen ja tuona aikana osattiin myös pukeutua, ei koko kansa pukeutunut tuulipukuihin, vaan ne laitettiin päälle silloin, jos lähdettiin ulkoilemaan, ei niitä kukaan pukenut päälleen esim. ravintolaan, teatteriin ym.
Vanhempien naisten "sporttinen asu?" Miten vanhempien pitäisi sinun mielestäsi pukeutua? Jakkupukuun, kun vaikka lähtee kauppaan? Tai tullut juuri lenkiltä? Ja toki sukkahousut ja korkokengät myös ehkä ap:n mielestä toki?
Ja yhä sekavammaksi menee ap:n aloitus, että lapsia ei synny osa syyksi sen vuoksi, kun on sinkku ja ei osaa pukeutua?
Ja vielä lisää tähän kaiken päälle syyllistäessään muita, että kiinnostaisiko näyttää houkuttelevalta ja itsevarmalta?
Voi sentään, että ihan pukeutuminen liittyisi lainkaan näyttää houkuttelevalta. Sorry, olen yli 60+, ei kiinnosta näyttää houkuttelevalta ja pukeuduin juuri siten, mistä itse pidän ja sorry, ostan kyllä kalliita merkkivaatteita, mutta ei kiinnosta itseäni lainkaan haukkua toisten pukeutumista. Osoittaa vain alhaista käsityskykyä toisista.
Ei kauppaan mitään jakkupukua tai korkkareita tarvita, mutta en mä kyllä kehtais kauppaan missään kollareissa lähteä. Musta ne on kotivaatteet. Eikö ole mitään näiden välillä, mitä voisi laittaa?
Mutta joo, kaikki saavat tietysti pukeutua niin kuin haluavat.
Kai ymmärrät, että Suomessa pitää pukeutua sään mukaan. Ja suurimman osan vuodesta sataa jotain taivaalta ja tuulee ja on kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Pukeutuminen on tosiaan muuttunut. Katsokaa vaikka 1920-60 -luvun kaupunkikuvia Helsingistä. Uskomatonta ajatonta tyylikkyyttä! Vaatteiden materiaalit ovat laadukkaita, värit murrettuja, kankaat tiiviitä ja usein paksujakin. Miehillä on hyvin istuvat puvut ja lätsä tai hattu. Tyyliin pyrittiin vähälläkin rahalla.
Vaikka tähän nyt ei ihan palattaisi, voisi nykytyyliä viedä kuitenkin vähän tuohon klassiseen suuntaan iänikuisen urheilutyylin sijasta. Miesten vaatteista löytyy onneksi vielä vähän laadukkaampia materiaaleja. Myös vanhoista vaatteista löytyy laadukkaita.
Hatut voisivat tulla takaisin. Miehellä hattu lisää karismaa, karaktääriä ja pituutta, eikä kaljuuntuminenkaan haittaa. Miltä Humphrey Bogartgaan näyttää ilman hattua? Ei miltään.
Voihan karaktääri. Ja miehen pituudella ei oikeasti ole merkitystä.
Panostan mukavuuteen. Olen jo pariutunut, joten minun ei tarvi enää suorittaa soidintansseja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on ikään sopiva pukeutuminen, kysyy nainen 66 v.?? Enpä ole juurikaan uusia vaatteita hankkinut eläkkeelle siirryttyä, kaupungilla käytän niitä samoja mitä töissäkin ja juhlavaatteet on ajattomia.
Mukavuuttakin on monenlaista, ei kaikki ole halpaa ja ruokamarketista. Huippubrändien hupparitkin maksaa satoja euroja, eikä silti ole mitään kashmiria. En suostu maksamaan hupparista 600:tta euroa vain brändistä, kun ulkonäkö ei poikkea mitenkään keskiverrosta. Laadusta voisin maksaa, mutta se kallis hupparikin nyppyyntyy, koska kashmiria.
Herroille muuten on Turussa hieno vaate- ja asustekauppa Saarni Gentlemans Boutique. Ei ole maksettu mainos vaan olen puolisolle lahjoja sieltä hankkinut.
Eipä ole mainos tämäkään, mutta on Turussa parempikin puoti, tai oli ainakin kun viimeksi kävin, nimittäin Herrainpukimo. Sen lisäksi on Helsingissä jokunen liike, josta vaatteeni ostan. Olen siitä harvinainen suomalainen mies, että klassinen herrasmiespukeutuminen kiinnostaa. En nyt varsinaisesti arvostele muita, mutta eihän katukuvassa hurraamista ole ja osittain ymmärränkin sen.....rahat ovat tiukalla ja saatavuus on hankalaa. Ennen oli tosiaan joka kaupungissa ja kauppalassakin oikea vaatekauppa, josta sai myös kohtuuhintaisia ja melko laadukkaita kuteita. Nyt ne ovat lähes tyystin hävinneet ja tilalla Prismat ja Sittarit. Liidlistä ostan alushousut...kulutustavaraa. Turhaa ostaa samanlaatuisa (ellei huonompia) Sokokselta moninkertaiseen hintaan. Niin ja onkom aivan pakko lähteä niissä pyllymakkarahousuissa ulos ? Vielä 15 v sitten niitä ei ollut kellään , eli joku N.-gerirappimuotijuttu sekin...ei käytännön sanelemaa järkevyyttä.
Mitä ihmeen keltaisia työtakkeja?
Enpä ole ainakaan itse ikinä nähnyt.