Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alppiero: mies hylkää naisen vaelluksella, kiipeämässä tms.

Vierailija
01.04.2026 |

https://www.hs.fi/maailma/art-2000011899512.html

Mitä mieltä? Onko todellinen ilmiö vai pitäisikö naisten opetella erätaitoja?

Kommentit (251)

Vierailija
161/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä ne on nimenomaan miehet jotka ovat lausuneet ei-niin-mukavia tai jopa loukkaavia sanoja kun olen ollut ilman miestäni esim. laavulla tai muulla lepopaikalla tai ihan vaan rannalla kalassa. Voisin joskus tuntea itseni jopa turvattomaksi, mutta onneksi minulla on aina koirat mukanani. 

Toivottavasti et enää koskaan saa tuntea oloasi yhteiskunnassa turvalliseksi syntyperäsi johdosta, sitten tiedät miltä miehistä tuntuu.

Miehetkö tuntevat olonsa turvattomaksi naisten ollessa lähellä? Vai pelkäätkö toisia miehiä?

Toisia miehiä.  Olen saanut turpaani pienestä pojasta saakka.  Tältä naisia on suojeltu ja tätä suojelua feminismi ei halua.

Onko se naisten vika, että miehet käyttäytyvät paskasti? Eikö mielestäsi asia pitäisi saada korjattua ja väkivalta loppumaan, eikä niin että useampi joutuu kärsimään samasta?

Naisten vika oli ravistella rikki ne rakenteet mitkä miesten väkivaltaisuutta oli kehittyneet hillitsemään.  Jäljellä on ainoastaan valtion väkivaltakoneisto, kaikki moraali ja tavat on feministien toimesta tuhottu.

Kannattiko?

Tyypillinen mies. Naisten vikaa ihan kaikki. Jopa miesten väkivaltaisuus.

Vierailija
162/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä ne on nimenomaan miehet jotka ovat lausuneet ei-niin-mukavia tai jopa loukkaavia sanoja kun olen ollut ilman miestäni esim. laavulla tai muulla lepopaikalla tai ihan vaan rannalla kalassa. Voisin joskus tuntea itseni jopa turvattomaksi, mutta onneksi minulla on aina koirat mukanani. 

Toivottavasti et enää koskaan saa tuntea oloasi yhteiskunnassa turvalliseksi syntyperäsi johdosta, sitten tiedät miltä miehistä tuntuu.

Miehetkö tuntevat olonsa turvattomaksi naisten ollessa lähellä? Vai pelkäätkö toisia miehiä?

Toisia miehiä.  Olen saanut turpaani pienestä pojasta saakka.  Tältä naisia on suojeltu ja tätä suojelua feminismi ei halua.

Jutuistasi päätellen en ihmettele, että turpaan on tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen versio tästä on eksyttäminen marketissa tai marjametsässä. Sitten ajetaan kotisohvalle odottamaan ja ottamaan aikaa, miten vaimo saa könyttyä kotiin. 

Vierailija
164/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, tämän tyyppiset miehet pitävät toimintaansa oikeutettuna. 'Miksi nainen otti liian vähän vaatetta/vettä mukaansa?'  Eivät näe ongelmaa omassa toiminnassaan.

Minä valitettavasti olen naimisissa tämän tyyppisen miehen kanssa. Tunnistan tuon, että saattaa suutahtaa ja kuppi mennä nurin, mikä sumentaa ajattelun. Emme harrasta ääriseikkailulajeja, mutta haittaa toisinaan arjessa silti. Yhteisillä matkoillakin on melkein vakio, mies suutahtaa jossakin vaiheessa. (Nykyään matkustan mielellään muussa seurassa.)

Toisaalta empatiakyky loistaa poissaolollaan silloinkin jos olen vaikkapa sänkypotilaana ja tarvitsisin jotain. 

Ja vakavasti sairastuessa (esim syöpä) on avioeroriski iso, jos pariskunnasta se on nainen, joka sairastuu.  Naisen voi jättää silloinkin. Toisaalta en tiedä, onko niin, että vakava sairastuminen voi joskus kirkastaa ajatuksia naisellekin.

Vierailija
165/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se naisten vika, että miehet käyttäytyvät paskasti? Eikö mielestäsi asia pitäisi saada korjattua ja väkivalta loppumaan, eikä niin että useampi joutuu kärsimään samasta?

Naisten vika oli ravistella rikki ne rakenteet mitkä miesten väkivaltaisuutta oli kehittyneet hillitsemään.  Jäljellä on ainoastaan valtion väkivaltakoneisto, kaikki moraali ja tavat on feministien toimesta tuhottu.

Kannattiko?

Luuletko siis että ennen miehet kohdistivat väkivallan vain naisiin ja feminismin takia se nyt kohdstuu myös miehiin?

Täysin päinvastoin mutta sinähän tiesitkin sen.  Paskapropagandistina vaan et voi olla vääristelemättä, feministisika!

Vierailija
166/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattiko?

Tiesitkö että patriarkaalisuus ja "mies on perheen pää" tuli joskus tuhansia vuosia sitten pakosta, kun ihmiset asettuivat enemmissä määrin viljelemään ja tiloja piti suojella esim. petoeläimiltä jne. jokaiselle jaettiin silloin rooli, jolla SELVIYDYTTIIN. Tänä päivänä tätä selviytymistä ei tarvita samalla tavalla, mutta patriarkka jäi normina elämään jatkoa, joka ei enää palvele sitä tarkoitusta kuten ennen. Sitä ei enää TARVITA. Ennen tätä muutosta ihmisten sivilisaatiossa kaikki olivat tasavertaisia, se oli NORMAALIA ja luontaista ihmisille lajina.  

Vierailija
167/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhtautumisesi on naisille tavanomaista.  Seuraavaksi vaadit varmaankin empatiaa miehiltä kokemiasi vääryyksiä kohtaan?

Vierailija
168/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäh? 

Sitä että miehet ovat väkivaltaisia toisiaan kohtaan ja että feminismi purkaa rakenteita jotka suojelivat naisia tältä samaiselta väkivallalta.

Naiset haluavat tulla alistetuiksi.

Kenellekähän viestisi tarkoitit? Minä vain kirjoitin, että yksin liikkuvana naisena saan tuolla eräillessäkin v-tyyliä sun muuta kuulla miesten, en naisten, suusta. En tajua miksi jotkut miehet käyttäytyy niin kun en provosoi ja haluan vain nauttia luonnon rauhasta. Saatane! 

Naisia oli tapana suojella ja kohdella kuin kukkaa kämmenellä.  Naiset eivät tätä halunneet.

Nauttikaa nyt halunne seurauksista!!! 

Ymmärrättekö?!

Ette voi vaatia eriarvoista kohtelua samalla kun vaaditte tasa-arvoa!  Tasa-arvo on äärimmäinen kilpailuyhteiskunta jossa taistellaan vähistä resursseista keinoja kaihtamatta!  Tätä feminismi halusi ja tätä saatte niellä vaikka väkisin!

Jaa, minulle saa siis esim. veetuilla, pilkata tai ehdotella feministien takia? Ei hele mikä logiikka. Me kyllä ollaan mieheni kanssa ihan tasa-arvoisia ja monessa asiassa myös -vertaisia. Jos tulet uhittelemaan ja koirani tarraa sinun kurkkuusi, niin saat taas uuden aiheen mistä itkeä eli naisen koira puri kun yritin sen naisen rskata. Voi voi voi. Nähdään laavulla, mutta ole kiltisti tai!! 

Yksi isku laittaa rakkisi nukkumaan.

Eli tapat koiran ja sitten käyt kimppuuni? En sinuna yrittäisi onneasi, sillä vielä on kaksi muuta. Oletko muuten täysipäinen vai joku räkänokkateini? Juttusi ovat typeriä. 

Niin metsä vastaa...

No kuules pöpelikkö, vastaa sitten asiallisesti miksi miehet aukoo päätään ja jooa ehdottelee sitä sun tätä kun liikun luonnossa yksin? Ei tietty kaikki, mutta valitettavan moni. 

Vierailija
169/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo ihan oikea ilmiö. Miehet ovat kautta aikojen vieneet naisia keskelle ei mitään joko ihan murhatarkoituksessa ("onnettomuus"), tai retkellä ollessa suututtu naiselle siitä ettei tämä anna seksiä, tai koska on tullut riitaa tilanteesta jossa kaikilla hermot kireenä, tai siksi ettei nainen pysy perässä koska mies on valinnut retkikohteen vaatimustason ja liikkumistahdin omien mielihalujensa mukaisesti eikä sen toisen tarpeet huomioiden, vaikka on sovittu että mennään yhdessä, mies on pakottanut mukaan, tai mies on jopa luvannut opastaa ummikkonaista. Selvä heitteillejättöhän tuo, ehkä jopa murhanyritys jos esim. jätetään ilman suuntaa, vettä ja varusteita jonnekin autiomaahan.

