Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kämppääni tulee remontti vesivahingon takia, ja saan -50% vuokranalennusta 2kk ajalta...Kelan mielestä en saa pitää tuota hyötyä

Vierailija
08.03.2026 |

Aivan älytöntä. Asuntooni on tulossa iso remontti katolta rakenteita pitkin seinän väliin valuneen veden takia, ja se tulee suuresti vaikeuttamaan asumistani. Vuokranantaja on luvannut -50% vuokrasta 2kk ajalta. Ajattelin että sillä rahalla voin viettää aikaa muualla, ja muissa aktiviteeteissa runsaammin.

Mutta Kelan mielestä en saisi LAINKAAN pitää tuosta erotuksesta koska saan perustoimeentulotukea, ja he meinasivat että maksavat minulle täsmälleen vuokranalennuksen verran vähemmän tukia??!! Miten tuo voi muka olla millään mittarilla kohtuullista? Tästä on muodostumassa minulle melkoisesti lisäkuluja monessa eri muodossa. Tämä asia kannattaa varmaankin viedä hallinto-oikeuteen??

Kommentit (155)

Vierailija
41/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sä ton tiesit kun oot toimeentulotuella.

Miksi kerroit kelalle?

Olisin maksanut vuokraa edelliseen malliin ja joskus tulevaisuudessa ois yhden kuukauden vuokra valmiiksi maksettuna.

Vierailija
42/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain remontin ajan 100% alennusta vuokrasta 4kk ajan, en tietenkään kertonut tästä Kelalle, vaan pidin "vuokrarahat" itselläni.

Miten onnistuit? Kelahan näkee tiliotteeltasi että vuokraa ei ole maksettu.
Perustoimeentulotukea hakiessa pitää koko ajan toimittaa tiliotteet joka kuukaudelta

Siirsin vuokra-rahat kaverin tilille joka kuukausi ja hän nosti ne minulle käteisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain remontin ajan 100% alennusta vuokrasta 4kk ajan, en tietenkään kertonut tästä Kelalle, vaan pidin "vuokrarahat" itselläni.

Perustoimeentulotukea hakiessa pitää koko ajan toimittaa tiliotteet joka kuukaudelta

Ei Kelaa kiinnosta maksatko niistä rahoista vuokraa vai et, minäkin olen monta kertaa ryypännyt kaikki vuokra rahat eikä ole kelaa kiinnostanut tippaakaan.

Vierailija
44/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hölmö tollasista lähtee kelaan huuteleen.

Tiliotteet pitää näyttää Kelalle, jos hakee toimeentulotukea. Kai niistä näkyy, onko vuokraa maksettua vähemmän kuin ennen. 

Ei Kelaa tuommoinen kiinnosta, voit vaikka nostaa koko vuokran osuuden käteiseksi, eikä Kela tähän mitään sano.

Kyllä varmasti sanoo kun toimittaa seuraavan hakemuksen liitteeksi tiliotteen jossa näkyy 50% vähemmän maksettua vuokraa

Ei kuule kiinnosta, olen saanut toimeentulotukea 11 vuotta ja joskus olen vaan nostanut vuokrarahat käteiseksi ja lähtenyt baariin, ei kelaa kiinnosta maksatko vuokraa vai et.

Vierailija
45/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela tekee ristiintaulukointeja verohallinnon kanssa, joten vuokranantajan ilmoittaessa vähemmän vuokraa kuin olet ilmoittanut kelalle, niin jäät kiinni. 10 vuotta taitaa olla aika, mihin asti tietoja kaivavat. 

Vierailija
46/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea varten pitää toimittaa tiliotteet kaikista tileistä. Ne näkee kyllä siitä tiliotteesta onko vuokraa maksettu se normi esim 500e/kk vai vaan 250e/kk joten tälläistä asiaa ei pysty heiltä salaamaan. Kukaan ei taida oikeesti ymmärtää miten se toimeentulotuki toimii. 

Vierailija
47/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät, että maksat täytenä vuokran ja vuokranantaja maksaa sinulle esim. Pariksi yöksi hotellin tms. Tällöin saat vuokrarahat täytenä ja jotain extraa hyvityksenä. 

Vierailija
48/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukia pitäisi mun mielestäni muuttaa vähemmän riippuvaiseksi kuluista, ja enemmän siihen suuntaan että jos asuu halvalla niin esimerkiksi puolet säästetyistä rahoista saa vapaasti muuhun käyttöönsä.

Nykyisessä järjestelmässä jossa sä saat tiettyjä tukia ennen kaikkea korvauksena siitä että sä kulutat rahaa Kela kuitenkin toimii täysin oikein.

Vierailija
49/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei juuri noita kuukausia kysyttäisi toimeentulotuessa, niin tekoälyn aikakautena jäät lähes varmasti kiinni vuokranantajan tehdessä veroilmoituksen. Siinä sitten istut oikeudessa petossyytteessä. 

Vierailija
50/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla trolli! 😆 Ei kukaan voi olla noin tyhmä!  Ihan kuin asumistuki olisi yksi maksisumma kaikille ja sitten loput saisi pitää omiin menoihin jos löytäisi halvan vuokran.

Vierailija
51/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö mikä on toimeentulotuen tarkoitus? Antaa sinulle ruokarahaa silloin kun tililläsi on 0 euroa. Se ei ole mikään pohjarahasto keräillä voittoja muualta

Luitko aloituksen? Eihän tässä ole mitään voittoja tavoiteltu, vaan katetaan kasvaneita kuluja

Luitko sinä?

Ajattelin että sillä rahalla voin viettää aikaa muualla, ja muissa aktiviteeteissa runsaammin.

Niin? Pitäisikö sitä pyöritellä peukaloita kun on muualla, kun asunnossa ei voi olla töiden aikana???

Mitä jos käyttäisit sen ajan työkkärissä etsien töitä

Vierailija
52/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö mikä on toimeentulotuen tarkoitus? Antaa sinulle ruokarahaa silloin kun tililläsi on 0 euroa. Se ei ole mikään pohjarahasto keräillä voittoja muualta

Luitko aloituksen? Eihän tässä ole mitään voittoja tavoiteltu, vaan katetaan kasvaneita kuluja

Luitko sinä?

Ajattelin että sillä rahalla voin viettää aikaa muualla, ja muissa aktiviteeteissa runsaammin.

Niin? Pitäisikö sitä pyöritellä peukaloita kun on muualla, kun asunnossa ei voi olla töiden aikana???

Ei tarvitse tietenkään pyöritellä peukaloita mutta ei ole kelan asia maksaa sinulle tuolle ajalle aktiviteettia. Ilmaisiakin on saatavilla.

Kela ei "maksa" mitään ylimääräistä. Ihan normaalin vuokran vain. ja asukkaalla on kasvaneita kuluja remontin takia, kun pitää viettää aikaa muualla, ja matkustaa jne...

Ei tämä ole niin vaikea asia ymmärtää.

Vierailija
53/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirsin vuokra-rahat kaverin tilille joka kuukausi ja hän nosti ne minulle käteisenä.

Ei toimi noin, valehtelet. Kela kyllä näkee mihin rahat on maksettu tiliotteelta.

Vierailija
54/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ajattelit pistää haisemaan veronmaksajien rahoja ? 

Vierailija
55/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kerrostalossa on putkiremontti tehty, mutta viemäripuoli huonosti. Jos tulee viemäriremonttia, muutamme ennen sitä pois.

Vierailija
56/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä provo.

Vierailija
57/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukia pitäisi mun mielestäni muuttaa vähemmän riippuvaiseksi kuluista, ja enemmän siihen suuntaan että jos asuu halvalla niin esimerkiksi puolet säästetyistä rahoista saa vapaasti muuhun käyttöönsä.

Nykyisessä järjestelmässä jossa sä saat tiettyjä tukia ennen kaikkea korvauksena siitä että sä kulutat rahaa Kela kuitenkin toimii täysin oikein.

Ei kenenkään säästämistä pidä verovaroin kustantaa. Tuet aina vain tarpeeseen.

Vierailija
58/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse peseytyisin keittiössä, jos kela ei maksa.

Vierailija
59/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla trolli! 😆 Ei kukaan voi olla noin tyhmä!  Ihan kuin asumistuki olisi yksi maksisumma kaikille ja sitten loput saisi pitää omiin menoihin jos löytäisi halvan vuokran.

Ei ole kysymys asumistuesta tässä, vaan perustoimeentulotuesta

Vierailija
60/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei mitä voi olettaa kun kyseessä on kela? Se ei anna olla nykyään edes yhtä euroa tilillä, tt-tuen perusosan lisäks, vaan ottavat jopa sen euron huomioon, jolloin se on seur kuussa euron vähemmän. Raukkamaista kelalta tai varmaan kuitenkii hallitukselta.

Kelalla on yli 8000 työntekijää joka johtaa siihen että päätökset saattavat olla aivan mitä sattuu. Olen joutunut jopa lukemaan heidän omaa ohjekirjaa virkailijalle kun hain oikaisua virheellisen päätökseen. Sitä ennen oli kaksi virkailijaa "lyönyt" luurin  korvaan saate sanoin...kyllä kaikki on oikein, kun sain lopulta ihmisen ymmärtämään  asiani, löytyi alkuperäisestä paperista kaksi karkeeta virhettä...mm. sairasloman omavastuu oli vähennetty kahteen kertaan johtuen sairasloman jatko paperista. Tämän kaiken lisäksi heidän "koulutus" on puolitoista kuukautta etä ja lähi opiskelua ja sitten vaan suorittamaan Suomalaista sosiaalipuolen lainsäädäntöä...Ehkä kuitenkin pahinta kokonaisuudessa oli nämä puhelin asiakaspalvelijat jotka eivät nähneet tarpeelliseksi mitenkään syventyä asiakkaan ongelmaan, vaan kuivasti vaan totesivat: kaikki on oikein! No ei ollut...

No, noinhan se menee muissakin virastoissa, kun osa on vuoden sopimuksilla. Aluksi muutama viikko koulutusta ja sitten puhelinpalveluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme