Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisten tyylitön pukeutuminen

Vierailija
18.04.2026 |

Tuulipukukausi jäi 90-luvulle mutta tilalle on tullut collegehousut, väljät hupparit ja merkkitennarit jne.

Oletteko katselleet ympärillenne kuinka surkeaa esimerkiksi keski-ikäisten miesten ja vanhempien naisten pukeutuminen on? Eniten ihmetyttää keski-ikää lähestyvien miesten väliinpitämätön ja epäsoisti pukeutuminen ja vanhempien naisten "sporttisen mukava" look. Vaatteita ostetaan ruokamarkettien ryysyosastolta ja kengät samojen ketjujen muovilenkkariosastolta. Laadukkaita, aikuiseen makuun sopivia vaateliikkeitä on hävinnyt katukuvasta koska suomalainen on tottunut epäsiistiin, halpaan Kiina-kamaan. Pääasia ei näytä olevan tyylikäs ja ikään sopiva vaatetus vaan halpa mukavuus.

Jotenkin tuntuu että tämän on pakko olla osasyy siihen miksi suurin osa kotitalouksista on sinkkutalouksia, sukupuolet eivät kohtaa eikä vauvojakaan synny. Vaatetus on ensiarvoisen tärkeä asia vaikutelman, intohimon ja kiinnostuksen luomisessa ja se ei todellakaan ole suurimmalle osalle selvää.

Oma pukeutumiseni on aina lähtenyt siitä että se on ikään sopivaa, se on päästä varpaisiin mietitty kokonaisuus ja vaatteiden tulee olla laadukkaita. Miehenä tuntuu kuitenkin siltä että laadukkaita vaatteita täytyy tilata ulkomailta koska vaatteita myyvät kaupat tarjoavat miehelle hyvin vähän volyymia ja laatua.

Mitä mieltä siis olette? Kiinnostaisiko teitä näyttää houkuttelevalta ja itsevarmalta vai onko halpa mukavuus pääasia?

Kommentit (333)

Vierailija
321/333 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on seksikkäämpää naisella: tiukat urheilutrikoot vai tätimekko?

Kuka tykkää mistäkin.

Itse tykkään tyylikkäistä naisista ulkomailla. Sellaista sinä et ole koskaan nähnyt kuin korkeintaan elokuvissa.

Voi kuule, olen nähnyt useinkin. Suominaiset pukeutuvat miten haluavat, eivätkä kysy sinulta siihen lupaa. Sekös sinua harmittaa 😂

Vierailija
322/333 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläinen tyttöystäväni tuon tuosta naureskelee, miten huonosti suominainen pukeutuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/333 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on seksikkäämpää naisella: tiukat urheilutrikoot vai tätimekko?

Kuka tykkää mistäkin.

Seksikkyys ja tyylikkyys ovat kaksi aivan eri asiaa.

Onko tätimekko tyylikäs?

Mikä on tätimekko? Onhan naisille olemassa muunkinlaisia vaatteita, kuin tätimekot ja trikoot.

Vierailija
324/333 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina menny pukeutumisessa mukavuus ja käytännöllisyys edellä. Joskus teininä kokeilin jotain muuta, mutta eipä siitä sen enempää.

Opiskelijana oli ihanaa, kun oli ne haalarit! Ei tarvinnu miettiä mitä pikkulauantain tai perjantain rientoihin pukisi. Kaikki oltiin tasaveroisen tyylittömiä ja mukavaa oli. 

Tänään muuten olin juuri kuvailemassasi vaatetuksessa; collegehousut (miesten - isommat taskut ja väljempi mitoitus), ylisuuri huppari ja merkkilenkkarit. Samat vaatteet oli aamusta iltaan, vaikka päivään mahtui leipomista, kokkausta, kauppareissu ja hölkkälenkki.

Terveisin kolmen lapsen tyylitön äiti

ps. lapsilla on sama isä ja suhdettakin takana jo toistavuosikymmentä.

Vierailija
325/333 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei vaan kiinnosta pukeutuminen ja rahan laittaminen vaatteisiin. Mielummin ostan jotain muuta. Ei vaan kiinnosta yhtään.

Mutta alastikaan ei voi kulkea ja vaatteet myös kuluvat käytössä. Itse en halua kulkea risoissa ja kulahtaneissa vaatteissa. Käytettynä löytää hyvin edullisesti siistejä vaatteita, joten halvallakin saa päivitettyä vaatteet.

Minä löydän vain harvoin sopivia vaatteita käytettynä. Viime talvena hajosi lopullisesti ihana ohutta villaa ollut saksalainen villatakki. Se kesti konepesua villaohjelmalla ja pysyi monta vuotta siistin (uuden) näköisenä. Olin ostanut sen käytettynä. Viimeksi kun yritin mennä katsomaan Toria, en saannut sitä näkymään.

Vierailija
326/333 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä nyt niin välitä, mitä muilla on päällä. 

Toisaalta olisihan maailma kauniimpi paikka, jos ihmiset pukeutuisivat kauniisti. Esim.: kaikilla on lenkkarit jalassa kaikkialla. Jos oikeasti katsoisi objektiivisesti sitä kenkää, niin eihän se kenkä ole kaunis esine. Sitä käytetään vain siksi, että se on mukava. Miksi kaikkea suunnittelua ei voisi tehdä niin, että luotaisiin maailmasta kauniimpaa paikkaa? Eikö muiden arvoihin kuuluu kauneus? Kauneus antaa iloa elämään. Jos pitäisi sanoa, että millä vuosisadalla pukeudutaan rumiten ihmisten historiassa, niin onhan se vuosisata nyt meneillään. 

Mutta yksi oikea ongelma muiden ”vääränlaisessa” pukeutumisessa kyllä on. Melkein kaikki vuoraavat itsensä muovilla päästä varpaisiin. Polyesteri näyttää halvalta, mutta lisäksi siitä irtoaa muovihiukkasia, jotka jäävät tänne lentämään ja lillumaan sadoiksi ja tuhansiksi vuosiksi. Se, että muut käyttävät muovia, johtaa siihen, että minun pitää hengittää ja syödä muovia. 

No eihän se lenkkari ole kaunis esine, mutta miksi niitä kenkiä tehdään niin, että ne on joko kauniita tai mukavia. Haluan kengät, jotka ovat kauniit, mutta varpaat eivät liiskaannu kärkeen. Jos sitten ottaa tarpeeksi isot kengät, niin kantapää ei pysy sisällä. Kiva etsiä kauniita kesäkenkiä, kun ne on aina mallia tennarit, että ne pysyy jaloissa.

Vierailija
327/333 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkkareilla kulkevilla on rumimmat jalat. Lenkkareissa pysyy jalat nätteinä ja terveinä.

Vierailija
328/333 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostelet ulkomailta tuotavia vaatteita, mutta aiot itsekin tilata ulkomailta?? Mitä jos itse tukisit suomalaista vaatturia ja tilaisit kotimaista laatua ja sitä tyyliä. Vai eikö lompakon paksuus riitä?

Just tyyli puuttuu suomalaisista naisten vaatteista. Ehkä joskus -90 luvulla sitä tyyliä vielä oli. 

90-luvulla suomalaiset olivat pääsääntöisesti vielä normaalivartaloisia. Hoikkana on huomattavasti helpompaa pukeutua tyylikkäästi. 90-luvun alkupuolella kaupoissa oli vielä saatavilla käyttöä ja pesua  kestäviä vaatteita, jotka oli ommeltu hyvin. Kakki tämä on radikaalisti muuttunut.

Vierailija
329/333 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että Suomessa hyvin pukeutumista ja pukeutumiskulttuuria yleensäkin jotenkin aliarvioidaan, sitä pidetään pinnallisena tai turhana hienosteluna tai ajatellaan, että ei kuulu muille.  Mielestäni se kuuluu samaan kategoriaan kuin muutkin hyvät tavat.  Käytöstapoja ja tilanteenmukaista pukeutumista olisi hyvä alkaa opetella jo lapsesta lähtien, eikä se tarkoita mitään ihmeellistä, ihan perussääntöjä vain. 
Tänään näin juhlissa pikkutytön, jonka hiukset olivat kampaamattomat ja takussa, jalassa kuluneet crocsit, likaiset paksut collarihousut ja niiden päällä paljettityllimekko.  Muilla lapsivierailla oli siistit kesävaatteet, ei mitään pröystäilevää, nättejä puuvillamekkoja ja pojilla kivoja kangaspaitoja tms.   Ihmetytti vain tuon yhden lapsen juhla-asu. 

Äidillä oli voimat lopussa, ei jaksanut välittää lapsen asusta?  Vai oliko lapsi heittäytynyt hankalaksi tyyliin "en pane tuota päälle"?

Vierailija
330/333 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään merkitystä. Vietän 99 prosenttia ajastani yksin talon sisällä. Ulkona en tutkaile ikinä muita ihmisiä. En tiedä miten pukeutuvat ja mitä katsovat tai miettivät, ei kiinnosta.

Vierailija
331/333 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tänne muuttanutkin vaihtaa pukeutumistyyliään asuttuaan Suomessa tovin. Täällä kun sää on mitä on, niin on järkevintä pukeutua sään mukaan eikä tyylikkäästi.

Vierailija
332/333 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhottaa jo etukäteen tuleva talvi, kun siellä ja täällä kulkee ihmisiä, pariskuntiakin, aikuisten Reimat päällä, ja hihat ja lahkeet sanovat tauotta "viuh viuh viuh viuh". 

Olet todennäköisesti yliherkkä joillekin äänille. Meidän perheessä yksi lapsi oli kerran ottanut paristot pois keittiön seinäkellosta. Ihmeteltiin, miksi kello seisoo.  Hän selitti, että sen ääni on niin kamala. Itse tykkäsin kellon vaimeasta hurinasta jota hädin tuskin kuuli.

Vierailija
333/333 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään merkitystä. Vietän 99 prosenttia ajastani yksin talon sisällä. Ulkona en tutkaile ikinä muita ihmisiä. En tiedä miten pukeutuvat ja mitä katsovat tai miettivät, ei kiinnosta.

Minulla oli kouluaikana ihana ystävä, joka ei koskaa "nähnyt" toisten vaatteita. Hänellä itsellään oli aina hyvin tyylikkäät ja varmasti kalliit vaatteet, jotka oli ostetu Stockmannilta. Itse kuljin vähemmän hienoissa, kun perhe oli vähissä varoissa.