Suomalaisten tyylitön pukeutuminen
Tuulipukukausi jäi 90-luvulle mutta tilalle on tullut collegehousut, väljät hupparit ja merkkitennarit jne.
Oletteko katselleet ympärillenne kuinka surkeaa esimerkiksi keski-ikäisten miesten ja vanhempien naisten pukeutuminen on? Eniten ihmetyttää keski-ikää lähestyvien miesten väliinpitämätön ja epäsoisti pukeutuminen ja vanhempien naisten "sporttisen mukava" look. Vaatteita ostetaan ruokamarkettien ryysyosastolta ja kengät samojen ketjujen muovilenkkariosastolta. Laadukkaita, aikuiseen makuun sopivia vaateliikkeitä on hävinnyt katukuvasta koska suomalainen on tottunut epäsiistiin, halpaan Kiina-kamaan. Pääasia ei näytä olevan tyylikäs ja ikään sopiva vaatetus vaan halpa mukavuus.
Jotenkin tuntuu että tämän on pakko olla osasyy siihen miksi suurin osa kotitalouksista on sinkkutalouksia, sukupuolet eivät kohtaa eikä vauvojakaan synny. Vaatetus on ensiarvoisen tärkeä asia vaikutelman, intohimon ja kiinnostuksen luomisessa ja se ei todellakaan ole suurimmalle osalle selvää.
Oma pukeutumiseni on aina lähtenyt siitä että se on ikään sopivaa, se on päästä varpaisiin mietitty kokonaisuus ja vaatteiden tulee olla laadukkaita. Miehenä tuntuu kuitenkin siltä että laadukkaita vaatteita täytyy tilata ulkomailta koska vaatteita myyvät kaupat tarjoavat miehelle hyvin vähän volyymia ja laatua.
Mitä mieltä siis olette? Kiinnostaisiko teitä näyttää houkuttelevalta ja itsevarmalta vai onko halpa mukavuus pääasia?
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta pukeutua kun naiset katsoo vaan puhelinta.
Puhelin kiinnostava, incel ei-kiinnostava
Aivan, Sergei. Onneksi kultahampaat ja koimyrkyn hajuinen nailonperuukki on niin tyylikkäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rumat ne vaatteilla koreilee. Eikö sun kannattaisi keskittyä perheeseesi, vai oletko sinäkin lapsettomaksi jäänyt?
Puen lapsetkin kivasti :)
Sekin on mielipide asia, että mikä on kellekin kivaa. Itse ajattelen, että se on lapsen edun mukaista.
Itsekin puen lapset kivasti. Mutta en merkkivaatteisiin, paljon ostamme käytettynä. Onneksi meidän lapsille kelpaa perus arkivaatteet, näitäkin löytää uudenveroisina. Jäävät kuitenkin nopeasti pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rumat ne vaatteilla koreilee. Eikö sun kannattaisi keskittyä perheeseesi, vai oletko sinäkin lapsettomaksi jäänyt?
Puen lapsetkin kivasti :)
Sekin on mielipide asia, että mikä on kellekin kivaa. Itse ajattelen, että se on lapsen edun mukaista.
Tottakai ne vaatteet ovat mukavat päällä ja tilanteeseen kautta toimintaan sopivat. Itse muuten olin jo pikkutyttönä hyvin tarkka mitä päälleni puin.
Se ei välttämättä ole muiden mielestä hienoa pukeutumista, vaikka omasta mielestäsi olisikin. Kauneus on universaalimpaa. Luonnon kauneutta ei tarvitse juurikaan korostaa.
No voi sentään. Minä nyt satun pitämään väreistä ja tietyistä kuvioista, en räikeistä enkä sameista, kauniista leikkauksista, istuvista vaatteista mutta tokihan se nyt todistaa että olen ruma ja epätoivoisesti yritän tehdä itsestäni kauniin kun en pukeudu harmaisiin collegevaatteisiin ja kulje lenkkareissa ja kuoritakissa.
En tiedä olisiko sillä osuutta asiaan että olen kuvataiteilija, visuaalisuus on minulle tärkeää ja uskallan sanoa että minulla on - toisin kuin epäilet - hyvä esteettinen silmä, myös värisilmä. Nyt en enää jatka tätä turhaa keskustelua vaikka sanoisit mitä, ei olisi pitänyt langeta siihen näinkään pitkäksi aikaa, trolli.
Suomalaiset pukeutuvat aika ankeasti, mitä väreihin tulee. Itse tykkään myös että vaatteissa on väriä ja vähän jotain kuvioita.
Ap on kyllä kiusallisen nolo. Aloitus kertoo suojatusta ja etuoikeutetusta elämästä vailla haasteita.
Naapurissani asuu nainen jolla on meikit kuin Tuksulla ja jonka lotraama hajuvesi saa migreenikot oksentelemaan kilometrin säteellä. Talvisinkin liukastelee korkkareissa ja mekko päällä pälättäen vihaisesti miehelleen ,kun tämä ei autoa lämpiäämää tarpeeksi nopeasti.
Tuollainenko minun pitäisi olla,ap? Ei kiitos!!
Palasin juuri Italiasta. Kiinnitin huomiota kaiken ikäisten siistiin pukeutumiseen. Vaatteet muutakin materiaalia kuin trikoota. Vaatteissa leikkauksia, ei vain ommeltu teltaksi. Oli ihanaa vain kuljeskella ja katsella ihmisiä.
En ymmärrä, miksi Suomessa kauniit vaatteet, ihonhoito (vaikka hillityt pistoshoidot), raikas meikki jne. tuomitaan ns. haihatteluna ja kaiken läpi tunkee ajattelu, että jos kaikilla ei ole varaa, niin on keskiluokan itsekkyyttä. Ja se toinen ääripää: huutaviin logoihin pukeutuminen. Kaipaisin katukuvaan enemmän jotain trikoosäkkien ja huutologojen välimaastosta.
Kannattaa kokeilla: oma olokin on itsevarmepi, kun vaate istuu.
Vierailija kirjoitti:
Palasin juuri Italiasta. Kiinnitin huomiota kaiken ikäisten siistiin pukeutumiseen. Vaatteet muutakin materiaalia kuin trikoota. Vaatteissa leikkauksia, ei vain ommeltu teltaksi. Oli ihanaa vain kuljeskella ja katsella ihmisiä.
En ymmärrä, miksi Suomessa kauniit vaatteet, ihonhoito (vaikka hillityt pistoshoidot), raikas meikki jne. tuomitaan ns. haihatteluna ja kaiken läpi tunkee ajattelu, että jos kaikilla ei ole varaa, niin on keskiluokan itsekkyyttä. Ja se toinen ääripää: huutaviin logoihin pukeutuminen. Kaipaisin katukuvaan enemmän jotain trikoosäkkien ja huutologojen välimaastosta.
Kannattaa kokeilla: oma olokin on itsevarmepi, kun vaate istuu.
Minäkin tykkään pukeutua nätisti, mutta tuntuu että monet vaatteet on jotenkin säkin tai laatikon muotoisia täällä. Ja värit on usein beigeä, harmaata, valkoista, mustaa. Sitten kun jonkun yhden hyvin leikatun ja hyvän värisen vaatteen löytää niin sitä on niin onnellinen...
Kesällä sentään enemmän värejä mutta voisi olla enemmän.
Tottunut muiden tyyliin, joten ei väliä. Itse pukeudun erittäin hyvin ja se riittää. T keski ikäinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Naapurissani asuu nainen jolla on meikit kuin Tuksulla ja jonka lotraama hajuvesi saa migreenikot oksentelemaan kilometrin säteellä. Talvisinkin liukastelee korkkareissa ja mekko päällä pälättäen vihaisesti miehelleen ,kun tämä ei autoa lämpiäämää tarpeeksi nopeasti.
Tuollainenko minun pitäisi olla,ap? Ei kiitos!!
On niitä muunkinlaisia tyylikkyyden muotoja ;)
Mua ei vaan kiinnosta pukeutuminen ja rahan laittaminen vaatteisiin. Mielummin ostan jotain muuta. Ei vaan kiinnosta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Ap otti esiin "vanhempien naisten" pukeutumisen. Minusta Suomessa nimenomaan vanhemmat naiset pukeutuvat hyvin. Osataan pukeutua sään ja tilaisuuden mukaan. Vaatteet ovat yleensä laadukkaita ja ajattomia, hankittu silloin kun Suomesta sai vielä hyvälaatuisia ja meille sopivia vaatteita. Kengät ovat usein asialliset ja ergonomiset. Käytetään käsineitä, huiveja ja päähineitä. Jotkut pukeutuvat tyylikkäämmin, toiset sporttisemmin.
Mutta totta on, että nykyään on vaikea enää löytää iäkkäämmille naisille sopivia vaatteita, ei ole enää moniakaan kunnon kauppoja. Muoti on suunnattu nuorille. Myös mitoituksissa tämä näkyy, ei lyhyet hieman tanakat tai todella sirot iäkkäät naiset löydä mitään nykyisistä kaupoista, pitkistä naisista nyt puhumattakaan.
Naisten eläke on usein tässä ikäluokassa pieni, joten ostapa siinä sitten mekko, joka maksaa monta sataa euroa (eikä kestä silti sen vertaa kauempaa) tai ison kupin rintaliivit (jos edes oikeaa kokoa ja mallia löytyy), maksaa maltaita nekin. Tai kunnon klassinen villakangastakki, ne maksavat satoja euroja ellei yli tuhat.
Sitten on kaikki vaivat ja krempat, joita ikä tuo. Ei reumaattisilla jaloilla kuljeta missään korkeakorkoisissa avokkaissa eikä herkän kuivan ihon kanssa pukeuduta polyesteriin.
Ne, joille pukeutuminen on tärkeää ja on rahaa mihin laittaa, ostavat vaatteensa ulkomailta matkoiltaan. Me muut kuljemme Niken lenkkareissa ja netistä hankituissa kamppeissa, jotka ovat edes puuvillaa ja vähän nuorekkaammat kuin Gerry Weberin tätivaatteet.
Minun tätini 74 vee pukeutuu ihanasti, klassinen tyyli. Näin myös yhden harmaapäisen herran pari päivää sitten jolla oli suora ryhti ja tyylikkäät vaatteet. Kyllä hän kiinnitti huomioni. :D Ryhti ja vaatteet vaikuttaa paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla: oma olokin on itsevarmepi, kun vaate istuu.Minäkin tykkään pukeutua nätisti, mutta tuntuu että monet vaatteet on jotenkin säkin tai laatikon muotoisia täällä. Ja värit on usein beigeä, harmaata, valkoista, mustaa. Sitten kun jonkun yhden hyvin leikatun ja hyvän värisen vaatteen löytää niin sitä on niin onnellinen...
Kesällä sentään enemmän värejä mutta voisi olla enemmän.
Olen viimeiset vuodet etsinyt vaatteeni tori.fi. Sieltä löytyy myös värikkäitä vaatteita. Etsin oman alueen ilmoituksista niin olen päässyt noutamaan, edullisesti olen saanut uusia vaatteita itselleni. Ihania mekkoja saanut kesään ja puseroita, capreja ja muita housuja mitä syksyllä käyttää. Kaupasta en löydä enää mitään, sen verran ihmeellisiä leikkauksia ettei sovi minulle. Ja käytettynäkin ostan vain hyväkuntoisia.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei vaan kiinnosta pukeutuminen ja rahan laittaminen vaatteisiin. Mielummin ostan jotain muuta. Ei vaan kiinnosta yhtään.
Mutta alastikaan ei voi kulkea ja vaatteet myös kuluvat käytössä. Itse en halua kulkea risoissa ja kulahtaneissa vaatteissa. Käytettynä löytää hyvin edullisesti siistejä vaatteita, joten halvallakin saa päivitettyä vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta alastikaan ei voi kulkea ja vaatteet myös kuluvat käytössä. Itse en halua kulkea risoissa ja kulahtaneissa vaatteissa. Käytettynä löytää hyvin edullisesti siistejä vaatteita, joten halvallakin saa päivitettyä vaatteet.
Näin juuri. Tyylitöntä on mielestäni kulkea resupekkana. Muuten jokainen voi pukeutua mieleisiinsä vaatteisiin. Silloin yleensä tuntee olonsa hyväksi, kun vaatteet mieleisiä itselleen. Kulahtaneet vaatteet kuitenkin tekevät kenestä tahansa tyylittömän ja hompsuisen näköisen. Tänä päivänä pienellä rahalla löytää ehjiä siistejä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ei todellakaan kiinnosta näyttää houkuttavalta, en oo itteäni kauppaamas 😎
Etkö sitten halua antaa itsestäsi tyylikästä ja itsevarmaa kuvaa? Itseään ei tietenkään tarvitse kaupata mutta jokaisen tulee ymmärtää että jos kuljet ryysyissä ei sinua katsota arvostaen eikä taatusti anna luotetaavaa kuvaa esimerkiksi järjestelmällisyydestäsi vaan sen tostaalisesta puuttumisesta. Vaatteet kun näkyvät jo satojen metrien päästä. Sinne ei luonteesi näy vaikka kuinka yrittäisit.
Ei näy satojen metrien päähän.
Olenkohan minä sitten tuo "vanhempi nainen", koska en enää lähesty keski-ikää, vaan olen sitä?
Vaatteeni olen ostanut lähinnä Tokmannilta ja edesmenneestä Löytötexistä. Tyylini on farkut ja t-paita, koska mulle merkkaa vain ja ainoastaan oma mukavuus, ja vähät välitän onko jollain tyyliniekkamiehellä mukavaa katsella minua.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ei todellakaan kiinnosta näyttää houkuttavalta, en oo itteäni kauppaamas 😎
Siinä hyvä asenne yheltä saatanan verkkarisankarilta!
Suurin osa ns tavissuomalaisista miettii vaatteitaan korkeintaan johonkin hienompiin juhliin mennessään. Ei täällä ole sellaista pukeutumiskulttuuria kuin jossain Keski- tai Etelä-Euroopassa, missä lapsesta alkaen pukeudutaan tilanteen mukaan ja mietitään tarkkaan mitkä värit ja materiaalit sopivat yhteen ym. Meillä mennään niin totaalisesti helppous ja käytännöllisyys edellä, ei tyylikkyytä monikaan ajattele.
Onhan meillä haastavampi ilmasto kuin jossain Milanossa, missä on ilo katsella ihmisten kaunista pukeutumista. Valitettavasti me ollaan sellaista resupekkakansaa, sen näkee, kun meidän katukuvaa katsoo.
Rakastan mekkoja ja en muuhun pukeudukkaan. Omistan niitä monia erilaisia. Käytän niitä kesästä talveen. Ostin hetki sitten torista itselleni paketin, missä monta ihanaa itselleni uutta mekkoa. Edullisesti saa päivitystä vaatteisiin. Ja väitän, että ulkopuolinen ei huomaa, ovatko käytettynä hankittu, ovat hyvässä kunnossa. Mutta en tiedä katsooko joku, että tuokin kulkee aina mekossa.