Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten tyylitön pukeutuminen

Vierailija
18.04.2026 |

Tuulipukukausi jäi 90-luvulle mutta tilalle on tullut collegehousut, väljät hupparit ja merkkitennarit jne.

Oletteko katselleet ympärillenne kuinka surkeaa esimerkiksi keski-ikäisten miesten ja vanhempien naisten pukeutuminen on? Eniten ihmetyttää keski-ikää lähestyvien miesten väliinpitämätön ja epäsoisti pukeutuminen ja vanhempien naisten "sporttisen mukava" look. Vaatteita ostetaan ruokamarkettien ryysyosastolta ja kengät samojen ketjujen muovilenkkariosastolta. Laadukkaita, aikuiseen makuun sopivia vaateliikkeitä on hävinnyt katukuvasta koska suomalainen on tottunut epäsiistiin, halpaan Kiina-kamaan. Pääasia ei näytä olevan tyylikäs ja ikään sopiva vaatetus vaan halpa mukavuus.

Jotenkin tuntuu että tämän on pakko olla osasyy siihen miksi suurin osa kotitalouksista on sinkkutalouksia, sukupuolet eivät kohtaa eikä vauvojakaan synny. Vaatetus on ensiarvoisen tärkeä asia vaikutelman, intohimon ja kiinnostuksen luomisessa ja se ei todellakaan ole suurimmalle osalle selvää.

Oma pukeutumiseni on aina lähtenyt siitä että se on ikään sopivaa, se on päästä varpaisiin mietitty kokonaisuus ja vaatteiden tulee olla laadukkaita. Miehenä tuntuu kuitenkin siltä että laadukkaita vaatteita täytyy tilata ulkomailta koska vaatteita myyvät kaupat tarjoavat miehelle hyvin vähän volyymia ja laatua.

Mitä mieltä siis olette? Kiinnostaisiko teitä näyttää houkuttelevalta ja itsevarmalta vai onko halpa mukavuus pääasia?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kukin saa elää elämänsä niinkuin haluaa. Sinä saat tyydytystä ja sisältöä elämääsi pukeutumalla hyvin. Hyvin on tietysti tässä vain  makuasia. Joku toinen jostain muusta asiasta, vaikka johonkin genreen kuuluviin hupparehin pukeutumisesta. Hän pitää omia vaatteitaan tyylikkäinä ja sinun pukeutumistasi kenties rumana buumerimummojen tyylinä.

Ajatteles, jos kaikki puleutuisivat samoin kuin sinä, niin hukkuisit massaan. Ja joku tästä massasta erottautuva pitää itseään tyylikkäänä ja sinua tyylitajuttomana. Ole siis onnellinen, että minä ja kaltaisemme autamme omilla vaatevalinnoillamne sinua erottumaan massasta. Saat siinä lisäksi paljon ajateltavaa ja päiviteltävää elämäsi sisällöksi ja voit elää onnellisena ja ylpeänä tyyli-ikonina.

Onnellisena muita ylenkatsoen. Voiko naisen elämä parempaa olla.

Vierailija
62/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostelet ulkomailta tuotavia vaatteita, mutta aiot itsekin tilata ulkomailta?? Mitä jos itse tukisit suomalaista vaatturia ja tilaisit kotimaista laatua ja sitä tyyliä. Vai eikö lompakon paksuus riitä?

Käytän kyllä kotimaisiakin vaatteita mutta tilaan yleensä Keski-Euroopasta kuten Ranskasta ja Italiasta, en koskaan esimerkiksi Kiinasta. Näitä kommentteja tulee ihmisiltä, joitka tuntevat nyt olonsa kerjäläisiksi, närlästyneiksi tai jopa uhatuiksi. Ei se haittaa. Itsetuntoani ei tuollaiset kateelliset panettelut ole enenkään horjuttaneet. 

Päinvastoin haluat kohottaa itsetuntoasi, eikö niin?  Miksipä muuten tänne kirjoittaisit.

Sulla tuskin on tavoite, että kaikki pukeutuisivat tyylikkäästi ja kalliisti.  Silloinhan et erottuisi muista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ns. paremmatkin vaatteet ovat laadutonta paskaa, kalliimpaa vain. Itselläni olisi mahdollisuus panostaa laatuun vaatteissa, mutta niiden pitäisi olla myös käytössä hyviä ja kestäviä, että se rahallinen panostus olisi järkevää. Monethan ostaa vaatteita vain tunnepohjaisesti ja jotain laukkujakin sillä ajatuksella, kun jollain ihannoimallaan pukamahuulella on sellainen. Ei kovin järkevä lähtökohta. Lisäksi liian hienot vaatteet ei sovi omaan tyyliin ja elämäntapaan, eli menisivät hukkaan. En rehellisesti tiedä, mistä sellaisia hyviä perusvaatteita saa.

Vierailija
64/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos liikun kotoa vain ruokakauppaa tai kaverille kahville ja olen lisäksi avoliitossa,keneen minun pitäisi saada tehdä vaikutus? Olen melkein 50,en jaksa enää olla muodikas ja seksikäs.  Ei ole yhtään Ikävä vatsaa puristavia kireitä farkkuja ja nilkkoja särkeviä korkeakantaisia nilkkureita. On UPEAA lähteä ulos huppari,collegehousut ja Crocsit yllä ilman meikkiä!

Eli on vain kaksi vaihtoehtoa,ylitiukat farkut TAI lököttävät collarit?

Vierailija
65/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset harmaat lihavan perseen kohdalta puhkikuluneet collegehousut on kyllä kamalan näköiset kenellä tahansa. Läski perse vain pyörii laiskasti kun huonoryhtisenä iästä riippumatta lyllertävät eteenpäin tuollaiset jalassa.

Vierailija
66/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että näytin nykyistä pahemmalta joskus 17-30vuotiaana kun naama oli puuterista kalpean kokkareinen, kulmakarvat kuin Mäkkärin mainos ja mahamakkarat pursusivat ylös hilautuvan,keinokuituisen olkaintopin alta. 

Nykyään saatan punottaa hiukan,mutta enpähän näytä enää siltä että olen kaatunut turvalleni vehnäjahopurkkiin! Mielummin meikitön kuin sirkuspelle. Ja kyllä ne legginsit ja hupparit ovat mukavampi asu kuin  halpa keinokuitutoppi ja lantiofarkut..

Vierailija
67/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mukavuuden haluinen joten pukeudun myös niin

Vierailija
68/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset harmaat lihavan perseen kohdalta puhkikuluneet collegehousut on kyllä kamalan näköiset kenellä tahansa. Läski perse vain pyörii laiskasti kun huonoryhtisenä iästä riippumatta lyllertävät eteenpäin tuollaiset jalassa.

Kannattaa varmaan katse kääntää pois jos noin paljon häiritsee, niin minäkin teen kun näen sinun ruman naamasi

Vierailija
69/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä trollihan tämä aloitus on, mutta kiinnitti huomioni tämä: 

...suomalainen on tottunut epäsiistiin, halpaan Kiina-kamaan.

En puhuisi mitään epäsiististä Kiina-kamasta; katsopa vaikka Temun sivustolta naisten (ja miksei miestenkin) vaatteita. Upeita! Kauneimpia vaatteita, mitä on tullut nähtyä. 

Kauniita joo, mutta huonolaatuisia.  Ostin kokeillakseni jotain, muutamia huiveja, hanskat, paitapuseron ja kengät ja olkalaukun.  Kaikki p-askaa.  

Pusero kummallista mallia, vaikka kuvassa näyttää ihan normaalilta.  Ohutta harsomaista kangasta.  Huivit ja hanskat hengittämätöntä akryylia, kengät pehmoista muovia.

Vain olkalaukku oli kelvollinen.  

Kaikki oli onneksi niin halpoja, että en katsonut kärsineeni niin kovasti, laukku jo halpuudessaan korvasi kaiken.

Jos sinä vaan et osaa lukea tai sisäistää lukemaasi. Niissä tuoteselosteista tilatessasi voit tarkistaa, mitä materiaalia ne asut ovat. Ei pidä heti rynnätä siirtämään katsomiaan vaatteita ostoskoriin, vaan tutkia ostosta ensin. 

Itse olen tilannut takin, hupparin ja t-paidan. Todella hyvää materiaalia, säilyttäneet ryhtinsä ja värinsä toisinkuin monet ns. korkeatasoiset (lue: kalliit) vaatteet. 

Vierailija
70/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua näyttää houkuttelevalta. Minulla on mies ja vaikkei olisi, en haluaisi että kanssani ollaan vain pinnan vuoksi, monikaan nainen nykyään ei halua. Moni etsii syvempää yhteyttä. Mukavuus vaatteissa on minulle yksi ykkösprioriteettejä, mutta ei ulkonäkö ole yhdentekevää. En osta vaateta joka on mielestäni ruma vain koska se on mukava. Pidän villamekkoja ja collegemekkoja mukavina ja useita kauniinakin, niihin pukeudun mieluiten. Niissä näytän myös eniten itseltäni. En ole viraston täti enkä poliitikko, joten en koe jakkupukua omakseni. En ole seurapiirirouva joten hienot leningit ei tunnu omalta. En ole hiphopparikaan, joten collegehousut ei sovi nekään. Olen sekoitus vanhanaikaista mekkoa ja uudempaa collegetyyliä. Ei mitään korsetin tiukkaa konservatiivia eikä toisaalta nykymuodikasta oversizeakaan vaan löysästi vartaloa mukaileva istuvuus on eniten mieleeni. Myös värimaailma on jotain välimaastoa: tykkään pienistä kuvioista ja parista, kolmesta väristä kerrallaan päällä. Käytän värejä ja kuoseja mutta näyttävimmät niistäkin jää yleensä kauppaan. Vaatteeni ovat pääasiassa suomalaisten suunnittelemia ja osin tekemiäkin.

Vierailija
71/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on ikään sopiva pukeutuminen, kysyy nainen 66 v.?? Enpä ole juurikaan uusia vaatteita hankkinut eläkkeelle siirryttyä, kaupungilla käytän niitä samoja mitä töissäkin ja juhlavaatteet on ajattomia.

Mukavuuttakin on monenlaista, ei kaikki ole halpaa ja ruokamarketista. Huippubrändien hupparitkin maksaa satoja euroja, eikä silti ole mitään kashmiria. En suostu maksamaan hupparista 600:tta euroa vain brändistä, kun ulkonäkö ei poikkea mitenkään keskiverrosta. Laadusta voisin maksaa, mutta se kallis hupparikin nyppyyntyy, koska kashmiria.

Herroille muuten on Turussa hieno vaate- ja asustekauppa Saarni Gentlemans Boutique. Ei ole maksettu mainos vaan olen puolisolle lahjoja sieltä hankkinut.

Vierailija
72/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutuminen on tosiaan muuttunut. Katsokaa vaikka 1920-60 -luvun kaupunkikuvia Helsingistä. Uskomatonta ajatonta tyylikkyyttä! Vaatteiden materiaalit ovat laadukkaita, värit murrettuja, kankaat tiiviitä ja usein paksujakin.  Miehillä on hyvin istuvat puvut ja lätsä tai hattu. Tyyliin pyrittiin vähälläkin rahalla. 

Vaikka tähän nyt ei ihan palattaisi, voisi nykytyyliä viedä kuitenkin vähän tuohon klassiseen suuntaan iänikuisen urheilutyylin sijasta. Miesten vaatteista löytyy onneksi vielä vähän laadukkaampia materiaaleja. Myös vanhoista vaatteista löytyy laadukkaita.

Hatut voisivat tulla takaisin. Miehellä hattu lisää karismaa, karaktääriä ja pituutta, eikä kaljuuntuminenkaan haittaa. Miltä Humphrey Bogartgaan näyttää ilman hattua? Ei miltään.

Vierailija
73/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä trollihan tämä aloitus on, mutta kiinnitti huomioni tämä: 

...suomalainen on tottunut epäsiistiin, halpaan Kiina-kamaan.

En puhuisi mitään epäsiististä Kiina-kamasta; katsopa vaikka Temun sivustolta naisten (ja miksei miestenkin) vaatteita. Upeita! Kauneimpia vaatteita, mitä on tullut nähtyä. 

Kauniita joo, mutta huonolaatuisia.  Ostin kokeillakseni jotain, muutamia huiveja, hanskat, paitapuseron ja kengät ja olkalaukun.  Kaikki p-askaa.  

Pusero kummallista mallia, vaikka kuvassa näyttää ihan normaalilta.  Ohutta harsomaista kangasta.  Huivit ja hanskat hengittämätöntä akryylia, kengät pehmoista muovia.

Vain olkalaukku oli kelvollinen.  

Kaikki oli onneksi niin halpoja, että en katsonut kärsineeni niin kovasti, laukku jo halpuudessaan korvasi kaiken.

Jos sinä vaan et osaa lukea tai sisäistää lukemaasi. Niissä tuoteselosteista tilatessasi voit tarkistaa, mitä materiaalia ne asut ovat. Ei pidä heti rynnätä siirtämään katsomiaan vaatteita ostoskoriin, vaan tutkia ostosta ensin. 

Itse olen tilannut takin, hupparin ja t-paidan. Todella hyvää materiaalia, säilyttäneet ryhtinsä ja värinsä toisinkuin monet ns. korkeatasoiset (lue: kalliit) vaatteet. 

Kyllä minä ne selostukset olen lukenut.  Niissä valehdellaan. 

Työkaveri näytti meille yöpaitaa, joka oli tilattu Temusta.  Hinta ei ollut suuren suuri, mutta jos tuoteselostuksessa sanotaan tuotteen olevan puuvillaa, eikös sen silloin pitäisi myös olla sitä?

Ei ollut.  Ei todellakaan ollut.  Jotain kamalaa sähköistä tekokuitua se oli.  Tuotelappusessa oli jotain kiinalaisia tms. merkkejä, josta ei saanut susikaan selvää.  

En tilaisi vaatteita Temusta.  

Vierailija
74/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kun ulkotöissä yrittää yli puolivuotta pysyä lämpimänä niin eipä tyylikkyys ole ensimmäisenä mielessä.Työvaatteet on laadukkaita, mutta muuten mennään mukavuus edellä,brändillä ei väliä.

Vierailija
75/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan katse kääntää pois jos noin paljon häiritsee, niin minäkin teen kun näen sinun ruman naamasi

Sulla on siis läski perse ja tuollaiset jalassa? :D

Vierailija
76/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutisia kun katsoo, niin ihan samalla tavalla on muuallakin massat pukeutuneet. Jos länsimaista puhutaan. 

Mutta trollihan sinäkin olet. 

Tällaista on aikamme muoti. Aivan samalla tavalla on valitettu suurten massojen pukeutumisesta aikaisempina vuosikymmeninä. 

Vierailija
77/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostelet ulkomailta tuotavia vaatteita, mutta aiot itsekin tilata ulkomailta?? Mitä jos itse tukisit suomalaista vaatturia ja tilaisit kotimaista laatua ja sitä tyyliä. Vai eikö lompakon paksuus riitä?

Käytän kyllä kotimaisiakin vaatteita mutta tilaan yleensä Keski-Euroopasta kuten Ranskasta ja Italiasta, en koskaan esimerkiksi Kiinasta. Näitä kommentteja tulee ihmisiltä, joitka tuntevat nyt olonsa kerjäläisiksi, närlästyneiksi tai jopa uhatuiksi. Ei se haittaa. Itsetuntoani ei tuollaiset kateelliset panettelut ole enenkään horjuttaneet. 

Se, että tilaat Italiasta ei ole mikään tae eettisesti tuotetusta laadusta, siellä on kiinalaisia hikipajoja joissa tehdään merkkivaatteita ja lyödään moninkertaiset myyntikatteet päälle. Alkuperämaaksi voi merkitä maan jossa tuotteelle on tehty viimeisin käsittely eli esim painettu se LV:n logo. Muuten se on voitu valmistaa Kiinassa ihan yhtä lailla mitä muutkin "ryysyt ja rääsyt".

Tuossa kyllä rikottaisiin lakia aika räikeästi. Se on kyllä totta, että euroopassakin löytyy hikipajoja eikä täällä valmistettu automaattisesti ole laadukasta.

Vierailija
78/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOTUUS

Ei kyllä tippaakaan kiinnosta toisten rumat rääsyt. Samaistumispintaa nääs.

Mutta veetuttaa nuo koppavat hienostelevat muijat, kele.

Tekis mieli potkaista tai sylkäistä, laittaa ruotuun.

Seuraanpa heitä tarkalla silmällä, jospa vaikka kompastuisivat kekkuloidessaan. Saisi nauraa!

Vierailija
79/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän ikäisistä ap puhuu sanoilla ”keski-ikäinen mies” ja ”vanhempi nainen”? Ovat varmaan molemmat 40-50-vuotiaita, kun ei 60-vuotiaat yleensä pukeudu noin. Eli 50v nainen on vanhus mutta samanikäinen mies vasta keski-ikäinen. Siitäkin huolimatta että naiset elää keskimäärin vanhemmiksi ja näin ollen heidän keski-ikä alkaa myöhemmin kuin miesten.

Vierailija
80/84 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estetiikka ei kuulu suomalaisuuteen. Näissäkin vastauksissa monessa oletetaan, että esteettisyys on jotain muuta ja pariutumista varten. Jos on jo parisuhteessa, ei enää tarvi näyttää kovalta ketään varten, edes itseään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi