Tuntemattomaan numeroon ei vastata...
...kysynkin, miksi terveyskeskukset ja lääkärit yms. salaavat numeronsa??
Kommentit (179)
Nuorena opiskelin parissa opiskelupaikassa, ja minulle tuli parisen kertaa epämääräisiä työkkärin nimissä tehtyjä soittoja, jossa kyseltiin tarkasti elämäntilanteestani. Myös kelan nimissä soiteltiin, tämä virkailijana esiintynyt tirskui puhelun aikana. Kyseli osoitettani sekä vuokra-asunnon peruskorjauksista ja aikoi lähettää lomakkeen. Tuota lomaketta ei koskaan postitse saapunut. Myös sähköyhtiön nimissä kyseltiin henkilötunnusta. Tajusin nämä myöhemmin huijauksiksi tai muiden uteliaiden henkilöiden soitoiksi. Sittemmin asunut jo tovin toisessa pohjoismaassa, enkä ole saanut enää vastaavia soittoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niissä sairaalan lääkärien puheluissa näkyy numero, joka on joku keskuksen tai osaston numero. Terveyskeskuksen puoleltakin taitaa joku numero näkyä. Ja vastailen kaikkiin, on ollut niin paljon lääkärin ja muidenkin soittoaikoja viimeisen puolen vuoden aikana.
Myyntisoittoja ei pahemmin tule, olen tilannut kolmen vuoden puhelinmarkkinointikiellon ns. Robinson rekisteriin pienestä maksusta.
Minä olen tässä kuukauden sisällä saanut sairaalasta useita puheluita, joissa ei näkynyt mitään numeroa.
Tk. lääkäri soitti, ja numero näkyi.
t. kippeä muori
P.S. Ymmärrän toki sen, miksi lääkärin numero ei näy. Se johtuu siitä, että "minäminä" ihmiset kuvittelevat, että se lääkäri on vain häntä varten, ja alkaa soittelemaan joka pikku vaivasta suoraan lääkärille.
Mutta miksi sen lääkärin puhelun on pakko näkyä vastaanottajan puhelimessa samalla tekstillä kuin jonkun huijarin tai helppoheikin puhelu? Sairaalasta ei kuitenkaan ilmoiteta tarkkaa kellonaikaa, milloin lääkäri soittaa, vaan "päivän aikana" tai "aamu-/iltapäivän aikana". Siinä voi tulla monta asiatonta puhelua ennen kuin se lääkäri soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ette vastaa tuntemattomiin tai salauwsiin numeroihin, MITÄ HITTOA TE PE LKÄÄTTE???
Olen joutunut puhelin huijauksen kohteeksi joka maksoi minulle reilun 5000€ ja mitään en saanut takaisin mistään kun itse siihen puheluun vastasin. Tein asiasta rikosilmoituksen ja sitä ei edes tutkittu millään tavalla ja todettiin vain että poliisilla ei ole keinoja saada rikollista vastuuseen kun se puhelu tuli ulkomailta. Pankki ei millään tavalla auttanut kun itse siihen huijaukseen lankesin. Tästä syystä en enää koskaan vastaa tu temattomiin nymeroihin
Miten pelkästään puhelimeen vastaamalla lähtee 5000 tililtä?
Ääntä voi muokata rikollisen tarkoituksiin sopivaksi.
Saisko tästä jonkun konkreettisen esimerkin? Jos vastaa puhelimeen "haloo" tai vaikka ihan etunimellä niin mitä rikollinen siitä hyötyy? Ymmärrän jos olisi jotain äänitunnisteella toimivia pankkitilejä niinkuin elokuvissa, mutta kun miettii ihan oikeaa elämää jossa tarvitaan pankkitunnukset että pääsisi toisen rahoihin käsiksi.
Kerroit juuri kuten asia on. Älä ole naivi.
Niin eli ei ole mahdollista menettää rahoja sillä että vastaat puhelimeen vaan pitää kertoa pankkitunnus jota kukaan täysjärkinen ei tee.
Jopa Suomen Pankin pääjohtaja on langennut huijaukseen. Siirsi rahat huijarin ohjeesta ns. turvatilille ja sinne meni ne rahat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ette vastaa tuntemattomiin tai salauwsiin numeroihin, MITÄ HITTOA TE PE LKÄÄTTE???
En pelkää mitään. Päätän itse kenen kanssa puhepuhelen. Eri asia jos odotan tiettyä puhelua.
Tässä loistava esimerkki minäminäminä-ajattelusta. Miten teet noi egoistiset päätökset, kun et edes tiedä, kuka sinua yrittää tavoittaa? Tietty voihan sitä noinkin degeneroida itsensä ja leikkiä auvoisen sulkeutunutta.
Ihmiset eivät nykyään siedä mitään. Jotkut tarvitsevat näköjään lääkkeitä voidakseen sanoa puhelinmyyjlle lyhyesti ei kiitos, ja lopettaa puhelu siihen. Osoittaa pahaa elämänhallinan puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut puhelin huijauksen kohteeksi joka maksoi minulle reilun 5000€ ja mitään en saanut takaisin mistään kun itse siihen puheluun vastasin. Tein asiasta rikosilmoituksen ja sitä ei edes tutkittu millään tavalla ja todettiin vain että poliisilla ei ole keinoja saada rikollista vastuuseen kun se puhelu tuli ulkomailta. Pankki ei millään tavalla auttanut kun itse siihen huijaukseen lankesin. Tästä syystä en enää koskaan vastaa tu temattomiin nymeroihin
Saisko tästä jonkun konkreettisen esimerkin? Jos vastaa puhelimeen "haloo" tai vaikka ihan etunimellä niin mitä rikollinen siitä hyötyy? Ymmärrän jos olisi jotain äänitunnisteella toimivia pankkitilejä niinkuin elokuvissa, mutta kun miettii ihan oikeaa elämää jossa tarvitaan pankkitunnukset että pääsisi toisen rahoihin käsiksi.
Niin eli ei ole mahdollista menettää rahoja sillä että vastaat puhelimeen vaan pitää kertoa pankkitunnus jota kukaan täysjärkinen ei tee.
Jopa Suomen Pankin pääjohtaja on langennut huijaukseen. Siirsi rahat huijarin ohjeesta ns. turvatilille ja sinne meni ne rahat
Suomen pankin johtajakin meni itse syöttämään ne pankkitunnuksensa! Asioista on varoiteltu vuosia. Eivätkö ihmiset enää lue uutisia?
Sain soiton ulkomaisesta numerosta, tavoistani poiketen vastasin, sanomalla hello ! Nauhalta alkoi pyöriä huijaussoitto op:n nimissä suomenkielisen naisen puhetta. Lopetin puhelun kuten ohjeistetaan. Suuntanumero oli Bulgarian.
Normaalisti ns kotimaisen puhelun annan soida vastaamatta, sen jälkeen tutkin kenen numerosta se tuli. Jos soittajalla on asiaa hän soittaa uudelleen. Jos odotan tk:sta soittoa, vastaan etunimellä. Useimmat asiat hoidan Maisan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Sain soiton ulkomaisesta numerosta, tavoistani poiketen vastasin, sanomalla hello ! Nauhalta alkoi pyöriä huijaussoitto op:n nimissä suomenkielisen naisen puhetta. Lopetin puhelun kuten ohjeistetaan. Suuntanumero oli Bulgarian.
Normaalisti ns kotimaisen puhelun annan soida vastaamatta, sen jälkeen tutkin kenen numerosta se tuli. Jos soittajalla on asiaa hän soittaa uudelleen. Jos odotan tk:sta soittoa, vastaan etunimellä. Useimmat asiat hoidan Maisan kautta.
Lisään vielä : eihän minulla edes ole tiliä op:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset pärjäsivät silloin kun oli lankapuhelin?
Neuroottisille pelkääjille piti varmaan lähettää postikortti, että soitan silloin ja silloin.
Silloin kyllä tuli aina vastattua puhelimeen, ei ollut huijarit ja kaikenmaailman kauppiaat innokkaana soittelemassa :)
Silloin oli ihan yhtä paljon puhelinkauppiaita kuin nykyäänkin. Lankapuhelimeen vielä vastattiin tyhmänä koko nimellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuroottisille pelkääjille piti varmaan lähettää postikortti, että soitan silloin ja silloin.
Silloin kyllä tuli aina vastattua puhelimeen, ei ollut huijarit ja kaikenmaailman kauppiaat innokkaana soittelemassa :)
Silloin oli ihan yhtä paljon puhelinkauppiaita kuin nykyäänkin. Lankapuhelimeen vielä vastattiin tyhmänä koko nimellä
Ihan sama vastata nimellä, soittaja kyllä tiesi osoitteenkin puhelinluettelosta sn luettuaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin miksei niissä voisi lukea vaikka "viranomainen", vailkei numero näkyisikään.
0295....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa jokaisen pitäisi ymmärtää pelätä useammin ja enemmän. Osa ei selvästikään ole sisäistänyt asiaa.
Joo pitää, mutta puhelimeen vastaamista on ihan turha pelätä
Kuulostat lähinnä vainoharhaiselta, joka tarvitsee psykiatrista hoitoa, jos kuvittelet että rikollinen tulee sun puhelimesi kautta sut ryöstämään pelkästään puhelimeen vastaamalla
Kaikki huijausten uhrit ovat ihan itse antaneet tunnuslukunsa huijareille ja ihan itse kirjautuneet ties mille sivustoille. Ennemmin sunkin pitäisi pelätä outoja linkkejä ja ihmeellisiä sivustoja
Fonecta calleristakaan ei ole hyötyä, jos ruudussa lukee tuntematon. Muuten kyllä aivan loistava sovellus "Telian asiakaspalvelu" en jaksa vastata.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät nykyään siedä mitään. Jotkut tarvitsevat näköjään lääkkeitä voidakseen sanoa puhelinmyyjlle lyhyesti ei kiitos, ja lopettaa puhelu siihen. Osoittaa pahaa elämänhallinan puutetta.
Joo en ymmärtä, miksi niille pitää sanoa, että olen töissä, en nyt ehdi puhumaan. Tavallaan annetaan lupa soittaa uudelleen. Minä sanon aina, että ei kiitos ja kuulemiin ja lopetan puhelun. Joskus yrittävät jatkaa siellä toisessa päässä, mutta ei ole mun ongelma, jos ei ymmärrä, että en tosiaankaan jää kuuntelemaan myyntipuheita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla ei ole fonecta calleria, niin ei tarvitse tutkia myöhemmin kuka soittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän minun puelimessa lukee esimerkiksi terveyskeskus tilliäisen kaupunki, kun vaikka terveyskeskuksesta tai hammaslääkäristä soitetaan? En ole ikinä niiden numeroita puhelimeen kuitenkaan tallettanut.
Ihmiset pelkäävät, että niille tulee laskua jos vastaavat puhelimeen, mikä tietenkin on täysin mahdotonta tai sitten, että joutuvat muka tilausansaan, jos sanovat vahingossa puhelimeen joo. Aika vainoharhaista
Noi tilausansat on suunniteltu ovelasti. Niihin retkahtaneet ihmiset eivät pääse pois ansasta. Tilaus jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.
Ei ole mahdollista joutua sellaiseen pelkästään kyllä tai joo sanomalla. Kyllä sun pitää ihan Suomen kuluttajasuojalain mukaan tehdä nykyään paljon muutakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen pankin johtajakin meni itse syöttämään ne pankkitunnuksensa! Asioista on varoiteltu vuosia. Eivätkö ihmiset enää lue uutisia?
Nimenomaan! Jos Suomen Pankin johtajakin haksahtaa huijaukseen, niin turha soimata niin ankarasti 'taviksia', jotka erehtyivät. Varmaan heitä hävettää muutenkin.
ELISA operaattorin mielipide on ettei tuntemattomiin numeroihin saa vastata lainkaan ! Minä vastasin kerran ja sanoin vaan nimeni ja joku laittoi luurin kiinni. Sen jälkeen tuli kuukausilaskutus noin 100e. Kesti useamman kk ennen kuin sain sen poistettua. ELISAn asiakaspalvelu sanoi, että virhe oli minun. EI saa vastata. Piste.
Mulle soitti viimeksi tuntematon numero, vanhaan numerooni/puhelimeen tosin. Vastasin ja kyseessä oli jonkun elämäänsä kyllästyneen pilari.
Tämä!
Pitäisi saada jokin diagnoosi jos ahdistaa puhelimen vastaaminen. Terve ja normaali ihminen uskaltaa vastata soivaan puhelimeen.