Ilmainen HYVÄ tavara ei kelpaa! (Köyhyyden suhteellisuudesta)
Yritän tarjota Facebookin paikallisessa kirppisryhmässä valtavaa määrää sekalaista tavaraa, jotka olen raivannut omista kaapeista muuton tieltä. Kaikki tavarat on tosi siistejä ja hyviä ja joukossa on jonkun verran jopa uusia tuotteita (käyttämättä jääneitä joululahjoja jne). Tää on just sellaista tavaraa, joka kyllä menis kirppiksellä hyvin kaupaksi. Kukaan ei ole kiinnostunut.
Ymmärrän, että kirppismyynti vaatii työtä, mutta kun joka suunnalla nyt toitotetaan kuinka ihmiset on niin köyhiä ettei ole varaa ostaa ruokaa, niin luulisi tällaisen ansaintamahdollisuuden kiinnostavan. Ja jos ei halua kirppiksellä myydä, niin myy lukuisissa netin kirppisryhmissä.
Itse olisin aikoinaan köyhänä opiskelijana hakenut tällaiset ilmaiset tavarat riemusta kiljuen ja myynyt sitten eteenpäin. Vaikuttaa siltä, että nykyään ei olla valmiita näkemään yhtään vaivaa?
Kommentit (201)
"No jos et saa esim. uutta muoveissa olevaa isoa palapeliä myytyä, niin kyllä se ongelma on sinussa eikä mun tavaroissa."
Noita tuhannen palan palapelejä saa marketeistakin 5 eurolla ihan uutena.. mikä luulet olevan jälleenmyyntiarvon?
Turha tavara sulle on todennäköisesti sitä muillekin.
Lamaa elämme, asunnot ja asenteet ovat ahtaita, apatia ankeuttaa myös arkeamme.
Vie turhakkeesi kiertoon kierrätyskeskukseen, fidalle tai pelastusarmeijalle niin pääset vähemmällä mielipahalla. Kokemusta itselläkin. Huonot ajat myydä mitään. No kultaa ahneet ostaisi tingityllä hinnalla ..
Vierailija kirjoitti:
Juu ei, tavaroita ei voi syödä, mutta niitä voi myydä jotta olisi sitten ensi kuussa rahaa siihen ruokaan.
ap
Kun ei mikään parin euron arvoinen käyttötavara mene kaupaksi nykyisin, koska kaikilla on jo kaikkea. Netti ja kierrätyskeskukset pursuaa tavaraa. Kauppa ei käy! Kivijalkamyymälätkin menee konkkaan, joka päivä uusi uutinen tästä.
Vie hyväntekeväisyyskirpputoreille, esim. SPR.
En tiedä muista. Mutta itselläni on juurikin tänä suuntaus menossa jossa haluan tavarasta eroon. En lisää sitä. Kuskaisin puolet suoraan kaatopaikalle mutta sekin on kallista, kun ei ole autoa etc.
Vierailija kirjoitti:
Heitän nykyään roskikseen kaiken, lasten hyväkuntoiset sade varusteet, yhden talven käytetyt talvihaalarit, pieneksi jääneet polkupyörät, lelut, lasten rattaat, aivan kaiken.
Myyminen ei maksanut vaivaa, moni kinusi ilmaiseksi tai valitti väärän värisestä haalarista tai kuluneista vaunujen renkaista. Vaihdoin lahjoittamiseen, yhteydenotot väheni, mutta jotkut hakivat kaiken mutta yllättäen ne ilmestyivät Toriin myyntiin. Eli helpommalla pääsen kun heitän kaiken pois.
Jännä juttu. Itse myyn silloin tällöin kaikenlaista tavaraa torissa eikä kukaan ostaja ole valittanut. Yleensä valittaminen johtuu siitä, että myyjä on epärehellinen tuotteen kunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meilläpäin roskalavaryhmässä melkein mikä vaan kama löytää ottajan.
...jaa kamaakin kaupataan nykyään noin avoimesti. O tempores o mores!
Torissa ei ainakaan liiku mikään. Mulla tällä hetkellä 800 e arvoista uudenveroista tavaraa myynnissä 90 eurolla ja ei tule muita kuin onko vielä vapaana-kyselyjä ja sydämiä. Kukaan ei ole tosissaan kiinnostunut. Kai mä sit roskiin noi vien.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähän ärsyttää täällä kommentoijat, jotka puhuvat rojuista, romuista ja jopa roskista. Kun nimenomaan aloituksessa kerroin, että kaikki tavarat on tosi hyviä ja siistejä, osa uusia. Menkää meuhkaamaan johonkin muuhun keskusteluun.
ap
No jostain syystä ne ovat sullakin jääneet käyttämättä? Turhaa säilöä, jota et edes itse halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne sun romut eivät kelpaa edes ilmaiseksi annettuna. Kuinka helppoa luulet niiden jälleenmyynnin olevan?
No jos et saa esim. uutta muoveissa olevaa isoa palapeliä myytyä, niin kyllä se ongelma on sinussa eikä mun tavaroissa.
Miksi et itse ole ollut kiinnostunut siitä palapelistä, kun on vieläkin muoveissa?? Mua ei ainakaan kiinnostais, en ostais, enkä ottais ilmaseks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähän ärsyttää täällä kommentoijat, jotka puhuvat rojuista, romuista ja jopa roskista. Kun nimenomaan aloituksessa kerroin, että kaikki tavarat on tosi hyviä ja siistejä, osa uusia. Menkää meuhkaamaan johonkin muuhun keskusteluun.
ap
No jostain syystä ne ovat sullakin jääneet käyttämättä? Turhaa säilöä, jota et edes itse halua.
sälää*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ja tuo "tosi hyviä ja siistejä" on ap:n oma puolueellinen mielipide. Ilmeisesti ne ei ole sitä, kun ei edes ilmaiseksi kelpaa.
MILLOIN APLLÄ ON HÄÄTÖ PÄIVÄ HAMSRANNUT LÄÄVÄNSÄ PALO TUHOLAIS VAARALLISEKSI.
Listaa tähän ne tavarat kokeeksi jos jollekkin kelpaisi?
Ai et vai....
Ootpa laiska.
Mulla ois vähän käytettyjä nenäliinoja. Tuukko hakeen? Ai et. No ei sit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla kommentoijista menee aloituksen pointti ohi, en tiedä onko sitten tarkoituksellista, kunhan pääsee öyhöttämään.
Mutta siis kysyn edelleen: onko Suomessa oikeasti niin köyhiä ihmisiä, että he näkevät nälkää? Näistä kerrotaan mediassa. Jos itse näkisin nälkää niin hakisin ne ilmaiset tavarat vaikka repullinen kerrallaan pyörällä tai naapurin lasten pulkalla.
Myös kommenttien ja omien havaintojeni perusteella Suomessa ei tällaista köyhyyttä ole.ap
Menee vähän överiks kun rikas alkaa arvostamaan, kuka on köyhä ja kuka ei, ja kuka köyhä on parempi kuin toinen köyhä 🤦
Tiesitkö muuten, että toimeentulotuella ollessa ei saa tienata latiakaan?
Ja joku koditon tuskin saa varastoitua sitä sun rojua myytäväksi. Sitäpaitsi siellä on paljon työkyvyttömiä syystä tai toisesta, ei se osta-kunnosta-myy hommataan ihan kaikille ole.
Ootko muuten niitä jotka määkii joka vuosi että "menkää metsään"?
Kyllä toimeentulotuella oleva saa tienata moniin paljonko vain viitsii. Ei itsensä elättämistä omalla työllään ole missään kielletty. Tietenkin on mukava loisia laiskana muitten elätettävänä
Vierailija kirjoitti:
Seuraan näitä ryhmiä ja tarvitsisin kyllä moniakin asioita, mutta pikku kopperossani ei ole säilytystilaa! Eikä autoa hakea, julkisilla hgin toiselle kestää hakea 2h edestakaisin.
Kyllä sika syitä löytää. Jos maa ei ole jäässä, niin kärsä on kipeä. ( Vanha suomalainen sananlasku).
Mä laitoin tarjolle pakkasten aikaan todella lämpimän ja hyvännäköisen mut itselle pienen takin, jossa on vain ketoketju vähän rikki ja se pitäisi uusia. Uusiminen maksaa kai kympin suutarilla. Kukaan ei ole takkia edes kysynyt. Pyysin tosin siitä muutamaa ropoa, koska ihan periaatteesta en juurikin trokareiden vuoksi anna mitään ilmaiseksi. Oikeasti vähävarainen saisi tuosta ihan muodikkaan ja lämpimän takin alle 20 eurolla, mut ei kelpaa. Vien kai sen sitten roskiin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt oikeasti ymmärrä, mitä ap olettaa että minä olisin köyhänä ihmisenä moraalisesti velvollinen hakemaan häneltä. Omistan ruokapöydän, omistan astioita, omistan sen verran vaatteita kuin on tarve. Mitään ylimääräistä en halua, koska minulla on boomerivanhempieni hamstrailuista ihan riittävästi kokemusta. Jos aloittajalla olisi jotain oikeasti hyödyllistä käyttötavaraa, ne haettaisiin heti. Sen sijaan niillä mainoslippiksillä ja vanhoilla tietokirjasarjoilla ei köyhäkään tee yhtään mitään.
Voi herranjestas millaista porukkaa täällä kommentoi. En ole tässä velvoittamassa yhtään ketään hakemaan minulta yhtään mitään! Jos et ymmärrä aloituksen pointtia, niin älä kommentoi!
Lol, no kun nyt meni noin tunteisiin mutta et edelleenkään pysty täsmentämään näiden TOSI HYVIEN tavaroidesi luonnetta niin kokeillaan, löytyisikö sieltä:
- hyväkuntoiset ulkoilukengät koossa 40
- toimiva, alle 2 vuotta vanha puhelin tämän viimeisiään vetelevän tilalle
- hyväkuntoinen pölynimuri
- joku kampaamolahjakortti (kävin viimeksi 2023)
Ai ei? Asia loppuunkäsitelty.
Tämä kertoo vain sen mitä ap aloituksessa sanoi. Et sinä ole oikeasti köyhä jos vain noin arvokkaat asiat kelpaa omaiseksi.
Ei, vaan henkilö on niin köyhä, että hänellä ei ole varaa tällaisiin kalliimpiin, mutta välttämättömiin ja muille helposti uusittaviin asioihin!
Tämä on vain taas uusi tapa haukkua köyhiä. Miksi ei ap halua kertoa, mitä tavaraa tämä on? Ja missä päin Suomea?
Palapeli joo mutta mitä muuta?