Yle: Työttömiä kannustetaan hakemaan töitä jopa 1,5 tunnin matkan päästä - Lahdessa otetaan laki nyt käyttöön napakammin
"Lahtelainen työnhakija saattaa joutua ottamaan töitä vastaan esimerkiksi Vihdistä tai Jämsästä."
"Lahdesta katsoen puolentoista tunnin säteelle mahtuvat esimerkiksi Helsinki, Lappeenranta ja Mäntyharju.
Jos hakija kieltäytyy velvoittavana työtarjouksena annetusta työpaikasta, työttömyysturvan jatkumiseksi on vähintään vastattava selvityspyyntöön. Mahdollisesti tulee myös määräaika, jolta ei työttömyysturvaa makseta."
"Alivaltiosihteerin mielestä työssäkäyntialue voisi olla laajempikin, mutta työmatkan pidentäminen 1,5 tunnista olisi yhteiskunnallisen keskustelun paikka."
Kommentit (557)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos leikataan sosiaalitukea kunnolla niin kyllä työtön elättisaatana lähtee työnhakuun mieluummin kuin kuolee nälkään. Niin kauan rahaa jaetaan vastikkeetta laiskureille niin eivät ne töihin mene. Suomiloinen välttelee kaikin keinoin työntekoa.
Sinä tarvitsisit kipeästi jotain vihanhallintaterapiaa. Mikä sun elämässä on pielessä kun suollat tuota samaa vihaa päivästä toiseen?
Sinun outäisi ryhdistäytyä ja alkaa kunnonkansalaiseksi joka ottaa vastuun omasta elämästä ja elättää itsensä itse hankimilla tuloilla ja lopettaa se jatkuva tukipummien puolustaminen ja se jatkuva tukien nostelu. Sinä olet juuri niitä henkilöitä jotka on aiheuttanut tämä että työttömiä ja tukipummeja vihataan tässä yhteiskunnassa kun sinulla ei ole aikomustakaan mihinkään muuhun kuin veronmaksajien rahoilla loisimiseen
Minä olen veronmaksaja ollut yli 30 vuotta. Osoita vihasi peilikuvallesi äläkä viattomiin tuntemattomiin. Ei ole häpeä myöntää jos pää ei kestä elämää ja mieli särkyy. Hae itsellesi apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sitten kiertelin omakotityömaita tarjoamassa ammattitaitoani ja usein joku urakka nappasikin, mutta nämä työt eivät tulleet kotisohvalle eikä työkkärin kautta, itse piti lähteä kyselemään.
Olitko sinä siis alan yrittäjä? Jos et, niin kumpi maksoi sinun palkan sivukulut ja pidätti verot, sitä itse vai se omakotirakentaja?
Rakentaja maksoi sen minkä jaksoi, ei niistä aina huudeltu:) mutta Kelassa en käynyt.
Pimeän työn teettäminen ja tekeminen oli silloinkin rikos, joten sinun ei kannata keulia asialla. Sinulla kävi tuuri, kun mitään ei sattunut. Et olisi saanut mitään korvauksia, jos olisit vaikka tippunut katolta ja katkaissut jalkasi.
Näinpä, ja ajattele työnantajissa oli eräs poliisipiiri ja eräässä toisessa oli verovirkailija apumiehenä, oltiin vaan hiljaa mutta aikaahan on mennytkin vuosikymmeniä, mitä näitä vanhoja muistelemaan, nythän kaikki on toimet on rehellisiä ja korruptiota ei esiinny missään,
Eli sinä ja nuo kumppanisi olette osasyyllisiä siihen, että valtiolta jäi tärkeitä verotuloja saamatta. Olet sinä aika nilviäinen.
Työnantajan tahto niin kuin yleensä aina kun pimeänä halutaan teettää, rakennuttajahan siinä säästää, turha syyllistää työntekijää kun painostus tulee työnantajan puolelta.
Meidän kaupungissa, kun rakennettiin uuttaa ammattikorkeakoulua niin seiniin tulevat villat ja laudat olivat vesisateessa ilman suojaa.
Home AMK
Onneksi palstalla kukaan ei arvaile kenenkään anonyymin kotikaupunkia 🤣🤣🤣🤣🤣.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa, kun rakennettiin uuttaa ammattikorkeakoulua niin seiniin tulevat villat ja laudat olivat vesisateessa ilman suojaa.
Home AMK
Jos joku arvaa kaupungin niin rakentaja joutuu maksamaan uuden koulurakennuksen omasta pussista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sitten kiertelin omakotityömaita tarjoamassa ammattitaitoani ja usein joku urakka nappasikin, mutta nämä työt eivät tulleet kotisohvalle eikä työkkärin kautta, itse piti lähteä kyselemään.
Olitko sinä siis alan yrittäjä? Jos et, niin kumpi maksoi sinun palkan sivukulut ja pidätti verot, sitä itse vai se omakotirakentaja?
Rakentaja maksoi sen minkä jaksoi, ei niistä aina huudeltu:) mutta Kelassa en käynyt.
Pimeän työn teettäminen ja tekeminen oli silloinkin rikos, joten sinun ei kannata keulia asialla. Sinulla kävi tuuri, kun mitään ei sattunut. Et olisi saanut mitään korvauksia, jos olisit vaikka tippunut katolta ja katkaissut jalkasi.
Kyllä se kiinteistön omistaja olisi ollut vastuussa , minä olisin vaan sanonut että suullinen sopimus on sovittu, minkä takia minä siellä toisten kiinteistöllä olisin ollut työhommissa?
Ei 1,5 h ole mikään älytön työmatka-aika, vaikkei Suomessa tällaiseen ollakaan yleisesti totuttu. Eri asia on, jos sen kulkeminen on kohtuuttoman kallista.
P.S. Ja Suomessa työpäivät eivät myöskään todellakaan ole sieltä pisimmästä päästä.
Mä oon hakenut töitä ympäri Etelä-Suomea, ilman mitään matkarajoja, mutta niitä töitä ei ole missään. Viimeisin työpaikka, johon hain sai yli 300 työhakemusta. Että aika epätoivoiselta näyttää työnsaanti missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä, ja ajattele työnantajissa oli eräs poliisipiiri ja eräässä toisessa oli verovirkailija apumiehenä, oltiin vaan hiljaa mutta aikaahan on mennytkin vuosikymmeniä, mitä näitä vanhoja muistelemaan, nythän kaikki on toimet on rehellisiä ja korruptiota ei esiinny missään,
Eli sinä ja nuo kumppanisi olette osasyyllisiä siihen, että valtiolta jäi tärkeitä verotuloja saamatta. Olet sinä aika nilviäinen.
No niillä tuloilla rakensin omakotitaloa joitten kuluista maksoin veroja 24 prosenttia arvonlisäveroja, 400 000 € talokustannukset veroja 100 000, piisaako kateelisille? Oliko suuri synti tehdä tonnin keikka pimeenä?
Vierailija kirjoitti:
Home AMK
Tapahtuu kaikkialla. Myös talossa, josta olin maksanut varauksen. Saivat kuulla kunniansa paikan päällä ja rakennusliikkeen johdolle lähetin haukkumisviestin. Tuskin meni sihteeriseulaa pidemmälle. Vaikka olisi mennyt, niin eihän ne mitään välitä. Rahat pois ja karkuun ja uutta firmaa perustamaan. Uudet talot homeessa parin vuoden päästä. Tolkutonta touhua,
Jos en saa kunnon palkka en pese käsiä vessakäynnin yhteydessä. Saa noro virus levitä rauhassa. Ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon hakenut töitä ympäri Etelä-Suomea, ilman mitään matkarajoja, mutta niitä töitä ei ole missään. Viimeisin työpaikka, johon hain sai yli 300 työhakemusta. Että aika epätoivoiselta näyttää työnsaanti missä tahansa.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta.
Perikuntien asuntoja ei saa myytyä mihinkään.
Ja kukaan ei vuokraa sähkölämmitteistä asuntoa, koska kela maksaa lämmitykseen enintään 46 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos en saa kunnon palkka en pese käsiä vessakäynnin yhteydessä. Saa noro virus levitä rauhassa. Ei kiinnosta.
Ei kiinnosta muiden sairaudet, vaikka olisi syöpä. Ei niitäkään kiinnosta saanko palkkaa.
Perintö täytyy ottaa vastaa kokonaan tai ei mitään. Jos otat kesämökin ja rahaa tililtä joudut ottamaan myös sen sähkölämmitys omakotitalon tai rivitalo-osakkeen tai et ota mitään. Jos kieltäydyt perinnöstä se siirtyy sun lapsille.
Käsittääkseni EU-edustajia lennätetään käytännössä valtion kustannuksella Suomesta Brysseliin ja takaisin töihin joka viikko. Sinänsä kun tämä EU-sirkus alkoi, olin olettanut että ne edustajat olisivat muuttaneet Brysseliin eikä olisi tällaista ilmasiltaa. Mutta jos kerran kansan edustajia kuljetellaan töihin ilmaiseksi, miksei sitten itse kansalaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos leikataan sosiaalitukea kunnolla niin kyllä työtön elättisaatana lähtee työnhakuun mieluummin kuin kuolee nälkään. Niin kauan rahaa jaetaan vastikkeetta laiskureille niin eivät ne töihin mene. Suomiloinen välttelee kaikin keinoin työntekoa.
Sinä tarvitsisit kipeästi jotain vihanhallintaterapiaa. Mikä sun elämässä on pielessä kun suollat tuota samaa vihaa päivästä toiseen?
Hän saattaa olla näitä työnantajia, joilla töitä riittää teetettäväksi ylitöihin asti. Palkanmaksu ja ylityökorvaukset ei sitten onnistukaan. Kaverille, yli kuusikymppiselle, kävi näin ja jäi useamman kuukauden palkat saamatta, Palkkaturvalta onneksi osan sai. Pojalle tekivät saman jutun, mutta hän lähti jo kahden viikon kuluttua, kun sai onneksi toisen paikan. Haukut sai peräänsä, kun ei ilmaiseksi suostunut tekemään ja luottamaan, että jonain päivänä ehkä maksetaan. Täällä ne sitten soittaa suutaan ja haukkuu työttömiä, jotka eivät heille palkatta raada.
Olen ollut työssä, jossa työmatkaan meni 3 h päivässä, nettopalkka 2500€, kävin töissä joka päivä kunnes tuli mahdollisuus osittaiseen etäilyyn.
Mielestäni tietyllä palkalla tuo on järkevä vaihtoehto. Tunnen muutamia, joilla työmatka 3 h päivässä ja käyvät 1-2 kertaa viikossa toimistolla. Motivaattorina monilla, että työtä on helpompi vaihtaa kuin työttömänä hakea töitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin 8 vuoden ajan ihan pk-seudun toisesta laidasta toiseen töissä. Työmatka oli etenkin talviaikaan julkisilla 1,5 h per suunta. Eli 3 ja päivässä. Olin yh äiti ja sain hoidettua lapset, opiskelin vielä koko päivätyön ohella. En edes tajunnut että olisi pitänyt valittaa... Nykyään autan ihmisiä työnhaussa ja törmään jatkuvasti tähän , että työnhakija sanoo että työmatka saa olla Max 5 km kotiovelta. Hohhoijaa, tervetuloa tähän reaalimaailmaan. Jos ei ole ollut töissä pitkään aikaan eikä ajantasaista koulutusta niin voi unohtaa tollaset vartin työmatkat. Uudellamaalla on niin paljon hyviä työnhakijoita, että tälläisillä kriteereillä saa olla jonkin aikaa työttömänä. Suomessa ollaan liian hyvään ilmeisesti totuttu ja pienikin venyminen on liikaa vaadittu. Itselle ei olisi tänäkään päivänä 3h työmatka päivässä mikään ongelma.
Toki on vähän eri asia maksaa HSL:n lippujen hintaa tuolla matkalla kuin VR:n kaukojunien hintaa. Että sinänsä tuo ei ollut samalla tavalla köyhän ihmisen taloutta kaatava työmatkakulu, kuin jos vaikka pitäisikin maksaa 40 eur /päivä jotain VR:n junalippuhintoja.
Jos ihmisellä on pitkä työttömyys takanaan, todennäköisyys työllistyä mihinkään kokopäiväiseen tai asiallisesti palkattuun on aika minimaalinen. Joten jos henkilö hakee jotain flyerin jakajan työtä, kaupunkilehtien jakoa, feissarin hommia, siivousta, tms. niin ei tällaisten takia annata lähteä toisille paikkakunnille. Hanttihommia ja paskaduuneja löytyy joka paikkakunnalta kyllä juuri sen paikkakunnan vaikeasti työllistettäville. Toisille paikkakunnille kannattaa lähteä lähinnä jonkin asiantuntijatason työn takia, jollaiseen ei kuka tahansa kelpaa ja jollaisia töitä ei joka paikkakunnalla ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on naimisissa tai yhteinen lapsi niin saa työasuntovähennystä 450 euroa kuukaudessa + viikonloppumatkat ympäri vuoden, jos on töissä eri kaupungissa kuin puoliso.
Oho, tuohan on tosi suuri etu.
Niin, vain jos on riittävän iso palkka, että siitä riitä vähennettäväksi. Pienistä palkoista on niin pieni vero, ettei näitä verovähennysetuja pysty hyödyntämään. Toisaalta onko tuollainen etu houkuttelevampi kuin arki ja elämä oman perheen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän tuo yhtälö toimii päiväkoti-ikäisten tai pikkukoululaisten kanssa?
Vanhemmat lähtevät töihin 6.30 ja palaavat 17.30?? Pk on auki 07-17, pikkukoululainen lähtee ja palaa yksin....
Itse YH-isänä vein lapset kello 6.00 ja hain varttia vaille 17:sta, sopimusasia kun neuvottelee asiallisesti.
Jos lapsi on kuukausittain yli 250h päivähoidossa, päivähoito ottaa yhteyttä lastensuojeluun. Näin minulle sanottiin, kun tein yksinhuoltajana epäsäännöllistä kolmivuorotyötä. Oli pakko lyhentää työaikaa ja aloin tehdä 80% työaikaa.
Minä en olisi lähtenyt sellaiselle työkeikalle, moni näistä kavereista ovat lähteneet vähän niinkuin seikkailemaan työnperässä ja sitten kun ei menekkään niin kuin olis pitänyt niin sitten uhriudutaan, ottakoon elämänkouluna nämäkin kokemukset, kyllä niitä oppirahoja on ennenkin makseltu ja toivottavasti opittu.