Suomalaisten tyylitön pukeutuminen
Tuulipukukausi jäi 90-luvulle mutta tilalle on tullut collegehousut, väljät hupparit ja merkkitennarit jne.
Oletteko katselleet ympärillenne kuinka surkeaa esimerkiksi keski-ikäisten miesten ja vanhempien naisten pukeutuminen on? Eniten ihmetyttää keski-ikää lähestyvien miesten väliinpitämätön ja epäsoisti pukeutuminen ja vanhempien naisten "sporttisen mukava" look. Vaatteita ostetaan ruokamarkettien ryysyosastolta ja kengät samojen ketjujen muovilenkkariosastolta. Laadukkaita, aikuiseen makuun sopivia vaateliikkeitä on hävinnyt katukuvasta koska suomalainen on tottunut epäsiistiin, halpaan Kiina-kamaan. Pääasia ei näytä olevan tyylikäs ja ikään sopiva vaatetus vaan halpa mukavuus.
Jotenkin tuntuu että tämän on pakko olla osasyy siihen miksi suurin osa kotitalouksista on sinkkutalouksia, sukupuolet eivät kohtaa eikä vauvojakaan synny. Vaatetus on ensiarvoisen tärkeä asia vaikutelman, intohimon ja kiinnostuksen luomisessa ja se ei todellakaan ole suurimmalle osalle selvää.
Oma pukeutumiseni on aina lähtenyt siitä että se on ikään sopivaa, se on päästä varpaisiin mietitty kokonaisuus ja vaatteiden tulee olla laadukkaita. Miehenä tuntuu kuitenkin siltä että laadukkaita vaatteita täytyy tilata ulkomailta koska vaatteita myyvät kaupat tarjoavat miehelle hyvin vähän volyymia ja laatua.
Mitä mieltä siis olette? Kiinnostaisiko teitä näyttää houkuttelevalta ja itsevarmalta vai onko halpa mukavuus pääasia?
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rumat ne vaatteilla koreilee. Eikö sun kannattaisi keskittyä perheeseesi, vai oletko sinäkin lapsettomaksi jäänyt?
Ei vaan ne jotka nauttii kauneudesta.
Joo. Kannattaa näyttää kauniilta kokonaisuudessaan, niin ei tarvitse päälle liimata vaatteita.
Kuka liimaa vaatteita päälleen ja miten en kauniita vaatteet pilaisivat kokonaisuutta? Kauneutta voi korostaa.
Oikeasti, kauhea poru ettei muiden pukeutumiset kuulu muille ja kaikki saa tehdä kuten tykkää - mutta eipäs saakaan silloin jos tykkää pukeutua kivasti ja jopa meikatakin, silloin alkaa ilkkuminen, haukkuminen yms.
No sinä nyt olet niitä tahallaan väärinymmärtämisen mestareita. Se on sellainen kasti, että keskustelua ei kannata jatkaa. Keskustelu ei johda mihinkään ja tärkeimpänä on vain "voittaa" omalla paskalla mielipiteellään keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rumat ne vaatteilla koreilee. Eikö sun kannattaisi keskittyä perheeseesi, vai oletko sinäkin lapsettomaksi jäänyt?
Puen lapsetkin kivasti :)
Sekin on mielipide asia, että mikä on kellekin kivaa. Itse ajattelen, että se on lapsen edun mukaista.
Mulla on aina collegehousut, farkut tuntuu kylmiltä ja ahdistavilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Kannattaa näyttää kauniilta kokonaisuudessaan, niin ei tarvitse päälle liimata vaatteita.
Kuka liimaa vaatteita päälleen ja miten en kauniita vaatteet pilaisivat kokonaisuutta? Kauneutta voi korostaa.
Oikeasti, kauhea poru ettei muiden pukeutumiset kuulu muille ja kaikki saa tehdä kuten tykkää - mutta eipäs saakaan silloin jos tykkää pukeutua kivasti ja jopa meikatakin, silloin alkaa ilkkuminen, haukkuminen yms.
No sinä nyt olet niitä tahallaan väärinymmärtämisen mestareita. Se on sellainen kasti, että keskustelua ei kannata jatkaa. Keskustelu ei johda mihinkään ja tärkeimpänä on vain "voittaa" omalla paskalla mielipiteellään keskustelu.
