Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Monet eläkeläiset Suomessa "katkeamispisteessä" - vain 36 % sanoo rahojen riittävän ja leikkauspuhe herättää suurta pelkoa

Vierailija
14.03.2026 |

Eläkeliiton mukaan keskustelu eläkkeiden leikkaamisesta on ajanut monia suomalaisia eläkeläisiä henkisesti ahtaalle. Liiton kyselyyn vastasi yli 12 400 ihmistä, ja vain 36 prosenttia kertoi rahojen riittävän arjessa sopivasti. Kahdeksan kymmenestä sanoo olleensa huolissaan eläkkeiden leikkauspuheista viime viikkojen aikana, ja monille huoli on ollut lähes päivittäistä.

Eläkeliiton mukaan eläkeläisiä syytetään julkisessa keskustelussa turhaan "vapaamatkustajiksi", vaikka heidän mukaansa viime vuosien taloussopeutukset ovat jo kohdistuneet voimakkaasti eläkeläisiin. Järjestö vaatii lopettamaan puheen eläkkeistä pelkkänä menoeränä ja muistuttaa, että kyse on monelle myös ihmisarvosta ja turvallisuuden tunteesta.

Mutta tämä on juuri se aihe, joka repii keskustelun kahtia. Osa sanoo, että eläkkeisiin ei saa koskea, koska ihmiset ovat maksaneet niistä koko työuransa. Toiset taas muistuttavat, että väestö vanhenee vauhdilla ja jonkun täytyy maksaa lasku. Nuoremmat sukupolvet pelkäävät maksavansa järjestelmää, josta he eivät itse koskaan saa samaa hyötyä.

Onko eläkkeiden leikkaamisesta puhuminen julmaa pelottelua vai väistämätön keskustelu siitä, kuka maksaa Suomen tulevaisuuden laskun?

Kommentit (1233)

Vierailija
1161/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satamat on täynnä ulkomaalaisia työntekijöitä alihankintafirmoissa töissä.

Vierailija
1162/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen työkkäri järjesti 57-vuotiaana irtisanotuille palkkatukitöitä, josta kertyi uusi ansiosidonnainen.

Enää ei. Tuo poistettiin syksyllä 2024.

Hallitus on tehnyt monta hyvää päätöstä, mutta mielestäni ikääntyneiden työttömien positiivisen erityiskohtelun poisto, ja ansiosidonnaisen porrastus olivat suuria virheitä.

No, tasa-arvoa tulee, kun ihmiset ei enää ota asuntovelkaa. Potkulaki on voimassa ja omistusasunto lähtee irtisanomisen myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1163/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satamat on täynnä ulkomaalaisia työntekijöitä alihankintafirmoissa töissä.

Suomalaisille joutuisi maksamaan isommat palkat niin ei voi ottaa töihin kuin muutaman.

Vierailija
1164/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunto sopii hyvin masentuneelle työttömälle, joka ei jaksa siivota. Ja pitkistä suihkuista tulee vesivahinko. Vuokralaisen tilillä kun ei ole rahaa eli ei pysty maksamaan remontteja. 

Tukia leikataan koko ajan ja työttömiä haukutaan. Itse olen masentunut. En jaksa siivota vuokra-asuntoa enää ollenkaan. Viime vuonna viimeksi siivonnut. Ei vaan ole voimia.

Vierailija
1165/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. puhutaan vanhuuseläkkeellä olevista.
2. heistä joilla on omaisuutta ja tuloa yllin kyllin.
3. on köyhiä joihin nämä puheet ei pitäisi koskettaa.

PH suurin osa vanhuuseläkkeellä olevia on köyhiä ja vain pieni osa semmoista joille leikkaus tekisi mitään 

Vierailija
1166/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu on yhtä tuki sitä, tuki tätä. 

Suurin osa meistä eläkeläisistä ei ole eläessään saanut eikä hakenutkaan mitään sossun tukia. Itse olen pari vuotta saanut opintotukea kun yli 30 v yksinhuoltajana aloin opiskella. Lainaa oli pakko ottaa lisäksi. 

Ei ole koskaan tullut mieleen joku ilmainen lähde mistä saisi rahaa. Välillä tein kolmea työtä yhtäaikaa.

Haepa nyt kolmea työpaikkaa ja tule kertomaan miten kävi boomeri.

Olen jo 85 .ei taida työnantaja ottaa enää mua töihin.vissiin ois nuorempia kuin tulossa🥱🥱

Olet horisko pudonnut jo kärryiltä työelämän suhteen. Vuosikymmeniä olet kyllä jaksanut sosiaalitukia nostella eläkkeen muodossa.

Vierailija
1167/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset on Suomen varakkain sukupolvi.

Vierailija
1168/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kauaa, kun kiinteistövälittäjä sanoi, että eläkeläiset noita sijoitusasuntoja omistaa. Välittäjä näkee omistajat.

Vierailija
1169/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan duunarikin pääsi kunnon eläkkeille kun teki 40+ vuoden työuran. Isä saa bruttona 3500 euroa, käteen sellaiset 2500 euroa. Melko hyvin pienipalkkaiselta duunarilta.

Kokoomuksen on tarkoitus yhdistää myös eläkkeet yleistukeen. Silloin leikkauksista saadaan kerralla maksimaalisia kun yleistukea leikataan.

Joko isäsi on ollut todella hyväpalkkainen tai hän on jäänyt eläkkeelle yli 20 vuotta sitten.

Vierailija
1170/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kauaa, kun kiinteistövälittäjä sanoi, että eläkeläiset noita sijoitusasuntoja omistaa. Välittäjä näkee omistajat.

Pankit näkevät myös, kuka saa vuokratuloja ja kuka maksaa kesämökkien kiinteistöveroja ja tiemaksuja. Tilillä näkyy, jos maksat ulkomailla ruokia tai lentoliput. Ja paljonko on säästöjä.

Vierailija
1171/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeisiin ei uskalleta koskea, sillä tuolla harmaapäiden valtavalla massalla on niin suuri äänestysvoima. Se puolue, joka heiltä leikkaa, tulee tuntemaan sen nahoissaan. 

Kaikilta muilta leikattu eli antakaa mennä vaan ja eläkeläiset seuraavaksi. 

Maksussa olevia eläkkeitä on leikattu jo reilusti, mutta tukiaisilla elävä ei voi käsittää sitä, koska se ei näy heidän omilla pankkitileillään. Samasta syystä tukiaisilla elävä on sitä, mitä on. Kyvyt eivät riitä työelämään.

Ei ole leikattu.

Työttömiltä sen sijaan poistettiin lapsikorotukset ja porrastettiin.

Se, että eläke pysyy samana ei ole leikkaus.

On leikattu. Monella nettoeläke on pienentynyt parina viimeisenä vuotena kuten minullakin.

Eläketulovähennystä on pienennetty ja veroasteikkoa korotettu, eikä raippaveroon tehty indeksikorotusta. Lisäksi eläkeläisten asumistukeen on tehty indeksijäädytys. Pahimpana on kuitenkin tällä hallituskaudella säädetty automaattinen indeksivakaaja.

Muita eläkeläisiin vaikuttavia leikkausia ovat invalidivähennyksen poisto, työhuonevähennyksen poisto, lääkkeiden ALV:n korotus, lääkkeiden omavastuun korotus, ja terveydenhuollon maksujen reilu korotus.

Kun vielä otetaan huomioon, että eläkkeiden vuosittaisissa korotuksissa on käytetty jo vanhastaan leikattua indeksiä, johon sisältyvät myös lainan korot, niin tänä vuonnakin eläkkeiden korotus oli vain 0,88% samalla, kun asumiskulut nousivat 4.4% ja ruoan hinta 2,5%. Pelkästään eläkkeiden mitätön indeksikorotus verrattuna kulujen nousuun tekee ostovoimaan ison loven, mutta eihän tukiaisilla elävä tällaisia asioita ymmärrä. Jos ymmärtäisi, niin hän olisi töissä.

Vau, eläkeläinen omii tragediakseen jopa työhuonevähennyksen poiston! Kyllä teitä eläkeläisiä onkin kuritettu 🤣🤣

Meiltä työhuonevähennys poistettiin jo vuotta aikaisemmin kuin etätyöläisiltä. Lisäksi melkoisen iso osa tuloistani tulee muusta kuin eläkkeestä. Kun vielä otetaan huomioon, että päivittäisen työn lisäksi kotona pitää säilytellä hyllymetreittäin tositteita, sekä pitää jonkinlaista varaosavarastoa, niin mielestäni työhuonevähennys olisi paikallaan.

Kiitos tästä kuvauksesta. Sen kautta eläkeläisten ahdinko kuvautui koskettavasti ja täsmällisesti. Voimia selviytymistaisteluusi!

Jotain täytyy tehdä, koska eläkkeet ovat aina olleet pieniä. Nykypolvi ei sitä ymmärrä, vaikka eläkettä kertyy aikaisempaa enemmän, niin itketään, kun eläke tulee olemaan niin pieni.

Vierailija
1172/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin hanke, että verottaja näkisi ihmisten tilit etenee edelleen. Joutuvat vaan miettimään lakimuotoja.

Vierailija
1173/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa meistä eläkeläisistä ei ole eläessään saanut eikä hakenutkaan mitään sossun tukia. Itse olen pari vuotta saanut opintotukea kun yli 30 v yksinhuoltajana aloin opiskella. Lainaa oli pakko ottaa lisäksi. 

Ei ole koskaan tullut mieleen joku ilmainen lähde mistä saisi rahaa. Välillä tein kolmea työtä yhtäaikaa.

Olen jo 85 .ei taida työnantaja ottaa enää mua töihin.vissiin ois nuorempia kuin tulossa🥱🥱

Olet horisko pudonnut jo kärryiltä työelämän suhteen. Vuosikymmeniä olet kyllä jaksanut sosiaalitukia nostella eläkkeen muodossa.

Tämä oli ihan vitsi,mutta otit tosissaan🤭🤭🤭Oikeasti olen vielä työelämässä,ollut jo47 vuotta,odottelen tässä sitä ihanaa eläke aikaa jolloin saan loisia sinun maksamalla eläkkeellä kun enhän minä tietenkään ole itse eläkettäni tienannut🙃

Vierailija
1174/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeisiin ei uskalleta koskea, sillä tuolla harmaapäiden valtavalla massalla on niin suuri äänestysvoima. Se puolue, joka heiltä leikkaa, tulee tuntemaan sen nahoissaan. 

Maksussa olevia eläkkeitä on leikattu jo reilusti, mutta tukiaisilla elävä ei voi käsittää sitä, koska se ei näy heidän omilla pankkitileillään. Samasta syystä tukiaisilla elävä on sitä, mitä on. Kyvyt eivät riitä työelämään.

Ei ole leikattu.

On leikattu. Monella nettoeläke on pienentynyt parina viimeisenä vuotena kuten minullakin.

Eläketulovähennystä on pienennetty ja veroasteikkoa korotettu, eikä raippaveroon tehty indeksikorotusta. Lisäksi eläkeläisten asumistukeen on tehty indeksijäädytys. Pahimpana on kuitenkin tällä hallituskaudella säädetty automaattinen indeksivakaaja.

Muita eläkeläisiin vaikuttavia leikkausia ovat invalidivähennyksen poisto, työhuonevähennyksen poisto, lääkkeiden ALV:n korotus, lääkkeiden omavastuun korotus, ja terveydenhuollon maksujen reilu korotus.

Kun vielä otetaan huomioon, että eläkkeiden vuosittaisissa korotuksissa on käytetty jo vanhastaan leikattua indeksiä, johon sisältyvät myös lainan korot, niin tänä vuonnakin eläkkeiden korotus oli vain 0,88% samalla, kun asumiskulut nousivat 4.4% ja ruoan hinta 2,5%. Pelkästään eläkkeiden mitätön indeksikorotus verrattuna kulujen nousuun tekee ostovoimaan ison loven, mutta eihän tukiaisilla elävä tällaisia asioita ymmärrä. Jos ymmärtäisi, niin hän olisi töissä.

Vau, eläkeläinen omii tragediakseen jopa työhuonevähennyksen poiston! Kyllä teitä eläkeläisiä onkin kuritettu 🤣🤣

Meiltä työhuonevähennys poistettiin jo vuotta aikaisemmin kuin etätyöläisiltä. Lisäksi melkoisen iso osa tuloistani tulee muusta kuin eläkkeestä. Kun vielä otetaan huomioon, että päivittäisen työn lisäksi kotona pitää säilytellä hyllymetreittäin tositteita, sekä pitää jonkinlaista varaosavarastoa, niin mielestäni työhuonevähennys olisi paikallaan.

Kiitos tästä kuvauksesta. Sen kautta eläkeläisten ahdinko kuvautui koskettavasti ja täsmällisesti. Voimia selviytymistaisteluusi!

Jotain täytyy tehdä, koska eläkkeet ovat aina olleet pieniä. Nykypolvi ei sitä ymmärrä, vaikka eläkettä kertyy aikaisempaa enemmän, niin itketään, kun eläke tulee olemaan niin pieni.

Ei työmarkkinatuesta kerry eläkettä ja moni on sillä työkokeilussa kaupassa tavaroita hyllyttämässä.

Vierailija
1175/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli ihan vitsi,mutta otit tosissaan🤭🤭🤭Oikeasti olen vielä työelämässä,ollut jo47 vuotta,odottelen tässä sitä ihanaa eläke aikaa jolloin saan loisia sinun maksamalla eläkkeellä kun enhän minä tietenkään ole itse eläkettäni tienannut🙃

Muista säästää kotihoitopalveluihin. Ne on maksullisia. 

Vierailija
1176/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli töitä ja oli myös perheverotus.

Milloin oli perheverotus Suomessa? Puolisoiden yhteisverotus oli jonnekin 70-luvulle ja verotuksen lapsivähennys 90-luvun alkuun, mutta onko ollut myös perheverotus joskus? 

Progressiivinen yhteisverotus päättyi muistaakseni -79.  Eri maissa kutsutaan eri nimillä näitä asioita, mutta selvyyden ja vertailtavuuden vuoksi käsitteet perheverotus ja erillisverotus ovat oikein käyttökelpoiset. Progressiivinen yhteisverotus oli sama kuin perheverotus.

Huomionarvoista on myöskin se, että asuntolainan ja opintolainan korkojen vähennysoikeudet ovat päättyneet. Vanhempien ikäluokkien on sen vuoksi turha verrata omia lainankorkojaan nykyisiin, sillä ne hyvitettiin verotuksen kautta viiveellä. Nykyiset velalliset ovat täysin suojattomia.

Sellainen huomio, että takavuosina lainankorot oli >= 10 %. Nyt on mennyt vuosikausia niin, että korot ovat limestäneet nollaa.

Vierailija
1177/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeeni on 2195 € netto.

Hyvin pärjään 😄

Vierailija
1178/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista säästää kotihoitopalveluihin. Ne on maksullisia. 

Juu,jotain on säästössäkin.Aion kyllä napata eutanasia pillerin,ennenkuin joudun kotihoito on.Toivottavasti siihen mennessä tämä on mahdollista.Olen nähnyt mitä tämä kotihoito on omien vanhempieni kohdalla joten ei kiitos!!!!

Vierailija
1179/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole leikattu.

Kiitos, kiitos. Yritän selviytyä. Sain juuri puolison hiukset leikattua, ja nyt on vuorossa kokkaus. Teen juustorisottoa ja kanan fileepihviä, koska kana oli Lidlin tarjouksessa. Lisäksi laitan porkkanaraastetta. Sekin on halpaa. Hinnaksi kokkaukselle jää alle 5 euroa, jos kotivaraa ei lasketa, ja saamme siitä kumpikin kaksi ateriaa.

Vierailija
1180/1233 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon voi myydä, ja sen jälkeen on rahaa loppuelämäksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi