Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmainen HYVÄ tavara ei kelpaa! (Köyhyyden suhteellisuudesta)

Vierailija
06.03.2026 |

Yritän tarjota Facebookin paikallisessa kirppisryhmässä valtavaa määrää sekalaista tavaraa, jotka olen raivannut omista kaapeista muuton tieltä. Kaikki tavarat on tosi siistejä ja hyviä ja joukossa on jonkun verran jopa uusia tuotteita (käyttämättä jääneitä joululahjoja jne). Tää on just sellaista tavaraa, joka kyllä menis kirppiksellä hyvin kaupaksi. Kukaan ei ole kiinnostunut. 

Ymmärrän, että kirppismyynti vaatii työtä, mutta kun joka suunnalla nyt toitotetaan kuinka ihmiset on niin köyhiä ettei ole varaa ostaa ruokaa, niin luulisi tällaisen ansaintamahdollisuuden kiinnostavan. Ja jos ei halua kirppiksellä myydä, niin myy lukuisissa netin kirppisryhmissä. 

Itse olisin aikoinaan köyhänä opiskelijana hakenut tällaiset ilmaiset tavarat riemusta kiljuen ja myynyt sitten eteenpäin. Vaikuttaa siltä, että nykyään ei olla valmiita näkemään yhtään vaivaa?

Kommentit (341)

Vierailija
201/341 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaankin jo, mitä nämä "hyvät" tavarat ovat. Jokunen parikymmentä vuotta vanha cd ja dvd, jotain henkkamaukka-rytkyjä joissa on saumat kierossa, Ikean naarmuuntunut Lack-sohvapöytä, Live Love Laugh -sisustustaulu ja posliinifiguuri 80-luvulta. Ja köyhän pitäisi rientää kiitollisena hakemaan. 

Vierailija
202/341 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vähän ärsyttää täällä kommentoijat, jotka puhuvat rojuista, romuista ja jopa roskista. Kun nimenomaan aloituksessa kerroin, että kaikki tavarat on tosi hyviä ja siistejä, osa uusia. Menkää meuhkaamaan johonkin muuhun keskusteluun.

ap

No mutta sun esimerkki näistä sun lahjoitettavista tavaroista oli: palapeli

Niin ei kai tarvitse ihmetellä, jos kommentit sitten on mitä on? Tosiaan saman rahan saa pienemmällä vaivalla pulloja keräämällä.

"No mutta sun esimerkki näistä sun lahjoitettavista tavaroista oli: palapeli

Niin ei kai tarvitse ihmetellä, jos kommentit sitten on mitä on? Tosiaan saman rahan saa pienemmällä vaivalla pulloja keräämällä."

Palapeli on todella haastava kierrätettävä asia. 

- Kukaan ei osta niitä käytettyinä, kun ei voi koskaan tietää, onko edes kaikki palat tallella

- Palapelissä on tylsä aihe, joka ei inspiroi tujottelemaan sitä tuntitolkulla

- Palapeli on liian vaikea/ helppo

-Palapelit ovat suhteellisen edullisia uusina

-Palapeli ei itsessään ole aivan välttämätön asia

- ihmisillä on kaapit täynnä pelilaatikoita,  joten jos ei ole aivan palapelifriikki, ihmiset eivät halua yhtä laatikkoa lisää

-Pienissä tiloissa isojen palapelien kokoaminen ei innosta, kiireiset perheenäidit eivät halua siivoilla palapelien irtopaloja jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/341 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kysymys ole ihmisten köyhyydestä tai etteikö tavara kelpaisi, mtta nykyään tavaraa on aivan liikaa, suhteutettuna väestöön. Ei kukaan tarvitse 20 kattilaan, vaikka saisi ilmaiseksi, ei rikas eikä köyhä, jos ei käyttöä. 

Joskus 50-ja 60-luvulla jos joku tarjosi/antoi kattilan, niin ottajia oli kymmeniä, mutta nyt se on keikahtanut päälaelleen, mutta nyt  kymmeniä turhia kattiloita, todellusuudessa löytyy yksi tai ei yhtään ottajaa, kun maailma hukkuu tavaraa ja hyvästäkin tavarasta on tullut turha ja tarpeeton, ongelmajäte ja ympäristönsaastttaja. 

Tämä on tietysti totta. Mutta jos ihminen on aidosti sellaisessa tilanteessa, että joutuu nälässä olemaan (tällaisia tarinoita saa lukea mediasta), niin jos saa myytyä muutamankin tuotteen niistä kaikista ja tienaa vaikka 10e niin sillä tekee yhden kauppareissun ja saa paljon ruokaa. Se tässä ihmetyttää.

Tämä aloittaja ei ota huomioon, että kun myyt kirppiksellä tavaraa, ensin pitää vuokrata se kirppispöytä. Voin sanoa, ettei ole halpaa hommaa. 

Sen jälkeen laitat tuotteet myyntikuntoon ja ennenkaikkea lajittelet, mitä kannattaa milloinkin myydä. 

Sen jälkeen hinnoittelu, tavaroiden kuskaaminen myyntipaikalle ja monessa paikassa pitää ostaa ne hintalaput, koska niissä on koodi. 

Sen jälkeen käyt siistimässä pöytää vuokra-aikana. 

Miten työttömältä onnistuu kuljetus kirpparille? Kaikki eivät asu keskustassa? Itsellä matkaa lähimmälle kirpparille 14 km. 

Millä rahalla työtön vuokraa sen pöydän ja ne hintalaput?

Sen jälkeen alkaakin jännitys, että meneekö myynti tappion puolelle ja ruokarahat on menetetty pöytävuokraan. 

Miksi sinä itse et myy rojujasi? Ai niin, siksi ettei niitä kukaan huoli ilmankaan!

Vierailija
204/341 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrität tarjota paikallisessa kirppisryhmässä tavaroita... oletan, että hinta on omasta mielestäsi halpa - lähes ilmainen, joten köyhien pitäisi ostaa ne ja myydä edelleen suuremmalla hinnalla eteenpäin, jotta vähän vaivaa näkemällä ansaitsisivat oman elantonsa? 

On muuten omallekin kohdalle sattunut eräs isorikas, joka halusi lahjoittaa muodolliseen hintaan tarpeetonta ja käyttökelvotonta roskaansa. Suuttui kovasti kun en ostanut.

Vierailija
205/341 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vähän ärsyttää täällä kommentoijat, jotka puhuvat rojuista, romuista ja jopa roskista. Kun nimenomaan aloituksessa kerroin, että kaikki tavarat on tosi hyviä ja siistejä, osa uusia. Menkää meuhkaamaan johonkin muuhun keskusteluun.

ap

No mutta sun esimerkki näistä sun lahjoitettavista tavaroista oli: palapeli

Niin ei kai tarvitse ihmetellä, jos kommentit sitten on mitä on? Tosiaan saman rahan saa pienemmällä vaivalla pulloja keräämällä.

No pystytkö ymmärtämään, että en halua listata niitä tavaroita tänne, koska joku keskustelija voi olla siinä ryhmässä ja siten saisi tietoon mun nimen ja FB-profiilin?? Täällä on niin rankkaa kiusaamista, että en ikinä ottaisi sitä riskiä.

Siis miten meinaat ne anonyymina lahjoittaa?

Vierailija
206/341 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla kommentoijista menee aloituksen pointti ohi, en tiedä onko sitten tarkoituksellista, kunhan pääsee öyhöttämään.

Mutta siis kysyn edelleen: onko Suomessa oikeasti niin köyhiä ihmisiä, että he näkevät nälkää? Näistä kerrotaan mediassa. Jos itse näkisin nälkää niin hakisin ne ilmaiset tavarat vaikka repullinen kerrallaan pyörällä tai naapurin lasten pulkalla. 

Myös kommenttien ja omien havaintojeni perusteella Suomessa ei tällaista köyhyyttä ole.

ap

Menee vähän överiks kun rikas alkaa arvostamaan, kuka on köyhä ja kuka ei, ja kuka köyhä on parempi kuin toinen köyhä 🤦

Tiesitkö muuten, että toimeentulotuella ollessa ei saa tienata latiakaan?

Ja joku koditon tuskin saa varastoitua sitä sun rojua myytäväksi. Sitäpaitsi siellä on paljon työkyvyttömiä syystä tai toisesta, ei se osta-kunnosta-myy hommataan ihan kaikille ole.

Ootko muuten niitä jotka määkii joka vuosi että "menkää metsään"?

Kyllä toimeentulotuella oleva saa tienata moniin paljonko vain viitsii. Ei itsensä elättämistä omalla työllään ole missään kielletty. Tietenkin on mukava loisia laiskana muitten elätettävänä

Niin siis. Kaikki tienattu raha vähentää tukea.

Saan n 80e TTT/kk. En näe syytä, miksi ottaisin vastaan APn rojuja mistä joskus saattaisi saada euron. Ketään mieluummin niitä pulloja ja marjoja joista jää käteenkin jotain.

Myös dyykkaan, kierrätän ja kunnostan.

Eikö "tienaamisen" tulisi kohottaa elintasoa eikä laskea sitä?

Ja ei, ei tää ole hauskaa.

Vierailija
207/341 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuputettu käytettyä siksi ettei tarvinnut maksaa kierrätysmaksua, se kelpasi.  Huonokuntoiset roskalavalle.  Itsekin otettu käytettyä vastaan.  Heti toimitan kaikki pois jotka ei mahdu.

Rikkinäisiä vaatteita vain roskikseen.

Vierailija
208/341 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kysymys ole ihmisten köyhyydestä tai etteikö tavara kelpaisi, mtta nykyään tavaraa on aivan liikaa, suhteutettuna väestöön. Ei kukaan tarvitse 20 kattilaan, vaikka saisi ilmaiseksi, ei rikas eikä köyhä, jos ei käyttöä. 

Joskus 50-ja 60-luvulla jos joku tarjosi/antoi kattilan, niin ottajia oli kymmeniä, mutta nyt se on keikahtanut päälaelleen, mutta nyt  kymmeniä turhia kattiloita, todellusuudessa löytyy yksi tai ei yhtään ottajaa, kun maailma hukkuu tavaraa ja hyvästäkin tavarasta on tullut turha ja tarpeeton, ongelmajäte ja ympäristönsaastttaja. 

Tämä on tietysti totta. Mutta jos ihminen on aidosti sellaisessa tilanteessa, että joutuu nälässä olemaan (tällaisia tarinoita saa lukea mediasta), niin jos saa myytyä muutamankin tuotteen niistä kaikista ja tienaa vaikka 10e niin sillä tekee yhden kauppareissun ja saa paljon ruokaa. Se tässä ihmetyttää.

Tämä aloittaja ei ota huomioon, että kun myyt kirppiksellä tavaraa, ensin pitää vuokrata se kirppispöytä. Voin sanoa, ettei ole halpaa hommaa. 

Sen jälkeen laitat tuotteet myyntikuntoon ja ennenkaikkea lajittelet, mitä kannattaa milloinkin myydä. 

Sen jälkeen hinnoittelu, tavaroiden kuskaaminen myyntipaikalle ja monessa paikassa pitää ostaa ne hintalaput, koska niissä on koodi. 

Sen jälkeen käyt siistimässä pöytää vuokra-aikana. 

Miten työttömältä onnistuu kuljetus kirpparille? Kaikki eivät asu keskustassa? Itsellä matkaa lähimmälle kirpparille 14 km. 

Millä rahalla työtön vuokraa sen pöydän ja ne hintalaput?

Sen jälkeen alkaakin jännitys, että meneekö myynti tappion puolelle ja ruokarahat on menetetty pöytävuokraan. 

Miksi sinä itse et myy rojujasi? Ai niin, siksi ettei niitä kukaan huoli ilmankaan!

Kirpparit vielä tilittää vain tilille nykyään. Eli se on pois tuosta.

Lopputulema on että hitosti turhaa työtä, menee se kirpparipöydän vuokra sekä bensat ja jää miinukselle ainakin viiskymppiä.

Kiitos kauheesti AP! 👍

Vierailija
209/341 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein Malmin torille 46 tuumasin telkkarin, johon laitoin lapun toimii, saa ottaa viime kesänä. Oli siinä koko päivän eikä kukaan tarvinnut. Muutama kävi katsoo mut sanoi ett ei oo tarvetta vaikka tarjouduin kantaa himaan. Luulin tekeväni hyvän työn, mut ei, kaikilla on jo.

Vierailija
210/341 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin joissakin ryhmissä on ehtona ettei hankita myyntiä varten. 

Vierailija
211/341 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä, mutta tarvitsisin rahaa, jolla voisin ostaa ruokaa ja maksaa hammaslääkärimaksun ja uudet lenkkarit, en mitään kippoja, kuppeja, palapelejä tai sisustusesineitä. Ei minulla ole säilytyspaikkoja tuollaiselle kierrätyskeskukseen kuuluvalle kamalle ja tiedän, ettei tuo käy kaupaksi kirppisryhmissä.

Vierailija
212/341 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laitoin tarjolle pakkasten aikaan todella lämpimän ja hyvännäköisen mut itselle pienen takin, jossa on vain ketoketju vähän rikki ja se pitäisi uusia. Uusiminen maksaa kai kympin suutarilla. Kukaan ei ole takkia edes kysynyt. Pyysin tosin siitä muutamaa ropoa, koska ihan periaatteesta en juurikin trokareiden vuoksi anna mitään ilmaiseksi. Oikeasti vähävarainen saisi tuosta ihan muodikkaan ja lämpimän takin alle 20 eurolla, mut ei kelpaa. Vien kai sen sitten roskiin :D

Mulla on kirpparibudjetti 2e/vaate. Jos joku tosi hyvä löytö on, kuten urheilutakki/housut olen maksanut jopa 6e ja silloinkin sen on oltava ehjä ja puhdas. Kengät, sukat ja alusvaatteet ostan kaupasta tarjouksesta.

Miksi luulet että vähävaraiselle on tärkeää olla muodikas?

Oon muuten löytänyt 100e talvitakin ilmaiseksi kirpparin poistolaarista. Varmaan myyn sen kun tykkään enempi henkkamaukan takista joka on maksanut 3e.

Jos sä oikeasti olisit hyvää tekemässä niin korjaisit/korjauttaisit ja veisit jollekin järjestölle. Oon muuten itse köyhänä tehnyt tätä.

Miksi ihmeessä oletetaan että me tarvitaan ja halutaan jotain rikkinäistä vaikka olis miten muodikasta?

Osta mieluummin ruokaa.

Vierailija
213/341 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ihmiset ei ole niin pulassa että ilmainen kelpaa, huomannut saman jutun. Ilmeisesti haluavat maksaa sitten kierrätyksen kautta.

todellisuudessa nämä teidän tavaranne ovat risoja,kulahtaneita ja rumia.

Edes köyhän ei tarvitse huolia roskaa!!!

Itse ostan tori.fi stä huonekalut ja astiat jne tärkeät kodintavarat ja joskus uutenakin tarjouksesta.

Mitään turhaa roinaa ja rihkamaa en nurkkiini hioli vaikka olenkin yksinhuoltaja.

Vierailija
214/341 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä laitoin tarjolle pakkasten aikaan todella lämpimän ja hyvännäköisen mut itselle pienen takin, jossa on vain ketoketju vähän rikki ja se pitäisi uusia. Uusiminen maksaa kai kympin suutarilla. Kukaan ei ole takkia edes kysynyt. Pyysin tosin siitä muutamaa ropoa, koska ihan periaatteesta en juurikin trokareiden vuoksi anna mitään ilmaiseksi. Oikeasti vähävarainen saisi tuosta ihan muodikkaan ja lämpimän takin alle 20 eurolla, mut ei kelpaa. Vien kai sen sitten roskiin :D

Mulla on kirpparibudjetti 2e/vaate. Jos joku tosi hyvä löytö on, kuten urheilutakki/housut olen maksanut jopa 6e ja silloinkin sen on oltava ehjä ja puhdas. Kengät, sukat ja alusvaatteet ostan kaupasta tarjouksesta.

Miksi luulet että vähävaraiselle on tärkeää olla muodikas?

Oon muuten löytänyt 100e talvitakin ilmaiseksi kirpparin poistolaarista. Varmaan myyn sen kun tykkään enempi henkkamaukan takista joka on maksanut 3e.

Jos sä oikeasti olisit hyvää tekemässä niin korjaisit/korjauttaisit ja veisit jollekin järjestölle. Oon muuten itse köyhänä tehnyt tätä.

Miksi ihmeessä oletetaan että me tarvitaan ja halutaan jotain rikkinäistä vaikka olis miten muodikasta?

Osta mieluummin ruokaa.

Mä vaihdatin jokunen vuosi sitten villakangastakkiini vetskarin kotiompelijalla, maksoi muistaakseni 40€. Voisin kuvitella että oikeasti köyhällä ei oo tuohon varaa ja että kirpparilla on halvempia, ehjiä takkeja.

Ei vetskarivikainen takki ole vaihtoehto jos ei osaa itse korjata ja ompelukonekin pitäisi omistaa/lainata.

Vierailija
215/341 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain palapelistä voi saada muutaman euron. Ihan sama, onko muoveissa. Kaupasta saa ihan uusia alle kympillä tarjouksesta.

Vierailija
216/341 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa köyhä saa toimeentulotukea, jossa jokainen tilille kilahtanut euro on tuloa, mutta tuloihin liittyviä menoja ei hyväksytä laskelmaan menoiksi.

Esimerkiksi kirpparipöydän vuokra ja kulkeminen menee ihan perusosasta. Mahdolliset kunnostus ja pesuainekulut menee myöskin perusosasta. Eli toisin sanoen, toimeentulotukea saava ei saa ahkeruuden perusteella lisää rahaa vaan ainoastaan ylimääräisiä kuluja perusosalla maksettavaksi.

Vierailija
217/341 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ihmiset ei ole niin pulassa että ilmainen kelpaa, huomannut saman jutun. Ilmeisesti haluavat maksaa sitten kierrätyksen kautta.

todellisuudessa nämä teidän tavaranne ovat risoja,kulahtaneita ja rumia.

Edes köyhän ei tarvitse huolia roskaa!!!

Itse ostan tori.fi stä huonekalut ja astiat jne tärkeät kodintavarat ja joskus uutenakin tarjouksesta.

Mitään turhaa roinaa ja rihkamaa en nurkkiini hioli vaikka olenkin yksinhuoltaja.

Älä puhu paskaa, että voi lainkaan tietää millaista tavara kukin tarjoaa. Jos sulla on ollut huonoja kokemuksia, niin älä yleistä. Esim mun tarjoama televisio oli noin 6 kk vanha, muutettiin kimppaan tyttöystävän kanssa ja toinen telkkari jäi turhaksi. Tyttöystävän telkkarissa oli ajettuna softat ja hiukan isompi niin otettiin itselle se. 

Vierailija
218/341 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tavarat on haettu? 

Ja saisiko vihdoin selvyyden kysymykseen mitä ne tavarat ovat? Koska se on ratkaisevan tärkeä tieto, josta selviää syy miksi ne eivät ole haluttuja. 

Ei kukaan halua tehdä turhaa työtä sellaisen eteen josta on vain kuluja. Ellei kyse ole hyväntekeväisyydestä, ja ap ei käsittääkseni ole sen tarpeessa? Vai oletko?

Vierailija
219/341 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tavaroissa on vikaa.

Oon huomannut että esim tälläiset tavarat on lähteneet aina heittämällä. Kun ovat olleet oikeesti hyviä. 

Valmiiksi kaadettua polttopuuta,

Runkopatjasänky jonka ovh +500e, noi on monesti haastavia. 

Aitaverkkoa n. 20m Valmiiks  purettuna ja sis tolpat.

Auto, Joka rikki, mutta sisältää romumetallia. 

Eli niiden tavaroiden arvo pitää olla isompi kuin noutamiseen kuluva vaiva. Ja niiden pitää olla tarpeellisia tavaroita. Onko sun tavarat tällaisia? 

Vierailija
220/341 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvaankin jo, mitä nämä "hyvät" tavarat ovat. Jokunen parikymmentä vuotta vanha cd ja dvd, jotain henkkamaukka-rytkyjä joissa on saumat kierossa, Ikean naarmuuntunut Lack-sohvapöytä, Live Love Laugh -sisustustaulu ja posliinifiguuri 80-luvulta. Ja köyhän pitäisi rientää kiitollisena hakemaan. 

Kyllä mulle kelpaa dvd:t ja cd:t. Ja LLL-tauluhan on klassikko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän