Yle: Työttömiä kannustetaan hakemaan töitä jopa 1,5 tunnin matkan päästä - Lahdessa otetaan laki nyt käyttöön napakammin
"Lahtelainen työnhakija saattaa joutua ottamaan töitä vastaan esimerkiksi Vihdistä tai Jämsästä."
"Lahdesta katsoen puolentoista tunnin säteelle mahtuvat esimerkiksi Helsinki, Lappeenranta ja Mäntyharju.
Jos hakija kieltäytyy velvoittavana työtarjouksena annetusta työpaikasta, työttömyysturvan jatkumiseksi on vähintään vastattava selvityspyyntöön. Mahdollisesti tulee myös määräaika, jolta ei työttömyysturvaa makseta."
"Alivaltiosihteerin mielestä työssäkäyntialue voisi olla laajempikin, mutta työmatkan pidentäminen 1,5 tunnista olisi yhteiskunnallisen keskustelun paikka."
Kommentit (557)
Vierailija kirjoitti:
Eipä siitä valtio rikastu, jos nälkäpalkalla on käytävä töissä matkojen takana. Järkevämpää olisi työnantajan palkata joku sieltä, missä se työkin on.
Ei sen tarkoituskaan ole rikastuttaa valtiota kun sen tarkoitus on vähentää valtion kuluja että sinä hakkisit omat tulot milla ostat ja maksat itse elämäsi etkä maksata kaikkea veronmaksajilla
Siinä tapauksessa yksinhuoltaja voi muuttaa lähemmäs työpaikkaa. Ongelma ratkaistu.
Lapset eivät ole tekosyy vältellä työllistymistä jatkossa.
Riittää, että työhaastattelussa sanoo olevansa kolmen päiväkoti-ikäisen lapsen yksinhuoltaja. Työnantajan kiinnostus loppuu sillä sekunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Eipä siitä valtio rikastu, jos nälkäpalkalla on käytävä töissä matkojen takana. Järkevämpää olisi työnantajan palkata joku sieltä, missä se työkin on.
Mutta arabipersut tienaa, kun saavat enemmän bensaa myytyä meille. Sehän tässä persujen ideologiassa on takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos leikataan sosiaalitukea kunnolla niin kyllä työtön elättisaatana lähtee työnhakuun mieluummin kuin kuolee nälkään. Niin kauan rahaa jaetaan vastikkeetta laiskureille niin eivät ne töihin mene. Suomiloinen välttelee kaikin keinoin työntekoa.
Sinä tarvitsisit kipeästi jotain vihanhallintaterapiaa. Mikä sun elämässä on pielessä kun suollat tuota samaa vihaa päivästä toiseen?
Sinun outäisi ryhdistäytyä ja alkaa kunnonkansalaiseksi joka ottaa vastuun omasta elämästä ja elättää itsensä itse hankimilla tuloilla ja lopettaa se jatkuva tukipummien puolustaminen ja se jatkuva tukien nostelu. Sinä olet juuri niitä henkilöitä jotka on aiheuttanut tämä että työttömiä ja tukipummeja vihataan tässä yhteiskunnassa kun sinulla ei ole aikomustakaan mihinkään muuhun kuin veronmaksajien rahoilla loisimiseen
Toisaalta ihmiset haluavat tehdä sijaisuuksia tai muutaman tunnin pätkätöitä, mutta eivät uskalla nostaa oikeaa palkkaa, tukien menettämisen pelossa. Yritykset ja järjestöt uuden ongelman äärellä., näin Purran ja Orpon leikkausten äärellä.
Vierailija kirjoitti:
sitten kiertelin omakotityömaita tarjoamassa ammattitaitoani ja usein joku urakka nappasikin, mutta nämä työt eivät tulleet kotisohvalle eikä työkkärin kautta, itse piti lähteä kyselemään.
Olitko sinä siis alan yrittäjä? Jos et, niin kumpi maksoi sinun palkan sivukulut ja pidätti verot, sitä itse vai se omakotirakentaja?
Rakentaja maksoi sen minkä jaksoi, ei niistä aina huudeltu:) mutta Kelassa en käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin sisäisessä liikenteessä työmatkoihin menee hulppeesti helposti yli tunti mennen tullen
Saattaa mennä mutta kauas joudut myös ehkä maksamaan 300€ kk matkakuluja verovähennys huomioiden. Vrt HSL 70€.
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa yksinhuoltaja voi muuttaa lähemmäs työpaikkaa. Ongelma ratkaistu.
Lapset eivät ole tekosyy vältellä työllistymistä jatkossa.
Riittää, että työhaastattelussa sanoo olevansa kolmen päiväkoti-ikäisen lapsen yksinhuoltaja. Työnantajan kiinnostus loppuu sillä sekunnilla.
Kohta köyhien lapset pakotetaan töihin, kuten monissa muissa persumaissa.
Itse kävin 8 vuoden ajan ihan pk-seudun toisesta laidasta toiseen töissä. Työmatka oli etenkin talviaikaan julkisilla 1,5 h per suunta. Eli 3 ja päivässä. Olin yh äiti ja sain hoidettua lapset, opiskelin vielä koko päivätyön ohella. En edes tajunnut että olisi pitänyt valittaa... Nykyään autan ihmisiä työnhaussa ja törmään jatkuvasti tähän , että työnhakija sanoo että työmatka saa olla Max 5 km kotiovelta. Hohhoijaa, tervetuloa tähän reaalimaailmaan. Jos ei ole ollut töissä pitkään aikaan eikä ajantasaista koulutusta niin voi unohtaa tollaset vartin työmatkat. Uudellamaalla on niin paljon hyviä työnhakijoita, että tälläisillä kriteereillä saa olla jonkin aikaa työttömänä. Suomessa ollaan liian hyvään ilmeisesti totuttu ja pienikin venyminen on liikaa vaadittu. Itselle ei olisi tänäkään päivänä 3h työmatka päivässä mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sitten kiertelin omakotityömaita tarjoamassa ammattitaitoani ja usein joku urakka nappasikin, mutta nämä työt eivät tulleet kotisohvalle eikä työkkärin kautta, itse piti lähteä kyselemään.
Olitko sinä siis alan yrittäjä? Jos et, niin kumpi maksoi sinun palkan sivukulut ja pidätti verot, sitä itse vai se omakotirakentaja?
Rakentaja maksoi sen minkä jaksoi, ei niistä aina huudeltu:) mutta Kelassa en käynyt.
Pimeän työn teettäminen ja tekeminen oli silloinkin rikos, joten sinun ei kannata keulia asialla. Sinulla kävi tuuri, kun mitään ei sattunut. Et olisi saanut mitään korvauksia, jos olisit vaikka tippunut katolta ja katkaissut jalkasi.
Aina tuo iänikuinen muuttaminen. Ei ole maailmassa sellaista työtä että muuttaisin sen takia ja jättäisin oman kodin, puolison, lapset, eläimet, iäkkäät vanhemmat ja yleensäkin koko elämän.
Kaikkien työttömien suurin ymmärtäjä Juhana Vartiainen sanoi kerran tv-haastattelussa, että työttömyyden pitää olla noin 6 (kuusi) prosenttia, että yhteiskunta pyörisi hyvin. Täystyöllisyyttä ei edes haluta, sillä se kuumentaa markkinoita, koska työntekijät voivat silloin kilpailuttaa työnantajia palkasta. Sehän ei sovi, mutta olisi se hitsin hieno tilanne näin työntekijän kannalta.
Pahimmillaan tuo tarkoittaa velkaantumista tai säästöjen menettämistä, kun työmatkat joutuu palkastaan maksamaan itse, joita Purra ja Orpo leikkasi rajusti ja alensi enimmäismäärää.
Nyt verotuksessa voi vähentää enintään (saa puolet) n. 6000€/v josta omavastuu on 900€ halvimman kulkuneuvon mukaan mukaan. Ja kilomrtrikorv 0.55.
Monta tuntia saa tehdä 1.50h x 2 työmatka on maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9 euron tuntipalkalla ajat 1.5 tunnin työmatkaa 2.70e/l bensan hinnalla. Missä todellisuudessa ministerit elää?
Laskujeni mukaan siitä jää vielä muutama euro käteen. Matkalla voi myös poimia risuja ja autella vanhuksia, joten persussuomalainen eliitti tienaa hyvin tuolla.
No tänään on kallein bensa litra Suomessa 2,20 eli pitkä matka tuohon 2,70. Ja tämä laki on ollut voimassa ennen tätä hallitusta oli myös Marinin hallituksen aikana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pimeän työn teettäminen ja tekeminen oli silloinkin rikos, joten sinun ei kannata keulia asialla. Sinulla kävi tuuri, kun mitään ei sattunut. Et olisi saanut mitään korvauksia, jos olisit vaikka tippunut katolta ja katkaissut jalkasi.
Näinpä, ja ajattele työnantajissa oli eräs poliisipiiri ja eräässä toisessa oli verovirkailija apumiehenä, oltiin vaan hiljaa mutta aikaahan on mennytkin vuosikymmeniä, mitä näitä vanhoja muistelemaan, nythän kaikki on toimet on rehellisiä ja korruptiota ei esiinny missään,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn vaikka 500 kilometrin päässä töissä, jos joku siitä maksaa.
Minä käyn 400 km päässä. Työasunnon vuokran max 450 eruoa kuussa ja matkakulut saa vähentää verotuksessa.
Työmatkakukuja voi vähentää tämänvuofen alusta 6000€/v ja siitäkin omavastuu 900€. ja vähennys on n.puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä, ja ajattele työnantajissa oli eräs poliisipiiri ja eräässä toisessa oli verovirkailija apumiehenä, oltiin vaan hiljaa mutta aikaahan on mennytkin vuosikymmeniä, mitä näitä vanhoja muistelemaan, nythän kaikki on toimet on rehellisiä ja korruptiota ei esiinny missään,
Eli sinä ja nuo kumppanisi olette osasyyllisiä siihen, että valtiolta jäi tärkeitä verotuloja saamatta. Olet sinä aika nilviäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9 euron tuntipalkalla ajat 1.5 tunnin työmatkaa 2.70e/l bensan hinnalla. Missä todellisuudessa ministerit elää?
Laskujeni mukaan siitä jää vielä muutama euro käteen. Matkalla voi myös poimia risuja ja autella vanhuksia, joten persussuomalainen eliitti tienaa hyvin tuolla.
No tänään on kallein bensa litra Suomessa 2,20 eli pitkä matka tuohon 2,70. Ja tämä laki on ollut voimassa ennen tätä hallitusta oli myös Marinin hallituksen aikana
Kyllä täällä on bensa ollut kalliimpaa kun 2,20e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."
No justiinsa, työttömät sohvaperunat edelleenkin kinuaa eläkelläisten itse maksamia eläkkeitä, ettei itse tarvisi persettä nostaa sohvalta. Ps, olen työaikanani kiertänyt Suomen päästä päähän työnperässä myös silloin kun olin jo perheellinen ja nyt nautin täysinrinnoin eläkkeestäni.
Kyllä ansiosidonnaista sai kaksi vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja sai myös asumistukea ja toimeentulotukea.
Asumistuista ja toimeentulotukiaisista en tiedä kun olen pitänyt huolen että vaikka työttömyys iski niin aina jotenkin löysin palkkatyötä, myös -90 luvun lamassa, lähdin siivoamaan palopaikkoja eräänäkin talvena, sitten kiertelin omakotityömaita tarjoamassa ammattitaitoani ja usein joku urakka nappasikin, mutta nämä työt eivät tulleet kotisohvalle eikä työkkärin kautta, itse piti lähteä kyselemään.
Eli alipeukuttajien mukaan mun olis pitänyt mennä alepaan ja ostaa kaljaa eikä hakeutua töihin? Nyt menee kyllä mun moraalitunnon ohi tämä ajatusmalli no onneksi olen hyvin ansaitulla eläkkeellä eikä asuin piirissä ole vuokrakasarmeja, saa rauhassa kuljeskella pelkäämättä kaiken mailman joutoporukoita.
Ne alapeukut tuli luultavasti siitä, että kommenttisi sisältää oletuksen, että nykytyöttömät makoilee kaljaa kitaten kotisohvalla eikä hae töitä.
Onko Jarla hyödyntänyt jo tuon kaljan kittauksen... siis remonttiterminä.
Työmatkavähennyksissäkin on katto, joten tuolla tavoin työ ei kannata.