Suomalaisten tyylitön pukeutuminen
Tuulipukukausi jäi 90-luvulle mutta tilalle on tullut collegehousut, väljät hupparit ja merkkitennarit jne.
Oletteko katselleet ympärillenne kuinka surkeaa esimerkiksi keski-ikäisten miesten ja vanhempien naisten pukeutuminen on? Eniten ihmetyttää keski-ikää lähestyvien miesten väliinpitämätön ja epäsoisti pukeutuminen ja vanhempien naisten "sporttisen mukava" look. Vaatteita ostetaan ruokamarkettien ryysyosastolta ja kengät samojen ketjujen muovilenkkariosastolta. Laadukkaita, aikuiseen makuun sopivia vaateliikkeitä on hävinnyt katukuvasta koska suomalainen on tottunut epäsiistiin, halpaan Kiina-kamaan. Pääasia ei näytä olevan tyylikäs ja ikään sopiva vaatetus vaan halpa mukavuus.
Jotenkin tuntuu että tämän on pakko olla osasyy siihen miksi suurin osa kotitalouksista on sinkkutalouksia, sukupuolet eivät kohtaa eikä vauvojakaan synny. Vaatetus on ensiarvoisen tärkeä asia vaikutelman, intohimon ja kiinnostuksen luomisessa ja se ei todellakaan ole suurimmalle osalle selvää.
Oma pukeutumiseni on aina lähtenyt siitä että se on ikään sopivaa, se on päästä varpaisiin mietitty kokonaisuus ja vaatteiden tulee olla laadukkaita. Miehenä tuntuu kuitenkin siltä että laadukkaita vaatteita täytyy tilata ulkomailta koska vaatteita myyvät kaupat tarjoavat miehelle hyvin vähän volyymia ja laatua.
Mitä mieltä siis olette? Kiinnostaisiko teitä näyttää houkuttelevalta ja itsevarmalta vai onko halpa mukavuus pääasia?
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rumat ne vaatteilla koreilee. Eikö sun kannattaisi keskittyä perheeseesi, vai oletko sinäkin lapsettomaksi jäänyt?
Puen lapsetkin kivasti :)
Sekin on mielipide asia, että mikä on kellekin kivaa. Itse ajattelen, että se on lapsen edun mukaista.
Tottakai ne vaatteet ovat mukavat päällä ja tilanteeseen kautta toimintaan sopivat. Itse muuten olin jo pikkutyttönä hyvin tarkka mitä päälleni puin.
Se ei välttämättä ole muiden mielestä hienoa pukeutumista, vaikka omasta mielestäsi olisikin. Kauneus on universaalimpaa. Luonnon kauneutta ei tarvitse juurikaan korostaa.
No voi sentään. Minä nyt satun pitämään väreistä ja tietyistä kuvioista, en räikeistä enkä sameista, kauniista leikkauksista, istuvista vaatteista mutta tokihan se nyt todistaa että olen ruma ja epätoivoisesti yritän tehdä itsestäni kauniin kun en pukeudu harmaisiin collegevaatteisiin ja kulje lenkkareissa ja kuoritakissa.
En tiedä olisiko sillä osuutta asiaan että olen kuvataiteilija, visuaalisuus on minulle tärkeää ja uskallan sanoa että minulla on - toisin kuin epäilet - hyvä esteettinen silmä, myös värisilmä. Nyt en enää jatka tätä turhaa keskustelua vaikka sanoisit mitä, ei olisi pitänyt langeta siihen näinkään pitkäksi aikaa, trolli.
Ehkä sinun mustavalkoinen maailmasi ei ymmärrä, että eivät ne muutkaan tällä palstalla eri mieltä olevat välttämättä kollareihin pukeudu. Mutta onhan se vähän ovela tapa tietysti nostaa itseään.
Collarit on mainittu moneen kertaan kun on niin mukavat.
Voi olla mainittu moneen kertaan, mutta suosittelen pitämään kirjaa, että ketkä kaikki ne ovat maininneet. Muutoin et ymmärrä, että moni ei ole kaikki.
Ja missähän kommentissa kumpikaan noista puhui kaikista? Sinä laitat sanoja muiden suihin ja teet omituisia tulkintoja.
Oho, ihmettelen kuinka paljon tykkäyksiä aloitus on saanut. Itselleni itsevarmuus ei tule kalliista vaatteista tai asusteista. Se tulee korvien välistä. Tottakai on kiva näyttää hyvältä mutta kalliit ja hienotkaan vaatteet eivät tee ihmisestä viehättävää jos luonne on pinnallinen ja "minä ja mun ulkonäkö"-keskeinen. Tapailisin sata kertaa mieluummin samalla aaltopituudella olevaa ja halvemman vaatemaun omaavaa miestä kuin miestä, jolle kallis kello ja mittatilauspuku on elämän siisteimmät asiat. Toivottavasti samanhenkiset ihmiset siis kohtaisivat toisensa, sinunlaisia on myös paljon, vaikken itse heihin kuulu. N34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää mitään syytä pukeutua ns. hyvin. Tavallinen riittää. Ei Helsingissä edes enää näe tyylikkäitä ihmisiä. Jos joskus näkee, niin se on joku käymässä oleva ulkkis, eikä niitä varten tarvitse hienompia vaatteita laittaa.
Muistan ajan kun keskustassa oli lähes vain tyylikkäitä ihmisiä. Silloin panostin vaatteisiini itsekin. Mutta kuten sanottua, nykyään se on turhaa. Villakangastakkikin saattaa sotkeentua ties mihin kun ympärillä pyörii kaikenlaisia epäsiistejä ulkkiksia ja nistejä. Tämä siis Helsingin keskustassa.
Ravintoloissa en käy enkä niin välitä pääkaupungin kulttuuririennoistakaan enää.
Niin ja nykyäänhän varastetaan vaatteetkin päältä.
No sekin vielä. Tuskin uskaltaa mitään vähänkään kalliimpaa laukkuakaan pitää. Se minulla kyllä on. Tykkään nahkalaukuista.
Suomalaisten pukeutuminen on halvan näköistä. Sitähän se on. Köyhä kansa. Huonot vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rumat ne vaatteilla koreilee. Eikö sun kannattaisi keskittyä perheeseesi, vai oletko sinäkin lapsettomaksi jäänyt?
Puen lapsetkin kivasti :)
Sekin on mielipide asia, että mikä on kellekin kivaa. Itse ajattelen, että se on lapsen edun mukaista.
Tottakai ne vaatteet ovat mukavat päällä ja tilanteeseen kautta toimintaan sopivat. Itse muuten olin jo pikkutyttönä hyvin tarkka mitä päälleni puin.
Se ei välttämättä ole muiden mielestä hienoa pukeutumista, vaikka omasta mielestäsi olisikin. Kauneus on universaalimpaa. Luonnon kauneutta ei tarvitse juurikaan korostaa.
No voi sentään. Minä nyt satun pitämään väreistä ja tietyistä kuvioista, en räikeistä enkä sameista, kauniista leikkauksista, istuvista vaatteista mutta tokihan se nyt todistaa että olen ruma ja epätoivoisesti yritän tehdä itsestäni kauniin kun en pukeudu harmaisiin collegevaatteisiin ja kulje lenkkareissa ja kuoritakissa.
En tiedä olisiko sillä osuutta asiaan että olen kuvataiteilija, visuaalisuus on minulle tärkeää ja uskallan sanoa että minulla on - toisin kuin epäilet - hyvä esteettinen silmä, myös värisilmä. Nyt en enää jatka tätä turhaa keskustelua vaikka sanoisit mitä, ei olisi pitänyt langeta siihen näinkään pitkäksi aikaa, trolli.
Ehkä sinun mustavalkoinen maailmasi ei ymmärrä, että eivät ne muutkaan tällä palstalla eri mieltä olevat välttämättä kollareihin pukeudu. Mutta onhan se vähän ovela tapa tietysti nostaa itseään.
Collarit on mainittu moneen kertaan kun on niin mukavat.
Voi olla mainittu moneen kertaan, mutta suosittelen pitämään kirjaa, että ketkä kaikki ne ovat maininneet. Muutoin et ymmärrä, että moni ei ole kaikki.
Ja missähän kommentissa kumpikaan noista puhui kaikista? Sinä laitat sanoja muiden suihin ja teet omituisia tulkintoja.
Voisitko yrittää käyttää päättelykykyäsi? Ihan hirveän yksinkertainen asia oli.
Mutta kertokaapa mikä siinä on, että kun nainen laittaa mekon, tulee hänen kanssasisarensa kysymään mihin juhliin hän on menossa, siis vaikkapa ihan villamekossa tai collegemekossa? Miksi collegehousut on naiselle ok arkivaate mutta samasta kankaasta mekko on hienostelua? Siis vaikka onhan mekko moninverroin kivempi arkivaate kuin housut jos nyt ei pyöräillä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään enää edes yritä pukeutua kauniisti. Pukeudun mukavasti ja käytännöllisesti. Kaikki sellainen mitä ennen tavoittelin ja arvostin on kadonnut. Miksi ja ketä varten viitsisin vaivotella jos itselleni riittää puhtaat ja tarkoituksen mukaiset vaatteet?
Ja mitä se kauniisti pukeutuminen ylipäätään on? Sehän on täysin makuasia.
On ja ei, monihan ilmoittaa ettei välitä miltä vaatteet näyttää eli eivät pukeudu oman maun mukaisesti kauniisti vaan mukavasti, lämpimästi, ts käytännöllisesti, ei kauneus tietenkään käytännöllisyyttä poissulje mutta kaikille sillä e ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää mitään syytä pukeutua ns. hyvin. Tavallinen riittää. Ei Helsingissä edes enää näe tyylikkäitä ihmisiä. Jos joskus näkee, niin se on joku käymässä oleva ulkkis, eikä niitä varten tarvitse hienompia vaatteita laittaa.
