Tuntemattomaan numeroon ei vastata...
...kysynkin, miksi terveyskeskukset ja lääkärit yms. salaavat numeronsa??
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ette vastaa tuntemattomiin tai salauwsiin numeroihin, MITÄ HITTOA TE PE LKÄÄTTE???
Ei tässä mitään pelätä, mutta en periaatteessakaan ala kenenkään puhelinmyyjän kohteeksi, joita nämä 99%:sti ovat.
Monasti en vastaa tuntemattomiin numeroihin ainakaan ennen kuin tarkistan netistä löytyisiköhän sieltä ihmisten kommentteja kyseisestä numerosta ja yleensä niitä löytyykin kuten sellaisia, että esim. kauppaavat kyseisestä numerosta sitä ja tätä tai oli huonosti suomea puhuva henkilö josta ei ottanut selvää tai, että puhelu saattoi tulla ulkomailta ja saattoi olla joku huijauskin. Joskus tarkistettuani mistä puhelu tuli saatan seuraavaksi samaan numeroon jo vastatakin jotta pääsen sinikkäästä kauppiaasta eroon. Suomi.fi viestit minulla ollut jo vuoden päivät käytössä ja kyllä sitä kautta on jo viestejäkin tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ette vastaa tuntemattomiin tai salauwsiin numeroihin, MITÄ HITTOA TE PE LKÄÄTTE???
Olen joutunut puhelin huijauksen kohteeksi joka maksoi minulle reilun 5000€ ja mitään en saanut takaisin mistään kun itse siihen puheluun vastasin. Tein asiasta rikosilmoituksen ja sitä ei edes tutkittu millään tavalla ja todettiin vain että poliisilla ei ole keinoja saada rikollista vastuuseen kun se puhelu tuli ulkomailta. Pankki ei millään tavalla auttanut kun itse siihen huijaukseen lankesin. Tästä syystä en enää koskaan vastaa tu temattomiin nymeroihin
Jouduin puhelinhuijauksen kohteeksi. Ei puheluun vastaamalla voi menettää rahaa eikä muutakaan pahaa voi sattua. Omalla typerällä toiminnallasi menetit rahat. Koko keskustelu tykkäysten perusteella kroonisia pelkureita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina näkynyt numero kun virallisilta tahoilta soitetaan, pl poliisi.
Jos lääkäri soittaa, numero ei näy.
Minulla terveyskeskuslääkärin numero näkyy. Sairaalan lääkärin numero ei näy.
Tämä siis tilanne helmi- maaliskuussa 2026.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en enää vastaa kuin numeroihin jotka olen puhelimaam tallentanut. Jos jollain kenen numeroa ei ole laittakoon viestiä jos on tärkeää asiaa
Ei lääkäri tai poliisi yleensä kyllä laita sulle mitään viestiä.
Vielä muutama vuosi sitten sain terveysasemalta lääkäriltä viestin, jossa hän kertoi näytteistä saaduista tuloksista. Jostain syystä käytäntö on lopetettu, sillä nykyään tulee vain viesti, että pitää katsoa Maisasta tiedot. Välttelen viimeiseen asti sille sivustolle menemistä. Se on riski. Hakkerit ja tietojen kalastelu uhkaavat. On käynyt myös niin, että sivustolle ei ole päässyt. Kaiken kukkuraksi sivusto on englanninkielinen, vaikka tämän maan pääkieli on suomi. Vaihdan sen joka kerta suomeen, mutta hetken kuluttua kieli vaihtuu itsestään taas englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin miksei niissä voisi lukea vaikka "viranomainen", vailkei numero näkyisikään.
Minulle esim. Lääkäri kertoi mistä numerosta puhelu tulee kun odotin puhelua takaisinpäin
Mutta jos "numeroa ei voida näyttää", silloin sillä ei ole merkitystä, tiedänkö minä, mistä numerosta lääkäri soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset pärjäsivät silloin kun oli lankapuhelin?
Neuroottisille pelkääjille piti varmaan lähettää postikortti, että soitan silloin ja silloin.
Todellisuudessa jokaisen pitäisi ymmärtää pelätä useammin ja enemmän. Osa ei selvästikään ole sisäistänyt asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostaa puhelin jos ei siihen vastaa?
Nykyään se puhelin on vähän niin kuin ihan pakollinen kaikille jotta pärjäisi tässä nyky-yhteiskunnassa. Minä tuskin olen ainoa joka ei vastaa tuntemattomiin numeroihin koska pelkään että toisessa päässä onkin vainoajani.
Vierailija kirjoitti:
Se ei sinulle kuulu mutta valitettavasti joillain on aihetta pelätä. Eihän kukaan sieltä puhelimesta fyysisesti paikalle ilmesty mutta jo mielenrauhan takia on aprempi ettei ole missään kontaktissa tiettyjen ihmisten kanssa eikä anna näille valtaa ottaa minkäänlaista yhteyttä.
Mikä siinä maksaa, ettei eduskunta saa säädettyä lakia, joka kieltää kaiken puhelinmyynnin ja muun häiriköinnin? Ei tarvitsisi muuta kuin säätää puhelin kotirauhan piiriin. Tosiasiallisesti puhelinmyynti on kotirauhan häirintää. Siksi minä en vastaa enää outoihin numeroihin.
Se on väärin kun ei vastata minun tulot on tippunut järkyttävästi tämän takia kun en pääse huijaamaan ihmisiä kun ne ei vastaa minulle
Kyllä niissä sairaalan lääkärien puheluissa näkyy numero, joka on joku keskuksen tai osaston numero. Terveyskeskuksen puoleltakin taitaa joku numero näkyä. Ja vastailen kaikkiin, on ollut niin paljon lääkärin ja muidenkin soittoaikoja viimeisen puolen vuoden aikana.
Myyntisoittoja ei pahemmin tule, olen tilannut kolmen vuoden puhelinmarkkinointikiellon ns. Robinson rekisteriin pienestä maksusta.
Vierailija kirjoitti:
Niin miksei niissä voisi lukea vaikka "viranomainen", vailkei numero näkyisikään.
Tätä olen ihmetellyt itsekin. Siihen, että numero ei näy näytöllä, on ihan selvä syy. Eivät halua, että numero jää potilaalle / asiakkaalle, joka voi sitten soittaa siihen suoraa takaisin. Luulisi tosiaan, että nykyteknologia mahdollistaisi, että näytöllä näkyisi kuitenkin jotain, joka kertoisi että puhelu tulee sairaalasta / terveyskeskuksesta tai joltain viranomaiselta Helpottaisi varmaan kaikkia osapuolia, kun ihmiset helpommin vastaisivat soittoihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi terveydenhoitohenkilöstö (lääkärit, hoitohenkilöstö) eivät ota potilaaseen yhteyttä Suomi.fi viestillä? Jos asian hoitaminen vaatii puhelinkeskustelua, niin viestillä voi pyytää potilasta soittamaan viestissä ilmoitettuun numeroon tiettyyn kellonaikaan. Ennen Suomi.fi käyttöönottoa minä en kerran voinut vastata hammashoidon puheluun ja lähettivät sieltä tekstiviestin ja pyysivät ottamaan yhteyttä; kysymys oli varatun ajan siirtämisestä. Tämä ettei vastata tuntemattomiin puhelinnumeroihin on seurausta yleistyneistä huijauspuheluista. Puhelinoperaattoreilla on tarjolla "kuka soitti palvelua", mutta se on maksullinen. Ottakaa nyt hyvät ihmiset Suomi.fi viestit käyttöön jos ette ole vielä ottaneet.
Olipa tämäkin neuvo. Suomi.fi -nettisivuja on jo käytetty väärin ja ohjattu ihmisiä kirjautumaan valesivustolle. Tästä kerrottiin uutisissa. Valtio tekee väärin, kun kehottaa kansaa kirjautumaan nettipaikkoihin, joiden avulla heitä voidaan huijata. Kenellä on varaa menettää Nyky-Suomessa rahaa tai luottotiedot, kun rikollinen on saanut sitä kautta jonkun henkilökohtaiset tiedot käyttöönsä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostaa puhelin jos ei siihen vastaa?
En todellakaan vastaa tuntemattomille, todennäköisesti puhelinmyyjiä tai huijareita.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän minun puelimessa lukee esimerkiksi terveyskeskus tilliäisen kaupunki, kun vaikka terveyskeskuksesta tai hammaslääkäristä soitetaan? En ole ikinä niiden numeroita puhelimeen kuitenkaan tallettanut.
Ihmiset pelkäävät, että niille tulee laskua jos vastaavat puhelimeen, mikä tietenkin on täysin mahdotonta tai sitten, että joutuvat muka tilausansaan, jos sanovat vahingossa puhelimeen joo. Aika vainoharhaista
Noi tilausansat on suunniteltu ovelasti. Niihin retkahtaneet ihmiset eivät pääse pois ansasta. Tilaus jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Sillä, että vastaa puhelimeen, ei menetetä 5000 euroa. Puhelussa tai sen jälkeen on tehty todennäköisesti kaikki se mistä varoitetaan viikottain, kerrottu verkkopankkitunnukset, avattu linkkejä, kirjauduttu, asennettu joku sovellus yms.
On kammottavaa elää yhteiskunnassa, jossa jokainen soittaja, vastaantulija tai satunnainen keskustelukumppani on potentiaalinen petkuttaja, jota täytyy varoa ja pelätä. Digitaalista palvelua on otettu käyttöön aivan liikaa. Tämä on tulos.
Aika harva nykyään hankkii puhelinta soittamiseen, minä ainakin pärjäisin aivan hyvin ilmankin.
Mutta en pärjää ilman kännykän sovelluksia kuten nettipankki, äänikirjan toistopalvelu, geokätköjen etsimiseen tarkoitettu karttaselain, linnunäänien tallennus- ja tulkitsemisappi.
Menisi omien intressien kanssa puuhailu turhan vaikeaksi jos pitäisi edelleen käydä maksamassa laskut pankissa/automaatilla, raahata mukana painavia kirjoja, tulostaa kartta kätköineen, raahata mukana lintukirjaa josta yrittäisin oppia tunnistamaan vieraan lajin.
Entä kamera, musiikin kuunteleminen? Näillekkin täytyisi olla oma laitteensa eli menisi ojasta allikkoon raahata mukanaan reppua kun kaikki on muuten ympätty siihen yhteen näppärään puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää en jotenkin kehtaa sammuttaa vaan puhelua, kun puhelinmyyjät soittelee. Töitäänhän noi vaan tekee.
Niin, mitä sitten. Niidenhän aikaa tuhlaat vai ostatko tarjotun palvelunkin ihan kohteliaisuudesta.
Ja nykyään on oikeus perua kauppa, jos sen tekee puhelimessa, koska puhelinkauppoihinkin tarvitaan kirjallinen suostumus ja sittenkin on se peruutusaika
Etämyynti (verkkokauppa, puhelinmyynti): Lakisääteinen 14 vuorokauden peruuttamisoikeus.
Peruuttamisoikeus ei auta, jos on erehtynyt suostumaan rikollisten keksimään tilausansaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miksi ei vastaa tuntemattomiin numeroihin????
Minä en vastaa. Lopetin kun lähes jokainen oli puhelinmyyjä tai huijausyritys. Satunnaisesti saatan vastata jos puhelin ei ilmoita huijauksesksi tai puhelinmyyjäksi. Silloinkin ne yleensä on puhelinmyyjiä.
Just tämä. Odotin puhelua lääkäriltä. Tuli puhelu, jossa luki: "Numeroa ei voida näyttää." Vastasin. Joku kaupustelija yritti myydä keittiökalusteita, mutta sanoi sen vasta, kun kysyin kolmannella eri tavalla, mitä asiaa soittajalla on. Katkaisin puhelun.
Hetken kuluttua puhelin soi uudestaan, ja sama teksti ruudulla. "Numeroa ei voida näyttää." Vastasin taas. Lääkäri soitti.
Siis minä odotan jotain omaan henkilökohtaiseen eloonjäämistaisteluuni liittyvää puhelua, ja joudun siinä sivussa vastaamaan kaiken maailman helppoheikkien puheluihin!