Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Monet eläkeläiset Suomessa "katkeamispisteessä" - vain 36 % sanoo rahojen riittävän ja leikkauspuhe herättää suurta pelkoa

Vierailija
14.03.2026 |

Eläkeliiton mukaan keskustelu eläkkeiden leikkaamisesta on ajanut monia suomalaisia eläkeläisiä henkisesti ahtaalle. Liiton kyselyyn vastasi yli 12 400 ihmistä, ja vain 36 prosenttia kertoi rahojen riittävän arjessa sopivasti. Kahdeksan kymmenestä sanoo olleensa huolissaan eläkkeiden leikkauspuheista viime viikkojen aikana, ja monille huoli on ollut lähes päivittäistä.

Eläkeliiton mukaan eläkeläisiä syytetään julkisessa keskustelussa turhaan "vapaamatkustajiksi", vaikka heidän mukaansa viime vuosien taloussopeutukset ovat jo kohdistuneet voimakkaasti eläkeläisiin. Järjestö vaatii lopettamaan puheen eläkkeistä pelkkänä menoeränä ja muistuttaa, että kyse on monelle myös ihmisarvosta ja turvallisuuden tunteesta.

Mutta tämä on juuri se aihe, joka repii keskustelun kahtia. Osa sanoo, että eläkkeisiin ei saa koskea, koska ihmiset ovat maksaneet niistä koko työuransa. Toiset taas muistuttavat, että väestö vanhenee vauhdilla ja jonkun täytyy maksaa lasku. Nuoremmat sukupolvet pelkäävät maksavansa järjestelmää, josta he eivät itse koskaan saa samaa hyötyä.

Onko eläkkeiden leikkaamisesta puhuminen julmaa pelottelua vai väistämätön keskustelu siitä, kuka maksaa Suomen tulevaisuuden laskun?

Kommentit (1157)

Vierailija
1121/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu on yhtä tuki sitä, tuki tätä. 

Suurin osa meistä eläkeläisistä ei ole eläessään saanut eikä hakenutkaan mitään sossun tukia. Itse olen pari vuotta saanut opintotukea kun yli 30 v yksinhuoltajana aloin opiskella. Lainaa oli pakko ottaa lisäksi. 

Ei ole koskaan tullut mieleen joku ilmainen lähde mistä saisi rahaa. Välillä tein kolmea työtä yhtäaikaa.

No tämä palstahan on kelan elättämien demariakkojen ulinasivusto lähtökohtaisesti!

Sisältö on sitten sen mukaan :D

Vierailija
1122/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeisiin ei uskalleta koskea, sillä tuolla harmaapäiden valtavalla massalla on niin suuri äänestysvoima. Se puolue, joka heiltä leikkaa, tulee tuntemaan sen nahoissaan. 

Kaikilta muilta leikattu eli antakaa mennä vaan ja eläkeläiset seuraavaksi. 

Maksussa olevia eläkkeitä on leikattu jo reilusti, mutta tukiaisilla elävä ei voi käsittää sitä, koska se ei näy heidän omilla pankkitileillään. Samasta syystä tukiaisilla elävä on sitä, mitä on. Kyvyt eivät riitä työelämään.

Ei ole leikattu.

Työttömiltä sen sijaan poistettiin lapsikorotukset ja porrastettiin.

Se, että eläke pysyy samana ei ole leikkaus.

On leikattu. Monella nettoeläke on pienentynyt parina viimeisenä vuotena kuten minullakin.

Eläketulovähennystä on pienennetty ja veroasteikkoa korotettu, eikä raippaveroon tehty indeksikorotusta. Lisäksi eläkeläisten asumistukeen on tehty indeksijäädytys. Pahimpana on kuitenkin tällä hallituskaudella säädetty automaattinen indeksivakaaja.

Muita eläkeläisiin vaikuttavia leikkausia ovat invalidivähennyksen poisto, työhuonevähennyksen poisto, lääkkeiden ALV:n korotus, lääkkeiden omavastuun korotus, ja terveydenhuollon maksujen reilu korotus.

Kun vielä otetaan huomioon, että eläkkeiden vuosittaisissa korotuksissa on käytetty jo vanhastaan leikattua indeksiä, johon sisältyvät myös lainan korot, niin tänä vuonnakin eläkkeiden korotus oli vain 0,88% samalla, kun asumiskulut nousivat 4.4% ja ruoan hinta 2,5%. Pelkästään eläkkeiden mitätön indeksikorotus verrattuna kulujen nousuun tekee ostovoimaan ison loven, mutta eihän tukiaisilla elävä tällaisia asioita ymmärrä. Jos ymmärtäisi, niin hän olisi töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä kuvittelette tuntuvan näin 50 v työttömänä joka ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka pitäisi, ja olen kahden teinin yh? Kyllä tässä on sellainen olo että köyden jatkoksi menen kun saan lapset täysi- ikäisiksi. En saa enää töitä, ja eläkettä ei käytännössä saa. 

KUKA KÄSKI ALKAA YH :ksi??????

KUKA KÄSKI HAJOTTAA YDINPERHE?????

KUKA VALITSI PUOLISONSA JONKA KANSSA NE KERSAT ON VÄÄNNETTY???????

S I N Ä !

Aivan turha ulista kun ei pysty tulemaan toimeen omien valintojensa kanssa.

Olin naimissa kun saimme lapset,vakityö. Mies Di, suomalainen. Hän ei kestänyt lapsiperhearkea, alkoi hermoromahduksen ja väkivalta. Kuristi minua, löi taaperon pään oveen jne. Mielestäsi olisi pitänyt jatkaa yhdessä? En voinut tietää piilevistä mt ongemkistaan joihin ei halua ottaa lääkkeitä. Edelleen jos teini tapaa isäänsä tapaaminen päättyy siihen että haukkuu/ solvaa tai satuttaa tyttöä fyysisesti. 

En olisi elossa jos olisin jatkanut suhdetta.

SELI SELI ja VALI VALI!

Yhtä kaikki SINÄ ja vain SINÄ ITSE olet valintasi aikanaan tehnyt.

Yhtä kaikki joka ikinen asia tuossa ketjussa johtaa SINUN tekemiisi valintoihin ja päätöksiin, siitä on ihan turha ulista. 

Olisi kannattanut tehdä parempia valintoja elämässään.

Vierailija
1124/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun näitä juttuja lukee niin hyvin suurilta kuullostavat noi eläkkeet. Koittakaapa aatella miten köyhä työtön elää. Ja se työttömyys ei ole oma vika, suurin osa todellakin haluaisi tehdä töitä mutta kun niitä vaan ei ole.

Olin työttömänä viimeiset vuodet ennen eläkettä. Vaikka ansiosidonnainen oli alle puolet palkasta, niin sillä eli yhtä hyvin kuin palkalla, koska kulut vähenivät niin paljon.

Ansiosidonnainen ei ole enää niin hyvä kuin ennen. Se on leikattu. 400 kuukaudessa lähti pois.

Ansiosidonnaisen porrastuksessa lähti prosentteja, ei kiinteitä euromääriä. Onko tämäkin liian vaikea asia ymmärrettäväksi?

Vierailija
1125/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minulla osa terveysvaivousta on syntynyt siitä kun lasten isä hakkasi mun päätä seinään, väänsi käsivarsien nivelet paskaksi. 

Ja jälleen kärsitään VAIN omien valintojensa seurauksista.

Sitä kutsutaan Karmaksi.

Vierailija
1126/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa meistä eläkeläisistä ei ole eläessään saanut eikä hakenutkaan mitään sossun tukia. Itse olen pari vuotta saanut opintotukea kun yli 30 v yksinhuoltajana aloin opiskella. Lainaa oli pakko ottaa lisäksi. 

Ei ole koskaan tullut mieleen joku ilmainen lähde mistä saisi rahaa. Välillä tein kolmea työtä yhtäaikaa.

Ennen oli töitä ja oli myös perheverotus.

Milloin oli perheverotus Suomessa? Puolisoiden yhteisverotus oli jonnekin 70-luvulle ja verotuksen lapsivähennys 90-luvun alkuun, mutta onko ollut myös perheverotus joskus? 

Progressiivinen yhteisverotus päättyi muistaakseni -79.  Eri maissa kutsutaan eri nimillä näitä asioita, mutta selvyyden ja vertailtavuuden vuoksi käsitteet perheverotus ja erillisverotus ovat oikein käyttökelpoiset. Progressiivinen yhteisverotus oli sama kuin perheverotus.

Huomionarvoista on myöskin se, että asuntolainan ja opintolainan korkojen vähennysoikeudet ovat päättyneet. Vanhempien ikäluokkien on sen vuoksi turha verrata omia lainankorkojaan nykyisiin, sillä ne hyvitettiin verotuksen kautta viiveellä. Nykyiset velalliset ovat täysin suojattomia.

Vierailija
1127/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeisiin ei uskalleta koskea, sillä tuolla harmaapäiden valtavalla massalla on niin suuri äänestysvoima. Se puolue, joka heiltä leikkaa, tulee tuntemaan sen nahoissaan. 

Kaikilta muilta leikattu eli antakaa mennä vaan ja eläkeläiset seuraavaksi. 

Maksussa olevia eläkkeitä on leikattu jo reilusti, mutta tukiaisilla elävä ei voi käsittää sitä, koska se ei näy heidän omilla pankkitileillään. Samasta syystä tukiaisilla elävä on sitä, mitä on. Kyvyt eivät riitä työelämään.

Ei ole leikattu.

Työttömiltä sen sijaan poistettiin lapsikorotukset ja porrastettiin.

Se, että eläke pysyy samana ei ole leikkaus.

On leikattu. Monella nettoeläke on pienentynyt parina viimeisenä vuotena kuten minullakin.

Eläketulovähennystä on pienennetty ja veroasteikkoa korotettu, eikä raippaveroon tehty indeksikorotusta. Lisäksi eläkeläisten asumistukeen on tehty indeksijäädytys. Pahimpana on kuitenkin tällä hallituskaudella säädetty automaattinen indeksivakaaja.

Muita eläkeläisiin vaikuttavia leikkausia ovat invalidivähennyksen poisto, työhuonevähennyksen poisto, lääkkeiden ALV:n korotus, lääkkeiden omavastuun korotus, ja terveydenhuollon maksujen reilu korotus.

Kun vielä otetaan huomioon, että eläkkeiden vuosittaisissa korotuksissa on käytetty jo vanhastaan leikattua indeksiä, johon sisältyvät myös lainan korot, niin tänä vuonnakin eläkkeiden korotus oli vain 0,88% samalla, kun asumiskulut nousivat 4.4% ja ruoan hinta 2,5%. Pelkästään eläkkeiden mitätön indeksikorotus verrattuna kulujen nousuun tekee ostovoimaan ison loven, mutta eihän tukiaisilla elävä tällaisia asioita ymmärrä. Jos ymmärtäisi, niin hän olisi töissä.

Vau, eläkeläinen omii tragediakseen jopa työhuonevähennyksen poiston! Kyllä teitä eläkeläisiä onkin kuritettu 🤣🤣

Vierailija
1128/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1990-luvulla kotiavustajat kävi leipomassa pullaa ja auttamassa perheissä, missä oli monta lasta.

Kuinka monta lasta piti olla saadakseen tuollaisen palvelun? En ollut moisesta kuullutkaan. Meillä oli viisi lasta eikä käynyt mielessäkään pyytää pullanleipojaa, koska lasten kanssa leipominen oli hauskaa puuhaa. En tarvinnut mihinkään muuhunkaan ulkopuolista apua. Olin kotiäiti lasten ollessa pieniä.  Asuttiin vuokralla, mies teki luokanopen töitä. Ei saatu asumistukea eikä toimeentulotukea (ei tosin haettukaan), mutta kotihoidontukea ja lapsilisät sain. Opintolainaa maksettiin kumpikin pois ja ne oli vuosituhannen vaihteessa maksettu. Mun eläkekertymä jäi pieneksi kotiäitivuosien ja myöhemmin sairastumisen vuoksi. 

Lapsiperheiden kotiapu poistettiin muistaakseni jo 80-luvulla. Aikaisemmin esimerkiksi työssä olevien vanhempien oli mahdollista saada lyhytaikaisesti maksullista kotiapua äkillisesti sairastuneen lapsen hoitoon. Samoin voi saada tilapäisesti hoitajan kotiin, jos itse joutui leikkaukseen tms.

Vierailija
1129/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohtuu, että kaikki vanhenee. Osa tosin jää jo matkan varrelle. Ja meillä on aika paljon jo alle 35-vuotiaita eläkeläisiäkin. Eläkeleikkauksia ajaa ne, jotka katsovat ja luottavat siihen, että heillä on tarpeeksi varallisuutta ilman eläkkeitäkin. Osa eläkkeensaajista on muuten tehnyt töitä 45-50 vuotta. Sitä ei moni nuorempi enää tee.

Seuraavalta sukupolvelta riistäminen on halveksittavaa. Siksi eläkejärjestelmä om purettava. Suuret ikäluokat ovat heinäsirkkaparvi, eivät jätä jälkeensä mitään seuraaville. Mutta meidän on pystyttävä parempaan.

Se on JUURI NÄIN!

Eläkeloiseläjät on kirjaimellisesti heinäsirkkaparvi, joka tuhoaa kaiken eikä jätä taakseen kuin rauniot.

Nimenomaan eläkejärjestelmä säilyttämällä varmistetaan, että se seuraavakin sukupolvi saa aikoinaan eläkkeensä.

Siltäkö sinusta vaikuttaa? Kuinkas nuori itse oletkaan? 

Mikä olisi sinun vaihtoehtosi?

Vierailija
1130/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä kuvittelette tuntuvan näin 50 v työttömänä joka ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka pitäisi, ja olen kahden teinin yh? Kyllä tässä on sellainen olo että köyden jatkoksi menen kun saan lapset täysi- ikäisiksi. En saa enää töitä, ja eläkettä ei käytännössä saa. 

KUKA KÄSKI ALKAA YH :ksi??????

KUKA KÄSKI HAJOTTAA YDINPERHE?????

KUKA VALITSI PUOLISONSA JONKA KANSSA NE KERSAT ON VÄÄNNETTY???????

S I N Ä !

Aivan turha ulista kun ei pysty tulemaan toimeen omien valintojensa kanssa.

Olin naimissa kun saimme lapset,vakityö. Mies Di, suomalainen. Hän ei kestänyt lapsiperhearkea, alkoi hermoromahduksen ja väkivalta. Kuristi minua, löi taaperon pään oveen jne. Mielestäsi olisi pitänyt jatkaa yhdessä? En voinut tietää piilevistä mt ongemkistaan joihin ei halua ottaa lääkkeitä. Edelleen jos teini tapaa isäänsä tapaaminen päättyy siihen että haukkuu/ solvaa tai satuttaa tyttöä fyysisesti. 

En olisi elossa jos olisin jatkanut suhdetta.

SELI SELI ja VALI VALI!

Yhtä kaikki SINÄ ja vain SINÄ ITSE olet valintasi aikanaan tehnyt.

Yhtä kaikki joka ikinen asia tuossa ketjussa johtaa SINUN tekemiisi valintoihin ja päätöksiin, siitä on ihan turha ulista. 

Olisi kannattanut tehdä parempia valintoja elämässään.

Mielestäsi puolison sairaus tai pahoinpitely on uhrin syy? Tekijällä ei ole vastuuta?

Kerrotko vielä,,mistä nämä asuat voi tietää ennalta jotta voi tehdä oikeat valinnat?

Toivon sinulle että joydut nöyrtymään. Toivottavasti  sinuua ei pahoinpidellä kun olet heikoimmillasi ja muiden huolenpidon  varassa, ehkä vanhuksena tms? 

Vierailija
1131/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minulla osa terveysvaivousta on syntynyt siitä kun lasten isä hakkasi mun päätä seinään, väänsi käsivarsien nivelet paskaksi. 

Ja jälleen kärsitään VAIN omien valintojensa seurauksista.

Sitä kutsutaan Karmaksi.

Koskee myös sinua.  Esim mitä kirjoitat täällä palstalla  

Vierailija
1132/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella työttömällä on lapset ruokittavana.

Yleistuki 595 netto.

Onko se siis jo päätetty, että yleistukikin maksetaan neljän viikon välein? Jos se maksetaan kerran kuussa, niin se on n. 640 euroa, mikäli veroprosentti on 20.

Kaikista muista tuloista puhutaan tällä palstalla aina bruttona, joten saman soisi koskevan myös peruspäivärahaa, työmarkkinatukea ja yleistukea. Ne ovat bruttona 800€/kk.

Vierailija
1133/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin oli perheverotus Suomessa? Puolisoiden yhteisverotus oli jonnekin 70-luvulle ja verotuksen lapsivähennys 90-luvun alkuun, mutta onko ollut myös perheverotus joskus? 

Progressiivinen yhteisverotus päättyi muistaakseni -79.  Eri maissa kutsutaan eri nimillä näitä asioita, mutta selvyyden ja vertailtavuuden vuoksi käsitteet perheverotus ja erillisverotus ovat oikein käyttökelpoiset. Progressiivinen yhteisverotus oli sama kuin perheverotus.

Huomionarvoista on myöskin se, että asuntolainan ja opintolainan korkojen vähennysoikeudet ovat päättyneet. Vanhempien ikäluokkien on sen vuoksi turha verrata omia lainankorkojaan nykyisiin, sillä ne hyvitettiin verotuksen kautta viiveellä. Nykyiset velalliset ovat täysin suojattomia.

Lainan korot vähennettiin tuloista, ei suoraan verosta, joten todellinen vähennys oli ehkä n 30% korkojen määrästä. Lisäksi vähennyksessä oli maksimisumma, jonka korkeintaan sai vähentää. 

Jossain vaiheessa joutui jopa maksamaan veroa, jos oli saanut esim henkilökuntalainaa liian alhaisella (alle peruskoron) korolla.

Vierailija
1134/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidän kuuluisi

Mennä

Terapiaan!

Kaikkien

Pitäisi

Uskoa

Terapiaa

Ja

Pohtia

Ongelmien 

Ytimet

Terapiassa!

Jeesus on ä p ä r ä l a p s i h u o r a n p e n i k k a

Vierailija
1135/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohtuu, että kaikki vanhenee. Osa tosin jää jo matkan varrelle. Ja meillä on aika paljon jo alle 35-vuotiaita eläkeläisiäkin. Eläkeleikkauksia ajaa ne, jotka katsovat ja luottavat siihen, että heillä on tarpeeksi varallisuutta ilman eläkkeitäkin. Osa eläkkeensaajista on muuten tehnyt töitä 45-50 vuotta. Sitä ei moni nuorempi enää tee.

Seuraavalta sukupolvelta riistäminen on halveksittavaa. Siksi eläkejärjestelmä om purettava. Suuret ikäluokat ovat heinäsirkkaparvi, eivät jätä jälkeensä mitään seuraaville. Mutta meidän on pystyttävä parempaan.

Se on JUURI NÄIN!

Eläkeloiseläjät on kirjaimellisesti heinäsirkkaparvi, joka tuhoaa kaiken eikä jätä taakseen kuin rauniot.

Yrittäkää käyttää aivoja edes vähän. Jos eläkkeelle jäävä on ehtinyt kerätä 25% bruttopalkastaan eläkettä 40 vuotta, ja eläke on alle 50% aikaisemmasta palkasta, niin niitä itse kerättyjä eläkerahoja riittää 20 vuodeksi.

Tosielämässä kuitenkin osa näistä eläkemaksuja maksaneista menehtyy ennen kuin he pääsevät eläkkeelle, ja varsin suuri osa ennen kuin he ovat olleet 20 vuotta eläkkeellä. Kaikki nämä rahat jäävät eläkeyhtiölle, joten ei haittaa, vaikka pieni osa eläkeläisistä ehtisi nauttia eläkkeestään myös 20 eläkevuoden jälkeen eli yli 85-vuotiaina.

Vierailija
1136/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on JUURI NÄIN!

Nimenomaan eläkejärjestelmä säilyttämällä varmistetaan, että se seuraavakin sukupolvi saa aikoinaan eläkkeensä.

Siltäkö sinusta vaikuttaa? Kuinkas nuori itse oletkaan? 

Mikä olisi sinun vaihtoehtosi?

Etuuperustaisesta järjestelmästä siirryttävä maksuperustaisiin ja mikä tärkeintä henkilökohtainen eläketili!

Vierailija
1137/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin veljeni on pian 62, mutta ei toivoakaan eläkkeestä. Jäi työttömäksi 60-vuotiaana ja sen jälkeen vain istunut kotona. Töitä tehnyt 17-vuotiaasta, kun siihen aikaan amis kesti vaan kaksi vuotta ja on loppuvuoden lapsi. Ja kesät töissä 14-vuotiaasta. Eikä tämä työttömyys häntä kaada. Sitä sitten elelee pienellä päivärahalla ja hiukan jäänyt sukanvarteen. Mutta kun pitää vielä hakea töitä koko ajan. Voisiko työkkäri jo armahtaa ja kirjata, ettei tarvitse hakea? Veljeni menisi kyllä töihin, mutta eihän tuon ikäistä kukaan enää palkkaa. Soittaessa ollaan kiinnostuneita kovin, mutta kun laittaa hakemuksen, ikä paljastuu ja vastaus on hiljaisuus. Veli on hyväkuntoinen ja ihan nuorekas ikäisekseen. Eikä hae kuuta taivaalta. Pienipalkkaisempikin työ kelpaisi ja pätkätyöt. Ei väliä. Olisi valmis ihan mihin vaan hanttihommaan entisenä ammattilaisena. 

Olen lohduttanut häntä, että meillä on töissä 33 vuoden työuralla asiantuntijatyötä tehnyt maisteri avustajana. Kaikista alimmalla asteella. Mutta kun ikää on 59, niin tuo on lopputulos. On hirveän iloinen tuostakin työstä ja pitää siitä tiukasti kiinni aina odottaen pätkälle jatkoa. Tavallaan surullista, että hän tekee sitä hanttihommaa, johon voitaisiin palkata kuka vaan peruskoulun käynyt kadulta. 

Vierailija
1138/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainan korot vähennettiin tuloista, ei suoraan verosta, joten todellinen vähennys oli ehkä n 30% korkojen määrästä. Lisäksi vähennyksessä oli maksimisumma, jonka korkeintaan sai vähentää. 

Jossain vaiheessa joutui jopa maksamaan veroa, jos oli saanut esim henkilökuntalainaa liian alhaisella (alle peruskoron) korolla.

Eli huikean hyvä kädenojennus verrattuna tämän hetken tyhjään.

Vierailija
1139/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Peruskouluista loppuu lähivuosina puolet, koska lapsia ei synny.

Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."

https://yle.fi/a/74-20182174

Tästä on varoitettu. Lisääntykää, älkääkä selitelkö.

Ei ole rahaa tehdä lapsia. Kohta ei ole tarpeeksi porukkaa armeijaan. Mutta väliäkö sillä, kun ei nykyään omisteta edes asuntoa Suomesta, jos tulee sota eli rakennuksia ei tarvitse puolustaa.

Selittelyä. Minulla oli hyvin varaa tehdä lapset. Ja näyttää olleen monella muullakin.  

1990-luvulla sai ansioaidonnaista 2 vuotta ja sitä sai jatkettua opiskelulla. Ja sossu maksoi suurperheiden lasten autokoulut.

Vielä 90-luvulla sosiaalituilla eläminen oli suuri häpeä. Ei sitä kukaan halunnut tehdä, jos muuten pysyi jotenkin hengissä. Nyt nämä häpeäkappaleet huutavat ylpeinä ja kurkku suorana: lisää, lisää, lisää.

Silloin oli isommat tuet ja enemmän töitä.

Eläkeläiset vaati tehtaissa koko ajan lisää palkkaa ja lakkoili, nyt ne tehtaat on siirretty Kiinaan.

Mitkä isommat tuet?

Kadehtivat sitä, että 90-luvulla ansiosidonnainen ei ollut porrastettu, vaikka todennäköisesti itse lonnivat tt-tuella, työmarkkinatuella tai peruspäivärahalla.

He eivät ole myöskään huomanneet, että tehtaan ovat siirtyneet jo vuosikymmen sitten pois Kiinasta halvempien työvoimakustannusten maihin.

Vierailija
1140/1157 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeisto leikkaa, vasemmistoliitto ei ole leikkausjarrussa mukana. Vain idiootit uskovat oikeiston valheita uudestaan ja uudestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä