Tuntemattomaan numeroon ei vastata...
...kysynkin, miksi terveyskeskukset ja lääkärit yms. salaavat numeronsa??
Kommentit (179)
Sillä, että vastaa puhelimeen, ei menetetä 5000 euroa. Puhelussa tai sen jälkeen on tehty todennäköisesti kaikki se mistä varoitetaan viikottain, kerrottu verkkopankkitunnukset, avattu linkkejä, kirjauduttu, asennettu joku sovellus yms.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ette vastaa tuntemattomiin tai salauwsiin numeroihin, MITÄ HITTOA TE PE LKÄÄTTE???
Ei tässä mitään pelätä, mutta en periaatteessakaan ala kenenkään puhelinmyyjän kohteeksi, joita nämä 99%:sti ovat.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon Suomi.fi-kommenttiin, viranomaiset voivat kyllä lähettää lähes kaiken järjestelmän kautta mutta se edellyttää että kansalainen on ottanut Suomi.fi-käyttöön. Ja aika pieni osa ihmisistä sitä käyttää
Kyllä sitä käytetään paljonkin
Vierailija kirjoitti:
Niin miksei niissä voisi lukea vaikka "viranomainen", vailkei numero näkyisikään.
Minulle esim. Lääkäri kertoi mistä numerosta puhelu tulee kun odotin puhelua takaisinpäin
Vierailija kirjoitti:
Jos soittajalla on kunnollista asiaa,hän voi kirjoittaa kuka on ja mitä asia koskee ja että soittaa uudestaan.
Näin yleisesti ottaen, entä jos soittaja onkin esim. työnantaja joka tarjoaa aikaa työhaastatteluun? Luuletteko että työnantaja alkaa kirjoitella teille tekstiviestejä, epäilen. Soittaa vaan seuraavalle työnhakijalle ja hän jos vastaa, niin pääsee töihin!!
MInä vastaan aina ja jos en tunne soittajaa tai hänen asiansa ei ole minulle tuttu, niin luuri vaan kiinni. Eikä tietysti missään nimessä painella viestien linkkejä ja kirjauduta pankkitunnuksilla rosvojen sivuille. Näistä asioista on niin paljon tiedotettu joka paikassa, että luulisi jo KAIKKIEN tämän oivaltavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en enää vastaa kuin numeroihin jotka olen puhelimaam tallentanut. Jos jollain kenen numeroa ei ole laittakoon viestiä jos on tärkeää asiaa
Ei lääkäri tai poliisi yleensä kyllä laita sulle mitään viestiä.
Kyllä lääkäri mulle laittoi että koitti soittaa ja viesti on vielä laitettu sinne omalle sivulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää en jotenkin kehtaa sammuttaa vaan puhelua, kun puhelinmyyjät soittelee. Töitäänhän noi vaan tekee.
Niin, mitä sitten. Niidenhän aikaa tuhlaat vai ostatko tarjotun palvelunkin ihan kohteliaisuudesta.
Ja nykyään on oikeus perua kauppa, jos sen tekee puhelimessa, koska puhelinkauppoihinkin tarvitaan kirjallinen suostumus ja sittenkin on se peruutusaika
Etämyynti (verkkokauppa, puhelinmyynti): Lakisääteinen 14 vuorokauden peruuttamisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ette vastaa tuntemattomiin tai salauwsiin numeroihin, MITÄ HITTOA TE PE LKÄÄTTE???
Olen joutunut puhelin huijauksen kohteeksi joka maksoi minulle reilun 5000€ ja mitään en saanut takaisin mistään kun itse siihen puheluun vastasin. Tein asiasta rikosilmoituksen ja sitä ei edes tutkittu millään tavalla ja todettiin vain että poliisilla ei ole keinoja saada rikollista vastuuseen kun se puhelu tuli ulkomailta. Pankki ei millään tavalla auttanut kun itse siihen huijaukseen lankesin. Tästä syystä en enää koskaan vastaa tu temattomiin nymeroihin
Miten pelkästään puhelimeen vastaamalla lähtee 5000 tililtä?
Ääntä voi muokata rikollisen tarkoituksiin sopivaksi.
Ja soittaa että anna 5000e tossa on tilinumero. Ei kai sentään kuka niin tekisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos soittajalla on kunnollista asiaa,hän voi kirjoittaa kuka on ja mitä asia koskee ja että soittaa uudestaan.
Näin yleisesti ottaen, entä jos soittaja onkin esim. työnantaja joka tarjoaa aikaa työhaastatteluun? Luuletteko että työnantaja alkaa kirjoitella teille tekstiviestejä, epäilen. Soittaa vaan seuraavalle työnhakijalle ja hän jos vastaa, niin pääsee töihin!!
MInä vastaan aina ja jos en tunne soittajaa tai hänen asiansa ei ole minulle tuttu, niin luuri vaan kiinni. Eikä tietysti missään nimessä painella viestien linkkejä ja kirjauduta pankkitunnuksilla rosvojen sivuille. Näistä asioista on niin paljon tiedotettu joka paikassa, että luulisi jo KAIKKIEN tämän oivaltavan.
No varmaan jokainen tietää, jos on hakenut töitä, niin tietää odottaa mahdollisia yhteydenottoja? Ja kyllä mulle on jätetty vastaajaviesti tai lähetetty tekstiviesti myös työnantajan taholta, kun olen laittanut jo työhakemukseen tiedon, että olen työssä, jossa ei voi vastata puhelimeen.
Noin yleisesti numeron voi laittaa salaiseksi ja ottaa markkinointikiellon, niin ei tule myynti- tai huijauspuheluita kuin ehkä pari kertaa vuodessa. Eikä tietty kannata jaella sitä numeroaan joka ihmeen paikassa ties mihin nettikyselyihin sun muihin, jos ei halua olla vapaata riistaa.
Toki vastaan jos odotan puhelua jostain. Muuten en
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset pärjäsivät silloin kun oli lankapuhelin?
Neuroottisille pelkääjille piti varmaan lähettää postikortti, että soitan silloin ja silloin.
Silloin kyllä tuli aina vastattua puhelimeen, ei ollut huijarit ja kaikenmaailman kauppiaat innokkaana soittelemassa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko sinä että esim. Syöpäkeskuksen lääkärillä on aikaa lähetellä viestejä?
Sillä on tietokone siinä nenänalla josta voi lähettää viestejä muutamassa sekunnissa. Usein puhelutkin tulee tietokoneen kautta soitettuna
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään vastata. Mulla on Elisa liittymässäni sellainen palvelu, että se näyttää soittajan tiedot. Jos esimerkiksi lääkäri soittaa, siinä lukee terveystalo.
Jos joku on tarkoituksella salannut numeronsa, en todellakaan vastaa siihen. Viimeviikollakin joku soitti, eikä siinä näkynyt numeroa, mutta se näytti että paikkakunta oli Kuopio. Ei minulla ole mitään kontakteja Kuopioon.
Mitä se sinun sovelluksesi näyttää silloin, kun numeron yhteystietoja ei ole ilmoitettu, biin kuin nyt lähes kaikilla puhelinmyyjillä?
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön. Odotan jatkuvasti puheluita tulevilta työnantajilta. Tietenkin kaikki lehtimyyjät soittavat minulle juuri nyt. Ei kauheasti kiinnostaisi joku maaseudun tulevaisuus lehti, kun odotan kutsua työhaastatteluun.
Paljonkos olet saanut soittoja työnantsjilta?
Lopetan usein puhelinmyyntipuhelut nopeasti mutta kerran eräs puhelinmyyjä sanoi, että kuuntele edes 3 minuuttia vaikket ostaisikaan, niin hän saa siitä palkan. Kuuntelin sen ajan, koska kyllähän puhelinmyyjien pitää palkkansa saada, se ei ole suuren suuri.
En vastaa outoihin numeroihin. On sitten vaikka pieni lapseni jäänyt myymälävartijan kynsiin. Kyllä poliisi tuo kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärien pitää tehdä töitä välillä, eivät jouda kymmeniä kertoja soittelemaan perään jos ei kerran voi vastata puheluun. Siinä näkyisi sitten sairaalan vaihteen numero jos näkyisi, niin olisi siinä etsimistä, että kuka hänelle oli soittanut ja mistä asiasta.
Tuosta selviää yksinkertaisesti niin, että vastaa puheluihin. Tai odottaa kirjettä, joka sitten lähetään siitä asiasta.
Aika vaikea on ymmärtää, miksi pitää yleensä olla puhelin, jos siihen ei vastaa. Jos on asiaton soittaja niin voi katkaista puhelun.
Ja puhelinmyyjät ei soittele, kun estää ne vaikka robinsonpalvelussa.
Osa puhelinmyyjistä ei noudata estoja. Voi ihan jopa heidän esimiehensä patistaa soittamaan estoista huolimatta.
Telelain mukaan jos kiellät puhelinmyyjää soittamasta ei saa enää soittaa jos soittaa voit tehdä rikosilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon Suomi.fi-kommenttiin, viranomaiset voivat kyllä lähettää lähes kaiken järjestelmän kautta mutta se edellyttää että kansalainen on ottanut Suomi.fi-käyttöön. Ja aika pieni osa ihmisistä sitä käyttää
Kyllä sitä käytetään paljonkin
Kyllä se kannattaa ottaa käyttöön jos et ole vielä ottanut. Ei tarvitse odottaa postin kautta kulkevaa paperipostia vaan saa tiedon heti puhelimeensa. Omaiset, ystävät tai joku tukihenkilö voi auttaa vanhempia ihmisiä ottamaan palvelu käyttöön ja opastaa miten se toimii jos käytössä on älypuhelin niin kuin näyttää jo olevan monilla yli 80 vuotiaillakin vaikka eivät ihan kaikkia toimintoja itsenäisesti osaisi käyttääkään.
Jos lääkäri soittaa minulle, olen siinä tapauksessa sopinut hänen kanssaan soitosta. Tällöin hän on kertonut soittavansa tuntemattomasta numerosta.
Puolisoni ei ehtinyt vastaamaan soittoon, jolloin lääkäri lähetti tekstiviestin: "Vastaa puhelimeen, lääkäri soittaa". Fiksusti toimittu.