Eipäs. Vaan että ne jotka ei vaatteista välitä tai mukavuus on tärkeintä ajattelee niin ja se on ok, yhtä ok on se että joillekin on tärkeää että ne ovat kauniita, tyylikkäitä, persoonallisia jne. En pidä siitä että aletaan väheksymään muiden mielipiteitä, tosin ketju alkoikin jo sellaisella väheksynnällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on mielipide asia, että mikä on kellekin kivaa. Itse ajattelen, että se on lapsen edun mukaista.
Tottakai ne vaatteet ovat mukavat päällä ja tilanteeseen kautta toimintaan sopivat. Itse muuten olin jo pikkutyttönä hyvin tarkka mitä päälleni puin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs. Vaan että ne jotka ei vaatteista välitä tai mukavuus on tärkeintä ajattelee niin ja se on ok, yhtä ok on se että joillekin on tärkeää että ne ovat kauniita, tyylikkäitä, persoonallisia jne. En pidä siitä että aletaan väheksymään muiden mielipiteitä, tosin ketju alkoikin jo sellaisella väheksynnällä.
Liian sekavaa tekstiä. En jaksanut lukea.
Kierrätyskeskuksen ilmaispuolelta olen vaatteeni hakenut jo vuosia. Korjaan ja huollan mieleiseksi. Käytän vain puuvillaa, pellavaa ja villaa. Hyvin viihdyn näissä eikä kukaan ole haukkunut. Olen hoikka ja liikunnallinen. Jalkineisiin tuhlaan enemmän. Nautin nahkakengistä.
Tää on tylsä vastaus mutta olen valinnut keskitien. On markettivaatteita arjessa mutta myös oikeasti istuvia ja tyylikkäitä myös. Ehkä itse myös koen, että erottuminen massasta on vaikeaa enkä halua ylipukeutua lähimarkettiin. Katson kyllä, että on siistiä ja värit sopii yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ne vaatteet ovat mukavat päällä ja tilanteeseen kautta toimintaan sopivat. Itse muuten olin jo pikkutyttönä hyvin tarkka mitä päälleni puin.
Se ei välttämättä ole muiden mielestä hienoa pukeutumista, vaikka omasta mielestäsi olisikin. Kauneus on universaalimpaa. Luonnon kauneutta ei tarvitse juurikaan korostaa.
Itse olen aina pitänyt venäläisten pukeutumista huoramaisena. Ihan riippumatta sukupuolesta. JOhtuu varmaan siitä että se on sinunkin ammattisi, ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se vänkääjä olet. Äsken komensit kommentoijaa keskittymään perheeseensä ja kysyi eikö hänelläKÄÄN (?) ole edes lapsia ja nyt kun hän vastasi että keskittyy lastensakin pukeutumiseen ylimielisenä kyseenalaistat sen.
Itse vastikään aloin shoppailua marketeissa taas. Pitkään ostin "luksusta" ja "ekologista" kallista vaatetta ja asustetta. Maailman tilanne pakotti miettimään mitä jos ei ole enää kohta varmaa. Huomasin että tykkään tosi paljon mm CM vaatteista ja asusteista. Hyvää laatua ja tyylikkäitä.
N27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se vänkääjä olet. Äsken komensit kommentoijaa keskittymään perheeseensä ja kysyi eikö hänelläKÄÄN (?) ole edes lapsia ja nyt kun hän vastasi että keskittyy lastensakin pukeutumiseen ylimielisenä kyseenalaistat sen.
Väärin. Kyseenalaistin, koska hän vetosi itse lapsettomiin ihmisiin. Siinä on kuulemma syy siihen, miksi Suomessa ihmiset eivät hanki lapsia. Tästä heräsi ihmetys, että eikö hänellä ole parempaa tekemistä, kuin keskittyä muiden ihmisten pukeutumiseen. Hänhän on kaiketi onnistunut jo tavoitteissaan.
Ja nyt hän mainitsi pukevansa lapsensakin kivasti. Ehkä hänen mielestään, mutta entä lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei välttämättä ole muiden mielestä hienoa pukeutumista, vaikka omasta mielestäsi olisikin. Kauneus on universaalimpaa. Luonnon kauneutta ei tarvitse juurikaan korostaa.
