Ilmainen HYVÄ tavara ei kelpaa! (Köyhyyden suhteellisuudesta)
Yritän tarjota Facebookin paikallisessa kirppisryhmässä valtavaa määrää sekalaista tavaraa, jotka olen raivannut omista kaapeista muuton tieltä. Kaikki tavarat on tosi siistejä ja hyviä ja joukossa on jonkun verran jopa uusia tuotteita (käyttämättä jääneitä joululahjoja jne). Tää on just sellaista tavaraa, joka kyllä menis kirppiksellä hyvin kaupaksi. Kukaan ei ole kiinnostunut.
Ymmärrän, että kirppismyynti vaatii työtä, mutta kun joka suunnalla nyt toitotetaan kuinka ihmiset on niin köyhiä ettei ole varaa ostaa ruokaa, niin luulisi tällaisen ansaintamahdollisuuden kiinnostavan. Ja jos ei halua kirppiksellä myydä, niin myy lukuisissa netin kirppisryhmissä.
Itse olisin aikoinaan köyhänä opiskelijana hakenut tällaiset ilmaiset tavarat riemusta kiljuen ja myynyt sitten eteenpäin. Vaikuttaa siltä, että nykyään ei olla valmiita näkemään yhtään vaivaa?
Kommentit (201)
Miksi joku ottaisi sinun tarpeettomat rojut ilmaiseksi riesakseen?
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin tarjolle pakkasten aikaan todella lämpimän ja hyvännäköisen mut itselle pienen takin, jossa on vain ketoketju vähän rikki ja se pitäisi uusia. Uusiminen maksaa kai kympin suutarilla. Kukaan ei ole takkia edes kysynyt. Pyysin tosin siitä muutamaa ropoa, koska ihan periaatteesta en juurikin trokareiden vuoksi anna mitään ilmaiseksi. Oikeasti vähävarainen saisi tuosta ihan muodikkaan ja lämpimän takin alle 20 eurolla, mut ei kelpaa. Vien kai sen sitten roskiin :D
Mikä sulle on hyvännäköinen, mikä toiselle...
Ja vetoketjun vaihto uuteen ompelijalla ei todellakaan lähde kympillä! Jo pelkkä ketju maksa tuon! Sulle ei ole kyllä hajuakaan kuinka iso homma on vaihtaa takkiin vetoketju, käytännössä koko takki pitää purkaa, koska se vetoketju ommellaan sinne kankaiden sisälle. Tosi nopee googlaus niin hinnat oli 30-80€! Halvin ei sisältänyt vetoketjua.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin tarjolle pakkasten aikaan todella lämpimän ja hyvännäköisen mut itselle pienen takin, jossa on vain ketoketju vähän rikki ja se pitäisi uusia. Uusiminen maksaa kai kympin suutarilla. Kukaan ei ole takkia edes kysynyt. Pyysin tosin siitä muutamaa ropoa, koska ihan periaatteesta en juurikin trokareiden vuoksi anna mitään ilmaiseksi. Oikeasti vähävarainen saisi tuosta ihan muodikkaan ja lämpimän takin alle 20 eurolla, mut ei kelpaa. Vien kai sen sitten roskiin :D
Miksi et korjaa sitä vetoketjua, jos se on niin helppoa ja halpaa? Pikkujuttu, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Missä talvitakin vetoketjun uusiminen maksaa kympin? Linkki, kiitos. Olen juuri tänä talvena etsinyt tekijää tuohon nimenomaiseen hommaan ja todennut että kun työ maksaa useimmiten sen 50-70 euroa ja puhutaan keskihintaisesta takista niin halvemmaksi tulee vaan ostaa uusi takki.
Ap haluu ovelasti päästä kaatopaikkamaksuista eroon kippaamalla vanhat kamat köyhien nurkkiin, niin ylimielistä paremman sakin touhua ja asennetta. Kun ei kelpaa, vedetään herne nenuun ja todetaan ettei Suomessa ole köyhiä, joten leikataanpa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei kympillä saa vetoketjuja uusituksi. Pelkkä hyvä vetoketju maksaa enemmän. Vanhan vetoketjun purkaminen usein hankalaa. Sitten vielä uuden ompelu. Olisit itse uusinut vetoketjun ennen kuin laitoin myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä talvitakin vetoketjun uusiminen maksaa kympin? Linkki, kiitos. Olen juuri tänä talvena etsinyt tekijää tuohon nimenomaiseen hommaan ja todennut että kun työ maksaa useimmiten sen 50-70 euroa ja puhutaan keskihintaisesta takista niin halvemmaksi tulee vaan ostaa uusi takki.
No tämä!! Itsellä olisi sama tarve. Mulla on myös ompelukone, mutta koska tiedän, kuinka hiivatin vaikea se ketju on ommella siististi (olen siis joskus ommellut vetoketjuja johonkin takkia helpompiin asioihin), niin en todellakaan lähde edes yrittämään sitä takkiin, joka päällä pitäisi kehdata kulkeakin.
Me tarjosimme aikoinaan siistiä hyväkuntoista 90cm valkoista sänkyä, jossa kaunis yksinkertainen pääty. Nuori tyttö, joka meillä kävi, ihastui siihen ja kysyi äidiltään saisiko sen? Äitinsä vastasi, on vara ostaakin. Ei heillä ollut varaa. Lapsi oli alkoholistiperheen lapsi. Surullista, mutta totta.
Aloin joskus 15 vuotta sitten myydä kirpparilla ja kun tavarat harvemmin olivat mitään designia, ei viikkotuottokaan ollut iso, mutta kuitenkin aina jotain. Sitten tilanne muuttui ja oli kiikun kaakun, tuleeko tappiota. Köyhälle joku 20 e voitto viikossa voi olla kiva, mutta vaihtoehto on, että tuleekin saman verran tappiota, eikä siihen ole varaa. Vieläkin itse joskus haaveilen ottavani pöydän, mutta kyllä se kynnys on tosi korkealla.
Ja jos tilitys on pankkitilille, voi tuet vähentyä ja siksi tulla persnettoa. Ehkä paljonkin, en tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku ottaisi sinun tarpeettomat rojut ilmaiseksi riesakseen?
Niinpä. Kuljetus ja varastotilakin maksaa.
Tooimeentulotuella oleva ei saa hankkia lisätuloja.
Mikä paikkakunta? Siis Ap n sijainti?
Vierailija kirjoitti:
"No jos et saa esim. uutta muoveissa olevaa isoa palapeliä myytyä, niin kyllä se ongelma on sinussa eikä mun tavaroissa."
Noita tuhannen palan palapelejä saa marketeistakin 5 eurolla ihan uutena.. mikä luulet olevan jälleenmyyntiarvon?
Ja postitus maksaa enemmän kuin palapeli.
Aivan vastaavia kokemuksia kirppateilta viime vuoden ajalta, ei edes pöytämaksua olematon myynti kata UFFiin vaan turhat tavarat. Kirppiksen pitäjät tietysti tienaa, koska pöytien hinnat vaan nousee eli tuokin myyntiväylä on tukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla kommentoijista menee aloituksen pointti ohi, en tiedä onko sitten tarkoituksellista, kunhan pääsee öyhöttämään.
Mutta siis kysyn edelleen: onko Suomessa oikeasti niin köyhiä ihmisiä, että he näkevät nälkää? Näistä kerrotaan mediassa. Jos itse näkisin nälkää niin hakisin ne ilmaiset tavarat vaikka repullinen kerrallaan pyörällä tai naapurin lasten pulkalla.
Myös kommenttien ja omien havaintojeni perusteella Suomessa ei tällaista köyhyyttä ole.ap
Menee vähän överiks kun rikas alkaa arvostamaan, kuka on köyhä ja kuka ei, ja kuka köyhä on parempi kuin toinen köyhä 🤦
Tiesitkö muuten, että toimeentulotuella ollessa ei saa tienata latiakaan?
Ja joku koditon tuskin saa varastoitua sitä sun rojua myytäväksi. Sitäpaitsi siellä on paljon työkyvyttömiä syystä tai toisesta, ei se osta-kunnosta-myy hommataan ihan kaikille ole.
Ootko muuten niitä jotka määkii joka vuosi että "menkää metsään"?
Kyllä toimeentulotuella oleva saa tienata moniin paljonko vain viitsii. Ei itsensä elättämistä omalla työllään ole missään kielletty. Tietenkin on mukava loisia laiskana muitten elätettävänä
Se tulkitaan yrittäjyydeksi, jos alkaa haalimaan tavaraa ja myymään sitä, tienatakseen jotain. Kommenttisi osoittaa, että et ymmärrä työttömän/ toimeentulotukiasiakkaan raha-asioista mitään.
Jonkun muutaman euron tai muutaman kympin ylimääräinen tulo voi johtaa pitkään selvitysprosessiin, onko kyse yrittäjyydestä, petoksesta tmv. Tällöin ei saakaan pitkään aikaan mistään mitään rahaa, ja jää vuokrat ja muut maksamatta. Näin niitä asunnottomia tehdään muistakin kuin ongelmaisista.
Esim. ruokajaossa vapaaehtoisena ollut henkilö joutui palauttamaan muistaakseni 1-2 vuoden työttömyyskorvaukset. Tästä on ollut mediassa juttua pari vuotta sitten. Kaikki aktiivisuus johtaa sanktioihin, siksi Suomen työttömät lamaantuvat. Ei täällä voi mennä kadulle myymään aurinkolaseja, hunajaa ym. kuten etelän maissa.
Kaikki aktiivisuus, mikä tuo lisää rahaa, nostaa elintasoa, ja ennen kaikkea sosiaalista pääomaa. Kulutus lisääntyy, toivo parempaan tulevaan kasvaa. Jonain päivänä työtön huomaakin saaneensa kokopäivätyön aktiivisuutensa ansiosta, ja kaikki voittavat.
Minua kiinnostaa! Missä asut? En seuraa Facebookin ryhmiä. Eihän niitä käytä juuri kukaan enää. Torikin aika kuollut. Vintedissä menee kaupaksi, pitää vaan pakata ja lähettää. Ottaisin lähes kaiken vastaan jos saisin luvalla ne myydä eteenpäin ja pitää rahat. Voisin jopa ottaa ja myydä 50-50 sopparilla. Mutta ehei, ei kukaan lahjoita koska minähän saisin heidän rahojaan. Ennemmin lahjoittavat ventovieraille ilmaiseksi (jotka sitten myy ne eteenpäin). Omille perheenjäsenille ja tutuille ei kukaan halua lahjoittaa mitään vaan pitäisi maksaa tuplahinta. On tämä kateellisten rikkaiden paskojen maa tämä Suomi.
Ei yllätä. Suomessa köyhyys on ihan oikeasti suhteellista. Standardina pidetään sitä, että jokaisella pitää olla tonnin puhelin ja kalliit merkkivaatteet jo alakoulussa ja ulkomaillakin käydään usean tonnin matkoilla jo pienestä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Aloin joskus 15 vuotta sitten myydä kirpparilla ja kun tavarat harvemmin olivat mitään designia, ei viikkotuottokaan ollut iso, mutta kuitenkin aina jotain. Sitten tilanne muuttui ja oli kiikun kaakun, tuleeko tappiota. Köyhälle joku 20 e voitto viikossa voi olla kiva, mutta vaihtoehto on, että tuleekin saman verran tappiota, eikä siihen ole varaa. Vieläkin itse joskus haaveilen ottavani pöydän, mutta kyllä se kynnys on tosi korkealla.
Ja jos tilitys on pankkitilille, voi tuet vähentyä ja siksi tulla persnettoa. Ehkä paljonkin, en tiedä?
Kunhan yleistuki tulee toukokuussa, taitaa loppua kaikkien työttömien ja tukia saavien kirppistelyt kokonaan. Tämäkin sallitaan vain työssäkäyville. Köyhän pitää pysyä köyhänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä. Suomessa köyhyys on ihan oikeasti suhteellista. Standardina pidetään sitä, että jokaisella pitää olla tonnin puhelin ja kalliit merkkivaatteet jo alakoulussa ja ulkomaillakin käydään usean tonnin matkoilla jo pienestä pitäen.
Höpö höpö! Tuota provoa trollit aina jaksaa jauhaa.
Siihen ei tarvitse mitään syytä, ettei ota toisten romuja riesakseen.