Muistan ajan kun keskustassa oli lähes vain tyylikkäitä ihmisiä. Silloin panostin vaatteisiini itsekin. Mutta kuten sanottua, nykyään se on turhaa. Villakangastakkikin saattaa sotkeentua ties mihin kun ympärillä pyörii kaikenlaisia epäsiistejä ulkkiksia ja nistejä. Tämä siis Helsingin keskustassa.
Ravintoloissa en käy enkä niin välitä pääkaupungin kulttuuririennoistakaan enää.
Surullista. Siis sellainen pääkaupungin ns rappeutuminen.
Olen samaa mieltä. Ei tule enää fiilistä, että keskustaan mennessä täytyy laittaitua. Pikemminkin päin vastoin. Laittaa huonommat vaatteet, ettei ne sotkeenne jos julkisilla menee yms.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kertokaapa mikä siinä on, että kun nainen laittaa mekon, tulee hänen kanssasisarensa kysymään mihin juhliin hän on menossa, siis vaikkapa ihan villamekossa tai collegemekossa? Miksi collegehousut on naiselle ok arkivaate mutta samasta kankaasta mekko on hienostelua? Siis vaikka onhan mekko moninverroin kivempi arkivaate kuin housut jos nyt ei pyöräillä tarvitse.
Ei minulta tuollaisia kysellä, hyvin harvoin minulla on minkäänlaiset housut (alusvaatteet tietenkin) ja pyöräilläkin voi mekossa.
Meni minne vaan maailmassa niin samanlaista tavistyyliä sieltäkin löytyy.
MInulla oli hame,pitkä kukallinen puuvillahame ja olkaintopin päällä puuvillainen,ihan yksinkertainen virkattu bolero niin kaksikin eri tuttua tuli utelemaan,mihin olen menossa niin hienona? Öh vein kirjoja kirjastoon ja nyt menen kirppikselle..
Ei ne nätit vaatteet sen kalliimmaksi tule kuin "rumatkaan", ei ne ole synonyymi merkki- tai designtuotteille. Löytöjä voi tehdä vaikka missä.
Vierailija kirjoitti:
MInulla oli hame,pitkä kukallinen puuvillahame ja olkaintopin päällä puuvillainen,ihan yksinkertainen virkattu bolero niin kaksikin eri tuttua tuli utelemaan,mihin olen menossa niin hienona? Öh vein kirjoja kirjastoon ja nyt menen kirppikselle..
Eikö tuo ole hyvä asia? Kerran kesässä saa tuntea itsensä Suomessa filmitähdeksi.
Tein nuorena paljon vaatteita itse, talvitakkia myöten. Silloin oli kankaat halpoja ja valinnanvaraa vaikka kuinka, nyt on ihan hullusti kun itse ommellen tulisi paljon kalliimmaksi kuin valmistaa ostaen.
Vierailija kirjoitti:
Meni minne vaan maailmassa niin samanlaista tavistyyliä sieltäkin löytyy.
Niinpä. Ja kaikki italialaiset sun muut eurooppalaiset naiset eivät ole mitään häikäiseviä norjia kaunottaria vs "suomimammat".
Juhliin pukeudutaan juhlavasti ja arkena mukavasti ja tekemisten mukaan.
Ei kiinnosta pätkääkään muiden pukeutuminen tai muiden mielipiteet omasta pukeutumisestani.
Em äimistely on sama asia kuin itse ihmettelisin miksi joka jamppa ei purjehdi tai miten kaikki ei rakenna itse omia kesämökkejään. Purjehdus ja mökkeily on itselleni merkityksellisiä ja arkea täyttäviä asioita, mutta en ihmettele jos muut eivät koe niitä elintärkeiksi asioiksi.
Aplle vinkkinä, että kannattaa keskittyä omaan tekemiseen ja kaveraata samanmielisten kanssa, niin ei tarvi ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän yläpuolella oli kommentti "olen saanut ja saan olla rauhassa vaikka olisin laittautunut enkä ole ruma", minä(kin) ymmärsin että tämä oli tarkoitettu sille ja ajattelin et on kurjasti vastattu. Siitä se sitten alko ja paheni vaan.
Snoobilla on vaikea. Jos vuodesta yli puolet päivistä on tuulta, sadetta, pilvista, niin sporttinen tyyli e ole alipukeutumista, vaan säänmukainen vaatetus. Miksi haluat oman mielen mukaiselsi muokataa maailma ja ihmisiä? Kulje rauhassa vaikka kullatut vaatteet päällä. Itseasiassa ei kiinnostaa pätkäkään, miten muut pukeutuvat. Urheiluihmisille sporttinen tyyli on rento ja suorastaan mieluisa. Jos häiritsee, käännä katse muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisia kun katsoo, niin ihan samalla tavalla on muuallakin massat pukeutuneet. Jos länsimaista puhutaan.
Mutta trollihan sinäkin olet.
Trolli on, ja tuskin on mies.
Ja jos on mies, voi kyllä arvostaa naisessa tyylikkäitä vaatteita, mutta miehet kelpaavat vaatteita ilmankin.
Minä en kuvittele mitään. Mutta hei, luepas oma tekstisi. 😜