No voi sentään. Minä nyt satun pitämään väreistä ja tietyistä kuvioista, en räikeistä enkä sameista, kauniista leikkauksista, istuvista vaatteista mutta tokihan se nyt todistaa että olen ruma ja epätoivoisesti yritän tehdä itsestäni kauniin kun en pukeudu harmaisiin collegevaatteisiin ja kulje lenkkareissa ja kuoritakissa.
En tiedä olisiko sillä osuutta asiaan että olen kuvataiteilija, visuaalisuus on minulle tärkeää ja uskallan sanoa että minulla on - toisin kuin epäilet - hyvä esteettinen silmä, myös värisilmä. Nyt en enää jatka tätä turhaa keskustelua vaikka sanoisit mitä, ei olisi pitänyt langeta siihen näinkään pitkäksi aikaa, trolli.
Kun kirppiksistä puhuttiin, niin itse olen tullut siihen tulokseen, että niiden aika alkaa olla ohi. Käytettyjä vaatteita myydään uusien hinnalla, ja ne vanhan hyvän ajan laatuvaatteet myytiin vuosituhannen vaihteen jälkeen. Itse en osta enää juuri muuta kuin alusvaatteita ja sukkia.
Ja jos vaatteitaan haluaisi korjauttaa, se maksaa maltaita, vetoketjun vaihto 60€!
Joka toisella College tai salihousut. Joskus myös likaiset. Huppari ja sen päällä takki.
Sinä ap voisit enemmän opiskella käytöstapoja toisia kohtaan. Olin naimissa rikkaan miehen kanssa ja meillä oli hyvä taloustilanne, Ja tykkäsin lähteä mun vanhoissa kuluneissa purjehdus kengissä aina liikenteeseen. Kun olin bussissa, niin eräs lapsi huomaa kenkäni ja sanoo tästä äidilleen, että yäk? Miten se lasten kasvatus menee oikeasti, jos pieni lapsi opetetaan halveksimaan toisia vaatteiden tai muiden syiden vuoksi. Ei minua kasvatettu lainkaan siten, että halveksin toisia pukeutumisen suhteen lainkaan, Itse kasvanut köyhässä perheessä ja mun äidillä ei ollut aikoinaan varaa ostaa niitä hienoja vaatteita. Toki vasta myöhemmin minusta tuli hyviin toimeen tuleva. Mutta oman historiani myötä, en ikinä ala arvostelemaan toisten pukeutumista. Koska ei se pukeutuminen kerro lainkaan siitä ihmisestä lainkaan. Näen ne ihmiset, jotka kohtelevat toisia hyvin ja joku ihminen kohtelee toista huonosti, niin taustalla saattaa olla pahoinpitelyä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi sentään. Minä nyt satun pitämään väreistä ja tietyistä kuvioista, en räikeistä enkä sameista, kauniista leikkauksista, istuvista vaatteista mutta tokihan se nyt todistaa että olen ruma ja epätoivoisesti yritän tehdä itsestäni kauniin kun en pukeudu harmaisiin collegevaatteisiin ja kulje lenkkareissa ja kuoritakissa.
En tiedä olisiko sillä osuutta asiaan että olen kuvataiteilija, visuaalisuus on minulle tärkeää ja uskallan sanoa että minulla on - toisin kuin epäilet - hyvä esteettinen silmä, myös värisilmä. Nyt en enää jatka tätä turhaa keskustelua vaikka sanoisit mitä, ei olisi pitänyt langeta siihen näinkään pitkäksi aikaa, trolli.
Ehkä sinun mustavalkoinen maailmasi ei ymmärrä, että eivät ne muutkaan tällä palstalla eri mieltä olevat välttämättä kollareihin pukeudu. Mutta onhan se vähän ovela tapa tietysti nostaa itseään.
No sen verran vielä jatkan etten ole sanonut sanaakaan lapsettomista ihmisistä, en ole ap. Ole hyvä ja lue nyt ainoastaan minun kommenttini niin huomaat että olet ollut turhan ilkeä ja hyökkäävä minua kohtaan, minä en ole kritisoinut kenenkään valintoja, kertonut vain omistani ja sain sinulta heti ja moneen kertaan kuraa niskaani.