Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmainen HYVÄ tavara ei kelpaa! (Köyhyyden suhteellisuudesta)

Vierailija
06.03.2026 |

Yritän tarjota Facebookin paikallisessa kirppisryhmässä valtavaa määrää sekalaista tavaraa, jotka olen raivannut omista kaapeista muuton tieltä. Kaikki tavarat on tosi siistejä ja hyviä ja joukossa on jonkun verran jopa uusia tuotteita (käyttämättä jääneitä joululahjoja jne). Tää on just sellaista tavaraa, joka kyllä menis kirppiksellä hyvin kaupaksi. Kukaan ei ole kiinnostunut. 

Ymmärrän, että kirppismyynti vaatii työtä, mutta kun joka suunnalla nyt toitotetaan kuinka ihmiset on niin köyhiä ettei ole varaa ostaa ruokaa, niin luulisi tällaisen ansaintamahdollisuuden kiinnostavan. Ja jos ei halua kirppiksellä myydä, niin myy lukuisissa netin kirppisryhmissä. 

Itse olisin aikoinaan köyhänä opiskelijana hakenut tällaiset ilmaiset tavarat riemusta kiljuen ja myynyt sitten eteenpäin. Vaikuttaa siltä, että nykyään ei olla valmiita näkemään yhtään vaivaa?

Kommentit (341)

Vierailija
221/341 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että moni köyhä elää pienessä asunnossa (esim. Me kolmen lapsen kanssa kaksiossa). Nurkat ja kaapit on täynnä ihan omaa käytettävää tavaraa. Myyn kyllä Vintedissä kaiken myyntikelpoisen meiltä käytöstä jääneen, mutta myyntiajat voivat olla viikkoja, joten kauhean montaa kirppiskassia ei voi pitää nurkissa roikkumassa. 

Toki tilanne on toinen vaikka työttömillä, mutta moni köyhä on ihan työssäkäyvä, ja vielä vuorotöissä. Sitä kuuluisaa aikaa, joita varakkaammat kuvittelevat köyhillä olevan, ei silloin liikaa ole. Jos yrittää hankkia lisätuloja käytetyn tavaran myynnillä, kannattaa silloin koittaa keskittyä hyvin myyvään ja kappalehinnaltaan vähintään kympin arvoiseen tavaraan. 

Huonoimmassa asemassa ovat tt-tukiköyhät, joille pienetkin tilille tulevat rahasummat vaikuttavat tukeen. Olen myös tori-myyntiä harrastavana huomannut, että moni ei halua maksaa käteisellä vaan MobilePaylla tai Toridiilin kautta ja tämä on ongelma niille, joilla pienetkin summat tilillä tutkitaan Kelan toimesta.

Vierailija
222/341 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku luulee että ihmiset haluaisi hänen täiset ja tautiset tavaransa edes ilmaiseksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/341 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, näinköhän mä ap:n ilmoituksen just Facebookissa. Jätesäkillinen "erilaisia koreja" (???), dvditä, vaatteita ja kenkiä (ei mitään mainintaa koosta tai kunnosta). "Koko säkki kerralla". Ilmoituksen kuvassa musta, suljettu jätesäkki, mikä on tietysti ihan valtavan hyödyllinen tapa kuvata tuotteet. Joo en tuu hakeen vaikka asun vieressä. 

Vierailija
224/341 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei, tavaroita ei voi syödä, mutta niitä voi myydä jotta olisi sitten ensi kuussa rahaa siihen ruokaan.

ap

Et saa itsekään roinaasi menemään ilmaiseksi, mutta luulet, että köyhä pystyy myymään ne voitolla? 

Oletko joku hamsteri joka kokee tavaroillaan suuren tunnearvon? 

Olen minäkin Työtön, mutta vanhemmilta periytynyt niin paljon rojua, että on senkin pois saamisessa työtä. Itse arvottaa omat tavaransa arvokkaammiksi. 

En minäkään saa tavaroitani aloitushinnalla myytyä. Lasken hintaa, mutta esim vaatteita ei kukaan osta. Ilmaiseksi menee tai vien Kierrätykseen. 

Vierailija
225/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, näinköhän mä ap:n ilmoituksen just Facebookissa. Jätesäkillinen "erilaisia koreja" (???), dvditä, vaatteita ja kenkiä (ei mitään mainintaa koosta tai kunnosta). "Koko säkki kerralla". Ilmoituksen kuvassa musta, suljettu jätesäkki, mikä on tietysti ihan valtavan hyödyllinen tapa kuvata tuotteet. Joo en tuu hakeen vaikka asun vieressä. 

Pitäisköhän munkin hoitaa homma tähän tapaan, kun olen muuttamassa ja mietin, että hirvee homma roudata roskasäkkejä jätekeskukselle. Mitä suotta? Minä annan ne yllärisäkkinä köyhille. 

Vierailija
226/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kaltaisten ihmisten "hyvä tavara" on yleensä reikäistä ja kusista paskaa tai tyyliin osteriveitsiä ja etanalautasia tai muuta höttöä, joilla kukaan normaali ei tee yhtään mitään.

Vierailija
227/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jumankauta, jengi oikeasti kuvittelee että joku tulee ilmaiseksi hakemaan heidän roskapussit pois. 

Vierailija
228/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kaltaisten ihmisten "hyvä tavara" on yleensä reikäistä ja kusista paskaa tai tyyliin osteriveitsiä ja etanalautasia tai muuta höttöä, joilla kukaan normaali ei tee yhtään mitään.

Niinpä. Ei ole tarvetta reikäisille kauhtanoille tai kuzenpolttamille leggingseille. En myöskään tarvitse rikkinäistä maljakkoa (ihan sama vaikka kuinka olisi design merkkiä) tai rikkinäisiä kodinkoneita. 

Vierailija
229/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ala myydä kirppiksellä ja testaa meneekö kaupaksi. Yleensähän ihmiset näkee omat romunsa arvokkaampina kuin ne on. Ei niitä kukaan halua. Me eletään maailmassa, jossa on liikaa halpaa ja huonolaatuista tavaraa. Siksi oikeasti tavaran arvo on nolla tai miinusmerkkinen eli siitä on vaan haittaa kotona kaappien tukkeena. 

Avainsana on juurikin "huonolatuinen". Tai sitten etsijät eivät tarvitse Ap:n ylijäämätavaroita vaan joitkain muita.

Vierailija
230/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitän nykyään roskikseen kaiken, lasten hyväkuntoiset sade varusteet, yhden talven käytetyt talvihaalarit, pieneksi jääneet polkupyörät, lelut, lasten rattaat, aivan kaiken. 

Myyminen ei maksanut vaivaa, moni kinusi ilmaiseksi tai valitti väärän värisestä haalarista tai kuluneista vaunujen renkaista. Vaihdoin lahjoittamiseen, yhteydenotot väheni, mutta jotkut hakivat kaiken mutta yllättäen ne ilmestyivät Toriin myyntiin. Eli helpommalla pääsen kun heitän kaiken pois.

Mutta sinähän pääsit eroon turhista tavaroista. Mitä se haittaa, jos joku muu halusi myydä ne eteenpäin?

Vierailija
231/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen köyhä, asun kaukana kaikesta, eikä mulla ole autoa. Usein kaikki hyvä tavara menee nenän edestä, kun en pysty järjestämään kyytiä heti. Ja jos lähden bussilla, niin se on vähimmillään vitonen, jonka lisääminen minkä tahansa käytetyn tavaran hintaan on yksinkertaisesti liikaa. Tiedän sen, kun myyn käytettyä tavaraa eri alustoilla. 

Vierailija
232/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei selvästi tajua tätä kertakäyttökulttuurin ja ylikulutuksen peruskuviota, että KAIKILLA länsimaissa on jo nurkat täynnä aivan kaikkea, mitä ei tarvita. Mukaan lukien köyhillä. Katsokaas kun se kama ei häviä tästä maailmasta siinä vaiheessa kun keskiluokan edustaja päättää että pari vuotta palvellut esine saa vaihtua uuteen. Tuolla ne sitten kiertää vaivalloisesti Torissa ja Facebookissa, määrä kasvaa koko ajan ja arvo on aina vaan vähäisempi. Olen huomannut että mm. sohvia annetaan Torissa todella paljon jo ihan ilmaiseksi. Ainoa, mistä köyhillä on puutetta, on välttämättömyysasiat jotka kuluu käytössä nopeasti loppuun ja joita ei näin ollen myöskään saa mistään roskalavaryhmistä.

Juuri niin. Kengät, vaatteet, kodinkoneet (pesukone, TV, puhelin, tietokone, imuri) ja vuodevaatteet ovat välttämättömyysasioita. Lautasia ym löytyy kirpputoreilta, mutta ei ehkä hyviä kattiloita ja paistinpannuja.

Vierailija
233/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kysymys ole ihmisten köyhyydestä tai etteikö tavara kelpaisi, mtta nykyään tavaraa on aivan liikaa, suhteutettuna väestöön. Ei kukaan tarvitse 20 kattilaan, vaikka saisi ilmaiseksi, ei rikas eikä köyhä, jos ei käyttöä. 

Joskus 50-ja 60-luvulla jos joku tarjosi/antoi kattilan, niin ottajia oli kymmeniä, mutta nyt se on keikahtanut päälaelleen, mutta nyt  kymmeniä turhia kattiloita, todellusuudessa löytyy yksi tai ei yhtään ottajaa, kun maailma hukkuu tavaraa ja hyvästäkin tavarasta on tullut turha ja tarpeeton, ongelmajäte ja ympäristönsaastttaja. 

Tämä on tietysti totta. Mutta jos ihminen on aidosti sellaisessa tilanteessa, että joutuu nälässä olemaan (tällaisia tarinoita saa lukea mediasta), niin jos saa myytyä muutamankin tuotteen niistä kaikista ja tienaa vaikka 10e niin sillä tekee yhden kauppareissun ja saa paljon ruokaa. Se tässä ihmetyttää.

Suomessa on "nälässä" vain mt/päihdeongelmaiset ja paperittomat tmv. maahantulijat, jotka täällä tajuavat etteivät saakaan töitä. 

Ne hyvin harvnaiset tapaukset, jotka ovat esim. ylivelkaantumisen vuoksi ahdingossa, yrittävät varmasti kaikin tavoin saada rahaa. 

Ylivelkaantuneet eivät ole mikään pieni joukko. Puoli miljoonaa ihmistä on ulosotossa.

Vierailija
234/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne sun romut eivät kelpaa edes ilmaiseksi annettuna. Kuinka helppoa luulet niiden jälleenmyynnin olevan?

No jos et saa esim. uutta muoveissa olevaa isoa palapeliä myytyä, niin kyllä se ongelma on sinussa eikä mun tavaroissa.

Miksi et itse ole ollut kiinnostunut siitä palapelistä, kun on vieläkin muoveissa?? Mua ei ainakaan kiinnostais, en ostais, enkä ottais ilmaseks. 

Jos puolet palapelistä on samansävyistä suinistä taivasta, niin se ei ehkä ole kovin haluttu tuote.

Vierailija
235/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä laitoin tarjolle pakkasten aikaan todella lämpimän ja hyvännäköisen mut itselle pienen takin, jossa on vain ketoketju vähän rikki ja se pitäisi uusia. Uusiminen maksaa kai kympin suutarilla. Kukaan ei ole takkia edes kysynyt. Pyysin tosin siitä muutamaa ropoa, koska ihan periaatteesta en juurikin trokareiden vuoksi anna mitään ilmaiseksi. Oikeasti vähävarainen saisi tuosta ihan muodikkaan ja lämpimän takin alle 20 eurolla, mut ei kelpaa. Vien kai sen sitten roskiin :D

Mikä sulle on hyvännäköinen, mikä toiselle... 

Ja vetoketjun vaihto uuteen ompelijalla ei todellakaan lähde kympillä! Jo pelkkä ketju maksa tuon! Sulle ei ole kyllä hajuakaan kuinka iso homma on vaihtaa takkiin vetoketju, käytännössä koko takki pitää purkaa, koska se vetoketju ommellaan sinne kankaiden sisälle. Tosi nopee googlaus niin hinnat oli 30-80€! Halvin ei sisältänyt vetoketjua. 

Valmistajat tekevät ulkotakit tahallaan sellaisiksi, että vetoketjua on lähes mahdoton vaihtaa.  Joissakin on vieläpä läpi vetoketjun pultattu metalliruuvi (en tiedä sen nimeä), joten vetoketjua ei saa irti.

Vierailija
236/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kysymys ole ihmisten köyhyydestä tai etteikö tavara kelpaisi, mtta nykyään tavaraa on aivan liikaa, suhteutettuna väestöön. Ei kukaan tarvitse 20 kattilaan, vaikka saisi ilmaiseksi, ei rikas eikä köyhä, jos ei käyttöä. 

Joskus 50-ja 60-luvulla jos joku tarjosi/antoi kattilan, niin ottajia oli kymmeniä, mutta nyt se on keikahtanut päälaelleen, mutta nyt  kymmeniä turhia kattiloita, todellusuudessa löytyy yksi tai ei yhtään ottajaa, kun maailma hukkuu tavaraa ja hyvästäkin tavarasta on tullut turha ja tarpeeton, ongelmajäte ja ympäristönsaastttaja. 

Tämä on tietysti totta. Mutta jos ihminen on aidosti sellaisessa tilanteessa, että joutuu nälässä olemaan (tällaisia tarinoita saa lukea mediasta), niin jos saa myytyä muutamankin tuotteen niistä kaikista ja tienaa vaikka 10e niin sillä tekee yhden kauppareissun ja saa paljon ruokaa. Se tässä ihmetyttää.

Suomessa on "nälässä" vain mt/päihdeongelmaiset ja paperittomat tmv. maahantulijat, jotka täällä tajuavat etteivät saakaan töitä. 

Ne hyvin harvnaiset tapaukset, jotka ovat esim. ylivelkaantumisen vuoksi ahdingossa, yrittävät varmasti kaikin tavoin saada rahaa. 

Ylivelkaantuneet eivät ole mikään pieni joukko. Puoli miljoonaa ihmistä on ulosotossa.

600000 tällä hetkellä ja määrä on nousemassa. 

Vierailija
237/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaankin jo, mitä nämä "hyvät" tavarat ovat. Jokunen parikymmentä vuotta vanha cd ja dvd, jotain henkkamaukka-rytkyjä joissa on saumat kierossa, Ikean naarmuuntunut Lack-sohvapöytä, Live Love Laugh -sisustustaulu ja posliinifiguuri 80-luvulta. Ja köyhän pitäisi rientää kiitollisena hakemaan. 

Kyllä mulle kelpaa dvd:t ja cd:t. Ja LLL-tauluhan on klassikko.

Joo ja saat siinä ohessa säkillisen lumppuja ja muuta roskaa. Nam. 

Vierailija
238/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä näen paljonkin vaivaa ja yritän myydä tavaraa/vaatetta, mutta mikään ei liiku missään, ei kirpputorilla, jossa mulla on pöytä, ei Torissa tai Vintedissä. Ajat ovat nyt sellaiset, että turhaa ei osteta käytettynäkään, paitsi merkkituotteita, ei sulla sellaisia olisi lahjoittaa? 

Vaikea kuvitella mikä se käyttämätön lahjatuote on, joka yhä sullakin paketissa on kaapin perällä lojunut, ja joka noin vain kauppansa sitten tekisi? Ei tee, ethän ole tarvinnut sitä itsekään. 

Vierailija
239/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää tässä se, että jos tavara on niin hyvin kauppansa tekevää, miksi ihmeessä ap ei samalla vaivalla kun tekee tavaroistaan lahjoitusilmoituksen tee niistä myynti-ilmoitusta? 

Vierailija
240/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hyvin vähän yrittäjähenkisiä ihmisiä, joten monille ei varmasti tule edes mieleenkään, että voisi hommata jotain halvalla/ilmaiseksi, mahdollisesti vähän jalostaa/fiksata ja myydä sitten kalliimmalla eteenpäin.

Se on pirullinen työmaa sellainen ja vaatii taitoja ja tarvikkeita sellainen fiksailu. En mä osaa kuin ommella ja olenkin korjannut joitain vaatteita myyntiin, mutta vaatteissa liikkuu niin pienet rahat, että se on lähinnä harrastelua. Ostan jonkin verran koruja ja myyn niitä eteenpäin pienellä voitolla, mutta kyllähän sekin pientä on. Vaatteita haalin halvalla, mutta hinta saa olla maksimissaan euron, jotta siitä jää jotain voittoakin. Tilaakin vaatii tämä, täytyy olla kaappitilaa, missä säilytellä tavaroita ehkä pitkäänkin. Paketointikin maksaa, itse hain aikoinaan kierrätyksestä tapettia, johon pakkaan, teippi on ostettava kaupasta. 

Ei se mitään helppoa rahaa ole, eikä sillä tienaa kuin karkkirahoja. Itse teen tätä lähinnä mielenvirkistykseksi.