Tuntemattomaan numeroon ei vastata...
...kysynkin, miksi terveyskeskukset ja lääkärit yms. salaavat numeronsa??
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset pärjäsivät silloin kun oli lankapuhelin?
Neuroottisille pelkääjille piti varmaan lähettää postikortti, että soitan silloin ja silloin.
Silloin kyllä tuli aina vastattua puhelimeen, ei ollut huijarit ja kaikenmaailman kauppiaat innokkaana soittelemassa :)
Silloin oli ihan yhtä paljon puhelinkauppiaita kuin nykyäänkin. Lankapuhelimeen vielä vastattiin tyhmänä koko nimellä
Ihan sama vastata nimellä, soittaja kyllä tiesi osoitteenkin puhelinluettelosta sn luettuaan.
Jos sinä pelkäät tilausansaa minkä vuoksi et voi vastata puhelimeen lainkaan, niin miksi vastaat koko nimelläsi? Luettelet tietenkin vielä osoitteen ja sosturvatunnuksesikin kun sellaista kerran kysytään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva nykyään hankkii puhelinta soittamiseen, minä ainakin pärjäisin aivan hyvin ilmankin.
Mutta en pärjää ilman kännykän sovelluksia kuten nettipankki, äänikirjan toistopalvelu, geokätköjen etsimiseen tarkoitettu karttaselain, linnunäänien tallennus- ja tulkitsemisappi.
Menisi omien intressien kanssa puuhailu turhan vaikeaksi jos pitäisi edelleen käydä maksamassa laskut pankissa/automaatilla, raahata mukana painavia kirjoja, tulostaa kartta kätköineen, raahata mukana lintukirjaa josta yrittäisin oppia tunnistamaan vieraan lajin.
Entä kamera, musiikin kuunteleminen? Näillekkin täytyisi olla oma laitteensa eli menisi ojasta allikkoon raahata mukanaan reppua kun kaikki on muuten ympätty siihen yhteen näppärään puhelimeen.
Elämä voisi olla paljon mukavampaa, jos sulla olisi ihan oikeita ihmiskontakteja myös
Kuka niin sanoi etteikö olisi? Puhelinmyyjän soitto ei ole ihmiskontakti jota mitenkään kaipaisin.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miksi ei vastaa tuntemattomiin numeroihin????
Koska 99% on puhelinmyyntiä. Vastustan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ette vastaa tuntemattomiin tai salauwsiin numeroihin, MITÄ HITTOA TE PE LKÄÄTTE???
Olen joutunut puhelin huijauksen kohteeksi joka maksoi minulle reilun 5000€ ja mitään en saanut takaisin mistään kun itse siihen puheluun vastasin. Tein asiasta rikosilmoituksen ja sitä ei edes tutkittu millään tavalla ja todettiin vain että poliisilla ei ole keinoja saada rikollista vastuuseen kun se puhelu tuli ulkomailta. Pankki ei millään tavalla auttanut kun itse siihen huijaukseen lankesin. Tästä syystä en enää koskaan vastaa tu temattomiin nymeroihin
Miten pelkästään puhelimeen vastaamalla lähtee 5000 tililtä?
Ääntä voi muokata rikollisen tarkoituksiin sopivaksi.
Saisko tästä jonkun konkreettisen esimerkin? Jos vastaa puhelimeen "haloo" tai vaikka ihan etunimellä niin mitä rikollinen siitä hyötyy? Ymmärrän jos olisi jotain äänitunnisteella toimivia pankkitilejä niinkuin elokuvissa, mutta kun miettii ihan oikeaa elämää jossa tarvitaan pankkitunnukset että pääsisi toisen rahoihin käsiksi.
Kerroit juuri kuten asia on. Älä ole naivi.
Niin eli ei ole mahdollista menettää rahoja sillä että vastaat puhelimeen vaan pitää kertoa pankkitunnus jota kukaan täysjärkinen ei tee.
Jopa Suomen Pankin pääjohtaja on langennut huijaukseen. Siirsi rahat huijarin ohjeesta ns. turvatilille ja sinne meni ne rahat
Suomen pankin johtajakin meni itse syöttämään ne pankkitunnuksensa! Asioista on varoiteltu vuosia. Eivätkö ihmiset enää lue uutisia?
Nimenomaan! Jos Suomen Pankin johtajakin haksahtaa huijaukseen, niin turha soimata niin ankarasti 'taviksia', jotka erehtyivät. Varmaan heitä hävettää muutenkin.
Täällä ei kukaan ole soimannut ketään, vaan yrittänyt vaan kertoa, että ei ole mahdollista tulla huijatuksi pelkästään puhelimeen vastaamalla, vaan täytyy itse ryhtyä asiassa aktiiviseksi
Painaa annettua linkkiä, antaa lupa annetuille sivuille ja naputella ihan itse ne omat pankkitunnuksensa
Näin on kyllä tehnyt valitettavasti jopa suomen pankin johtaja, mutta se ei todellakaan ole tapahtunut vain puhelimeen vastaamalla
Vierailija kirjoitti:
ELISA operaattorin mielipide on ettei tuntemattomiin numeroihin saa vastata lainkaan ! Minä vastasin kerran ja sanoin vaan nimeni ja joku laittoi luurin kiinni. Sen jälkeen tuli kuukausilaskutus noin 100e. Kesti useamman kk ennen kuin sain sen poistettua. ELISAn asiakaspalvelu sanoi, että virhe oli minun. EI saa vastata. Piste.
Millähän vuosisadalla tämä muka tapahtui? Ei ole lainsäädännön mukaan mitenkään mahdollista enää nykyään. Ei ainakaan kymmeneen vuoteen
Joten voisitko olla levittelemättä väärää tietoa ja pelottelematta jo valmiiksi hysteerisiä ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti on ihmiskontaktit vähissä, jos suurin osa puheluista tulee puhelinkauppiailta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en enää vastaa kuin numeroihin jotka olen puhelimaam tallentanut. Jos jollain kenen numeroa ei ole laittakoon viestiä jos on tärkeää asiaa
Ei lääkäri tai poliisi yleensä kyllä laita sulle mitään viestiä.
Kyllä laittaa lääkäri viestiä. Osaa ne sitä käyttää miksei muutkin sit.
Vierailija kirjoitti:
aivan sairasta on käyttää salattuja numeroita virallisissa puheluissa
Aivan järkevää. Muu ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Neuroottisille pelkääjille piti varmaan lähettää postikortti, että soitan silloin ja silloin.
Silloin huijatuksi tulemisen vaara oli n. 0,04% verrattuna nykytilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti on ihmiskontaktit vähissä, jos suurin osa puheluista tulee puhelinkauppiailta
Johtuu siitä että suuri osa oikeista ihmiskontakteista hoituu päivittäisellä viestittelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinun "ihmiskontaktit" soittelee tuntemattomista numeroista? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ette vastaa tuntemattomiin tai salauwsiin numeroihin, MITÄ HITTOA TE PE LKÄÄTTE???
Olen joutunut puhelin huijauksen kohteeksi joka maksoi minulle reilun 5000€ ja mitään en saanut takaisin mistään kun itse siihen puheluun vastasin. Tein asiasta rikosilmoituksen ja sitä ei edes tutkittu millään tavalla ja todettiin vain että poliisilla ei ole keinoja saada rikollista vastuuseen kun se puhelu tuli ulkomailta. Pankki ei millään tavalla auttanut kun itse siihen huijaukseen lankesin. Tästä syystä en enää koskaan vastaa tu temattomiin nymeroihin
Miten pelkästään puhelimeen vastaamalla lähtee 5000 tililtä?
Ääntä voi muokata rikollisen tarkoituksiin sopivaksi.
Saisko tästä jonkun konkreettisen esimerkin? Jos vastaa puhelimeen "haloo" tai vaikka ihan etunimellä niin mitä rikollinen siitä hyötyy? Ymmärrän jos olisi jotain äänitunnisteella toimivia pankkitilejä niinkuin elokuvissa, mutta kun miettii ihan oikeaa elämää jossa tarvitaan pankkitunnukset että pääsisi toisen rahoihin käsiksi.
Kerroit juuri kuten asia on. Älä ole naivi.
Niin eli ei ole mahdollista menettää rahoja sillä että vastaat puhelimeen vaan pitää kertoa pankkitunnus jota kukaan täysjärkinen ei tee.
Jopa Suomen Pankin pääjohtaja on langennut huijaukseen. Siirsi rahat huijarin ohjeesta ns. turvatilille ja sinne meni ne rahat
Suomen pankin johtajakin meni itse syöttämään ne pankkitunnuksensa! Asioista on varoiteltu vuosia. Eivätkö ihmiset enää lue uutisia?
Nimenomaan! Jos Suomen Pankin johtajakin haksahtaa huijaukseen, niin turha soimata niin ankarasti 'taviksia', jotka erehtyivät. Varmaan heitä hävettää muutenkin.
Täällä ei kukaan ole soimannut ketään, vaan yrittänyt vaan kertoa, että ei ole mahdollista tulla huijatuksi pelkästään puhelimeen vastaamalla, vaan täytyy itse ryhtyä asiassa aktiiviseksi
Painaa annettua linkkiä, antaa lupa annetuille sivuille ja naputella ihan itse ne omat pankkitunnuksensa
Näin on kyllä tehnyt valitettavasti jopa suomen pankin johtaja, mutta se ei todellakaan ole tapahtunut vain puhelimeen vastaamalla
En ole viiteen vuoteen vastannut kenellekään jonka numeroa en tiedä. En ole menettänyt mitään mutta voittanut valtavasti aikaa. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole suoramarkkinointikieltä voimassa, joten en halua mitään myyntipuheluita.
Minulla on nimikaima ja nimeni ei ole yleinen eli en halua puheluja jankkaajilta, jotka eivät usko että en ole se henkilö keneksi luulevat.
Minulla on muuten sama numero kuin jollakin pohjoispohjammaalla asuvalla miehellä paitsi että minun numeroni alkaa 040 ja tällä miehellä 044. Tämän miehen pöljät sukulaiset kyselevät aina kyseistä miestä. He eivät usko, että heillä on väärä numero.
Tässähän on syitä jo kerrakseen. Minulla on myös aina puhelimessa uniaika päällä öisin.
Mulla on markkinointikielto ja koko ajan jotain kaupataan tai kerjätään. Mutta lopetan puhelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Pitäisi saada jokin diagnoosi jos ahdistaa puhelimen vastaaminen. Terve ja normaali ihminen uskaltaa vastata soivaan puhelimeen.
Et tunnu ymmärtävän, niin tehdään selkoa:
Nyt ei ole kyse "uskaltamisesta" vaan ihan muusta.
Ensinnäkin turha soitteleminen häiritsee. Se usein keskeyttää sen aktiviteetin, mikä on meneillään.
Toiseksi puhelimeen vastaaminen on usein hankalaa. Jos esimerkiksi on autonratissa tai kaupan kassalla tai kylmällä ilmalla paksusti pukeutuneena ulkosalla, puhelimen esiin kaivaminen vaatii ponnistelua. Jos siellä sitten on joku markkinapelle, niin ottaahan se päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi terveydenhoitohenkilöstö (lääkärit, hoitohenkilöstö) eivät ota potilaaseen yhteyttä Suomi.fi viestillä? Jos asian hoitaminen vaatii puhelinkeskustelua, niin viestillä voi pyytää potilasta soittamaan viestissä ilmoitettuun numeroon tiettyyn kellonaikaan. Ennen Suomi.fi käyttöönottoa minä en kerran voinut vastata hammashoidon puheluun ja lähettivät sieltä tekstiviestin ja pyysivät ottamaan yhteyttä; kysymys oli varatun ajan siirtämisestä. Tämä ettei vastata tuntemattomiin puhelinnumeroihin on seurausta yleistyneistä huijauspuheluista. Puhelinoperaattoreilla on tarjolla "kuka soitti palvelua", mutta se on maksullinen. Ottakaa nyt hyvät ihmiset Suomi.fi viestit käyttöön jos ette ole vielä ottaneet.
Olipa tämäkin neuvo. Suomi.fi -nettisivuja on jo käytetty väärin ja ohjattu ihmisiä kirjautumaan valesivustolle. Tästä kerrottiin uutisissa. Valtio tekee väärin, kun kehottaa kansaa kirjautumaan nettipaikkoihin, joiden avulla heitä voidaan huijata. Kenellä on varaa menettää Nyky-Suomessa rahaa tai luottotiedot, kun rikollinen on saanut sitä kautta jonkun henkilökohtaiset tiedot käyttöönsä?
Mitään viestinä tulleita linkkejä ei pidä avata vaikka siinä olisi osoite jollekin sivulle vaan otetaan ensin selvää onko sivu turvallinen ja sitten vasta kirjaudutaan sivulle jos nähdään se tarpeelliseksi. Ottakaa ainakin iäkkäämmät ihmiset puhelinyhtiönne tarjoamat turvapalvelut mobiilivarmenteineen käyttöön vaikka se vähän maksaakin!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niissä sairaalan lääkärien puheluissa näkyy numero, joka on joku keskuksen tai osaston numero. Terveyskeskuksen puoleltakin taitaa joku numero näkyä. Ja vastailen kaikkiin, on ollut niin paljon lääkärin ja muidenkin soittoaikoja viimeisen puolen vuoden aikana.
Myyntisoittoja ei pahemmin tule, olen tilannut kolmen vuoden puhelinmarkkinointikiellon ns. Robinson rekisteriin pienestä maksusta.
Hyvä että jollain toimii. Muutama päivä robinsonin laiton jälkeen kun se puhelin vasta alkoikin soida! Jopa viisi kertaa päivässä eri myyjä, yhtään liioittelematta. Kysyinkin tuosta että kun on markkinointikielto niin kuinkas nyt heräsitte soittelemaan niin sitä seliteltiin että asianasyhteystiedosta numero tai yhteistyökumppaneilta yms. hevonkukkua.
Maksoin turhasta, en maksa toiste.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia idiootteja kuin sinä.
Millähän vuosisadalla tämä muka tapahtui? Ei ole lainsäädännön mukaan mitenkään mahdollista enää nykyään. Ei ainakaan kymmeneen vuoteen
Joten voisitko olla levittelemättä väärää tietoa ja pelottelematta jo valmiiksi hysteerisiä ihmisiä
-
Älä yritä. Tapahtui 3 vuotta sitten. Elisa oli mulla operaattorina. Asiakaspalvelija sanoi etten todellakaan ollut ainut. Suomen lainsäädäntö on ainoastaan silloin apuna kun palveluntarjoaja on suomalainen. Ulkomaalaisia palveluja tämä ei koske. Onneksi menetin vain muutaman sata euroa. En vastaa enää mihinkään tuntemattomiin. Tämä ohje tuli suoraan Elisan asiakaspalvelijalta.
Vierailija kirjoitti:
-
Älä yritä. Tapahtui 3 vuotta sitten. Elisa oli mulla operaattorina. Asiakaspalvelija sanoi etten todellakaan ollut ainut. Suomen lainsäädäntö on ainoastaan silloin apuna kun palveluntarjoaja on suomalainen. Ulkomaalaisia palveluja tämä ei koske. Onneksi menetin vain muutaman sata euroa. En vastaa enää mihinkään tuntemattomiin. Tämä ohje tuli suoraan Elisan asiakaspalvelijalta.
Ulkomailta tuleviin ei tietenkään vastata!
Elämä voisi olla paljon mukavampaa, jos sulla olisi ihan oikeita ihmiskontakteja myös