Suomalaisten tyylitön pukeutuminen
Tuulipukukausi jäi 90-luvulle mutta tilalle on tullut collegehousut, väljät hupparit ja merkkitennarit jne.
Oletteko katselleet ympärillenne kuinka surkeaa esimerkiksi keski-ikäisten miesten ja vanhempien naisten pukeutuminen on? Eniten ihmetyttää keski-ikää lähestyvien miesten väliinpitämätön ja epäsoisti pukeutuminen ja vanhempien naisten "sporttisen mukava" look. Vaatteita ostetaan ruokamarkettien ryysyosastolta ja kengät samojen ketjujen muovilenkkariosastolta. Laadukkaita, aikuiseen makuun sopivia vaateliikkeitä on hävinnyt katukuvasta koska suomalainen on tottunut epäsiistiin, halpaan Kiina-kamaan. Pääasia ei näytä olevan tyylikäs ja ikään sopiva vaatetus vaan halpa mukavuus.
Jotenkin tuntuu että tämän on pakko olla osasyy siihen miksi suurin osa kotitalouksista on sinkkutalouksia, sukupuolet eivät kohtaa eikä vauvojakaan synny. Vaatetus on ensiarvoisen tärkeä asia vaikutelman, intohimon ja kiinnostuksen luomisessa ja se ei todellakaan ole suurimmalle osalle selvää.
Oma pukeutumiseni on aina lähtenyt siitä että se on ikään sopivaa, se on päästä varpaisiin mietitty kokonaisuus ja vaatteiden tulee olla laadukkaita. Miehenä tuntuu kuitenkin siltä että laadukkaita vaatteita täytyy tilata ulkomailta koska vaatteita myyvät kaupat tarjoavat miehelle hyvin vähän volyymia ja laatua.
Mitä mieltä siis olette? Kiinnostaisiko teitä näyttää houkuttelevalta ja itsevarmalta vai onko halpa mukavuus pääasia?
Kommentit (84)
Olen nelikymppinen papparainen. Pukeudun miten haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostelet ulkomailta tuotavia vaatteita, mutta aiot itsekin tilata ulkomailta?? Mitä jos itse tukisit suomalaista vaatturia ja tilaisit kotimaista laatua ja sitä tyyliä. Vai eikö lompakon paksuus riitä?
Käytän kyllä kotimaisiakin vaatteita mutta tilaan yleensä Keski-Euroopasta kuten Ranskasta ja Italiasta, en koskaan esimerkiksi Kiinasta. Näitä kommentteja tulee ihmisiltä, joitka tuntevat nyt olonsa kerjäläisiksi, närlästyneiksi tai jopa uhatuiksi. Ei se haittaa. Itsetuntoani ei tuollaiset kateelliset panettelut ole enenkään horjuttaneet.
Se, että tilaat Italiasta ei ole mikään tae eettisesti tuotetusta laadusta, siellä on kiinalaisia hikipajoja joissa tehdään merkkivaatteita ja lyödään moninkertaiset myyntikatteet päälle. Alkuperämaaksi voi merkitä maan jossa tuotteelle on tehty viimeisin käsittely eli esim painettu se LV:n logo. Muuten se on voitu valmistaa Kiinassa ihan yhtä lailla mitä muutkin "ryysyt ja rääsyt".
Kierrän kaukaa nuo tyypit joilla on näkyvillä LV -logo. Itse en osta periaatteessa merkkituotteita. Tulee semmoine ” yritän olla ja näyttää rikkaammalta kuin muut” pröystäily näkyviin . Minulla on ns . vanhaa rahaa ja jos on jotain oikeasti hyvää, laadukasta ja kallista, piilotan merkin.
Merkki ei ole tae hyvästä laadusta. Esim. Marimekko on laadullisesti minulle huono. Lakanat kovia, inhottava nukkua. Mukista lähtee värit yhtä kopeaan kuin halvoist. Pyyhkeet ei kuivaa ihoa ja esim musta/ valko kivet -sarjan pyyhkeestä jää lisäksi mustaa nukkaa pyyhittäessä . Väitän että merkki on vain keino rahastaa ihmisiä.
Myös kosmetiikassa huijatann , moni halpa suomalainen marketvoide on paljon paljon parempi kuin superkallis voide.
Ja olen 54vuotias eli minulla on vuosikymmenten kokemus näistä merkkituotteista vs marketin tuoteista.
Hyviä ja kauniit vaatteita on usein ruotsalaisilla. HM on sellainen .
en kysy muiden mielipiteitä pukeutumiseen
Pitäisikö kävelylenkille mennä jakkupuku päällä vai ulkoilupuvussa? Mulla ainakaan mutiään halpamarketon takkia ole vaan Luhdan , mikä ei ihan halpa ole. Eikä ole minun vikani, tyä pääkaupunkiseudun myymälät myyvät pääasiassa huonolaatuista nuorisomuotia, jotka on mitoitettu langanlaihoille. Jos ostat isompaa kokoa, niin jostain kumman syystä valmistajat kuvittelee isomman olevan myös joku hujoppi. Ulkoilu- ja urheiluvaatteista löytyy sopivampaa ja parempi laatuista kuin normi vaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostelet ulkomailta tuotavia vaatteita, mutta aiot itsekin tilata ulkomailta?? Mitä jos itse tukisit suomalaista vaatturia ja tilaisit kotimaista laatua ja sitä tyyliä. Vai eikö lompakon paksuus riitä?
Käytän kyllä kotimaisiakin vaatteita mutta tilaan yleensä Keski-Euroopasta kuten Ranskasta ja Italiasta, en koskaan esimerkiksi Kiinasta. Näitä kommentteja tulee ihmisiltä, joitka tuntevat nyt olonsa kerjäläisiksi, närlästyneiksi tai jopa uhatuiksi. Ei se haittaa. Itsetuntoani ei tuollaiset kateelliset panettelut ole enenkään horjuttaneet.
Se, että tilaat Italiasta ei ole mikään tae eettisesti tuotetusta laadusta, siellä on kiinalaisia hikipajoja joissa tehdään merkkivaatteita ja lyödään moninkertaiset myyntikatteet päälle. Alkuperämaaksi voi merkitä maan jossa tuotteelle on tehty viimeisin käsittely eli esim painettu se LV:n logo. Muuten se on voitu valmistaa Kiinassa ihan yhtä lailla mitä muutkin "ryysyt ja rääsyt".
Kierrän kaukaa nuo tyypit joilla on näkyvillä LV -logo. Itse en osta periaatteessa merkkituotteita. Tulee semmoine ” yritän olla ja näyttää rikkaammalta kuin muut” pröystäily näkyviin . Minulla on ns . vanhaa rahaa ja jos on jotain oikeasti hyvää, laadukasta ja kallista, piilotan merkin.
Merkki ei ole tae hyvästä laadusta. Esim. Marimekko on laadullisesti minulle huono. Lakanat kovia, inhottava nukkua. Mukista lähtee värit yhtä kopeaan kuin halvoist. Pyyhkeet ei kuivaa ihoa ja esim musta/ valko kivet -sarjan pyyhkeestä jää lisäksi mustaa nukkaa pyyhittäessä . Väitän että merkki on vain keino rahastaa ihmisiä.Myös kosmetiikassa huijatann , moni halpa suomalainen marketvoide on paljon paljon parempi kuin superkallis voide.
Ja olen 54vuotias eli minulla on vuosikymmenten kokemus näistä merkkituotteista vs marketin tuoteista.
Hyviä ja kauniit vaatteita on usein ruotsalaisilla. HM on sellainen .
Tuota ekaa kappaletta yläpeukutan, mutta kaiken pilasi tuo HM, tusinakamaa ja huonoa laatua.
Tekisin kaikkeni, että en näyttäisi ap:n silmissä houkuttelevalta, järkyttävän vanhanaikaista ajattelua. Jokainen saa pukeutua kuten haluaa ja se, että ikä määrittäisi miten sopii pukeutua, on täysin vieras ajatus. Ostan itse pääasiassa laadukkaita vaatteita, koska haluan niiden kestävän, mutta on myös tärkeää, että vaatteet ovat helppohoitoisia. Siksi vaatteeni ovat pitkälti collegea/ paksua trikoota, vaikka käytänkin mekkoja ja sukkahousuja, vapaalla legginsejä ja collegemekkoja tai kesällä shortseja ja t-paitoja. Mieheni käyttää vielä nyt viisikymppisenä farkkuja ja collegeita ja omaan silmääni näyttää niissä hyvältä, en ole koskaan ollut mikään pukutyylin ihailija ja nykyisin se näyttää omaan silmääni menneen ajan tyyliltä, jos ei puhuta juhlapukeutumisesta.
Jos vaatteet näyttävät ryhdittömiltä kaupan henkareissa, eivät ne voi näyttää hyviltä ihmisen päälläkään. Monesti jo liikkeen ovesta sisään vilkaisemalla näkee myytävien vaatteiden laadun.
Kävin eilen katsomassa, löytyisikö laadukasta kohtuuhintaista trenssitakkia. Stockallakin oli paljon itselleni ylipitkiä tai lyhyitä, värinä joko outo kusenkeltainen tai likaisen vihertävä, perussininen tai musta. Sellaista keskipituista ja esim. tummanharmaata tai oliivinvihreää ei löytynyt. Sitten on toki oma lukunsa nämä lähemmäs 1000 e maksavat, joissa maksaa vain merkki. Jostain kivijalkaliikkeestä pitäisi löytyä, en halua tilata enää mitään ellei ole pakko, koska eivät sovi kuitenkaan ja ovat muuta kuin luvataan. Tuo ongelma koskee vähän kaikkea, kivijalkaliikkeet myyvät samanlaisia tuotteita kaudesta toiseen ja vähänkään erilaiset värit pitäisi sitten tilata jostain.
Vierailija kirjoitti:
"keski-ikäisten miesten ja vanhempien naisten pukeutuminen on? Eniten ihmetyttää keski-ikää lähestyvien miesten väliinpitämätön ja epäsoisti pukeutuminen ja vanhempien naisten "sporttisen mukava" look."
....sukupuolet eivät kohtaa eikä vauvojakaan synny...
Tuon ikäisten tehdä lapsia?
Miksi yhdistelet eri kontekstissa olleita lauseita kun ne eivät selvästikään ole tarkoitettu samaan? Jos puhutaan nuoremmista niin kyllä se trendi on se että yhä vaan vanhempina pyöräytetään se ensimmäinenkin lapsi. Yleensä liikutaan siinä keskiiän kynnyksellä ja se on biologisestikin riskitekijä. Naiset käyttävät parhaat lastentekovuotensa äärimmäsyyksiin pitkitettyyn lapsuuteen, hullutteluun ja useiden suhteiden aikaan ja sitten jo neljänkympin ovella mietitään että pitäisikö sitä jälkikasvua. Viis riskeistä.
Teen etätöitä ja elämäni on lähinnä ulkoilua metsässä koiran kanssa ja marketissa käyntiä. Ostan laadukkaita ja mukavia vaatteita, mustana kiitos. Luonnonmateriaaleja ja melko paljon urheiluvaatteita. En tarvitse vaatteita esiintymiseen vaan elämiseen. Teamsia varten riittää yksi kauluspaita.
Typerä trollihan tämä aloitus on, mutta kiinnitti huomioni tämä:
...suomalainen on tottunut epäsiistiin, halpaan Kiina-kamaan.
En puhuisi mitään epäsiististä Kiina-kamasta; katsopa vaikka Temun sivustolta naisten (ja miksei miestenkin) vaatteita. Upeita! Kauneimpia vaatteita, mitä on tullut nähtyä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen katsomassa, löytyisikö laadukasta kohtuuhintaista trenssitakkia. Stockallakin oli paljon itselleni ylipitkiä tai lyhyitä, värinä joko outo kusenkeltainen tai likaisen vihertävä, perussininen tai musta. Sellaista keskipituista ja esim. tummanharmaata tai oliivinvihreää ei löytynyt. Sitten on toki oma lukunsa nämä lähemmäs 1000 e maksavat, joissa maksaa vain merkki. Jostain kivijalkaliikkeestä pitäisi löytyä, en halua tilata enää mitään ellei ole pakko, koska eivät sovi kuitenkaan ja ovat muuta kuin luvataan. Tuo ongelma koskee vähän kaikkea, kivijalkaliikkeet myyvät samanlaisia tuotteita kaudesta toiseen ja vähänkään erilaiset värit pitäisi sitten tilata jostain.
Sitä se on kun niitä kokomerkintöjä ei edelleenkään ole saatu yhtenäistettyä. Tämä oli muistaakseni myös EU:n tavoitelistalla mutta matkalle jäi. Turha puhua ilmastoteoista kun yhden vaatekappaleen tilaaminen ja kotona sovittelu voi olla monta kertaa palauttelua ja taas sovittamista.
Jos liikun kotoa vain ruokakauppaa tai kaverille kahville ja olen lisäksi avoliitossa,keneen minun pitäisi saada tehdä vaikutus? Olen melkein 50,en jaksa enää olla muodikas ja seksikäs. Ei ole yhtään Ikävä vatsaa puristavia kireitä farkkuja ja nilkkoja särkeviä korkeakantaisia nilkkureita. On UPEAA lähteä ulos huppari,collegehousut ja Crocsit yllä ilman meikkiä!
Vierailija kirjoitti:
en kysy muiden mielipiteitä pukeutumiseen
... mutta haluat kaikkien kuitenkin tietävän ettet kysele? Ketä se edes kiinnostaa vaikket välittäisi mistään mitään?
Ongelma on se, että hinta ja laatu ei korreloi. Jos panostat taloudellisesti vähän lisää, laatu ei välttämättä parane. Ostan harvoin muualta kuin verkkokaupasta tai Prismasta. Viime keväänä marssin sitten ostamaan lyhythihaisia, helposti yhdisteltäviä paitoja, ei mitään 10 e hintaisia vaan hieman kalliimpia. Parin pesun jälkeen sopivat kasvimaakäyttöön.
Olen viisikymppinen ja nuoruudessani sai vielä aika edullisesti kestäviä vaatteita, jotka pysyivät ryhdissään. Nykyisin kannattaa ostaa jo valmiiksi mallia teltta, sillä sellainen roikkuva jokaisesta vaatteesta tulee. Näkeepä valmiiksi miten roikkuu.
Harmittava tilanne, sillä haluaisin pukeutua kauniisti. Myös niinä päivinä, kun olen vain kotona. Minulla se vaikuttaa mielialaan paljon.
Haista paska, ap. Muuta vastausta ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Minä en määritä ihmisiä pukeutumisen mukaan. Kunhan vaatteet ovat puhtaat ja mukavat, se riittää. Tajuan, että toisille ulkonäkö on tärkeää, eikä siinä ole mitään väärää, jos itse nauttii miettiä pukeutumista ja panostaa siihen. Toisille ihmisille on tärkeitä muuta asiat. Osaa muoti, tyyli, ei voisi vähempää kiinnostaa. Eikä kaikilla ole varaakaan.
Tämä! Ei ole varaa. Vaatteet on puhtaat mutta osin reikäiset. Nim. työtön.
Vierailija kirjoitti:
Typerä trollihan tämä aloitus on, mutta kiinnitti huomioni tämä:
...suomalainen on tottunut epäsiistiin, halpaan Kiina-kamaan.
En puhuisi mitään epäsiististä Kiina-kamasta; katsopa vaikka Temun sivustolta naisten (ja miksei miestenkin) vaatteita. Upeita! Kauneimpia vaatteita, mitä on tullut nähtyä.
Kauniita joo, mutta huonolaatuisia. Ostin kokeillakseni jotain, muutamia huiveja, hanskat, paitapuseron ja kengät ja olkalaukun. Kaikki p-askaa.
Pusero kummallista mallia, vaikka kuvassa näyttää ihan normaalilta. Ohutta harsomaista kangasta. Huivit ja hanskat hengittämätöntä akryylia, kengät pehmoista muovia.
Vain olkalaukku oli kelvollinen.
Kaikki oli onneksi niin halpoja, että en katsonut kärsineeni niin kovasti, laukku jo halpuudessaan korvasi kaiken.
Itse kukin saa elää elämänsä niinkuin haluaa. Sinä saat tyydytystä ja sisältöä elämääsi pukeutumalla hyvin. Hyvin on tietysti tässä vain makuasia. Joku toinen jostain muusta asiasta, vaikka johonkin genreen kuuluviin hupparehin pukeutumisesta. Hän pitää omia vaatteitaan tyylikkäinä ja sinun pukeutumistasi kenties rumana buumerimummojen tyylinä.
Ajatteles, jos kaikki puleutuisivat samoin kuin sinä, niin hukkuisit massaan. Ja joku tästä massasta erottautuva pitää itseään tyylikkäänä ja sinua tyylitajuttomana. Ole siis onnellinen, että minä ja kaltaisemme autamme omilla vaatevalinnoillamne sinua erottumaan massasta. Saat siinä lisäksi paljon ajateltavaa ja päiviteltävää elämäsi sisällöksi ja voit elää onnellisena ja ylpeänä tyyli-ikonina.
Minäpä ohitan. x