En osaa edes kuvitella naista joka ensinnäkin raahaisi lapsensa tai vaikka mumminsa jonnekin erämaahan, täysin tietoisena siitä että nämä vaativat erityistä huomaavaisuutta siinä ympäristössä, ja sitten vielä hylkäisi sinne kun se ärsytti/valitti/ei jaksanut kävellä yhtä nopeasti. Naisilla enemmän empatiaa ja vastuuntuntoa, kykyä ajatella muita ja käsitellä negatiivisia tunteita?

Muuta neuvoa ei naisille ole kuin että miehen lupauksiin ei kannata koskaan luottaa. Heillä on tarve esittää etevää ja ihanaa silloin kun he kokevat siitä olevan hyötyä itselleen (=mahdollisuus uida pöksyihin). Mutta sillä sekunilla kun nainen on ns. hankala, eli miehestä erillinen olento jolla on oma tahto ja tarpeet, niin se suojelevuus, välittäminen, rakkaus ja kiltteys katoaa. Puhumattakaan siitä jos mies haukkaa liian suuren palan itsekin ja johtaa molemmat vaaralliseen tilanteeseen riskinotollaan, liian vaikeatasoiseen retkikohteeseen ja huonosti varustautuneena.

Sellaisen miehen kanssa ei pidä mennä yhtään minnekään jota et tunne läpikotaisin - myös paineen alaisena - ja jossa on piiruakaan narsistista pershäiriötä, ilman että sinulla on 100% varmuudella pääsy turvallisesti pois omin avuin, eikä kyllä mieluiten silloinkaan turvallisuussyistä.

Vierailija
170/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei kykene noin abstraktiin ajatteluun. 

Vierailija
171/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätön juttu, perintöäkö ukko kärkkyi, kun ei voinut erota ihan keittiön pöydän ääressä. 

Ihmisen vahingoittaminen tai appaminen kai on vaan niin hienoa, niinkuin vaikka siellä Sarajevossa.

Vierailija
172/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattiko?

Tiesitkö että patriarkaalisuus ja "mies on perheen pää" tuli joskus tuhansia vuosia sitten pakosta, kun ihmiset asettuivat enemmissä määrin viljelemään ja tiloja piti suojella esim. petoeläimiltä jne. jokaiselle jaettiin silloin rooli, jolla SELVIYDYTTIIN. Tänä päivänä tätä selviytymistä ei tarvita samalla tavalla, mutta patriarkka jäi normina elämään jatkoa, joka ei enää palvele sitä tarkoitusta kuten ennen. Sitä ei enää TARVITA. Ennen tätä muutosta ihmisten sivilisaatiossa kaikki olivat tasavertaisia, se oli NORMAALIA ja luontaista ihmisille lajina.  

Tasavertaisia, normaalia ja luontaista?!

En tiedä mitä historiaa olet opiskellut mutta sen tiedän että ihmiskunnan historiaa se ei ole.  Taisi olla kommunistinen haaveuni historiasi.

Vierailija
173/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo se jotain miehen arvostelukyvysyä, jos vie kokemattoman ihmisen sukupuolesta riippamatta paikkaan, josta hänellä ei ole kokemusta.

Olen itse mennyt pari kertaa miehen kanssa vaellukselle, ja vaelluksen aikana kävi ilmi että harva erätaito on kunnossa saati ymmärrys rinkan järkevästä pakkaamisesta. Raahataan turhaa roinaa, lasti painaa liikaa ja matchoillaan että kyllä jaksaa kantaa. Kunnes ei jaksanutkaan. Eräskin sankari meinas käyttää retkikeitintä teltan sisällä. Koko ajan sai olla vahtimassa mutta en heitä sinne hylännyt. 

Nämä eivät ole mitään vahinkoja vaan tahallisia sadistisia temppuja. Saa hyvät kiksit, kun ei tiedä vaikka uhri kuolisi (näinkin on käynyt) ja sitten pääsisi murhasta kuin koira veräjästä. Tai sitten saa kuulla, miten nainen on henkihieverissä päässyt takaisin.

Olen nähnyt näitä videoita, on sovittu, että mennään vähän kävelemään, eikä naisella varusteita saati kokemusta. Mies sitten kannustaa tilanteeseen, joka on liian vaarallinen pukeutumiseen ja taitoihin nähden. 

Mielestäni sopivin rangaistus näille miehille on viedä keskelle aavikkoa ilman ruokaa ja vettä, niin että joutuvat sinne kuihtumaan. Saavat vähän aikaa mietittyä mitä tuli tehtyä kunnes itse siirtyvät ajasta ikuisuuteen. 

Vierailija
174/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäh? 

Sitä että miehet ovat väkivaltaisia toisiaan kohtaan ja että feminismi purkaa rakenteita jotka suojelivat naisia tältä samaiselta väkivallalta.

Naiset haluavat tulla alistetuiksi.

Kenellekähän viestisi tarkoitit? Minä vain kirjoitin, että yksin liikkuvana naisena saan tuolla eräillessäkin v-tyyliä sun muuta kuulla miesten, en naisten, suusta. En tajua miksi jotkut miehet käyttäytyy niin kun en provosoi ja haluan vain nauttia luonnon rauhasta. Saatane! 

Naisia oli tapana suojella ja kohdella kuin kukkaa kämmenellä.  Naiset eivät tätä halunneet.

Nauttikaa nyt halunne seurauksista!!! 

Ymmärrättekö?!

Ette voi vaatia eriarvoista kohtelua samalla kun vaaditte tasa-arvoa!  Tasa-arvo on äärimmäinen kilpailuyhteiskunta jossa taistellaan vähistä resursseista keinoja kaihtamatta!  Tätä feminismi halusi ja tätä saatte niellä vaikka väkisin!

Alanuolista päätelen naiset eivät nautikaan feminismin seurauksista.  Noh joskos ymmärtäisivät olla hereillä kun seuraava yhteiskuntaa muokkaamaan pyrkivä villitys lähtee kiihottamaan kansaa.

Epätasa-arvoisessa yhteiskunnassa ja alisteisessa asemassa naisia ei todellakaan kohdeltu kuin "kukkaa kämmenellä".

Elät täysin harhakuvitelmissa todellisuutteen ja tapahtuneeseen historiaan nähden.

Vierailija
175/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattiko?

Tasavertaisia, normaalia ja luontaista?!

En tiedä mitä historiaa olet opiskellut mutta sen tiedän että ihmiskunnan historiaa se ei ole.  Taisi olla kommunistinen haaveuni historiasi.

Tutki itse, näin se on. Eroa miehen ja naisen välillä ei ollut samalla tavalla ennen patriarkaalisuutta. Jos luulet että tässä on kysymys vain fyysisistä ominaisuuksista niin sitten kannattaa miettiä tiedätkö tarpeeksi mitä patriarkaalisuus tarkoittaa.

Vierailija
176/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ihan oikea ilmiö. Miehet ovat kautta aikojen vieneet naisia keskelle ei mitään joko ihan murhatarkoituksessa ("onnettomuus"), tai retkellä ollessa suututtu naiselle siitä ettei tämä anna seksiä, tai koska on tullut riitaa tilanteesta jossa kaikilla hermot kireenä, tai siksi ettei nainen pysy perässä koska mies on valinnut retkikohteen vaatimustason ja liikkumistahdin omien mielihalujensa mukaisesti eikä sen toisen tarpeet huomioiden, vaikka on sovittu että mennään yhdessä, mies on pakottanut mukaan, tai mies on jopa luvannut opastaa ummikkonaista. Selvä heitteillejättöhän tuo, ehkä jopa murhanyritys jos esim. jätetään ilman suuntaa, vettä ja varusteita jonnekin autiomaahan.

En osaa edes kuvitella naista joka ensinnäkin raahaisi lapsensa tai vaikka mumminsa jonnekin erämaahan, täysin tietoisena siitä että nämä vaativat erityistä huomaavaisuutta siinä ympäristössä, ja sitten vielä hylkäisi sinne kun se ärsytti/valitti/ei jaksanut kävellä yhtä nopeasti. Naisilla enemmän empatiaa ja vastuuntuntoa, kykyä ajatella muita ja käsitellä negatiivisia tunteita?

Muuta neuvoa ei naisille ole kuin että miehen lupauksiin ei kannata koskaan luottaa. Heillä on tarve esittää etevää ja ihanaa silloin kun he kokevat siitä olevan hyötyä itselleen (=mahdollisuus uida pöksyihin). Mutta sillä sekunilla kun nainen on ns. hankala, eli miehestä erillinen olento jolla on oma tahto ja tarpeet, niin se suojelevuus, välittäminen, rakkaus ja kiltteys katoaa. Puhumattakaan siitä jos mies haukkaa liian suuren palan itsekin ja johtaa molemmat vaaralliseen tilanteeseen riskinotollaan, liian vaikeatasoiseen retkikohteeseen ja huonosti varustautuneena.

Sellaisen miehen kanssa ei pidä mennä yhtään minnekään jota et tunne läpikotaisin - myös paineen alaisena - ja jossa on piiruakaan narsistista pershäiriötä, ilman että sinulla on 100% varmuudella pääsy turvallisesti pois omin avuin, eikä kyllä mieluiten silloinkaan turvallisuussyistä.

Puhut sinänsä asiaa, mutta ihmettelen että ovatko naiset todella noin paljon heikompia mielestäsi? Olen vienyt naispuoleisia ystäviä vaeltamaan ja he pärjäävät oikein hyvin. Ei pelkkä sukupuoli kerro mitään fyysisestä kestävyydestä. Sohvaperunaa en ottaisi mukaan, sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
177/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut naiset on näköjään avuttomia. Tyypillistä omasta osaamattomuudesta syyttää jotakuta toista. Todennäköisesti nuo naiset myös valittaa koko matkan joka asiasta, ei ihme että hermot ei miehellä kestä. Itse olen vaeltaja nainen että ei ole tämä mitään naisvihaa vaan kokemuksen tuomaa tietoa.

Halu eräillä, vaeltaa, liikkua luonnossa on hyvin syvällä luonteessa. Kaikilla ei ole sitä halua. Jos vaellus on itselleen tärkeää, ei kannata lähteä parisuhteeseen henkilön kanssa, jota se ei kiinnosta. Etenkin jos tuo henkilö on muutenkin sellainen "joka asiasta valittava". Miksi ihmeessä olla noin hankalan ja osaamattoman tyypin kanssa yhdessä, ja raahata se vielä luontoon valittamaan. Miehellä on mennyt parivalinta pieleen ja se ero täytyy ottaa muualla kuin vaellusreissulla.

Olen myös nainen, enkä inise itikoista pakaroissani kun kyykin ryteikössä, nukun mainiosti yksin teltassani ilman jatkuvaa negaa ympärilleen tuovien miesten seuraa, ja herään auringonnousuun keittämään aamukahvia täysi hiljaisuus ympärilläni . Niitä pissiksiä ja kaikesta valittavia mustaa pilveä ympärillään kantavia on molemmissa sukupuolissa. Miehet vaan taitavat olla niin epäitsenäisiä, ettå ovat mieluummin sen valittajan kanssa kuin yksin. 

Vierailija
178/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhtautumisesi on naisille tavanomaista.  Seuraavaksi vaadit varmaankin empatiaa miehiltä kokemiasi vääryyksiä kohtaan?

Olen mies. Sinä taidat olla joku köyhän miehen Andrew Tate.

Vierailija
179/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusipäisyys on asia erikseen, mutta on olemassa ilmiö nimeltä "mountain madness". Liittyy hapenpuutteeseen korkeilla vuorilla. Järkevät ajatukset sumentuvat, eikä sitä itse huomaa. Muistan tapauksen mt. Everestillä kun pariskunta yritti päästä huipulle retkikunnan mukana ja pariskunnan nainen ei jaksanut kiivetä loppuun, niin mies jätti vaimonsa odottamaan kiivetessään itse huipulle ja nainen jäätyi kuoliaaksi sillä aikaa. Harkintakyky ja rationaalinen ajatus ei kulje kunnolla. Se että miksi sinne vuoren huipulle on mentävä, on taas oma hulluutensa.

Vierailija
180/251 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin lapsena olemaan mukana noissa. Olin 4 v ja isän järjestämänä lähdettiin telttailemaan polkupyörillä toiseen maahan. Siis Suomesta asti niillä pyörillä, kaikki tavarat mukana. Ellei nainen ole itse supersporttinen, tuollainen on kohtuutonta. Lisäksi yhdenkään nelivuotiaan paikka ei ole tuota määrää istuimessa. 

Sitten kun olimme siellä vieraassa maassa aikana ennen kännyköitä, isä hups jätti minut ja äitini ja molempien pyörien matkatavarat kaupan pihaan ja häipyi useammaksi tunniksi. Meidät "pelasti" sieltä ulkopuolinen. 

On niitä muitakin vaarallisia set upeja ollut. Ei hengenvaarallista, mutta tapaturma joko tapahtuu tai ei tapahdu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi