Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kämppääni tulee remontti vesivahingon takia, ja saan -50% vuokranalennusta 2kk ajalta...Kelan mielestä en saa pitää tuota hyötyä

Vierailija
08.03.2026 |

Aivan älytöntä. Asuntooni on tulossa iso remontti katolta rakenteita pitkin seinän väliin valuneen veden takia, ja se tulee suuresti vaikeuttamaan asumistani. Vuokranantaja on luvannut -50% vuokrasta 2kk ajalta. Ajattelin että sillä rahalla voin viettää aikaa muualla, ja muissa aktiviteeteissa runsaammin.

Mutta Kelan mielestä en saisi LAINKAAN pitää tuosta erotuksesta koska saan perustoimeentulotukea, ja he meinasivat että maksavat minulle täsmälleen vuokranalennuksen verran vähemmän tukia??!! Miten tuo voi muka olla millään mittarilla kohtuullista? Tästä on muodostumassa minulle melkoisesti lisäkuluja monessa eri muodossa. Tämä asia kannattaa varmaankin viedä hallinto-oikeuteen??

Kommentit (155)

Vierailija
81/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmiannettu.

Syystä että...?

Juuri siksi. Paljastit juuri itsesi.

Vierailija
82/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Olemme vastaanottaneet lähettämäsi lomakkeen.

Vauva

no-reply@vauva.fi

Just now

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen tarkoitus on pitää ihminen hengissä, ei kerryttää hänelle varallisuutta tai ylläpitää säästöjä. Jos haluat säästää ja kerryttää varallisuutta, tätä varten on ensisijaisia tukia kuten työmarkkinatuki. Suosittelen kuitenkin ensisijaisesti töitä.

Vierailija
84/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos ei kylpyhuonetta voi käyttää. Jos kela ei anna pitää lisärahaa esim uimahallissa käymiseen niin pitää peseytyä keittiössä. Lavuaarissa saa pestyä hiukset ja voi kylpeä keittiössä lasten kylpypunkassa.

Retkisuihku.

Vierailija
85/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kuluja tuosta aiheutuu sinulle ap? Minullakin on vesivahingon takia ollut keittiö poissa käytössä, mutta ei siitä mitään erityisiä kuluja ole ollut.

Miten ei ole tullut lisäkuluja, kun et voi edes kokata? Joudut syömään noutoruokia

Tein salaatteja. Ne ovat terveellisiäkin.

Vierailija
86/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos pyydät vuokranalennuksen sijaan että korvaa sulle väistöasumista.

Vierailija
87/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain remontin ajan 100% alennusta vuokrasta 4kk ajan, en tietenkään kertonut tästä Kelalle, vaan pidin "vuokrarahat" itselläni.

Kerroppa heti nimesi niin ilmoitan kelaan. Jos summa oli yhteensä yli 1000e niin takaisin perinnän lisäksi Kela tekee rikosilmoituksen petoksesta. 

Vierailija
88/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peseydyin kylppäriremontin aikana taloyhtiön saunassa siellä myös wc 

Ja suihku. Sain luvan isännöitsijältä. 

Remontti meni nopeasti. 

Vierailija
89/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain remontin ajan 100% alennusta vuokrasta 4kk ajan, en tietenkään kertonut tästä Kelalle, vaan pidin "vuokrarahat" itselläni.

Miten onnistuit? Kelahan näkee tiliotteeltasi että vuokraa ei ole maksettu.
Perustoimeentulotukea hakiessa pitää koko ajan toimittaa tiliotteet joka kuukaudelta

Siirsin vuokra-rahat kaverin tilille joka kuukausi ja hän nosti ne minulle käteisenä.

Ei toimi noin, valehtelet. Kela kyllä näkee mihin rahat on maksettu tiliotteelta.

Ei kelaa kiinnosta kenen tilille siirrät mitäkin, voit kirjoittaa vaikka siihen Joulupukki, eikä kela reagoi mitenkään.

Vierailija
90/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, itse peseytyisin keittiössä, jos kela ei maksa.

Miksi ihmeessä? Olen asunut pari kertaa kämpässä, jossa oli putkiremppa.  Siksi aikaa asukkaille oli järjestetty erillinen suihkutila ja vessa rapun kellariin.

Vierailija
91/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten onnistuit? Kelahan näkee tiliotteeltasi että vuokraa ei ole maksettu.
Perustoimeentulotukea hakiessa pitää koko ajan toimittaa tiliotteet joka kuukaudelta

Siirsin vuokra-rahat kaverin tilille joka kuukausi ja hän nosti ne minulle käteisenä.

Ei toimi noin, valehtelet. Kela kyllä näkee mihin rahat on maksettu tiliotteelta.

Ei kelaa kiinnosta kenen tilille siirrät mitäkin, voit kirjoittaa vaikka siihen Joulupukki, eikä kela reagoi mitenkään.

Verottaja kyllä näkee sen, keneltä vuokranantaja on vuokraa saanut ja paljonko. Ja tulee kyllä kysymyksiä, jos summat eivät vastaa toisiaan. 

Vierailija
92/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisyhdistys tai asunto-osakeyhtiö voi olla velvollinen järjestämään pesutilat tai muut välttämättömät palvelut, jos remontti estää normaalin asumisen merkittävästi. Lyhyet katkokset eivät velvoita siihen, mutta pitkät tai toistuvat remontit yleensä tekevät. Velvollisuus tarkentuu yhtiöjärjestyksen, remontin keston ja laajuuden perusteella.

Vierailija
93/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kuluja tuosta aiheutuu sinulle ap? Minullakin on vesivahingon takia ollut keittiö poissa käytössä, mutta ei siitä mitään erityisiä kuluja ole ollut.

Hänen pitää peseytyä jossain muualla ja pestä pyykkinsä jossain muualla ja ehkä jopa käydä vessassa jossain muualla.

Vierailija
94/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan saanut perustoimeentulotukea. Onko se aloittajasta reilua?

Olen eri, mutta onhan se vähän epäreilua, että olet ollut aina niin hyvintoimeentuleva, ettet ole tarvinnut toimeentulotukea.

Vierailija
95/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ei ole tullut lisäkuluja, kun et voi edes kokata? Joudut syömään noutoruokia

Sanoit että keittiösi ei ollut käytössä. Nyt sitten onnistuikin kokkaaminen ja ruuan säilytys jääkaapissa?

Vierailija
96/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan saanut perustoimeentulotukea. Onko se aloittajasta reilua?

Olen eri, mutta onhan se vähän epäreilua, että olet ollut aina niin hyvintoimeentuleva, ettet ole tarvinnut toimeentulotukea.

Eihän tuossa mitään hyvätuloisuutta tarvita, koska opiskelijat eivät oikein sitä saa ja omaisuus vaikuttaa. En kyllä tiedä omasta tuttavapiiristä ketään, joka olisi saanut ja kuitenkin aika pienillä tuloilla on monikin joskus elänyt. 

Vierailija
97/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoit että keittiösi ei ollut käytössä. Nyt sitten onnistuikin kokkaaminen ja ruuan säilytys jääkaapissa?

No eihän jääkaappiin keittiötä tarvita! Itsellä ainakin keittiöremontin aikana jääkaappi on ollut olohuoneessa, että on voinut asua. Ja samoin siellä on joutunut ruokaa tekemään. 

Vierailija
98/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

KONALAN JAUHELIHA MIES JANKUTUS POIS

Vierailija
99/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas sulla tiukka pomo siinä firmassa.

Hyvä niin.

Ulkoile enemmän. Nyt on hieno kevät.

Vierailija
100/155 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi muuta kuin ihmetellä. 
Jos sä saat ilmaiset asumisen kurkut, niin olisit tyytyväinen. Ei sun ole tarkoitus niillä tuilla netota.

Millaisessa pumpulissa olet kasvanut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi