Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Työttömiä kannustetaan hakemaan töitä jopa 1,5 tunnin matkan päästä - Lahdessa otetaan laki nyt käyttöön napakammin

Vierailija
16.04.2026 |

https://yle.fi/a/74-20220683

"Lahtelainen työnhakija saattaa joutua ottamaan töitä vastaan esimerkiksi Vihdistä tai Jämsästä."

"Lahdesta katsoen puolentoista tunnin säteelle mahtuvat esimerkiksi Helsinki, Lappeenranta ja Mäntyharju.

Jos hakija kieltäytyy velvoittavana työtarjouksena annetusta työpaikasta, työttömyysturvan jatkumiseksi on vähintään vastattava selvityspyyntöön. Mahdollisesti tulee myös määräaika, jolta ei työttömyysturvaa makseta."

"Alivaltiosihteerin mielestä työssäkäyntialue voisi olla laajempikin, mutta työmatkan pidentäminen 1,5 tunnista olisi yhteiskunnallisen keskustelun paikka."

Kommentit (557)

Vierailija
441/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käyn vaikka 500 kilometrin päässä töissä, jos joku siitä maksaa.

eli 4h  yhteensä istut matkalla. ja palkka ei kata matkoja edes- milläs maksat. käyt 6h prismassa kassalla tai hyllyttäjä- eli jotain järkee nyt haloo

Itse teen matkatöitä ja työmatka on ollut monesti tuo 500 km, siitä saa matkapäivärahat verottomana lähes tuhat euroa palkan lisäksi, joten kyllä kannattaa.

Et sä työpaikalle menosta mitään päivärahoja saa, työpaikalta asiakkaalle menosta kyllä, mutta ei sieltä työkkärin tarjoamalta risusavotalta noita asiakaskäyntejä kovin montaa tule

Vierailija
442/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ottaa työasunnon Helsingistä ja saat verovähennystä 450 kuukaudessa, jos olet naimisissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela näkee myös kilometrikorvaukset tulorekisteristä, jos haet tukia eli ei saa välttis asumistukea.

Vierailija
444/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011794786.html

No justiinsa, työttömät sohvaperunat edelleenkin kinuaa eläkelläisten itse maksamia eläkkeitä, ettei itse tarvisi persettä nostaa sohvalta. Ps, olen työaikanani kiertänyt Suomen päästä päähän työnperässä myös silloin kun olin jo perheellinen ja nyt nautin täysinrinnoin eläkkeestäni.

Kyllä ansiosidonnaista sai kaksi vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja sai myös asumistukea ja toimeentulotukea.

Asumistuista ja toimeentulotukiaisista en tiedä kun olen pitänyt huolen että vaikka työttömyys iski niin aina jotenkin löysin palkkatyötä, myös -90 luvun lamassa, lähdin siivoamaan palopaikkoja eräänäkin talvena, sitten kiertelin omakotityömaita tarjoamassa ammattitaitoani ja usein joku urakka nappasikin, mutta nämä työt eivät tulleet kotisohvalle eikä työkkärin kautta, itse piti lähteä kyselemään.

Juu, silloin oli paljon tehtaita mitkä nyt on siirretty Kiinaan.

Tämä ja kaikille Temuttajille, kannattaako sitä Kiinaa tukea? Massiivinen laivaliikenne ja muu logistiikka vielä tuhoaa ilmaston, mutta onhan se ihkua kun saa krääsää millä ei ole mitään käyttöä tosielämässä, kanavat kiinni niin mailma pelastuu on minun mielipiteeni.

Moni merkkituote suunnitellaan Suomessa ja tehdään Kiinassa esim. monet astiat. Ei niitä enää Suomessa tehdä.

Älä osta mitään mikä ei ole arjessa vällttämätöntä ja niitä asioita on aika vähän, säästy rahasikin. Katsokaa Suomea sodan jälkeen ja sitä elintasoa, ruoka-astiasto ja kesä ja talvivaatteet, lapsiperheillä tietenkin omat tarvikkeet, keittiö ja makuuhuone jossa asui koko perhe johon vielä mahtui sukulainenkin väliaikaiseksi, näin oli ainakin meidän kotona vuonna1970. Lomalla käytiin jommankumman vanhemman kotona heinätöissä, olikin loppupeleissä kaupunkilaiskollille aika mielenkiintoista aikaa.

Vierailija
445/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leikataan sosiaalitukea kunnolla niin kyllä työtön elättisaatana lähtee työnhakuun mieluummin kuin kuolee nälkään. Niin kauan rahaa jaetaan vastikkeetta laiskureille niin eivät ne töihin mene. Suomiloinen välttelee kaikin keinoin työntekoa. 

Vierailija
446/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit ottaa työasunnon Helsingistä ja saat verovähennystä 450 kuukaudessa, jos olet naimisissa.

Kyllä nyt kannattaa ottaa vastaan se osa-aikaisen siivoojan paikka helsingistä!

Vierailija
447/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät ovat tämän maan syöpä

Vierailija
448/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tienaa todella hyvin, niin kannattaa terveenä ihmisen lähteä töihin kaueammaksikin. Ei kuitenkaan pienoisella palkalla. Elämä on paskaa, kun ei saa koulutustaan ja työkokemustaan vastaavaa työtä mistään päin Suomea. Tää on niin, niin väärin ja masentavaa. Mutta lopultahan täältä kuollaan kaikki, onneksi.

Vierailija
449/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ovat tämän maan syöpä

Ei, vaan yritykset, jotka eivät palkkaa ihmisiä töihin.

Vierailija
450/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan tulot ja omaisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Tottakai ruokakunnan tulot pitää vaikuttaa tukien saamiseen, vai meinaatko että muija hakee kaikki tuet ja äijä tekee tiliä oikein kunnolla niin tälle kompolle pitää maksaa täydet tuet? Ei ole ihme jos ollaan tässä lamassa kun näin ajatellaan.

Vierailija
451/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 1,5 tuntia työmatkaa suuntaansa. Etätöitä saa tehdä 3-4 päivää viikossa ja toimistolla 1-2 päivää viikossa. En ole tiennytkään, että tämä on ylitsepääsemätön este työnteolle.

Niin, joillain meistä on elämää myös työn ulkopuolella. Silloin 3 tuntia päivässä on ihan helvetin paljon aikaa. 

Sitten kannattaa varmasti muuttaa lähelle työpaikkaa. Ns. oma elämä työajan ulkopuolella ei kelpaa enää selitykseksi työn vastaanottamisesta kieltäytymiselle.

Nykyään työsopimukset kirjoitetaan määräaikaisiksi vuodeksi kerrallaan. Kuka idiootti muuttaa paikkakuntaa vuoden pätkötyön vuoksi, vuokravakuudet/vanhan asunnon myynti, perhe ja lapset mukaan, uudet tarhat, koulut ja työpaikka puolisolle? Kuinka irrallaan todellisuudesta päättäjät ovat oikein?

Vuodeksi? Sehän kuulostaa ruhtinaalliselta. Mun työpaikassa tehdään 2kk soppareita 😂🙄

En silti lähtisi itse enkä todellakaan muuttaisi lapsia jatkuvasti yhden lyhyen pätkän perässä. Huutolaislapset saa kyllä pysyä siellä reilun sadan vuoden päässä. Ei kulu nykymaailmaan.

Vierailija
452/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan merkityksetöntä, jos sitä haettua työpaikkaa ei kuitenkaan saa 200 muun hakijan joukosta. Nollavelvoite, joka lisää vain byrokratiaa.

Vierailija
453/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunti on kyllä se raja. 

Kun hain töitä niin etsin tosiaan max tunnin matka (julkisilla)- alueelta. 

Enempään työmatkusteluun en kyllä rupea. Nyt on nippa nappa alle sen tunnin; noin 55 minuuttia. Jalan, juna ja bussi.

Vierailija
454/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on naimisissa tai yhteinen lapsi niin saa työasuntovähennystä 450 euroa kuukaudessa + viikonloppumatkat ympäri vuoden, jos on töissä eri kaupungissa kuin puoliso.

www.vero.fi

Oho, tuohan on tosi suuri etu.

Vierailija
455/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan merkityksetöntä, jos sitä haettua työpaikkaa ei kuitenkaan saa 200 muun hakijan joukosta. Nollavelvoite, joka lisää vain byrokratiaa.

Eiköhän se työnantajakin mieluummin palkkaa jonkun paikallisen. Joku kaukaa hakija haisee jo etäältä pakkohakijaksi ja vaikka ihan tosissaan hakisikin, niin riskinä on, että ottaa hatkat heti kun löytää lähempää töitä tai sitten myöhästelee bussivuorojen, auto-ongelmien yms takia.

Mut eipä siinä, samapa se on hakea kun kerran käsketään.

Vierailija
456/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnostunut näkemään miten autottomat työttömät liikkuvat näihin olemattomiin työpaikkoihin 100km päähän ilman julkista liikennettä. Ja mistä nämä "työpaikat" yht'äkkiä sinne ilmestyvät koskei niitä ole tämän hallituksen aikana aikaisemminkaan kukaan sieltä löytänyt? Ihan siitä riippumatta onko työnhakijoilla kulkuvälineitä tai ei.

Sitäkin isompi kysymys kuuluu miksei saman pitäjän työttömät kelpaa työnantajalle. Yksinkertaisempaa se on palkata lähiseudulla jo valmiiksi asuva. Muualta pakon edessä liikkuva lähtee välittömästi kun saa työtä lähempänä kotia.

Etätyötä tekevälle on se ja sama missä työpaikka sijaitsee. Kerran kuussa tai kerran puolessa vuodessa käy vielä helposti toimistolla pyörähtämässä vaikka etäisyyttä olisi 700km. Lisäksi noista hommista maksetaan alasta riippumatta sen verran hyvin ettei edes harmita laittaa muutamaa satkua toimistopäivään. Toista se on matalapalkkaisten elämä.

Vierailija
457/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan kävele 1.5 tunnissa Lahdesta Vihtiin tai Jämsään.

Siellä ei siis ole busseja yhtään ? 

Vierailija
458/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn Lahdesta töissä Helsingissä enkä todellakaan ole ainoa, mutta työttömät pystyvät selittämään ihan vakavina, että työmatka on mahdottoman pitkä, ei voi ottaa työtä vastaan.

Mulla oli työkaveri joka kävi töissä Espoossa Lahdesta junalla ja toinen joka junaili Hämeenlinnasta. Toimistolla olivat korkeintaan päivän viikossa, välillä ei sitäkään useaan viikkoon. Molemmilla palkka lähemmäs 6000e/kk. Sillä jo kelpaa junalla matkustaa 😂 

Mutta teepä sama alle 2000e palkalla ja joka ikinen päivä viikossa...

Vierailija
459/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan niitä hakea vaikka mistä. Turha sitä on pelätä, että lahtelainen pääsisi rovaniemelle töihin, jollei ole alansa huippuammattilainen, jolloin työpaikan ottaa varmaan vastaan ihan mielellään mistä vain. 

Jos kovasti epäilyttää, että paikka saattaisi liian kaukaa irrota, tekee vain hakemuksen niin, ettei tarvitse pelätä edes haastattelukutsua. Ei ole vaikeaa, eikä tarvitse kirjoittaa mitään "haen koska on pakko".

Vierailija
460/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011794786.html

No justiinsa, työttömät sohvaperunat edelleenkin kinuaa eläkelläisten itse maksamia eläkkeitä, ettei itse tarvisi persettä nostaa sohvalta. Ps, olen työaikanani kiertänyt Suomen päästä päähän työnperässä myös silloin kun olin jo perheellinen ja nyt nautin täysinrinnoin eläkkeestäni.

Turha siitä muille on kiukutella, jos ei perheesi jaksa katsella sinua.

Kyllä mun lapset minuun pitää yhteyttä päivittäin kun ovat opetettu että töitä pitää tehdä ansaitakseen elantonsa. Ylellä joku Espanjalainen kitisi asuinolojaan ja voin sanoa kuvista päätellen että hyvin asui, minulle on kelvannut joku paikka missä on voinut hetken nukahtaa eli parakit ovat tulleet tutuiksi, olen lähtenyt reissutöihin töitä tekemään enkä viihtymään majoituspaikkoihin, tosin joskus on ollut hotellimajoituksiakin kaikilla herkuilla.

Saisko alipeukattilijoilta kommenttia, vai onko vaan muutoin paha olo?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi