Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Työttömiä kannustetaan hakemaan töitä jopa 1,5 tunnin matkan päästä - Lahdessa otetaan laki nyt käyttöön napakammin

Vierailija
16.04.2026 |

https://yle.fi/a/74-20220683

"Lahtelainen työnhakija saattaa joutua ottamaan töitä vastaan esimerkiksi Vihdistä tai Jämsästä."

"Lahdesta katsoen puolentoista tunnin säteelle mahtuvat esimerkiksi Helsinki, Lappeenranta ja Mäntyharju.

Jos hakija kieltäytyy velvoittavana työtarjouksena annetusta työpaikasta, työttömyysturvan jatkumiseksi on vähintään vastattava selvityspyyntöön. Mahdollisesti tulee myös määräaika, jolta ei työttömyysturvaa makseta."

"Alivaltiosihteerin mielestä työssäkäyntialue voisi olla laajempikin, mutta työmatkan pidentäminen 1,5 tunnista olisi yhteiskunnallisen keskustelun paikka."

Kommentit (557)

Vierailija
461/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli kerran sellanen työtarjous, joka oli kaukana Helsingistä. Joku 1 h 20 min. julkisilla, suunta.

Työ olisi ollut ihan ok toimistohomma, mutta palkka  miinus työmatkat melko kannattamatonta ja vielä päiväkodissa lapset, joten pitkät työmatkat miinus. 

No lähetin hakemuksen viime tingassa oikein pikana kuitenkin, jos pitää todistaa että on lähetetty. 
Vähön jännitin, että jos tulee kutsu haastatteluun. Ei tullut onneksi. 

Vierailija
462/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako muuttaa lähemmäs työpaikkaa?

Kai sinä ymmärrät, että jopa suurimmalla osalla työssäkäyvästä väestöstä on työssäkäyvä puoliso ja perhe, joka ei voi hypätä muuttoautoon, kun äiti tai isä saa työvoimatoimiston osoittaman työpaikan 150 kilometrin päästä? 

Ja kun et tajua mistään mitään, kyseessä on 1,5 tuntia, missään et 150 kilometriä Suomessa tuossa ajassa pysty edes ajamaan, kenelläkään ei ole ovelta ovelle 100 km tuntinopeus koko matkaa 

Ei kukaan sano että on mentävä autolla vaan matka-aika ei saa ylittää 1,5h. Minä pääsen kotoa Oulusta toimistolle Helsinkiin alle tuon ajan jos ei yhtään ole matkalla ruuhkaa eikä lentokentällä odottelua

Laissa matka lasketaan sen kulkuneuvon mukaan millä kukainenkin sinne töihin menee, autoton laskee kotiovelta bussiin työpaikan ovelle, jos on auto käytössä lasketaan edelleen kotiovelta työpaikan ovelle suorinta tietä, ei kiertotietä. Kokoaikatyössä työmatkoihin saa mennä yhteensä kolme tuntia ja osa-aika työssä kaksi tuntia, jos on menee pidempään ja pystyt sen todistamaan ei työpaikkaa pidä ottaa vastaan, saa ottaa muttei ole pakko.

Autotonkin voi tilata taksin tai vaikka kuuraketin. 

Lain sanoitus on tehty päin persettä.

Taksilla ei pidä mennä töihin, eikä kuu raketilla. Jos on tyhmä niin ei vaan tajua. Mutta jatka samaan malliin kun et vaan tajua. Suu vaahdossa huudetaan asian vierestä ja mietitään miksi pidetään tyhmänä

Et selvästi tajua asiaa.

Jos laissa ei määritellä millä välineellä 1,5 tunnin työmatka lasketaan voi siihen laittaa mitä vain. Jos se olisi määritelty järkevästi voitaisiin oikeasti sanon mikä kenenkin työhakualue olisi.

Laissa kun ei pitäisi olla mitään tulkinnanvaraista ja jos on sen tulkitsemiseen pitää olla lainoppinut joka hänkään ei yksin voi tulkintaa lopullisdsti tehdä vaan se voidaan haastaa.

Tottakai kuuraketilla laki käskee työmatkat kulkemaan, kun Suomessa niitä on. Taksilla ei myöskään kenenkään pidä kulkea. https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2009/1153#sec_1 tuolta voi jokainen tarkistaa oman alueensa, eikä pidä antaa mielikuvituksen lähteä laukalle 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siitä valtio rikastu, jos nälkäpalkalla on käytävä töissä matkojen takana. Järkevämpää olisi työnantajan palkata joku sieltä, missä se työkin on. 

Vierailija
464/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos leikataan sosiaalitukea kunnolla niin kyllä työtön elättisaatana lähtee työnhakuun mieluummin kuin kuolee nälkään. Niin kauan rahaa jaetaan vastikkeetta laiskureille niin eivät ne töihin mene. Suomiloinen välttelee kaikin keinoin työntekoa. 

Sinä tarvitsisit kipeästi jotain vihanhallintaterapiaa. Mikä sun elämässä on pielessä kun suollat tuota samaa vihaa päivästä toiseen? 

Vierailija
465/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011794786.html

No justiinsa, työttömät sohvaperunat edelleenkin kinuaa eläkelläisten itse maksamia eläkkeitä, ettei itse tarvisi persettä nostaa sohvalta. Ps, olen työaikanani kiertänyt Suomen päästä päähän työnperässä myös silloin kun olin jo perheellinen ja nyt nautin täysinrinnoin eläkkeestäni.

Kyllä ansiosidonnaista sai kaksi vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja sai myös asumistukea ja toimeentulotukea.

Asumistuista ja toimeentulotukiaisista en tiedä kun olen pitänyt huolen että vaikka työttömyys iski niin aina jotenkin löysin palkkatyötä, myös -90 luvun lamassa, lähdin siivoamaan palopaikkoja eräänäkin talvena, sitten kiertelin omakotityömaita tarjoamassa ammattitaitoani ja usein joku urakka nappasikin, mutta nämä työt eivät tulleet kotisohvalle eikä työkkärin kautta, itse piti lähteä kyselemään.

Eli alipeukuttajien mukaan mun olis pitänyt mennä alepaan ja ostaa kaljaa eikä hakeutua töihin? Nyt menee kyllä mun moraalitunnon ohi tämä ajatusmalli no onneksi olen hyvin ansaitulla eläkkeellä eikä asuin piirissä ole vuokrakasarmeja, saa rauhassa kuljeskella pelkäämättä kaiken mailman joutoporukoita.

Vierailija
466/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käyn vaikka 500 kilometrin päässä töissä, jos joku siitä maksaa.

eli 4h  yhteensä istut matkalla. ja palkka ei kata matkoja edes- milläs maksat. käyt 6h prismassa kassalla tai hyllyttäjä- eli jotain järkee nyt haloo

Itse teen matkatöitä ja työmatka on ollut monesti tuo 500 km, siitä saa matkapäivärahat verottomana lähes tuhat euroa palkan lisäksi, joten kyllä kannattaa.

Et sä työpaikalle menosta mitään päivärahoja saa, työpaikalta asiakkaalle menosta kyllä, mutta ei sieltä työkkärin tarjoamalta risusavotalta noita asiakaskäyntejä kovin montaa tule

"Et sä työpaikalle menosta mitään päivärahoja saa" Saan kyllä, menen rakennustyömaalle, (en risusavotaan) ja minulla ei ole työsopimuksessa mitään työpaikan osoitetta, vaan teen työtä vaihtuvilla työmailla enkä tee mitään asiakaskäyntejä. Olen yllättynyt että miten tietämättömiä ihmiset ovat.

Vierailija
467/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä siitä valtio rikastu, jos nälkäpalkalla on käytävä töissä matkojen takana. Järkevämpää olisi työnantajan palkata joku sieltä, missä se työkin on. 

Mitä lähempänä työntekijä asuu työpaikkaa, sitä varmemmin hän myös pysyy työssään. Pendelöijät vaihtaa työpaikkaa hyvin herkästi ja haku on päällä koko ajan. Omasta kokemuksesta sanon ja vierestä useampia seurannut.

Vierailija
468/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."

No justiinsa, työttömät sohvaperunat edelleenkin kinuaa eläkelläisten itse maksamia eläkkeitä, ettei itse tarvisi persettä nostaa sohvalta. Ps, olen työaikanani kiertänyt Suomen päästä päähän työnperässä myös silloin kun olin jo perheellinen ja nyt nautin täysinrinnoin eläkkeestäni.

Kyllä ansiosidonnaista sai kaksi vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja sai myös asumistukea ja toimeentulotukea.

Asumistuista ja toimeentulotukiaisista en tiedä kun olen pitänyt huolen että vaikka työttömyys iski niin aina jotenkin löysin palkkatyötä, myös -90 luvun lamassa, lähdin siivoamaan palopaikkoja eräänäkin talvena, sitten kiertelin omakotityömaita tarjoamassa ammattitaitoani ja usein joku urakka nappasikin, mutta nämä työt eivät tulleet kotisohvalle eikä työkkärin kautta, itse piti lähteä kyselemään.

Eli alipeukuttajien mukaan mun olis pitänyt mennä alepaan ja ostaa kaljaa eikä hakeutua töihin? Nyt menee kyllä mun moraalitunnon ohi tämä ajatusmalli no onneksi olen hyvin ansaitulla eläkkeellä eikä asuin piirissä ole vuokrakasarmeja, saa rauhassa kuljeskella pelkäämättä kaiken mailman joutoporukoita.

Tuommoisella asenteella, että alentuu matalalla palkalla orjatyöhön takaa jatkossakin sen, että pysyy orjan asemassa.

Vierailija
469/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käyn vaikka 500 kilometrin päässä töissä, jos joku siitä maksaa.

Minä käyn 400 km päässä. Työasunnon vuokran max 450 eruoa kuussa ja matkakulut saa vähentää verotuksessa.

Vierailija
470/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ovat tämän maan syöpä

Niin, aika hyvä vertauskuva juuri tällä hetkellä kun on uutisoitu että Suomessa syöpäpotilas saa huonoiten hoitoa eläen lyhyemmän aikaa kuin naapurimaissa. Syövän annetaan levitä eikä sitä hoideta myöskään työttömyydessä. Nostetaan kädet pystyyn ja annetaan mennä kun on alamäki. Ntsimeininkiä! Osamattomuutta ja ihmisvihaa.

Vierailija
471/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9 euron tuntipalkalla ajat 1.5 tunnin työmatkaa 2.70e/l bensan hinnalla. Missä todellisuudessa ministerit elää?

Laskujeni mukaan siitä jää vielä muutama euro käteen. Matkalla voi myös poimia risuja ja autella vanhuksia, joten persussuomalainen eliitti tienaa hyvin tuolla.

Vierailija
472/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, aika hyvä vertauskuva juuri tällä hetkellä kun on uutisoitu että Suomessa syöpäpotilas saa huonoiten hoitoa eläen lyhyemmän aikaa kuin naapurimaissa. Syövän annetaan levitä eikä sitä hoideta myöskään työttömyydessä. Nostetaan kädet pystyyn ja annetaan mennä kun on alamäki. Ntsimeininkiä! Osamattomuutta ja ihmisvihaa.

Mutta pakkohan meidän oli niitä äänestää kun lupasivat halpaa pensaa.

Vierailija
473/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha siitä muille on kiukutella, jos ei perheesi jaksa katsella sinua.

Kyllä mun lapset minuun pitää yhteyttä päivittäin kun ovat opetettu että töitä pitää tehdä ansaitakseen elantonsa. Ylellä joku Espanjalainen kitisi asuinolojaan ja voin sanoa kuvista päätellen että hyvin asui, minulle on kelvannut joku paikka missä on voinut hetken nukahtaa eli parakit ovat tulleet tutuiksi, olen lähtenyt reissutöihin töitä tekemään enkä viihtymään majoituspaikkoihin, tosin joskus on ollut hotellimajoituksiakin kaikilla herkuilla.

Saisko alipeukattilijoilta kommenttia, vai onko vaan muutoin paha olo?

Ne maksoi petipaikasta vuokraa monta sataa euroa kuukaudessa. Paljonko sinä maksoit?

Vierailija
474/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä käydä vaikka Kittilässä lentokoneella. Motä se olisi: 1h lento suuntaan  ja päälle ne muut niin 2 h. 
Jos hyvä palkka voisin käydä.

Lapset jo isoja. Riittää,  että kotona klo 18. Työmatkavähennykset verotukseen 

Vierailija
475/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuommoisella asenteella, että alentuu matalalla palkalla orjatyöhön takaa jatkossakin sen, että pysyy orjan asemassa.

Matala palkka ja matala palkka, siitä kertyi kuitenkin eläkettä 2500€/kk, mieti sitä. Vuosiansio lähes 60 tuhatta vuodessa parhaimmillaan ihan amispohjalta, helppoa kun tekee vaan töitä eikä kitise, emmää ja jaksa ja ei mua huvita ku festarikeikaillekkin pitää varata ainakin viikko.

Vierailija
476/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli kerran sellanen työtarjous, joka oli kaukana Helsingistä. Joku 1 h 20 min. julkisilla, suunta.

Työ olisi ollut ihan ok toimistohomma, mutta palkka  miinus työmatkat melko kannattamatonta ja vielä päiväkodissa lapset, joten pitkät työmatkat miinus. 

No lähetin hakemuksen viime tingassa oikein pikana kuitenkin, jos pitää todistaa että on lähetetty. 
Vähön jännitin, että jos tulee kutsu haastatteluun. Ei tullut onneksi. 

Sulle ei tullut työtarjousta, vaan työkkäristä työnhaku esitys

Et olisi sitä kuitenkaan saanut. Ihmeellisiä kuvitelmia täällä työttömiltä, että pelkän työhakemuksen jättämällä pääsee jonnekin töihin.   Ei ihme, että on vaikeaa 

Vierailija
477/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta pakkohan meidän oli niitä äänestää kun lupasivat halpaa pensaa.

Ei minua kukaan pakottanut.

Vierailija
478/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kiertelin omakotityömaita tarjoamassa ammattitaitoani ja usein joku urakka nappasikin, mutta nämä työt eivät tulleet kotisohvalle eikä työkkärin kautta, itse piti lähteä kyselemään.

Olitko sinä siis alan yrittäjä? Jos et, niin kumpi maksoi sinun palkan sivukulut ja pidätti verot, sitä itse vai se omakotirakentaja?

Vierailija
479/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo nyt mikään ihmeellinen matka aika ole, mutta missä on sellainen työpaikka minne ei työntekijöitä lähempää löydy. Eli ei mitään vaikutusta mihinkään kun ongelma on työpaikkojen vähyys.

Vierailija
480/557 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin sitä, jos olisi esim yksinhuoltaja. Lapset päikkyyn ja olisivat siellä 11-12 h :)

Siinä tapauksessa yksinhuoltaja voi muuttaa lähemmäs työpaikkaa. Ongelma ratkaistu.

Lapset eivät ole tekosyy vältellä työllistymistä jatkossa.

Ja työmatkat kävellen tai pyörällä niin palkka riittää paremmin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän